E-postmarknadsföring

TL; DR: E-postmarknadsföring är en digital marknadsföringsstrategi som innebär att skicka kommersiella meddelandensages till en grupp människor via e-post. Det används ofta för att marknadsföra produkter, tjänster eller evenemang och kan vara mycket effektivt när det är riktat och personligt.

Vad är e-postmarknadsföring?

E-postmarknadsföring är en onlinemarknadsföringsstrategi som innebär att man skickar noggrant utformade e-postmeddelandensages till personer på en e-postlista. Sådana regelbundet skickade e-postmeddelanden syftar till att få kontakt med publiken och engagera dem på ett sätt som driver försäljning och ökar lojaliteten.  

Även om e-postmarknadsföring har funnits ett tag i det digitala marknadsföringslandskapet, fortsätter det att vara ett av de mest populära reklamverktygen hittills. En stor majoritet av de vuxna runt om i världen har tillgång till minst en e-postadress, vilket gör e-postmarknadsföring till ett populärt val för att nå en bred publik.

Typer av e-postmeddelanden som används i e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är en form av direkt, digital marknadsföring utformad för att marknadsföra företagsprodukter och tjänster, samtidigt som man bygger relationer med kunder. Företag som investerar i e-postmarknadsföring använder ofta en mängd olika typer av e-postmeddelanden för att nå kunder, till exempel:

Reklammeddelanden: E-postmarknadsföringskampanjer är ofta avsedda att marknadsföra något, till exempel en produkt eller tjänst. Med reklammeddelanden kan du uppmärksamma specialerbjudanden, erbjudanden, reor och mer.

Informationsmeddelanden: Nyhetsbrev och informationsfokuserade e-postmeddelanden drar uppmärksamheten till verksamhetens natur och saker som företaget åstadkommer. Syftet med informationsmail är att utveckla en relation med kunden och bygga upp varumärkets rykte.

Transaktions-e-postmeddelanden: Transaktions-e-postmeddelanden informerar en kund om detaljerna för deras köp, leveranstider och ofta tackar kunderna för att de köpt något. Dessa e-postmeddelanden hjälper också till att bygga relationer,

E-postmarknadsföring kan också användas för att göra tillkännagivanden om viktig information, som förändringar i ett företags struktur eller nya produkter.

Vad är programvara för e-postmarknadsföring?

Att skicka regelbundna e-postmeddelanden till kunder för att marknadsföra produkter och förbättra varumärke/kundrelationer skulle vara mycket svårt att göra manuellt. Som tur är, e-postmarknadsföringsprogram kan hjälpa till med denna process.

En lösning för e-postmarknadsföring kan automatisera processen att skicka e-postmeddelanden till stora grupper av människor. Du kan också ordna dina e-postlistor och "segmentera" dem för att säkerställa rätt messages nå rätt personer. Programvaran som är tillgänglig kommer ofta med segmenteringsverktyg för att hjälpa till att distribuera e-postmeddelanden mer effektivt enligt specifika arbetsflöden.

Programvara för e-postmarknadsföring har ofta teman och mallar, så att företag kan skapa professionella e-postmeddelanden utan mycket kodkunskap. Det finns också tillgång till verktyg för analys, rapportering och så vidare. 

Fördelar med e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring hjälper till att uppfylla en rad mål för dagens företagsledare. Om du lanserar en rea eller kampanj kan du nå kunder var de än är. De flesta människor har tillgång till en e-postadress hela tiden, särskilt i en ålder av smartphones.

E-postmarknadsföring är effektivt för att driva konverteringar, särskilt när företag marknadsför rätt försäljning, erbjudanden eller erbjudanden till kunder. Andra förmåner inkluderar:

Förbättrad varumärkeskännedom

Möjligheter att bygga kundlojalitet

Utveckling av varumärkets rykte

Kundundersökningar och insikter

Kundservice

Rätt e-postmarknadsföringsstrategi kan ofta åtfölja andra planer för digital marknadsföring som kan inkludera innehållsmarknadsföring och reklam i sociala medier.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.