En blogg är en webbsida eller webbplats där en författare postar artiklar om ett visst ämne för att dela idéer och information med den bredare publiken och ge relevanta åsikter. Bloggarna uppdateras regelbundet och används både för personliga eller affärsmässiga ändamål.
Webbplatsägare eller marknadsförare ordnar sina bloggar i omvänd kronologisk ordning så att besökare kan se det senaste publicerade inlägget först.
Till en början användes bloggar som personliga journaler där deras ägare kunde skriva och täcka om vilket ämne som helst av intresse. Men med tiden har detta förändrats, och nu använder företag det för att också få kontakt med kunder, tillhandahålla användbart innehåll och introducera sina produkter och tjänster.
De flesta bloggar uppmuntrar till diskussioner och inkluderar kommentarsavsnitt på varje artikel där läsare och författare kan interagera med varandra.
1997 myntade Jorn Barger, en programmerare och författare, termen "webblogg". Men den första bloggen någonsin känd för experter gjordes 1994 av Justin Hall som heter Links.net. På sin webbplats delade Justin korta artiklar med länkar och åsikter som är relevanta för ämnet. Många människor gjorde samma sak på den tiden, men eftersom begreppet "blogg" inte existerar ännu, adresserades de som "Online Diaries".
Därifrån började allt växa. 1998 tog Jonathan Dube det till nästa nivå och skrev en blogg fokuserad på en händelse.
Dessutom har tillgängliga bloggplattformar också ökat. Några av de tidigaste plattformarna är Open Diary, Blogger och Live Journal. Samtidigt har termen "webblogg" förkortats till "blogg".
Snabbspola fram till 2002, att få en blogg att bli mer av en karriär än en hobby. Människor började tjäna pengar på sina bloggar med BlogAds, och företag utvecklade fler verktyg och plattformar för att hjälpa människor att marknadsföra sitt innehåll. Intäktsgenereringen förbättrades nästa år och förvandlades till AdSense.
Bloggbranschen började bli större och större, och den födde skapandet av WordPress 2003. Med ökningen av bloggare och webbplatser som använder sina bloggar för att prata om nyheter och politik, litade folk på bloggar som en informationskälla och en ny typ av legitim media.
Det finns mer än 31 miljoner bloggare i USA och mer än 600 miljoner bloggar internationellt. 1
Det finns en ökning med 10 miljoner bloggare från 2014 till 2020 i USA.2
Under 2018 drev 50 % av de 200 framgångsrika företagen på Fortune 500 en företagsblogg.3
Den främsta anledningen till att individer och företag behöver en blogg är att bli synliga för sin publik genom att ranka på Google och andra sökmotorer. Det är ett bra sätt att presentera sig själva och sina produkter och tjänster för potentiella kunder. Samtidigt tillåter det företag att tillhandahålla värdefull och relevant information till sina besökare och förtjäna deras förtroende.
En blogg är också en utmärkt plats för företag och skribenter att svara på frågor och bygga en relation med sin publik.
Människor kan skriva om vilken nisch eller ämne som helst på sin blogg. Men enligt en artikel släppt av Tema , dessa är de populäraste bloggtyperna.
Livsstilsblogg
Reseblogg
Matblogg
Granska bloggen
Nyhetsblogg
Personlig blogg
Affärsblogg
Professionell eller personlig varumärkesblogg
Modeblogg
Multimediablogg