CRM

TL; DR: CRM står för Customer Relationship Management. Det är en strategi och teknik för att hantera interaktioner och relationer med kunder och potentiella kunder, som syftar till att förbättra affärsrelationer, kundbehållning och försäljningstillväxt.

Vad är en CRM?

CRM eller "Customer Relationship Management" är den term som vanligtvis används för att hänvisa till teknik som gör att företag kan spåra och hantera sina interaktioner med kunder. CRM-system hjälper organisationer att utveckla starkare kontakter med sin målgrupp, vilket uppmuntrar försäljning och varumärkeslojalitet över tid.

CRM-programvara hjälper till med organisation, effektivitet, tidshantering och ser till att du har vad som krävs för att imponera på dina kunder. Även om konceptet med CRM-mjukvara har funnits sedan mitten av 90-talet, började tekniken verkligen få ytterligare uppmärksamhet nyligen, eftersom konceptet "CX" eller kundupplevelse blir viktigare för varumärken.

När folk pratar om "CRM" hänvisar de ofta till Customer Relationship Management som en mjukvarulösning. Det finns dock olika definitioner av CRM, till exempel:

CRM som process: Customer Relationship Management som en "process" är de olika insatser och system som ett företag använder för att vårda och hantera varumärkesrelationer.

CRM som strategi: Detta är ett företags filosofi om hur relationer med potentiella leads och kunder ska hanteras.

CRM som teknik: Detta är mjukvaruprodukten som team kan använda för att registrera, spåra, analysera och förbättra interaktioner mellan kunder och företaget.

Målet med "Customer Relationship Management" som ett övergripande koncept är att använda strategier, processer och teknologier för att förbättra affärsrelationer och växa verksamheten.

Vad gör CRM-programvara?

Programvaran Customer Relationship Management har ofta ett antal funktioner. Du kan registrera kundkontaktinformation, som e-post, telefon och interaktioner på sociala medier, och till och med spåra kundbeteende på din webbplats. CRM-lösningar är också effektiva när det gäller att dra in annan information om företagets aktivitet och lagra detaljer om kundens preferenser.

I huvudsak ger CRM-teknik företag en titt bakom kulisserna på all information som krävs för att förstå förväntningarna hos en kund och din publik i allmänhet. Med en 360-graders bild av varje interaktion med en konsument kan du ha mycket bättre samtal med din målgrupp. Fördelarna med CRM-programvara inkluderar:

Organisation: Att hålla kundinformation organiserad är avgörande när du försöker leverera fantastiska CX. Din CRM-teknik kommer att samla in alla telefonnummer, e-postadresser och kunddata, så att du kan skapa personliga upplevelser för varje kund.

Uppgiftsspårning: Rätt programvara kan hjälpa till att anpassa teamet kring specifika uppgifter och till och med automatisera olika processer. Detta håller teamet igång så effektivt som möjligt, även på en hybridarbetsplats eller distansarbetsmiljö.

Försäljningsmöjligheter: CRM-lösningar spårar saker som köpmönster och ger insikter om trender och teman. Detta gör det lättare för företag att avgöra hur de behöver utvecklas för att växa framåt.

Spåra försäljning: Försäljningshantering är en vanlig komponent i CRM-miljön. Du kan använda din teknik för att spåra utvecklingen av försäljningssamtal i hela organisationen. Detta hjälper också till att avgöra vem du behöver följa upp med.

Personlig kommunikation: CRM-teknik ger dig en titt bakom kulisserna på dina kunder, så att du kan kommunicera med dem på ett mer personligt sätt. Anpassad kommunikation förbättrar i allmänhet varumärkeslojalitet och omvandlingar.

Ökad retention: Att spåra kundrelationer gör det också lättare att avgöra vilka av dina kunder som är på väg att överge fartyget.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.