Förkortning för "webbaserade seminarier", webbseminarier är virtuella presentationer, workshops, föreläsningar, föredrag och andra evenemang för en avsedd publik. Webbseminarier används för att lära ut, träna eller demonstrera ett ämne och nu senast marknadsföra och sälja produkter och tjänster. Beroende på om de är live eller förinspelade kan webbseminarier vara interaktiva, där deltagare kan interagera med värden för att ställa frågor, ge feedback, delta i omröstningar och prata med andra deltagare.
Webinariumsmjukvara är ett verktyg eller en plattform som används för att skapa, sända och hantera webbseminarier, spåra och analysera deras prestanda, samt tjäna pengar på innehållet. Det kan vara ett lokalt program som laddas ner och installeras på en dator eller en molnbaserad app som streamar webbseminarier från en webbläsare.
Förutom att sända webbseminarier låter programvaran webinarvärdar och arrangörer hantera deltagarlistor, skicka deltagarna deras referenser och inloggningsinformation för att komma åt sessionerna och tillåta samarbete mellan värdar och deltagare.
Webinar-mjukvara låter dig vara virtuellt närvarande var än din publik är och närhelst de vill konsumera innehåll. När det kommer till fördelarna med webinarmjukvara, skrapar detta knappt på ytan.
Webinariumsmjukvara har kommit långt sedan de tidigaste webinarlösningarna lanserades på 1990-talet. Tillsammans med denna utveckling kom en mängd användningsfall som har visat sig fungera bland dem som har använt det.
Marknadsföring och marknadsföring
Användningen av webbseminarier i marknadsföring och marknadsföring är i linje med den växande trenden att tillhandahålla värdefullt och användbart innehåll till dina målkunder, oavsett om du är ett B2C- eller B2B-företag. Hela poängen med att använda programvara för webbseminarier är information och innehållsspridning – från komplexa idéer till tillfälliga ämnen.
Webinarmjukvara kan spela en roll i varje steg av marknadsföringstratten.
Webbseminarier har visat sig vara ett extremt effektivt marknadsförings- och marknadsföringsverktyg och det har blivit en bastaktik bland många företag inom ett antal branscher.
Utbildning
Webbseminarier är ett effektivt läromedel, särskilt i denna tid då e-lärande växer snabbt. Eftersom de flesta människor är visuella elever tillhandahåller webbinariumsmjukvara mediarika virtuella klassrum som gör det möjligt för lärare, instruktörer och tränare att leda publiken genom en lektion effektivt med hjälp av visuella hjälpmedel som bildpresentationer och videor. Oavsett om det används av stora institutioner som skolor, högskolor och universitet, eller av små inlärningscentrum eller soloinstruktörer, underlättar webbplatsprogramvaran mer engagerande och effektiv utbildning. En annan fördel är att det utökar potentialen av potentiella inskrivna och studenter bortom geografiska gränser.
Möten och konferenser
Även om webbseminarier ofta används för att sända innehåll till en offentlig publik, betyder det inte att de inte kan användas för privata och interna evenemang som företagsmöten och branschkonferenser. Varför spendera tusentals dollar på att hyra en lokal om du kan använda webbinariumsmjukvara och fortfarande engagera din publik och få ditt meddelandesage över till en bråkdel av kostnaden utan att minska effekten (så länge du gör ditt webbseminarium på rätt sätt)? Organisationer av alla storlekar kan använda programvara för webbseminarier för att hålla viktiga möten och sända meddelanden över hela företaget.
Det fina med webinarprogramvara är att innehållet automatiskt kan spelas in, lagras och arkiveras. Det inspelade webbinariet blir en referens på begäran som anställda kan komma åt vid ett senare tillfälle om och när det behövs. Detta självbetjäningsinnehåll blir en långsiktig resurs för intern kommunikation, utbildning och medvetenhet.
Möten och konferenser som streamas via webbinarium är särskilt fördelaktiga för multinationella organisationer eftersom det eliminerar behovet för intresserade deltagare att resa till en fysisk plats.
Öka publikens engagemang
Webinarier är mycket säljbara evenemang. Med rätt strategi och taktik är det lätt att få din publik entusiastisk. Att veta att ett tillkännagivande, ett möte, en konferens, en föreläsning eller en presentation kommer att sändas live lägger till allvar till evenemanget. En effektiv marknadsföring före webinariet kommer att få deltagarna att känna att de kommer att vara en del av något viktigt, spännande och nyhetsvärde. Det predisponerar också din publik att vara mer delaktig under själva webbinariet.
Dessutom kan presentatörer dra nytta av webbinariums mjukvarufunktioner som undersökningar, omröstningar och livekommunikation för att väcka intresse. Dessa gör att tittarna känner sig mer delaktiga, ökar mottagandet och hjälper idéer att sjunka in bättre.
Webinars mjukvarufunktioner skapar också minnesvärda milstolpar i din presentation och "klibbiga" takeaways, vilket förstärker effekten av dina presentationer även efter att de avslutats.
Markera inloggningsuppgifter
Väldigt få onlineverktyg kan slå webbinariumsmjukvara när det gäller byggmyndighet. Webbseminarier ger individer, företag och organisationer en plattform för att bygga tankeledarskap genom att lyfta fram deras meritlista, demonstrera expertis inom nischer, discipliner och områden de är inom, och tillhandahålla värde i förväg med relevant och användbar information. Webinarmjukvara kan också användas för att skapa multimediainnehåll som kan delas, vilket kan sätta fart på positiva mun till mun för ditt varumärke.
Alla och alla som vill sprida information, skapa innehåll och dela värdefull och användbar information kan använda programvara för webbseminarier. Det är dock särskilt användbart för följande segment:
Marknads- och säljteam
Slagordet "Content is King" har dominerat världen av onlinemarknadsföring i flera år och av goda skäl. Kunderna är nu mer kräsna och hårdsäljande marknadsförings- och försäljningstaktik är inte lika effektiva som de var tidigare. Relationsbyggande är viktigt för att underlätta flödet av köparens resa.
Det är här webbinariumsmjukvaran kommer in eftersom den hjälper marknadsförings- och säljteam att presentera produkter och tjänster på ett sätt som ger värde (svarar på kundernas fråga "vad är det för mig?"). Webinar programvara är mycket anpassningsbar, vilket innebär marknadsföring och försäljning messages kan anpassas för att möta specifika behov och smärtpunkter hos de kunder du kontaktar.
Webinarverktyg kan också integreras med andra digitala marknadsförings- och försäljningsplattformar, vilket gör det bekvämt att lägga till varumärkestillgångar i presentationer.
lärare
Undervisning och lärande är begrepp som inte längre är begränsade till de fyra väggarna i fysiska klassrum och webbseminarier har gjort det möjligt för e-learning att utvecklas till vad det är idag. Med sömlös integration med ett antal lärandehanteringssystem (LMS) kan lärare genomföra webbseminarier live för en lärandeupplevelse som är närmare en personlig miljö och samtidigt ladda upp inspelade sessioner så att eleverna kan lära sig i sin egen takt .
Ett antal LMS har inbyggd webinar-mjukvara med inlärnings-/undervisningsspecifika funktioner som frågesporter och anteckningsfunktioner, men det finns även fristående webinarverktyg som är gjorda speciellt för pedagoger som enkelt kan kopplas till olika LMS.
Coacher för personlig utveckling
Nära besläktade med pedagoger är personliga utvecklingscoacher. Dessa inkluderar livscoacher, karriärcoacher, mentalvårdsutövare och relationsterapeuter för att bara nämna några. Istället för att träffas ansikte mot ansikte eller be kunder att komma till deras kontor, vilket kan vara en friktionspunkt, kan coacher dra nytta av webbseminarium för att genomföra klientsessioner virtuellt. Webbseminarier kan också minska frekvensen av avbokningar och uppskjutningar eftersom vissa externa faktorer elimineras som kan hindra kunder från att fortsätta med sina schemalagda möten såsom trafik och dåligt väder.
Innehållsskapare och influencers
Vid någon tidpunkt måste innehållsskapare och influencers skilja sig från andra som är i samma nisch som dem. Ett av sätten att göra detta är att använda webinarprogramvara för att odla en engagerad grupp följare och community genom informativt och användbart innehåll som kommer att belöna dem med snabba vinster.
Det finns ingen metod för att använda webbseminarier. Faktum är att webbseminarier är mest effektiva när de används i linje med specifika mål.
Olika typer av webbseminarier kräver olika typer av programvara. Här är några av de vanligaste programvaruklassificeringarna för webbseminarier som du kan stöta på.
Evergreen Webinar programvara
Denna typ av värdteknik för webbseminarier låter dig skapa onlineevenemang med innehåll som är av aktuell och framtida relevans. Med andra ord är detta en webbinarplattform för att sända webbinariumämnen som alltid är aktuella.
Fördelarna med ett vintergrönt webbseminarium inkluderar:
Evergreen webbseminarier kan vara live eller förinspelade.
Programvara för automatiserad webbseminarium
Automatiserad webbseminarium ger dig möjligheten att publicera förinspelade webbseminarier som endast är tillgängliga vid förutbestämda datum och tider. Detta "tidsbegränsade" tillvägagångssätt har ett antal fördelar, inklusive:
Webinarprogram på begäran
I likhet med en automatiserad webbseminariumlösning sänder on-demand webinarprogramvara förinspelade webbseminarier. Skillnaden är att istället för att ge tittarna begränsad åtkomst under förinställda scheman, gör on-demand webinartekniker förinspelat innehåll tillgängligt hela tiden.
Att använda on-demand webinar-programvara har följande förmåner:
Just-in-time Webinar Software
Ett just-in-time webinarprogram eller app används för att strömma förinspelade webbseminarier som erbjuder intresserade deltagare möjligheten att gå med i en session som börjar bara några minuter efter att de landar på registreringssidan (därav termen "just in time"). . Detta schema skapas dynamiskt varje gång någon besöker ett webbseminariums målsida och visas tillsammans med andra scheman som kommer att ske vid senare datum.
Just-in-time webbseminarier är en relativt ny teknik för webbseminarier som växer i popularitet på grund av många positiva skäl:
Det finns ett antal allt-i-ett-webinarplattformar som har funktionerna i de fyra lösningar som diskuterats ovan. Om du tror att du kommer att använda alla dessa webinarprogramvarutyper vid ett tillfälle, kan det vara det bästa alternativet att välja en webinarapp som har alla dessa funktioner.
Att förstå de gemensamma funktionerna för en webbinariumlösning är det första steget innan du skaffar en. Den här informationen hjälper dig att begränsa dina webbinariumlösningar baserat på deras kapacitet, vilket säkerställer att programvaran du väljer kan utföra alla funktioner du behöver.
Nedan räknas upp de typiska funktionerna för webbinariumprogramvara. Granska den här listan, välj de attribut som bäst passar dina krav och använd sedan dessa som kriterier när du väljer vilken plattform du ska köpa eller prenumerera på.
På samma sätt beskrivs nedan ytterligare funktioner för webbseminarium. Dessa är trevliga att ha och att inte ha dessa funktioner hindrar dig inte från att starta ditt första webbseminarium. Men de ger dig ytterligare funktioner som du kan ha nytta av när du blir en mer expert användare i framtiden.
Personligt varumärke
Oavsett om du är ett företag eller en individ, är varumärkesbyggande avgörande om du vill att dina webbseminarier ska skapa medvetenhet, skapa samhörighet och skapa återkallelse. Detta är särskilt viktigt om du ska använda webbseminarier som en central marknadsförings- och kampanjtaktik. Det låter dig koppla ditt företag eller ditt namn till de idéer, produkter eller tjänster som du presenterar. Personliga webbseminarier bör vara en icke-förhandlingsbar funktion när du väljer webbinariumprogramvara, men detta kanske inte är tillgängligt för gratisversioner.
Rollbaserad åtkomst
I likhet med evenemang ansikte mot ansikte är det viktigt att hantera deltagarnas beteende under ett webbseminarium för att säkerställa att diskussionen flyter smidigt. Rollbaserad åtkomst gör det möjligt för värdar att begränsa användningen av vissa verktyg baserat på roller. Detta garanterar att publikinteraktion alltid sker efter talarens gottfinnande. Den riktar också deltagarnas uppmärksamhet dit talaren vill ha den vid varje givet tillfälle. Presentatörer kan till exempel tysta deltagare, inaktivera konversationer mellan deltagare och deltagare och begränsa skärmdelning till värden och medvärdarna, för att bara nämna några.
Inspelning
Den här funktionen gör det möjligt för webbinarvärdar att spela in sina sessioner för efterföljande visning. Inspelade webbseminarier kan publiceras på en personlig webbplats eller någon annanstans på internet för vem som helst att se eller ladda ner vid ett senare tillfälle. Vissa webbplatser inkluderar till och med betalningsgateways, som kräver att besökare betalar en avgift innan de får tillgång till ett inspelat webbseminarium. Denna funktion förlänger också innehållets hållbarhet genom att tillåta livewebinarier att återanvändas som förinspelade automatiserade, on-demand och just-in-time-händelser.
Registrering
En viktig del av ett framgångsrikt webbseminarium är en enkel och sömlös registreringsprocess. En inbyggd registreringsfunktion gör att intresserade deltagare kan registrera sig för ett webinar i appen och gör det möjligt för arrangörer att kontrollera närvaro utan att lämna plattformen. Vissa webinarprogram tillåter också värdar att skapa målsidor, skicka säkerhetsmaterial och ställa in automatiska e-postsekvenser (påminnelser etc.) i appen.
Deltagarens livechatt
Ett av de enklaste sätten att uppmuntra engagemang och publikdeltagande under ett webbseminarium är genom livechatt. Det finns tre primära sätt att chatta på: privata meddelandensages skickas till presentatören, offentlig messageär synligt för hela gruppen och privata messages skickas till andra deltagare. Värdar kan använda livechatt för att samla frågor till Frågor och Svar-delen av webinariet och ge deltagarna möjlighet att konversera sinsemellan för att göra diskussionen rikare.
Undersökningar och undersökningar
Publikenkäter och enkäter i realtid ger talaren specifika diskussionspunkter som gör det möjligt för dem att anpassa sigsage baserat på deltagarnas svar. Detta ger presentatörer ledtrådar att svänga om innehållet i sin presentation inom själva webinariet (gäller livewebinarier) på ett sätt som är mer relevant och som kommer att resonera mer hos deltagarna. Dessutom tillåter det deltagarna att betygsätta webbinariet och ge sin feedback, kommentarer och förslag under eller strax innan sessionen slutar.
Händelseanalys
Att spåra nyckelprestandamått före, under och efter en session är viktigt för att förbättra prestandan för dina framtida webbseminarier. Evenemangsanalys ger insikter i flera webinars prestandaområden, såsom opt-in rate eller registreringsfrekvens, närvarofrekvens, drop-off rate (och var i synnerhet under sessionen deltagarna lämnar), slutförandefrekvens, konverteringsfrekvens (om du erbjuder produkter och tjänster under webbinariet), och nedladdningshastighet (om du skickar nedladdningsbart material) för att bara nämna några. Detta kommer att ge dig en uppfattning om vad du gjorde bra och kan upprepas i framgångsrika webbseminarier, och vad som behöver justeras. Ett antal webbseminarieappar tillhandahåller en instrumentpanel som ger dig ett fågelperspektiv över hur ditt webbseminarium går.
Deltagarrapporter
Den här funktionen sammanställer deltagarinformation för analys. Datan du samlar in kan användas för att segmentera leads som kan vårdas via uppföljande e-postmeddelanden och andra former av kommunikation. Om du samlar in demografisk information kan du skräddarsy din räckvidd efter webbinariet baserat på deltagarnas profiler samt utföra en djupgående publikanalys.
Sociala medierintegrationer
Ett av de bästa sätten att marknadsföra ditt webbseminarium för att öka registreringsfrekvensen är genom sociala medier. Webinarmjukvara som enkelt integreras med olika sociala medieplattformar gör att du kan få fler ögonglober för ditt evenemang och samtidigt streama ditt innehåll över olika kanaler vilket ökar tittarsiffran. Innehåll som sänds på sociala medier är också lätt att dela, vilket utökar räckvidden för ditt innehåll bortom din ursprungliga målgrupp. Dessutom genererar integration av sociala medier ett avancerat intresse för dina efterföljande webbseminarier.
Programvaruintegrationer
Med den här funktionen kan du ansluta din webinar-mjukvara med andra appar för extra funktioner. Till exempel, om du för närvarande använder programvara för kundrelationshantering (CRM) kan du ansluta din webinarplattform så att alla registrerade automatiskt slussas in i din e-postlista. Du kan också koppla din webbinariumlösning till din webbplats eller målsidesbyggare för att öka synligheten på dina ägda webbtillgångar. Vissa webbinariumappar kan också anslutas till mer branschspecifika verktyg som programvara för digital tillgångshantering, lärandehanteringssystem och företagsutbildningshanteringssystem.
Inte alla alternativ för webinarprogram är skapade lika. När du väljer en webbinarieapp, särskilt om du betalar för den, är det viktigt att titta på nyckelfaktorer för att säkerställa att du får värdet av din investering och uppnår dina webbinariemål.
Här är en checklista över de viktiga element du bör utvärdera när du väljer vilken webbinariumplattform du ska använda:
Videokvalitet
Även det bästa konceptualiserade och väl sammansatta webinariet kommer att misslyckas om videokvaliteten är undermålig. Detsamma gäller för ljud. Som audiovisuellt medium är bra bild- och ljudkvalitet av yttersta betydelse för att webbseminarier ska få maximal effekt. Föreställ dig om deltagarna i ditt webbseminarium ser en pixlad video av talaren. Andra röda flaggor att hålla utkik efter är videolagr, ljudvolym, ljudsprickor och osynkront ljud och video. Leta efter en webinar-mjukvara som kan streama minst HD-klar (1280 x 720 pixlar) upplösning.
Enkel användning
Även om du inte vill ha webbinariumprogramvara som är för tunn när det gäller funktioner, vill du inte heller välja en plattform som är för komplex att använda. Du bör kunna använda en webinar-app direkt utan att behöva hjälp från ditt IT-team. Leta efter en webbseminariumlösning som har ett användarvänligt användargränssnitt, är enkel att använda, med inbyggda funktionsuppmaningar och har väldokumenterade vanliga frågor och svar och användarresurser. En bra webinarlösning bör vara användaragnostisk att även nybörjare ska kunna använda den utan att för mycket klura ut.
Alternativ för skärmdelning
Möjligheten att dela skärm bör vara ett av de absoluta minimikriterierna när du väljer programvara för webbseminarier. Skärmdelningsmöjligheter kan variera mellan olika webbinarplattformar. Till exempel kommer vissa webbseminarier bara att låta dig dela antingen din skärm eller din video, dela dem samtidigt eller tillåta två presentatörer att sända sina skärmar samtidigt.
Helpdesk
Som med all annan programvara som en tjänst (SaaS)-teknik, välj en webinarlösning från en leverantör som erbjuder bra kundsupport via flera kanaler. Detta säkerställer att du får den hjälp du behöver om och när du stöter på tekniska problem med programvaran. Du kan också dra nytta av extra kundtjänstsupport som en dedikerad kundtjänstrepresentant som tilldelas ditt konto, ett rikt bibliotek med användarresurser och introduktion och utbildning för nya användare.
Programvara för videokonferenser
Programvara för webbseminarier och programvara för videokonferenser delar ett antal funktioner och funktioner. Båda kopplar samman människor via en videoström via internet och gör ytterligare verktyg tillgängliga för att underlätta kommunikationen. Den största skillnaden är programvara för videokonferenser som vanligtvis vänder sig till små grupper, medan webbinarprogram kan ta emot tusentals deltagare och sända information för offentlig konsumtion. Webinar-appar ger också fler funktioner specifika för presentation jämfört med videokonferensplattformar som vanligtvis används för möten.
Virtuella evenemangsplattformar
Webinarlösningar och virtuella evenemangsplattformar skapar båda en interaktiv virtuell upplevelse för sina deltagare, men samtidigt som de liknar varandra på många sätt skiljer de sig också åt på flera områden, främst på grund av syftet de skapades för. Webinarlösningar är vanligtvis avsedda att streama ett evenemang i taget medan virtuella evenemangsplattformar – eftersom de är designade för att replikera händelser på plats – kan sända flera evenemang samtidigt. Virtuella evenemangsplattformar tillåter deltagare att hoppa från en session till en annan. Medan webbseminarier vanligtvis är inriktade på audiovisuella presentationer, har onlineevenemangsplattformar andra interaktiva funktioner som interaktiva utställningar, webbbodar och andra typer av virtuella utrymmen.