Omvandlingsfrekvens

TL; DR: Omvandlingsfrekvens är ett mått som mäter andelen användare som gör en önskad åtgärd på en webbplats, som att göra ett köp eller registrera sig för ett nyhetsbrev, av det totala antalet besökare. Det är en avgörande indikator på effektiviteten hos en webbplats eller marknadsföringskampanj för att uppnå sina mål.

Konverteringsfrekvensen hänvisar till den totala procentandelen besökare som genomförde den önskade åtgärden under den dedikerade tiden. Detta inkluderar att registrera dig för ett nyhetsbrev, köpa företagets produkt eller fylla i ett formulär. Omvandlingsfrekvensen beräknas genom att dividera antalet konverteringar med det totala antalet besökare och multiplicera resultatet med 100. 

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.