Webinar

TL; DR: Ett webbseminarium är ett onlineseminarium som låter deltagarna interagera och utbyta information i realtid via internet.

Vad är ett webinarium?

Termen "Webinar" står för "Web Seminar", en sorts onlineutbildningsstrategi som ofta byggs för att inkludera videopresentationer, föreläsningar och workshops som anordnas online. Dessa onlineevenemang är vanligtvis interaktiva och tillåter olika lärare att dela kunskap antingen på begäran, (genom förinspelade sessioner) eller live.

Webbseminarier används ofta som en mycket effektiv form av innehållsmarknadsföring, men de kan också levereras som en del av en onlinekurs, utbildning eller evenemangsupplevelse. Vissa webbseminarier är också effektiva för att bygga tankeledarskap, etablera varumärke/kundrelationer och förbättra kundupplevelsen.

Vilka typer av innehåll ingår i ett webbseminarium?

Det finns många olika typer av innehåll som kan implementeras i ett "webbseminarium" för att skapa den fullständiga pedagogiska upplevelsen. De flesta presentatörer eller utbildare kommer att använda en mängd olika medier för att dela information och engagera publiken. Vanliga innehållstyper inkluderar:

Bildspel: Pedagogiska videor som ofta visas med tillhörande insikter från föreläsaren.

Livevideor: Livestreamade videor där presentatörer kan delta i frågestunder med kunder och visa den "mänskliga" sidan av ett företag.

Textchatt: Vissa seminarier innehåller chattkomponenter där eleverna kan prata sinsemellan eller skicka in frågor.

Omröstningar och frågesporter: Frågeformulär, frågesporter och annat "testande" innehåll kan användas för att engagera eleverna och spåra deras framsteg.

Skärmdelning: Innehållsproducenter kan dela sin skärm för att förklara något de gör i realtid.

Vad används webbseminarier till?

Oavsett om de är live eller förinspelade kan webbseminarier vara lämpliga för en mängd olika ändamål. Den vanligaste typen av webbseminarium är det "pedagogiska" webbseminariet, där en presentatör utbildar en publik inom ett område som de har expertis inom. Andra alternativ är:

Produktwebinarier: Dessa webbseminarier är vanligtvis avsedda att demonstrera förmågan hos en produkt eller presentera en ny produkt för aktieägare och kunder.

Webbseminarier för introduktion: Avsedda för mänskliga resurser kan onboardingwebinarier hjälpa till att välkomna en gruppmedlem till en miljö där de kommer att arbeta.

Webbseminarier för användarintroduktion: På samma sätt som vanliga webbseminarier för onboarding kan användarnas webbseminarier introducera en kund till en tjänst eller produkt, för att hjälpa dem att lära sig hur man använder den.

Webbseminarier för utbildning av anställda: Webbseminarier för utbildning av anställda är utformade för att dela specifika färdigheter med grupper av personal i en företagsmiljö.

Många pedagogiska webbseminarier används som ett sätt att fånga leads för långsiktiga vårdstrategier, medan webbseminarier för produkt- och användarintroduktion är mer avsedda för att behålla kunder och support. Båda ovanstående användningsfall kräver vanligtvis en dedikerad webinar programvaruplattform med inbyggda funktioner för att effektivisera inspelnings- och delningsprocesserna.

Vilka är fördelarna med ett webbseminarium?

Webinarier har många fördelar att erbjuda. Beroende på vilken typ av webbseminarium du driver kan du använda din utbildningserfarenhet för att attrahera, vårda och behålla kunder, engagera anställda eller helt enkelt etablera din position som tankeledare. Några av de största fördelarna med webbseminarier inkluderar:

Tankeledarskap: När du levererar engagerande, sakligt och intressant innehåll i form av ett webbseminarium, är det mer sannolikt att du framstår som en branschexpert.

Skapa innehåll: Genom att spela in dina webbseminarier får du värdefullt innehåll som du kan dela för att hjälpa till att konvertera kunder i framtiden, via sociala medier, e-post och till och med din blogg.

Leadgenerering: Erbjuds som en del av en leadmagnet, ett webbinarium kan hjälpa dig att samla in e-postadresser till kunder som kan vara intresserade av din produkt eller tjänst.

Behållning av anställda: Webbseminarier kan hjälpa till med utbildning, introduktion och stöd till anställda på ett roligt och engagerande sätt.

Varumärkesräckvidd: Webbseminarier kan vara ett bra sätt att fånga uppmärksamheten från ett brett spektrum av nya kunder, särskilt om du samarbetar med andra tankeledare på dina lektioner.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.