split Testning

TL; DR: Splittestning, även känd som A/B-testning, är en metod som används för att jämföra två versioner av en webbsida eller app för att avgöra vilken som presterar bäst. Det handlar om att presentera olika versioner för användarna samtidigt och analysera deras beteende för att identifiera den mer effektiva varianten.

Vad är split-testning?

Splittestning är en metod för att utföra kontrollerade experiment, som gör att företag kan undersöka prestandan hos en faktor mot en annan. Med delad testning kan du till exempel avgöra om en version av en knapp på en webbsida leder till fler klick eller omvandlingar än en annan. Målet med delad testning är att optimera olika former av innehåll, som e-postmeddelanden, målsidor och webbplatser, för bästa resultat.

De flesta delade tester utförs med hjälp av specialverktyg. Byggare av målsidor or e-postmarknadsföring verktyg , till exempel, kommer vanligtvis med "multivariat" eller "delad testning"-tjänster som låter dig testa specifika ändringar på din målsida mot en del av din webbplatstrafik eller ett e-postmeddelande mot en utvald grupp personer på din prenumerantlista.

Varför är delad testning viktigt?

Splittestning är en form av experiment som syftar till att förbättra ROI (Return on Investment) från olika webbtillgångar. Genom att utföra experiment på olika delar av ett onlineinnehåll kan du se exakt vilka faktorer som med största sannolikhet påverkar positiva resultat, som att en potentiell kund omvandlas till en köpare. Denna marknadsföringsmetod används oftast för att minska marknadsföringskostnaderna och möjliggöra "konverteringsoptimering". Split testning kan:

Hjälp med målgruppsinsikter: Delade tester kan hjälpa dig att bättre förstå din publik genom att visa dig delar av en design eller ett innehåll som kan övertyga en kund att avstå från ett köp.

Minska marknadsföringsutgifter: När du vet vilka faktorer som framgångsrikt driver försäljning eller positiva åtgärder på din webbplats eller i dina marknadsföringskampanjer, spenderar du mindre pengar på ineffektiva strategier.

Hjälp med att upptäcka nya möjligheter: Delad testning kan också hjälpa företag att experimentera med nya marknadsföringsstrategier som de inte hade provat tidigare, och avgöra vilka insatser som är värda att undersökas ytterligare.

Vanliga delade tester för ett företag hjälper till att bygga upp en process av datainformerat beslutsfattande fokuserat på målgruppens preferenser. Motstridiga åsikter bland marknadsförings- och designteam kan sättas på prov med metoden för delad testning, så att besökare på webbplatsen så småningom informerar det slutliga beslutet om vad som är "bäst".

Vad kan företag testa med Split Testing?

Splittestning kan användas på registreringsformulär, registreringssidor, squeeze-sidor, produktsidor och kassar – praktiskt taget var som helst kan ett mätbart mål förbättras. Medan företag skulle kunna köra delade testexperiment på egen hand, gör verktyg det lättare att spåra resultaten av olika experiment och fatta beslut baserat på betydande statistik.

De flesta delade testkampanjer tittar på inverkan av specifika element på en webbsida eller marknadsföringskampanj. Några punkter som företag kan testa med delad testning kan vara:

Text: Marknadsföringstext, rubriker, beskrivningar och uppmaningsinnehåll

Visuella element: Bilder, foton, videor, färger, infografik och design

Användarupplevelse: Inslag av hur kunderna navigerar i en upplevelse

Layout: Arrangemanget av formateringen av element på en sida

Erbjudanden: De erbjudanden eller löften som görs i ett marknadsföringsexemplar

Vissa företag använder också delad testning för att avgöra om vissa aspekter kan tas bort från en sida. Ofta leder färre sidelement till färre distraktioner från det primära målet.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.