Omnikanal marknadsföring

TL; DR: Omnikanalmarknadsföring är en strategi som erbjuder en sömlös kundupplevelse över alla kanaler och kontaktpunkter, som integrerar interaktioner online och offline. Det säkerställer konsekvent, personligt engagemang med varumärket under hela kundresan.

En omnikanal marknadsföringsstrategi använder flera kanaler och plattformar för att ansluta och marknadsföra en specifik produkt eller tjänst. Omnikanalsmarknadsföringsmodellen syftar till att bredda räckvidden för företag, skapa en mer positiv upplevelse för kunderna och öka vinsten. Några bra företag som använder detta tillvägagångssätt är Starbucks, Walgreen och Amazon. 

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.