Målsida

TL; DR: En målsida är en fristående webbsida som skapats specifikt för en marknadsförings- eller reklamkampanj. Syftet är att uppmana besökare att vidta en viss åtgärd, som att göra ett köp eller registrera sig för ett nyhetsbrev.

Vad är en målsida?

Precis som dess namn är en landningssida där besökare eller läsare "landar" efter att ha klickat på en länk eller CTA-knapp (uppmaning) i en annons, e-post eller blogginlägg på sociala medier.

En målsida är ganska unik från andra webbsidor eftersom den skapas med ett enda syfte att övertyga besökare att utföra en specifik uppgift, som att registrera sig för ett webbseminarium eller ett nyhetsbrev eller köpa en produkt eller tjänst. Det är det perfekta verktyget att använda om företag vill konvertera besökare till potentiella kunder eller kunder.

Målsidor har vanligtvis ett rent utseende och innehåller nödvändig information om vad användare ska göra när de kommer till sidan och andra detaljer som vanliga frågor.

Syftet med en målsida

Målsidor hjälper företag och privatpersoner att nå sina marknadsföringsmål. De flesta företag använder målsidor för att omvandla besökare till leads genom att erbjuda något av värde (t.ex. gratis rapport) i utbyte mot besökarnas kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress).

Målsidor ökar också trafiken, förbättrar webbplatsens SEO och bygger varumärkesmedvetenhet. Faktum är att välstrukturerade målsidor kan hjälpa företag öka omvandlingsfrekvensen med 5.31% .

Dessutom en studie som nämns av Wishpond visade att 10-15 målsidor kan öka omvandlingsfrekvensen för företagswebbplatser med upp till 55 %. Detta visar helt enkelt att när det görs rätt är målsidor en oumbärlig strategi. De flesta marknadsförare misslyckas dock med att använda klick korrekt och tar ofta besökare till hemsidor istället för en målsida.

Delar av en målsida

För att en målsida ska vara effektiv måste den innehålla följande:

Stark krok. Den första delen bör vara tillräckligt övertygande för besökarna att läsa resten av innehållet.

Tydlig kopia. Nästa höjdpunkt på en målsida är kopian eller textinnehållet. Det måste skrivas med ett enkelt språk för att presentera syftet med erbjudandet.

Bilder och videor. En målsida behöver grafik som uppmuntrar besökare att stanna längre på webbplatsens sidor, interagera med andra webbelement och så småningom utföra önskad åtgärd.

Ett lockande erbjudande. Ett erbjudande, även kallat blymagnet, ska vara tydligt och oemotståndligt. Företag kan erbjuda en gratis e-bok, webbseminarium eller rabatt. Det måste dock överensstämma med affärsmålen för att generera potentiella kunder av hög kvalitet.

Fördelar. Företag bör lyfta fram hur erbjudandet kommer att förbättra besökarnas liv, snarare än funktionerna.

CTA. En uppmaningsknapp måste vara tydlig, synlig och läsbar. Den måste också sticka ut (t.ex. en annan färg än brödtexten, större teckenstorlek). CTA:er bör användas flera gånger på målsidan så att den blir mer tillgänglig för besökare.

Vittnesmål och andra sociala bevis. Recensioner är det bästa sättet att övertyga besökarna att utföra åtgärden eftersom det validerar erbjudandets värde och visar att människor dragit nytta av det.

Typer av målsidor

Lumosity målsida

Det finns flera typer av målsidor, och det varierar beroende på vilken typ av åtgärd som krävs eller deras syfte.

Pressa in sida/ blyfångningssida.

Klicka på målsida.

Målsida för försäljning.

"Kom igång" målsida.

Avsluta prenumeration på målsida.

Långformad målsida.

Produktinformationssida.

404 målsida.

Videomålsida.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.