Programvara för sökmotoroptimering (SEO), även känd som programvara för organisk sökmarknadsföring, är utformad för att öka en webbplatss placering på sökmotorernas resultatsidor eller SERP utan att spendera på reklam. Dessa verktyg förser företag, marknadsförare och SEO-specialister med data med hjälp av olika funktioner som hjälper till att identifiera möjligheter att förbättra rankningen av en webbplats eller specifika webbsidor. Vissa SEO-mjukvarulösningar ger också breda branschanalyser och konkurrentdata som kan hjälpa till att vägleda en övergripande strategi för sökmotormarknadsföring (SEM).
SEO-programvara adresserar följande viktiga optimeringsområden: webbplatsens kod och struktur, innehåll på plats och rankningsfaktorer utanför webbplatsen. För det mesta mäter SEO-optimeringslösningar i första hand två saker:
Sedan deras uppfinning har sökmotorer förändrat hur människor söker, hittar och konsumerar information online. Omvänt har internetanvändarnas digitala beteenden format hur sökmotorer optimerar resultaten de visar för att säkerställa att deras publik får den bästa upplevelsen från deras plattformar. Detta är uppenbart i hur SEO har skiftat under åren – från det förflutnas "Black Hat"-taktik till den värdedrivna praxis som den är idag. Med sökmotoralgoritmer i konstant förändring kan företag, varumärken och organisationer tycka att det är utmanande att hålla jämna steg med nuvarande bästa metoder för SEO.
Det är här SEO-mjukvaran kommer in. Att ha lättanvända verktyg gör det möjligt för företag att dra nytta av tekniken för att hålla koll på sin webbplatss SEO-hälsa utan att behöva förlita sig 100 % på sin aktiekunskap och intern expertis. Sammantaget gör det sökmotoroptimeringsinitiativ mer effektiva och effektiva.
För att gå igenom mer specifikt, här är de viktigaste fördelarna som företag måste tänka på när de bestämmer sig för om de ska investera i SEO-programvara eller inte.
Det säger sig självt att den största fördelen med att investera i SEO-programvara är att rankas bättre på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Med tanke på att 3 av 4 personer inte kommer att surfa bortom den första sidan i en sökmotor, är SERPs rankning extremt viktig för att driva organisk söktrafik till en webbplats. Oavsett om en organisation är i B2B- eller B2C-området, är ranking högt på SERP utan tvekan det centrala målet för alla SEO-strategier.
Detta beror på att förutom den ovan nämnda fördelen med att öka organisk trafik från sökfrågor, har en betydande SERP-placering en halo-effekt på andra viktiga områden för marknadsföring av ett företag/varumärke online. Till exempel, webbplatser/webbsidor som rankas högt på sökmotorer ökar trovärdigheten. Denna upplevda auktoritet leder till en högre nivå av förtroende, vilket innebär bättre konvertering av trafik.
En annan fördel förknippad med en hög SERP-rankning är mindre beroende av betald reklam, vilket innebär lägre marknadsföringskostnader.
Sökmotoroptimering kan ha förändrats mycket. Men det är fortfarande i stort sett ett nyckelordsspel. Det är därför företag måste rikta in sig på rätt sökord för att få bättre synlighet för sina webbegenskaper.
SEO-verktyg kan göra denna process enklare och mer exakt. Förutom att identifiera nyckelord/nyckelfraser i stora volymer, bryter SEO-programvaran de termer som ett varumärkes målgrupp använder i faktiska sökningar. Dessutom kan SEO-programvara ytterligare segmentera dessa sökord baserat på var kunderna befinner sig i köparens resa.
Kort sagt, SEO-verktyg begränsar ett företags målsökord så att dess webbplats/innehåll ses av rätt personer vid rätt tidpunkt.
Algoritmändringar kan orsaka en massiv nedgång i en webbplatss SERP-ranking. Sökmotorer utsätter sanktioner för webbplatser som inte uppfyller kraven och ju längre det här problemet inte tas upp, desto mer blir dess placering lidande.
Sökmotoroptimeringsteknik hjälper till med detta problem dubbelt.
För det första släpper de flesta SEO-verktygsleverantörer en ny mjukvaruversion för att anpassa sig till förändringar av sökmotoralgoritmer. Så länge ett företag använder den senaste versionen av SEO-programvaran, är det mindre chans för dessa nödvändiga SEO-uppdateringar att falla mellan stolarna.
För det andra finns det nu SEO-verktyg som använder artificiell intelligens (AI) och maskininlärning för att förutse möjliga kommande förändringar av sökmotoralgoritmer. Denna avancerade sökmotormodelleringsteknik tillåter också SEO-specialister att se hur en aktiv algoritmändring kommer att påverka rankningen av en webbplats på några sekunder, inte månader. Som ett resultat kan de implementera snabba justeringar för att bevara sin rankning eller dra fördel av den pågående förändringen för att öka webbplatsens placering.
SEO-programvara kan generera omfattande rapporter som beskriver viktiga webbprestandamått som påverkar en webbplatss SEO-hälsa. Dessa rapporter kan genereras på några sekunder eller kan ställas in som en instrumentpanel som uppdateras automatiskt. Detta gör att webbadministratörer, SEO-specialister och andra teammedlemmar kan vidta nödvändiga åtgärder innan ett potentiellt problem med webbplatsens prestanda eskalerar till ett problem som kan påverka webbplatsens SERP-rankning.
Detsamma gäller med rank tracking. Utan SEO-verktyg kan en nedgång i en webbplatss ranking på sökmotorer gå obemärkt förbi i flera dagar. Med uppdaterad rankningsspårning kan de som ansvarar för SEO i ett företag vidta omedelbara åtgärder för att rätta till situationen.
SEO har blivit en stapelvara i alla digitala strategier oavsett företagstyp, bransch och organisationsstorlek. Chansen är stor att samma företag i samma utrymme har SEO-initiativ på egen hand. Detta är både "dåliga" och "bra" nyheter.
De dåliga nyheterna: Dessa företag riktar sig sannolikt mot samma målgruppssegment när de är på sökmotorer. När konkurrensen ökar kan det bli mer utmanande att rankas högre för sökfrågor med högt värde och hög sökvolym.
De goda nyheterna: Varumärken kan utföra omfattande konkurrentundersökningar och få tillgång till omfattande data för att ge dem en uppfattning om vad som fungerar (som de kan emulera), vad som inte fungerar (som de kan undvika) och var luckorna finns (som de kan fylla) .
Konkurrentforskning tar vanligtvis mycket tid och resurser, vilket är ett behov som SEO-programvara tillgodoser. Genom en kombination av datautvinningsteknik, sökmotoranalys och sökrobotar, gör SEO-verktyg konkurrentforskning snabbare och enklare.
Alla och alla som vill få organisk trafik kan dra fördel av SEO-mjukvara. I takt med att SEO-verktyg utvecklas lägger leverantörer till fler funktioner samtidigt som de gör tekniken mer intuitiv och idiotsäker, vilket gör dem tillgängliga för fler användare.
Specifikt används SEO-programvara av följande användarsegment:
Som de personer som primärt ansvarar för ett företags sökmotorprestanda, använder SEO-specialister SEO-verktyg dagligen – kontrollera rapporter, utföra konkurrentundersökningar, utföra optimeringsaktiviteter på plats och utanför platsen, göra sökordsforskning och projicera kommande förändringar av sökmotoralgoritmer, bara för att nämna några.
När de anställer SEO-specialister frågar potentiella kandidater ofta vilka SEO-verktyg som skulle vara tillgängliga för dem när de kommer ombord, vilket understryker vikten av att ha gott om SEO-verktyg för dessa proffs.
Även det bästa innehållet kommer att gå till spillo om de inte hittas av den avsedda publiken. Det kommer inte som någon överraskning att SEO-experter och innehållsmarknadsförare arbetar hand i hand i många företag. Det är inte heller ovanligt att företag använder innehållsmarknadsförare med SEO-erfarenhet.
Med tanke på hur nära sammanflätade de två disciplinerna är, har det blivit bästa praxis för innehållsmarknadsförare att bekanta sig med SEO-programvara. Genom att använda SEO-verktyg kan de identifiera de exakta frågor som deras målgrupp använder på sökmotorer. Detta förser dem med insikter för att skapa relevant innehåll som människor online vill konsumera. Det ger också de exakta nyckelfraser som de behöver införliva i sitt innehåll.
Sammantaget ger SEO-programvara innehållsmarknadsförare möjlighet att skapa innehåll både för människor och för sökmotorer.
Vid det här laget har det fastställts att SEO-programvara kan tillhandahålla en mängd data. När dessa insikter maximeras till sin fulla potential blir de en ocean av användbar kundintelligens som marknadsföringsteam kan använda som en startpunkt för att utveckla datadrivna marknadsföringskampanjer.
Till exempel kan populära sökmotorfrågor hjälpa dem att identifiera viktiga köparönskningar och smärtpunkter som banar väg för skapandet av korrekta kundavatarer. Att använda SEO-verktyg kan också hjälpa marknadsförare att komma med välinformerade erbjudanden i varje fas av köparens resa. SEO-programvara kan också hjälpa till att styra alla lokala marknadsföringsinsatser genom lokal sökdata.
Oberoende innehållsskapare som YouTubers och bloggare bör inte avfärda värdet av SEO-programvara i sitt hantverk. I likhet med innehållsmarknadsförare kan innehållsskapare – proffs och hobbyister – använda SEO-data för att identifiera vintergröna ämnen som de kan använda för att utveckla sina innehållspelare. SEO-verktyg kan också lyfta fram trendiga/heta sökningar som innehållsskapare kan piggyback på för att dra nytta av säsongsbetonad trafik med hög volym.
Dessutom måste innehållsskapare vara uppmärksamma på introduktionen av utdragsrika SERP:er. Mer än bara de traditionella länkarna visar dessa sökmotorresultatsidor också förhandsvisningar från sociala mediekanaler. Eftersom de flesta oberoende innehållsskapare/bloggare använder sociala medier som sina primära kanaler för att marknadsföra sina varumärken, kan SEO-programvara hjälpa dem att skapa sociala inlägg som kan genomsökas genom sökmotorer.
SEO och e-handel kan tyckas vara två orelaterade begrepp men i dagens omnikanaliga digitala rymden konvergerar allt. Det är inte ovanligt att köpklara kunder börjar handla med en enkel sökmotorfråga. Sökmotorer är också några av de bästa kanalerna bland kunder i medvetenhets- och övervägandestadierna när de undersöker och väljer ut möjliga produkter/tjänster/lösningar.
SEO-programvara hjälper ägare av e-handelsbutiker att optimera sina nyckelsidor (produktlistor, startsida, målsidor, kampanjsidor) för dessa sökmotorfrågor för att locka organisk trafik. Dessutom ingår nu en shoppingflik i SERP:erna för populära sökmotorer. Produkter som visas på SERP är mer benägna att få potentiella köpares uppmärksamhet.
SEO-programvaruleverantörer erbjuder olika funktioner, vissa är avancerade över andra, för att tillgodose olika kundsegment.
Populära SEO-programleverantörer erbjuder de flesta, om inte alla, av följande grundläggande funktioner.
Varje framgångsrik SEO-strategi börjar med en omfattande granskning för att veta vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Den här funktionen genererar rapporter som bedömer en webbplatss SEO-tillstånd baserat på tekniska eller innehållsbaserade faktorer som kan påverka dess sökmotorrankning. Det härmar hur sökmotorspindlar skulle genomsöka en webbplats för att avslöja eventuella problem som sökrobotar kan ha.
Ingen SEO-strategi kommer att stå utan god sökordsanalys/forskning. Även om det finns fristående verktyg som utför denna funktion, kommer det också som en inbyggd funktion i många SEO-verktyg.
Att utföra sökordsanalys är SEO-expertis i sig. I samband med SEO-verktyg ger den här funktionen SEO-specialister möjligheten att identifiera nyckelord med högt värde och hög volym som företag kan rikta in sig på för att driva organisk sökmotortrafik till sina webbplatser. Beroende på strategi kan den här funktionen användas för att generera antingen breda sökordsrapporter eller detaljerade sökordsanalyser baserade på demografi, besökarprofiler, köpbeteenden och andra kriterier.
Denna förmåga gör att SEO-specialister kan övervaka en webbplatss sökrankning eller specifika webbsidor för en uppsättning nyckelord. SERP-rankningsspårning är viktigt eftersom det tillåter företag att spåra rörelser i sina webbplatsers SERP-rankningar omgående. Eftersom SERP-placeringar kan vara flyktiga, särskilt mitt i algoritmförändringar, gör rankningsdata lättillgänglig det enklare för SEO-experter att övervaka rörelser och utföra optimeringar när det behövs.
Den här funktionen meddelar företag när deras varumärke nämns på externa webbplatser/domäner. Detta är praktiskt för reputation management. Till exempel, när det gäller restauranger, varnar den här funktionen dem när de får en negativ recension och låter dem svara på lämpligt sätt. I ett digitalt landskap där mun till mun kan skapa eller bryta ett varumärke, kan det gå långt att välja SEO-programvara som har den här funktionen.
Som nämnts i föregående avsnitt är konkurrentforskning en av de viktigaste fördelarna med att investera i SEO-programvara.
Konkurrensmässiga jämförelser gör det möjligt för företag att bedöma sin SEO-hälsa sida vid sida med sina konkurrenter baserat på nyckeltal som domänstyrka och auktoritet, SERP-rankningar och backlinking-poäng.
Vanligtvis kräver denna process en kombination av flera SEO-verktyg, betydande arbetskraft och flera dagar att slutföra. Med modern SEO-programvara är processen förenklad, strömlinjeformad och enklare. Omfattande konkurrensmässiga jämförelser kan göras från ett enda verktyg och även utan tekniska SEO-kunskaper.
Enkelt uttryckt är en bakåtlänk en extern länk på en annan webbplats eller domän som leder trafik till ett företags webbplats eller webbsidor.
Bakåtlänksanalys är en omfattande granskning av en webbplatss bakåtlänkar för att utvärdera dess prestanda och identifiera problem som kan påverka dess sökmotorrankning.
Det finns en uppsjö av handlingsbar data som varumärken kan härleda från en bakåtlänksanalys. Från toppnivå ger denna SEO-mjukvarufunktion företag deras totala antal bakåtlänkar, hänvisningsdomäner och topplänkade sidor.
Mer specifikt tillåter bakåtlänksanalys företag att identifiera trasiga/försvunna länkar, avvisa länkar från tvivelaktiga mönster och kontrollera vilka bakåtlänkar deras konkurrenter får, för att bara nämna några.
Bortsett från dessa kärnfunktioner kan SEO-verktyg också erbjuda ytterligare funktioner som utrustar sökmotormarknadsförare med mer data att använda i sina optimeringsaktiviteter.
Med tanke på den betydande mängd trafik som kommer från sociala medier, kan SEO-programvara som integrerar funktioner för sociala medier komplettera optimeringsinsatser som görs på sökmotorer.
I likhet med SEO är sökord drivkraften bakom marknadsföring på sociala medier. Förutom att identifiera nyckelord som är relevanta för användare, kan sociala analyser hjälpa marknadsförare på sociala medier att välja ämnen och teman med en hög potential att trenda.
SEO-mjukvara med social analys ger även företag möjlighet att bedöma sociala omnämnanden samt sociala bakåtlänkar som är relevanta för SEO.
SEO och betal-per-klick-annonsering är exklusiva men närbesläktade marknadsföringsdiscipliner för sökmotorer där den ena strömmar in i den andra. De är nästan identiska. Den enda skillnaden är att SEO handlar om att öka organisk sökmotortrafik medan PPC syftar till att få bästa avkastning på annonsutgifter (ROAS).
Det kommer inte som någon överraskning att PPC-spårning nästan alltid paketeras tillsammans med SEO-programvara. Den visar kostnad per klick, kostnad per konvertering, klickfrekvens, totala kostnader och kvalitetsresultat. PPC-spårningsfunktionalitet som är inbyggd i SEO-programvaran gör det möjligt för marknadsförare att hitta högvolymer, högkvalitativa och någorlunda konkurrenskraftiga sökord som de kan förmedla reklampengar.
SEO-programvara med en lokal SERP-analyskapacitet är avgörande för företag som vänder sig till en lokal publik/kundbas.
Den här funktionen gör det möjligt för varumärken att göra anspråk på och optimera profiler på lokala listor och kataloger, tjäna och hantera recensioner på lokala recensionswebbplatser, rikta in sig på relevanta lokala sökord, skapa platsspecifika webbkopior, visa företagsinformation på lokala SERP-utdrag och tjäna bakåtlänkar från auktoritativa lokala domäner.
People Also Ask eller PAA är en SERP-funktion som ger användarna kompletterande frågor relaterade till deras ursprungliga sökfråga. I allmänhet innehåller PAA-sektionen ett utvalt utdrag för frågan och ger användarna snabba svar som är länkade till en webbplats/webbsida.
SEO-programvara som kommer med PAA-alternativ är en bra källa till nyckelords- och ämnesidéer när du utför sökordsforskning. För innehållsteam kan PAA tillhandahålla ytterligare bloggämnen eller underavsnitt i en större artikel.
De flesta företag använder SEO som en del av en större digital strategi. Att ha möjligheten att integrera SEO-mätvärden i andra datakällor kan vara användbart för att identifiera hur olika digitala exekveringar kan samverka för att uppnå önskade resultat online.
SEO-lösningar är några av de mest utvecklade teknologierna på SaaS-marknaden och de flesta leverantörer erbjuder nästan identiska produkter, ger eller tar några nyanser. Som sagt, det finns ett par viktiga överväganden när du bestämmer vilken SEO-mjukvara du ska investera i.
Den bästa praxisen när du väljer SEO-programvara är att ta hänsyn till nuvarande och omedelbara framtida behov. Att välja SEO-programvara som har en omfattande lista med funktioner – oavsett om dessa funktioner kommer att användas direkt eller inte – skulle vara det bra valet. Att välja en funktionsrik SEO-svit förhindrar företag från att känna sig hårt pressade när oväntade SEO-behov uppstår.
SEO-experter är mycket beroende av data för att fatta beslut. Utmaningen är att även om det finns mönster och trender på medellång och lång sikt, kan antalet sökmotorer fluktuera oförutsägbart. SERP-förändringar (t.ex. den växande framträdandet av utvalda utdrag), mindre och större algoritmuppdateringar och skiftande onlinebeteenden bidrar alla till SEO-volatilitet.
Logiken är okomplicerad: korrekt SEO-data leder till välinformerade SEO-strategier och avrättningar, vilket är anledningen till att datanoggrannhet är ett viktigt övervägande när du handlar efter SEO-programvara. Även om inget SEO-verktyg kan vara 100 % korrekt när det gäller data, bör företag utföra due diligence för att utvärdera hur leverantörer säkerställer att de uppnår den högsta nivån av dataintegritet i sina SEO-programvaruprodukter.
Rankspårning kan vara en funktion i SEO-programvara som diskuterats i ett av de föregående avsnitten ovan, men det kan också vara en fristående programvara. Ett verktyg för rankningsspårning tillåter företag att övervaka och analysera sina SERP-rankningar för olika sökord. Ofta är denna process automatiserad där meddelanden skickas och data sammanfattas via en lättläst instrumentpanel.
Innehållsoptimering är processen för att säkerställa att onlineinnehåll skrivs och formateras på ett sätt som ger den bästa användarupplevelsen samtidigt som SEO-vänligheten bibehålls.
Programvara för optimering av innehåll hjälper innehållsskapare och innehållsmarknadsförare att utveckla innehåll med tillräcklig användning av nyckelord, engagerande och nyckelordsvänliga rubriker, använda lämpliga bilder och bildtaggar och skriva sökmotorer som kan genomsökas med metabeskrivningar och titeltaggar.
Programvara för innehållsoptimering kan använda en blandning av tekniker som artificiell intelligens, maskininlärning, SEO-automatisering och semantisk SEO.
Med hjälp av programvara för sökannonsering kan företag rikta in sökord som är relevanta för deras branscher, förbättra sin exponering bland konsumenter som redan söker efter sådana termer och få en mer framträdande placering på SERP. Företag använder den här typen av programvara för att hitta, rikta in och lägga bud på sökord. Programvaran kan användas för förstaparts- och tredjepartsplattformar. Plattformar som tillhandahålls av Google, Microsoft och Yahoo! som ger direkt åtkomst till annonsplacering på var och en av respektive sökmotor kallas för förstapartsplattformar. Förutom att erbjuda möjligheter att leverera annonser i visningsannonseringsprogram, videoannonseringsprogram, mobilannonseringsprogram eller reklamprogramvara för sociala medier, kan tredjepartsplattformar hantera annonskampanjer i olika sökmotorer.