Dotterbolag

TL; DR: En affiliate är en individ eller organisation som marknadsför produkter eller tjänster för ett annat företag, vanligtvis tjänar en provision för varje försäljning eller remiss.

Vad är en Affiliate?

Termen "affiliate" används oftast i affärsvärlden, av företag som beskriver entreprenörer som är ansvariga för att uppmärksamma ett varumärke. Affiliates agerar som förespråkare för de företag de arbetar för, utför marknadsförings- och marknadsföringsuppgifter eller säljer produkter på uppdrag av ett annat företag.

Vissa företag bygger hela "affiliate"-program som lockar dussintals olika människor, till exempel Amazons affiliate-nätverk. Andra varumärken kommer att fokusera på att handvälja ut ett litet antal affiliates som de anser vara mest fördelaktiga för tillväxten av deras verksamhet.

Vad är ett dotterbolag?

I allmänna affärstermer hänvisar ordet "affiliate" till den officiella kopplingen mellan två affärsenheter. Med andra ord, det finns ett kontrakt som binder verksamheten för ett varumärke och en annan person eller grupp. Entiteterna behöver inte vara offentligt anslutna, men de måste ha ett avtal på plats som ger ett företag tillgång till de andra enheternas tjänster.

Enligt SBA kan en individ, ett företag eller en enhet vara ett dotterbolag till ett annat företag om det andra företaget har kontroll över den första enheten baserat på olika faktorer. Till exempel kan anknytning definieras av avtalsförhållanden, ägande eller ledningskopplingar. Parter i ett joint venture kan också betraktas som "anslutna" till varandra.

I första hand finns det två specifika användningsområden för termen "affiliate" i näringslivet:

Inom bolagsrätt och skatter är en affiliate ett företag relaterat till en annan verksamhet genom att ha en underordnad roll.

Inom online-detaljhandel är en affiliate en entreprenör eller ett företag som krävs för att hjälpa ett annat varumärke att sälja produkter och tjänster genom antingen direktförsäljning eller marknadsföring.

Vad är ett affiliate-program?

Ett affiliate-program eller "associerat program" är ett arrangemang där ett företag betalar en annan enhet (en person eller ett företag), en provision för att hjälpa till med tillväxten av verksamheten. Affiliateavtalet kan inkludera att ett annat företag eller individ säljer en produkt på sin webbplats eller via sina sociala mediekanaler.

En av de vanligaste formerna av affiliate-program är "affiliate marketing". I affiliate-marknadsföring är affiliate ansvarig för att skicka potentiella leads till handlarens webbplats, där de kan köpa en produkt. Vanligtvis betalas affiliates i den här situationen baserat på antalet leads de levererar till företaget, eller antalet personer som konverterar med hjälp av en speciell, spårbar länk.

Affiliate-program kan vara fördelaktigt av flera skäl. För det första ger de företag tillgång till ytterligare marknadsförings- och reklamresurser, så att de potentiellt kan nå ett större antal kunder. Affiliate-marknadsföring kan också bidra till att förbättra ett varumärkes rykte, genom att skapa associationer med andra välkända individer.

I det digitala marknadsföringslandskapet är affiliate-marknadsföring ofta till hjälp eftersom det kan hjälpa till med att förbättra SEO-rankningen för ett företag. Bakåtlänkar till webbplatser från platser med hög auktoritet kan förbättra bilden av varumärket i sökmotorernas ögon.

Kan vem som helst vara en affiliate?

Affiliateavtal kan ofta ingås av alla typer av proffs, inklusive frilansare, enskild firma, aktiebolag och joint ventures. För att affiliaterelationen ska bli framgångsrik måste den dock ha ett fullständigt kontrakt, där parterna beskriver:

Villkoren i affiliateavtalet

Definitionen av "affiliate" i situationen

Relationen mellan de två parterna

Affiliatens rättigheter och skyldigheter

Vem betalar vad, varför och när?

Vilka licenser kan krävas för dotterbolaget eller företaget?

Vem äger den immateriella egendom som skapats i partnerskapet?

Uppdaterad 04 januari 2024
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.