Betala per klick (PPC)

TL; DR: Pay-Per-Click (PPC) är en digital annonsmodell där annonsörer betalar en avgift varje gång en av deras annonser klickas. Det låter företag bjuda på placeringen av sina annonser på sökmotorernas resultatsidor eller andra onlineplattformar.

En Pay-Per-Click (PPC) är en annonseringsmetod som endast tillåter publicister eller webbplatsägare att ta emot en betalning från annonsörerna enligt antalet klick som annonsen fick på deras webbplats. PPC har samma koncept som CPC (kostnad per klick). Några av de bästa PPC-nätverken är Facebook Ads, Google Ads och Bing Ads.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.