Klickfrekvens (CTR)

TL; DR: Click-Through Rate (CTR) är ett mått som mäter förhållandet mellan användare som klickar på en specifik länk och antalet totala användare som tittar på en sida, e-post eller annons. Det används ofta i onlineannonsering och marknadsföring för att bedöma effektiviteten av kampanjer.

Det hänför sig till den totala andelen personer som klickade på en annons de såg online. CTR är en av de mest populära mätvärdena som används för att utvärdera hur framgångsrika marknadsföringskampanjer är. Det kan fastställas genom att samla in nödvändig data från Google Analytics och beräkna den med hjälp av denna formel: det totala antalet klick dividerat med antalet visningar gånger 100.

Uppdaterad februari 17, 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.