Kundförvärvskostnad (CAC)

TL; DR: Customer Acquisition Cost (CAC) är det totala belopp som ett företag spenderar på att skaffa en enskild kund, inklusive marknadsförings- och försäljningskostnader. Det beräknas genom att de totala förvärvskostnaderna divideras med antalet nya kunder som fåtts inom en viss period.

Kundanskaffningskostnad (CAC) är det totala belopp som ett företag spenderar för att övertyga potentiella kunder och förvandla dem till betalande kunder. Du kan beräkna CAC genom att dividera marknadsförings- och marknadsföringskostnader med antalet nya kunder. Genom att beräkna och bedöma kundanskaffningskostnaden kan företag identifiera lönsamma insatser som de kan använda igen i nästa kampanj.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.