Kostnad per förvärv (CPA)

TL; DR: Cost Per Acquisition (CPA) är ett marknadsföringsmått som beräknar den genomsnittliga kostnaden för att skaffa en ny kund eller lead. Den beräknas genom att den totala kostnaden för att skaffa kunder divideras med antalet uppnådda konverteringar.

Kostnad per förvärv är det belopp som spenderas av en enhet för att skaffa nya kunder genom reklam och andra betalda kampanjer. CPA är avgörande eftersom det hjälper företag att avgöra om de har spenderat sina pengar väl eller använder rätt strategi. Formeln för kostnad per förvärv är annonsbudgeten dividerad med det nya antalet kunder. 

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.