E-handel

TL; DR: E-handel, förkortning för elektronisk handel, syftar på köp och försäljning av varor eller tjänster över internet, ofta med onlinetransaktioner mellan företag och konsumenter.

Vad är e-handel?

E-handel är handlingen att köpa och sälja varor eller tjänster på internet. E-handel är också känd som onlineshopping, e-shopping eller webbshopping. Termen "e-handel" används ofta för onlineköp och försäljning av fysiska produkter men kan också syfta på tjänster och immateriella tillgångar som köps och säljs online.

E-handel kan vara en extremt lukrativ affärssatsning på grund av låga omkostnader, litet behov av anställda och populariteten för elektroniska betalningar. Emellertid kräver e-handelsframgång betydande tid och ansträngning för att marknadsföra produkter via sociala medier, e-post, sökmotorer på internet och andra vägar.

För närvarande är e-handel det populäraste sättet att handla eftersom det är tillgängligt och bekvämt. Baserat på statistik , drar de slutsatsen att i slutet av 2021 kommer det att finnas över 2.14 miljarder onlineshoppare globalt. Ökningen var starkt påverkad av covid-19-pandemin.

Dessutom skapas fler plattformar för det, och företag har anammat digital försäljning och marknadsföring. Game changer-funktioner görs också tillgängliga av stora e-handelsföretag som Amazon och eBay. Detta inkluderar 1-klick shopping.

E-handelns historia

Även om den tidigaste transaktionen skedde 1994 på en detaljhandelswebbplats, kan överföringen av dokument via en elektronisk metod som kallas Electronic Data Interchange spåras långt tillbaka till 1960-talet.

Därefter har e-handeln utvecklats och banat väg för enorma online shoppingkraftverk som Amazon, eBay, Rakuten, och Alibaba.

Nackdelar och fördelar med e-handel

Den viktigaste fördelen med e-handel är det faktum att företag har en bredare räckvidd. När deras produkter publiceras online kommer de att vara synliga för miljontals köpare över hela världen.

Det gör det också möjligt för säljare att sänka kostnaderna eftersom ingen fysisk butik eller butikspersonal behövs. Alla transaktioner görs via internet och betalningar behandlas vanligtvis med säkra metoder som PayPal, Stripe och Wise.

Medan den största nackdelen med e-handel är risken för onlinebedrägerier. Detta påverkar köpare eftersom det är svårt att veta om produkten de köper är original eller ens existerar. Dessutom blir det svårare för köpare att returnera varan de köpt på grund av höga fraktkostnader och lågt produktionsvärde.

För säljare är en nackdel att notera den tid och kunskap som behövs för att skapa en e-handelswebbplats. Även om plattformar har gjort det så enkelt som möjligt att bygga webbplatser kan andra faktorer påverka skapelseprocessen, som produkt- och konkurrentforskning, varumärkesbyggande och att skapa kopior, bilder och andra medier.

Att etablera en e-handelssida kan ta mindre än 30 minuter eller 12 månader , beroende på hur förberedd verksamheten är.

Typer av affärsmodeller för e-handel

Business to business – Denna modell är tillämplig för företag som säljer varor och tjänster till andra företag.

Business to consumer – Denna modell är den vanligaste bland listan. B2C-modellen gäller när säljaren är i direkt kontakt med sin kund för att handla varor och tjänster.

Konsument till konsument - C2C-modellen är en populär typ av försäljning och köp bland kunder. Det kan göras på olika plattformar som Facebook, Instagram, Craigslist och andra onlinemarknadsplatser.

Konsument till företag - C2B tillåter konsumenter att sälja till företag och är vanligtvis inom tjänster. Ett bra C2B-exempel är affiliate-marknadsföringstjänster och fungerar marknadsplats som Upwork.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.