Avkastning på annonsutgifter (ROAS)

TL; DR: Return on Ad Spend (ROAS) är ett mått som används för att mäta intäkterna som genereras för varje dollar som spenderas på annonsering. Det hjälper annonsörer att förstå effektiviteten av deras annonskampanjer.

Avkastning på annonsutgifter (ROAS) är en typ av mätvärde som fungerar på samma sätt som ROI eller avkastning på investeringen. Den beräknar den totala intäkten per dollar som spenderas på betald marknadsföring och kampanjer. Det mäts helt enkelt genom att dividera konverteringsvärdet (försäljningen) med annonskostnaden. Det är viktigt att mäta eftersom det gör att företaget kan se hur mycket de tjänar på digital reklam.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.