nofollow

TL; DR: Nofollow är ett HTML-attribut som används i länkar för att instruera sökmotorer att inte följa länken i indexeringssyfte, vilket i huvudsak säger åt dem att ignorera länken i sina rankningsalgoritmer. Det hjälper webbansvariga att förhindra överföring av länkkapital till andra webbplatser.

Nofollow-länkar är typer av webbplatslänkar som ignoreras av sökmotorer eftersom de inte klarade kvalifikationen för Google PageRank. De har attributet rel=”nofollow”-taggen. De ser ut som vanliga länkar i människors ögon, men de är annorlunda för sökmotorrobotar. De flesta nofollow-länkar kommer vanligtvis från bloggkommentarer, forum och inlägg på sociala medier.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.