Avvisningsfrekvens är det totala antalet besökare som tittar på en enskild webbplatssida och lämnar utan att göra något som att klicka på länkar, underteckna ett formulär eller köpa en produkt. En hög avvisningsfrekvens är inte alltid lika med något negativt, och det beror på företagens mål. Men att analysera det är fortfarande avgörande eftersom det kan hjälpa onlineföretagare att avgöra sina marknadsföringsinsatser.
Några faktorer som kan påverka avvisningsfrekvensen är sidtyp, uppmaningar, tekniska problem, innehåll och webbplatsdesign.
När man beräknar avvisningsfrekvens är det dåligt att få ett högt tal. Även om det är bra att uppnå ett lågt antal.
Dålig avvisningsfrekvens (högt antal) visar att det finns ett problem med företagets sida. Det kan bero på följande skäl:
Innehållet är irrelevant eller ointressant
Långsam sidladdningstid
Brist på uppmaning och länkar
Dålig webbplatsdesign
En hög avvisningsfrekvens kan också innebära att det finns ett problem med hur sökmotorer genomsöker, indexerar eller rangordnar webbplatsen.
Å andra sidan visar bra avvisningsfrekvenser (lågt antal) att sidan är användarvänlig, organiserad och effektiv för att ge användarna ett tydligt mål eller en uppmaning. Det kan också betyda att sidans innehåll är tillräckligt lockande eller övertygande för att de ska kunna klicka.
Mer från Findstack : Kolla in vår guide på ' Bästa målsidesbyggare ' och hitta rätt verktyg för att designa målsidor som konverterar mycket och minska din avvisningsfrekvens .
En rapport från GoRocketFuel.com uppgav att genomsnittet varierar från 41 till 51%. Detta varierar dock beroende på vilken nisch eller bransch webbplatsen är i.
Den här grafen från Backlinko visar skillnaden i genomsnittliga avvisningsfrekvenser på olika webbplatsnischer.
För att analysera avvisningsfrekvensen korrekt bör företag och privatpersoner jämföra sin procentandel med rätt kategori.
Betydelsen av avvisningsfrekvens varierar beroende på affärsmålen och vilken typ av sida eller webbplats de har. Till exempel är avvisningsfrekvensen avgörande för ett e-handelsföretag eftersom en hög avvisningsfrekvens vanligtvis innebär problem med produkten eller tjänsten som listas på deras webbplats.
Dessutom är webbsidor för e-handel vanligtvis försäljnings-, landnings- eller produkt-/tjänstsidor. Menar att säga, om avvisningsfrekvensen är hög, klickar eller köper inte folk, vilket kan påverka deras försäljning.
Avvisningsfrekvens är också avgörande för PPC-sidor och annonser. Dålig avvisningsfrekvens är vanligtvis lika med låg konvertering.
Å andra sidan är avvisningsfrekvensen inte lika avgörande för långa och informativa innehållssidor som bloggar. Denna typ av sida är vanligtvis fylld med relevant och värdefull information till publiken, så om webbsidans avvisningsfrekvens är hög spelar det egentligen ingen roll då det inte påverkar leads eller försäljning.
Dessutom är avvisningsfrekvensen för trafik som kommer från sociala medier eller SEO inte också avgörande.
Avvisningsfrekvens kan beräknas genom onlineappar som Shore eller olika gratis miniräknare online .
För att göra det manuellt kan folk följa denna enkla beräkning:
Avvisningsfrekvensen kan beräknas genom att dividera det totala antalet besökare som lämnat utan att engagera sig med det totala antalet webbsidesbesökare, gånger 100.
Till exempel är det totala antalet webbsidesbesökare på en X-målsida 2,500 567, och det totala antalet personer som lämnat utan att engagera sig är 567. Så 2,500 dividerat med 100 22.68 gånger XNUMX är lika med XNUMX %.
Denna avvisningsfrekvens är rimlig. Däremot bör företaget eller webbplatsägaren kolla upp hur det kan jämföras med andra webbplatser i deras bransch och utforska sätt att minska detta antal om möjligt.