Kostnad per klick (CPC)

TL; DR: Cost Per Click (CPC) är en digital annonsmodell där annonsörer betalar en avgift varje gång deras annons klickas. Det används ofta i betala-per-klick-kampanjer (PPC) för att mäta effektiviteten och kostnadseffektiviteten för onlineannonsering.

Kostnad per klick (CPC) är det belopp som en annonsör måste betala till utgivaren eller webbplatsen för varje besökares klick på sin annonskampanj. CPC är en utmärkt reklammetod eftersom den kan hjälpa till att mäta framgången för en marknadsföringsstrategi. Genomsnittlig CPC för Bing Ads över olika nischer är 2.83 USD och för Google Ads är det 1-2 USD. 

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.