SEO

TL; DR: SEO, eller sökmotoroptimering, är metoden att optimera webbinnehåll för att förbättra dess synlighet och rankning i sökmotorresultat, vilket i slutändan leder organisk trafik till en webbplats.

SEO, eller sökmotoroptimering är en av de vanligaste termerna inom digital marknadsföring. SEO hänvisar till konceptet att optimera och manipulera din webbplats för att förbättra dess synlighet i sökmotorer (som Google). God SEO-praxis säkerställer att din webbplats dyker upp snabbt när människor söker efter termer relaterade till ditt företag på Bing, Google och Yahoo.

SEO är en paraplyterm som hänvisar till ett antal metoder som används för att tilltala specifika aspekter av sökmotoralgoritmer. För att framgångsrikt engagera sig i SEO behöver många företag investera i allt från bakåtlänkning, till sökordsforskning och teknisk webbplatsoptimering.

Vad är SEO?

SEO eller sökmotoroptimering är de metoder som företag använder för att förbättra placeringen och utseendet på webbsidor i organiska sökresultat. När du ser en webbplats rankad högst upp på första sidan på Google, utan en "Annons"-beskrivning bredvid, är detta ett tecken på bra SEO.

SEO beror huvudsakligen på att det finns miljarder sidor tillgängliga för användare att surfa på nätet idag. För att avgöra vilka sidor som ska erbjudas vilka sökningar, använder sökmotorer som Bing och Google bots för att genomsöka sidor på webben, samla in information och placera den i ett index.

Indexet är som ett gigantiskt bibliotek, där Google kan hämta information från hyllor runt om i världen för att hjälpa användare att hitta det de letar efter. Algoritmer analyserar sidor för att avgöra var de ska placeras när de erbjuds till sökare. Det finns olika "signaler" eller rankningsfaktorer som används för att bestämma ordningen på sidorna i sökmotorresultaten.

Hur fungerar SEO?

Sökmotoroptimering är ett lite mystiskt koncept, eftersom ingen vet med säkerhet exakt vilka rankningsfaktorer som väger mest vid varje given tidpunkt. Utveckling av algoritmer i sökmotorer gör det svårt att avgöra vad som kan garantera en topplacering på sida ett.

Till skillnad från betalda sökannonser kan företag inte betala sökmotorer för en högre organisk sökrankning. Istället måste innehållet på sidan, hur den är uppbyggd och olika andra faktorer övertyga sökmotorerna om att en sida är den bästa möjliga resursen att presentera för en sökare som svar på en specifik sökterm.

Det finns många olika faktorer som spelar in i sökmotoralgoritmer, inklusive:

Länkfunktioner på domännivå

Länkfunktioner på sidnivå

Nyckelord och innehåll på sidor

Sökords-agnostiska sidfunktioner

Engagemangs- och trafik-/frågedata

Sökord på domännivå usage

Varumärkesstatistik på domännivå

Sociala mätvärden på sidnivå

Sökordsagnostiska funktioner på domännivå

SEO-experter använder sin kunskap om de olika rankningsfaktorerna för att utveckla och implementera strategier för att förbättra en webbplatss organiska position. De flesta strategier kräver en balans mellan off-page, on-page och tekniska bästa praxis. Det finns också olika verktyg som kan hjälpa till med SEO-faktorspårning.

Är SEO viktigt?

SEO är en grundläggande faktor för att uppnå varumärkesräckvidd och medvetenhet online. För digital marknadsföring är SEO avgörande för att få potentiell tillväxt, eftersom människor gör biljoner sökningar hela tiden, ofta med avsikten att hitta information om tjänster och produkter.

Under de senaste åren har sökresultaten utvecklats för att ge användarna mer direkta svar och information som är relevant för deras specifika behov. Att uppnå utmärkta SEO-rankningar har blivit svårare, särskilt med ankomsten av röstsökning, omfattande resultat och kunskapspaneler.

Men utan effektiv SEO kan det vara svårt att sticka ut online.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.