Verktyg för innehållshanteringssystem, ofta förkortat CMS, är programvara som utvecklats för att tillåta användare att skapa, modifiera, publicera och lagra digitalt innehåll på en webbplats, blogg eller andra webbegenskaper. Dessa verktyg gör det möjligt för användare att utveckla och publicera innehåll online i den visuella stil de vill med hjälp av olika funktioner och mallar utan teknisk kunskap.
Med andra ord, verktyg för innehållshanteringssystem hjälper användare att bygga en webbplats eller lägga till och redigera befintligt innehåll på en befintlig webbplats utan att behöva skriva all kod från början eller till och med eliminera behovet av kodning.
Mer tekniskt sett består ett innehållshanteringssystem av två kärndelar:
Företag och andra organisationer använder CMS-verktyg för att lägga till djup och öka funktionalitet till kurerat innehåll på en webbplats eller till och med ett aktuellt CMS. Innehållshanteringssystem är användaragnostiska – de kan användas av organisationer av alla storlekar, från små startups till stora företag och över olika metoder, discipliner och branscher.
Integrationer kan vara tillgängliga, beroende på vald CMS. Vissa fungerar tillsammans med programvara för webbinnehållshantering eller WCM, programvara för innehållsanalys, plattform för kundrelationshantering (CRM) och programvara för marknadsföringsautomation. De kan också fungera som fristående system för att hantera specifika innehållsrelaterade behov. Eftersom CMS fyller luckor i innehållsfunktionalitet i miljön där det är installerat, gör det innehållsspecifika processer och uppgifter mer effektiva.
För att sammanfatta det här avsnittet, för att programvara ska kvalificera sig som ett CMS-verktyg, måste den:
Det föregående avsnittet anspelade redan på några fördelar med att använda CMS-verktyg, men här är specifika fördelar som kan påverka effektiviteten i din innehållsproduktionsprocess, ditt teams produktivitet och dina innehållsrelaterade mål.
Innan den utbredda utvecklingen av CMS-programvara skulle det krävas grundläggande HTML-kodning för att lägga till innehåll på en webbplats eller till och med bara starta en blogg, vilket begränsade innehållsskapandet till webbutvecklare och de med kunskap om kodning.
CMS-verktyg "demokratiserade" innehållsproduktion. De gav icke-tekniska användare möjlighet att skapa och hantera innehåll, skräddarsy designen av webbplatser och bloggar och installera tillägg för att lägga till specifika funktioner – allt utan kodning. Samtidigt tillåter det fler tekniska användare att lägga till anpassade koder för att få mer detaljerad kontroll över sitt innehåll.
Gamla innehållsplattformar var begränsade till en linjär innehållsproduktionslinje. Skapare skriver och designar innehållet, utvecklarkoden och IT-proffs lägger till eventuella ytterligare funktioner som behövs.
Med moderna CMS-plattformar kan flera användare komma åt och arbeta i backend av systemet synkront. Det betyder att i ett givet scenario kan marknadsförare producera och lägga till innehåll, IT-proffs kan implementera protokoll och utvecklare kan lägga till anpassade koder, allt på samma gång.
Sammantaget förbättrar denna synkronitet samarbete och delning mellan olika uppgiftsägare som är involverade i innehållsproduktion.
"Plug-and-play"-egenskapen hos CMS-plattformar underlättar en ändamålsenlig modifiering av designen. Eftersom de flesta CMS-verktyg är modulära är det enkelt att byta ut bilder, ändra layouter, ändra färgscheman och utföra andra designändringar.
Dessutom kommer innehållshanteringssystem vanligtvis med förinstallerade mallar och teman. Med några få klick kan användarna byta från en design till en annan när behovet uppstår. För dem med programmeringskunskaper eller för organisationer med interna utvecklingsteam kan ytterligare designanpassningar läggas till med några rader kod.
En annan fördel med att eliminera behovet av kodning är oavbruten innehållshantering. Med fler intressenter som kan delta i innehållshanteringsprocessen banar CMS-verktyg vägen för sömlös och kontinuerlig insamling, skapande, leverans, hämtning, publicering och styrning av innehållsbitar i alla format och media.
Med tanke på flexibiliteten och mångsidigheten hos CMS-programvara, kommer det inte som någon överraskning att den används på flera sätt av många yrkesverksamma, företag och olika avdelningar i en organisation. Idag använder nästan alla företag minst en innehållshanteringsplattform, om inte fler. I vissa scenarier är CMS-verktyg djupt förankrade i ett teams dagliga aktiviteter att de nästan går obemärkt förbi.
CMS-verktyg är praktiska för följande segment:
Ända sedan slagordet "Content is King" blev en av kärnprinciperna för framgångsrik onlinemarknadsföring, har behovet av att effektivisera innehållsutveckling blivit en prioritet för digitala marknadsföringsteam.
CMS-verktyg revolutionerade hur digitala marknadsföringsteam bygger, hanterar, publicerar och övervakar innehåll. Digitala marknadsföringsteam är fullt av funktioner och kan genomföra sin innehållsstrategi i takt och skala.
Förutom innehållsmarknadsföring kan digitala marknadsförare också utnyttja CMS-verktyg vid varje steg av köparens resa – från medvetenhet till engagemang, generering av potentiella kunder till att vårda och kundförvärv till retention.
Innehållshanterare är huvudsakligen ansvariga för att övervaka ett företags innehållsinitiativ från början till slut. De hanterar "Hur?" och vem?" av innehåll och allokera resurser (människor, tillgångar, processer och teknik) för att innehållsstrategi och styrning ska träda i kraft. Detta inkluderar tilldelning av roller och ansvar, skapande av arbetsflöden och beroenden, lagring, redigering och godkännande samt publicering.
Med ett antal rörliga pjäser och flera teammedlemmar inblandade är det lätt att saker faller mellan stolarna.
Det är här CMS-verktyg kommer in eftersom de tillåter innehållshanterare att centralisera stora innehållsprocesser, lagra viktiga digitala tillgångar, skapa ett utrymme för samarbete och delning, tillhandahålla en plattform för recensioner och sign-offs, publicera godkänt innehåll och göra det enkelt för framtida iterationer.
Bloggning förblev en av de främsta innehållsstrategierna under åren. Professionella bloggare, hobbyister, företag och andra organisationer har använt bloggande för att generera trafik, skaffa leads, skapa tankeledarskap och driva omvandlingar.
Som sagt, bloggandet har blivit mer konkurrenskraftigt och mer sofistikerat med tiden, och medan rudimentära bloggplattformar fortfarande har en plats, kan CMS-verktyg ge bloggare en mer robust plattform för att skapa och publicera innehåll.
Hur? En, innehållshanteringssystem möjliggör bättre varumärkesbyggande med lättanvända och omfattande designfunktioner. Innehållshanteringssystem har också fler möjligheter som kompletterar bloggandet, som att skapa målsidor, kanaler och andra webbsidor. På samma sätt lägger de integrationer som är tillgängliga i CMS-program till externa komponenter till en bloggsida om bloggare beslutar sig för att göra det i efterhand.
Att publicera innehåll är ett av de bästa, enklaste och snabbaste sätten att skapa auktoritet och trovärdighet, två avgörande framgångsingredienser för soloprenörer och individer – coacher, finansiella rådgivare, konsulter och fastighetsmäklare bara för att nämna några – som säljer sin expertis.
Eftersom de flesta av dessa solo-proffs och företagsägare vanligtvis har begränsade tekniska resurser, ger CMS-verktyg dem möjlighet att utveckla och publicera omfattande innehållstillgångar även utan ett team av webbutvecklare, designers och andra IT-experter.
Från bloggar till FAQ-sidor, portföljsidor till visuella gallerier, soloprenörer kan dra fördel av CMS-programvara för att utnyttja innehåll för att bygga upp ett positivt rykte för sin praktik med innehåll.
Som standard, när folk pratar om digitalt innehåll, tänker de på innehållsimplementeringar som är avsedda för extern konsumtion. Däremot kan interna funktionella team och avdelningar använda CMS-verktyg för att skapa, hantera och publicera digitalt innehåll för en rad olika ändamål.
Till exempel kan verksamhets- och administratörsteam skapa Wiki-webbplatser som dokumenterar viktiga företagsomfattande interna processer. CMS-plattformar kan också användas för att utveckla anställdas självbetjäningsresurser, kunskapsbaser, utbildningsportaler och mer. De kan också användas för att sprida meddelanden över hela företaget.
Eftersom allt innehåll som publiceras är digitalt är det lätt att ändra när det finns ändringar och uppdateringar av nuvarande processer och praxis. Dessutom, på grund av CMS-verktygens mycket samarbetsvilliga och mycket centraliserade karaktär, kan flera interna intressenter arbeta på ett projekt samtidigt och säkerställa att framtida iterationer kommer att baseras på den senaste versionen av innehållet.
Företag, organisationer och individer har olika innehållsbehov och mål och skulle därför kräva olika innehållshanteringslösningar. Medan de olika typerna av CMS-plattformar delar vissa gemensamma funktioner, gör flera nyanser dem olika. Dessa variationer gör vissa CMS-verktyg mer lämpliga baserat på behov, strategier och avsett utförande. Inte det ena är bättre än det andra i sig – allt handlar om vad användaren behöver och de resurser som är tillgängliga för dem.
Integrerat CMS är funktionsrika innehållshanteringsplattformar som vanligtvis erbjuds av ett enskilt företag som ett SaaS (Sofware as a Service) – även kallat proprietärt CMS. Som ett minimum ger integrerat CMS innehållshantering, webbhotell och kundsupport från en enda leverantör.
De flesta, om inte alla, integrerade CMS-plattformar kommer med en kraftfull innehållsredigerare i ett lättanvänt dra-och-släpp-gränssnitt, samt inbyggda mallar. Detta tillåter användare att skapa visuellt kompletta innehållssidor/sajter utan externa resurser eller digitala tillgångar.
Förutom dessa kärnfunktioner kan moderna integrerade CMS-verktyg också komma med förinstallerade funktioner som går utöver grundläggande innehållshantering. Dessa inkluderar stöd för e-handel, eventhantering, betald innehållshantering, bokningshantering och kursportaler för att bara nämna några.
Fördelar med integrerat CMS:
Nackdelar med integrerat CMS:
Som namnet antyder är ett CMS med öppen källkod gratis att använda vilket innebär att användarna inte behöver betala licensavgifter. Verktyg för innehållshantering med öppen källkod skapas och underhålls av en global gemenskap av utvecklare.
Källkoden för dessa CMS-plattformar är offentlig – vem som helst kan visa, ändra, distribuera, utöka och skapa nya funktioner efter behov av communityn. CMS-programvara som utvecklats under ramverket med öppen källkod bygger på gemenskapsinitiativ och uppdateringar är föremål för peer review. Eftersom CMS med öppen källkod frodas på samarbete, har det ofta bättre livslängd och längre användbarhet än proprietära ekosystem som vanligtvis förlitar sig på bara en författare eller ägare.
En CMS-plattform med öppen källkod består av en backend-databas för lagring av digitala tillgångar och innehåll, samt en backend-applikation för att skapa innehåll. Traditionell arkitektur med öppen källkod CMS har en bifogad frontend för att visa innehåll för användare.
Från och med publiceringstillfället är de flesta webbplatser byggda med CMS-plattformar med öppen källkod.
Fördelar med Open Source CMS:
Nackdelar med Open Source CMS:
En huvudlös innehållshanteringsplattform är en "back-end only" CMS-programvara där innehållsförrådet eller där innehållet lagras (kallas "kroppen") är frikopplat eller separerat från presentationslagret (kallas "huvudet" ).
Headless CMS kan antingen vara proprietärt eller öppen källkod. Hur som helst, den största fördelen med att använda ett huvudlöst CMS är dess presentations-agnostiska – det bryr sig inte om hur innehållet visas, vilken enhet det visas på och vilket ekosystem det presenteras. Dess enda fokus är att lagra och leverera strukturerat innehåll och tillåta innehållsskapare och redaktörer att samarbeta kring innehållsutveckling.
För användare tillåter detta dem att distribuera samma innehåll över olika gränssnitt, vilket är nyckeln till en omnikanals innehållsstrategi.
Användningsfall för att välja ett huvudlöst CMS inkluderar: separering av innehåll från den tekniska stacken på en webbplats för snabbare implementering; användning för webbplatser eller webbappar som använder JavaScript-ramverk; fungerar bra med webbplatser skapade med statiska webbplatsgeneratorer; utveckling av inbyggda mobilappar för olika operativsystem; berika e-handelsstack; och hantera innehåll för ett intranät.
Headless CMS-fördelar:
Nackdelar med huvudlöst CMS:
Det finns hundratals CMS-verktyg att välja mellan, var och en erbjuder unika möjligheter för att uppfylla olika affärsändamål. En sida vid sida jämförelse av dessa CMS-produkter kan vara användbar, men den viktiga frågan är denna: Vilka funktioner är avgörande – nu och inom överskådlig framtid – som stödjer specifika innehållsmål?
För att välja den bästa CMS-mjukvaran måste företag, organisationer och enskilda användare se till att dess funktioner överensstämmer med deras behov och mål.
Ett CMS-verktyg bör åtminstone ha de flesta – om inte alla – av följande standardfunktioner.
Eftersom CMS lagrar innehåll i molnet bör det vara enkelt att dela tillgångar eller mappar för att samarbeta med andra både inom och utanför en organisation. Alla som har tillgång till innehållet kommer att ha tillgång till den senaste informationen – var de än är, när de än behöver den. Ändringar av delning och inspelning av innehåll gör det möjligt för användare, särskilt innehållshanterare, att övervaka hur och när varje delat objekt fick åtkomst.
Dessutom bör flera användare kunna få åtkomst till och arbeta i den bakre delen av ett CMS samtidigt. Det betyder att marknadsförare vid varje given tidpunkt kan producera innehåll, IT-proffs kan implementera säkerhetskorrigeringar och utvecklare kan programmera anpassad kod till temat. I en CMS-plattform med högt samarbete kan flera intressenter arbeta med samma innehåll samtidigt.
Tydligt definierade roller och ansvar är avgörande i innehållshanteringsprocessen.
Tillsammans med detta är möjligheten att ställa in rollbaserade åtkomstkontroller och behörigheter avgörande för att säkerställa att olika användare bara arbetar på CMS-områden som är relevanta för deras utsedda ansvarsområden.
Vanligtvis kommer endast en eller två utvalda personer (vanligtvis innehållshanterarna) att ha fullständiga administratörsbehörigheter som ger dem fullständig åtkomst till alla delar av CMS-plattformen. Andra teammedlemmar med mer specialiserade och specifika roller kan bara komma åt vissa systemområden som är relevanta för deras jobb.
Att ställa in åtkomst- och behörighetsgränser minskar sannolikheten för misstag, dataläckor och säkerhetsintrång, och det gör det lättare att spåra källan när problem uppstår.
Rollbaserade åtkomstkontroller och behörigheter gör det dessutom enkelt att ge åtkomst till nya användare samt återkalla åtkomst för medlemmar som inte längre är en del av teamet.
Relaterat till att ställa in åtkomstkontroller och behörigheter är de begränsande publiceringsmöjligheterna till specifika teammedlemmar.
Oavsett storleken på ett företag, är det troligt att mer än en person kommer att publicera innehåll på din webbplats. Det är därför publiceringskontroller är viktiga i alla CMS. De hindrar användare från att utföra åtgärder på systemet som de inte borde. Till exempel skulle innehållshanterare inte vilja att förstagångsförfattare publicerar sina inlägg utan godkännande.
Webbplatser, bloggar och andra innehållsrelaterade webbtillgångar utvecklas. Vissa justeringar är mindre medan vissa är större översyner.
Istället för att lansera dessa förändringar på en live-webbplats är det idealiskt att testa ändringarna, testa deras funktionalitet, stryka ut designförändringar, identifiera buggar och se till att de förbättrar användarupplevelsen innan de lanseras.
Staging gör att innehållshanterare och andra intressenter som är involverade i godkännandeprocessen kan förhandsgranska ändringar i en privat betamiljö samtidigt som de efterliknar hur det nya innehållet kommer att bete sig när det går live.
Förutom rollbaserad åtkomst och publiceringsbehörighet kommer användare att dra nytta av CMS-verktyg som har en mekanism för att spara och spåra framsteg. Under innehållsutveckling kan det finnas vissa scenarier där användare kan behöva återgå till en gammal version av ett projekt. CMS-plattformar som lagrar versionshistorik gör det enkelt att hämta om och när det behövs återställa tidigare innehållsversioner.
En annan funktion att tänka på är hur ett CMS-verktyg hanterar säkerhetskopiering. I fall av dataförlust, säkerhetsintrång eller en trasig webbplats kommer det att visa sig vara fördelaktigt att ha en extra kopia av en webbplats arkiverad i en molnserver.
Vissa innehållshanteringssystem gör säkerhetskopiering av innehåll automatiskt medan vissa kräver att säkerhetskopieringar görs manuellt. Det finns CMS-lösningar som inkluderar säkerhetskopiering som en inbyggd funktion medan det finns plattformar där du behöver installera det som en förlängning. Användare bör överväga dessa när de väljer CMS-alternativ.
Företag, organisationer och individer som vill rikta sig till en internationell publik bör välja ett CMS som tillåter skapande av innehåll på flera språk. Istället för att anlita experter för att omarbeta innehåll till olika språk, vilket kan ta tid och pengar, gör CMS-verktyg med en flerspråkig översättningsfunktion den här processen snabb, enkel och billig.
På fronten låter den här funktionen också användare växla mellan språk om och när de behöver det.
Standardfunktionerna ovan räcker redan för att bygga en komplett webbplats eller blogg. Användare med specifika behov, de som vill skala sin innehållsproduktion och de som vill få bättre resultat av sina innehållsinitiativ skulle behöva ytterligare funktioner utanför standarduppsättningen funktioner.
Nedan finns viktiga CMS-funktioner om du vill skala din innehållsutveckling.
Inte ens det mest avancerade CMS kommer att ha alla funktioner som kommer att möta alla behov – nuvarande och framtida – hos företag, organisationer och enskilda kreatörer. Istället för att lägga tid och resurser på att leta efter det "ett perfekta CMS" bör användarna välja en CMS-lösning med robusta integrationer för att utnyttja programvara från tredje part i deras innehållsarbetsflöde.
Här är några av de integrationer som användare bör leta efter när de handlar efter CMS-verktyg:
För det mesta kommer integrationer i form av "tillägg" eller "plugins" för ett givet CRM, tillgängliga att ladda ner från dess marknadsplats. Så när de väljer ett CMS bör användare vara uppmärksamma på tillgängligheten av dessa appar, särskilt för dem som funderar på att skaffa ett CMS med öppen källkod.
Även det bästa innehållet går till spillo om ingen ser det. Medan nya trafikkällor har dykt upp under de senaste åren är trafik som kommer från sökmotorer fortfarande betydande.
Det är viktigt att ett CMS i grunden är SEO-ljud. Detta innebär att ha korrekt HTML-uppmärkning, responsiva designelement och SEO-vänliga permalänkar. Allt detta är grundläggande för att säkerställa att en webbplats, blogg eller andra innehållsegenskaper på nätet rankas bra på sökmotorernas resultatsidor.
På samma sätt bör innehållshanterare undersöka ytterligare funktioner för marknadsföring via sökmotorer – oavsett om det kommer i form av inbyggda appar (i fallet med integrerat CMS) eller tillägg och plugins (i fallet med öppen källkod CMS).
Datadrivna beslut om innehållshantering är avgörande för att sticka ut i dagens konkurrensutsatta innehållslandskap. Innehållshanterare måste spåra och övervaka deras innehållsstrategis prestanda med hjälp av mätbara indikatorer.
CMS-verktyg som har en inbyggd analysinstrumentpanel är idealiska. Omfattande data som visar trafikkällan, hur besökare interagerar med innehåll på olika enheter och vilka typer av innehåll som får flest engagemang för att bara nämna några är viktiga för att ständigt finjustera aktuella innehållskörningar.
Om ett CMS-verktyg inte kommer med analys bör det åtminstone vara enkelt att integrera det med en extern analysplattform.
Att dra nytta av förinstallerade, anpassningsbara mallar är ett bra sätt att skapa innehåll snabbt och effektivt jämfört med att börja från början varje gång. Det förenklar innehållsutvecklingsprocessen och ger utrymme för snabba innehållsutrullningar.
Som sagt, även om det är fördelaktigt att ha ett CMS-verktyg som erbjuder färdiga förgjorda mallar att använda, bör det finnas utrymme för anpassningar för att säkerställa att varje innehåll överensstämmer med en varumärkesidentitet och är tillräckligt flexibelt för att rymma specifikt och utvecklande innehåll krav.
Att välja ett CMS som kompletterar ett företags innehållsstrategi, möter nuvarande och omedelbara framtida behov, passar nuvarande resurser och stödjer innehållsrelaterade mål kommer att säkerställa en positiv avkastning på investeringen för alla programvaruinvesteringar.
Nedan följer några viktiga överväganden när du väljer ett CMS-verktyg.
Hur mycket ska man spendera på ett CMS-verktyg? Det finns ett antal sätt att besvara denna fråga, men en strategi är att jämföra priset med dess egenskaper.
Nyckeln är att planera noggrant och utföra due diligence. Till exempel kommer proprietära CMS-plattformar vanligtvis med en omfattande lista över funktioner direkt, men innehållshanterare måste avgöra vilka av dessa som är relevanta för dem.
Att ta tid att jämföra plattformar har också sin vinst. Till exempel finns det gratis plugins och tillägg tillgängliga på open source CMS-marknadsplatser som är i paritet med de inbyggda appar som användarna kommer att betala extra för när de väljer ett proprietärt CMS.
På tal om plugins, en annan viktig faktor när du handlar efter CMS-programvara är tillgängligheten av kompatibla teman, plugins, tillägg och appar. Detta extra lager av teknik utökar inte bara funktionaliteten och kapaciteten hos CMS, det ser också till att det kan utvecklas i takt med att användarens behov förändras. Detta förlänger plattformens användbarhet och livslängd och ökar därför ROI.
På en marknad som domineras av färdiga CMS-lösningar är det ofta svårt att förstå varför användare någonsin skulle vilja lägga tid och resurser på att anpassa något som redan är fantastiskt på egen hand.
Svaret är detta: Det bästa CMS är ett som kommer att utvecklas tillsammans med sina användare. Om en CMS-plattform är restriktiv när det gäller anpassning och personalisering kan det vara en utmaning att ta itu med framtida utmaningar. Anpassningsbarhet är därför avgörande för att stödja långsiktig skalbarhet.
En webbplatsbyggare är en allt-i-ett-plattform designad för att förenkla processen för att utveckla en webbplats. För det mesta är webbplatsbyggare värd av leverantören själv, så användare behöver inte tänka på att leta efter en värdtjänst.
Med en webbplatsbyggare har användare möjlighet att välja ett tema och göra layout/visuella ändringar genom att dra och släppa element runt skärmen. Jämfört med innehållshanteringssystem som ofta utökas med appar och tillägg från tredje part, är webbplatsbyggare vanligtvis begränsade till funktionerna inom plattformen, fram tills en ny version/uppdatering släpps.
Programvara för webbdesign ger användarna verktyg för att skapa, redigera, uppdatera och publicera webbsidor. Vanligtvis används av webbdesigners, dessa verktyg används för att skapa en webbsidas layout och innehåll genom HTM-kodändringar eller av en WYSIWYG-redigerare.
Webbdesignprogramvara innehåller funktioner för att redigera kod och visualisera designprojekt. Vissa webbdesignverktyg erbjuder också ramar och mallar för att hjälpa användare med en webbplatss grundläggande arkitektur. För att göra processen mer effektiv har många webbdesignplattformar även inbyggda bibliotek som innehåller olika designelement och kortkoder. Medan webbdesignprogramvara och webbbyggare delar liknande funktioner, skulle en webbdesignplattform vanligtvis erbjuda en mer anpassningsbar och oberoende designmiljö.
Slutligen tillåter webbdesignprogram användare att importera koder från verktyg som textredigerare och visuella element från extern designprogramvara som vektorgrafikverktyg.