Zoho Workplace kontra Google Workplace: Vilket är rätt för dig? (2025)

Axel Grubba, 01 mars 2024
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevios logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Lär dig mer om Crevio

Behovet av fullfjädrad samarbetsprogram är ganska uppenbart, med över 80% av företagen säger att digitala arbetsplatser (inklusive miljöer byggda med Samarbetsverktyg) är nu avgörande för företagets framtida framgång. När företag växer, skalas och mognar som företag är det behovet ännu mer pressande. Det är därför många företag vill anta en 360-graders samarbetsplattform som tillgodoser både deras nuvarande behov och som visar sig vara effektiv även när företaget skalas upp.

Programvara för företagssamarbete bör gå längre än traditionella samarbetsverktyg för att inkludera avancerade funktioner och integrationer som är avgörande för att möjliggöra tvärfunktionellt samarbete. Innan vi tittar på våra två programvaruval, låt oss titta på de faktorer som ett företag bör överväga innan de väljer en lösning för företagssamarbete.

Saker att tänka på när du registrerar dig för en Workplace Software:

Programvara för företagssamarbete är ett brett begrepp som syftar på olika verktyg som används av anställda för att samarbeta sömlöst. Detta kan inkludera e-post, dokumentsamarbete, centraliserad fillagring, snabbmeddelanden, verktyg för medarbetarengagemang och mer.

Det är bäst för företag att noggrant utvärdera sina krav innan de väljer sin föredragna plattform, för att säkerställa att funktionerna och funktionerna är vad ditt företag behöver.

Vanliga funktioner att överväga inkluderar:

  1. Säkerhet och sekretess: Detta är förmodligen den viktigaste faktorn eftersom företag ofta skapar och delar känslig och konfidentiell data i sin kommunikation.
  2. Priser: Även om de flesta programvaruföretag erbjuder specialpriser för företag, är det alltid bra att se till att deras listpriser faller inom din IT-budget.
  3. Ekosystemkompatibilitet: Om ditt företag redan har ett ekosystem på plats, bör du se till att din samarbetsmjukvara ansluter väl till densamma.
  4. Migrationshjälp: Om du inte väljer en ny plattform utan istället flyttar från en befintlig, se till att migreringsprocessen kommer att underlättas och förlustfri.
  5. Flexibilitet: Företag har olika roller och anställda med olika tillgångsnivåer. Detsamma borde vara möjligt i ditt företagssamarbete.
  6. Avancerade företagsfunktioner: Det finns datalagar och certifieringar som du kan behöva följa. Välj en plattform som upprätthåller detsamma.

Zoho Arbetsplats vs Google Workspace

Zoho Arbetsplats är kommunikations- och samverkansutbudet från Zoho, ett mjukvaruföretag som har funnits i mer än 25 år.

Känd för sin CRM, Zoho byggde gradvis upp en hel serie produkter som skulle kunna fungera som operativsystem för ett företag. Workplace innehåller verktyg för e-post och meddelanden, företagskalendrar, fillagring, onlinemöten, anställdas intranät och en komplett kontorssvit och är betrodd av över 16 miljoner användare över hela världen.

Google Workspace, tidigare känd som GSuite, sätter ihop verktyg som är designade för att hjälpa team att ansluta, skapa och samarbeta, och har enligt uppgift över 3 miljarder användare över hela världen. Plattformen innehåller verktyg för e-post, webbplatsbyggnad, formulär och en kontorssvit samt en företagskalender.

Låt oss se hur de jämför med varandra i olika kategorier.

Planer och prissättning

Zoho Arbetsplats har två planer, Standard och Professional, och erbjuder även andra Mail Only-alternativ för företag som bara behöver e-post och affärschatt.

Zoho Arbetsplatsprisplaner

Google Workspace kommer med tre planer, Starter, Standard och Business Plus.

Google Workspace prissättning plan

Båda tjänsterna erbjuder skräddarsydda priser för företag, som måste diskuteras offline genom deras säljare.

Om budget är din primära faktor, Zoho erbjuder mycket bättre prispoäng för varje användare, med sin högsta plan, inklusive avancerade funktioner som kostar endast $6/användare och månad när de faktureras årligen.

Funktioner Jämförelse

Planera flexibilitet och Frontlinje Support

Företagsorganisationer har anställda som arbetar i olika roller och behöver olika nivåer av åtkomst. Zoho Arbetsplatsen erbjuder en flexibel licensmodell, där företagsadministratören kan blanda och matcha planer för olika användare i företaget.

Till exempel kan skrivbordspersonalen eller frontlinjeanställda endast kräva e-post och chatt, medan cheferna kan behöva hela bredden av applikationer. Detta är möjligt genom att köpa Mail Lite-licenser för skrivbordspersonalen och frontlinjeanställda och välja professionella licenser för ledningen på högre nivå. Den stora nyheten är att det inte finns något tak för antalet användare som ska läggas till i varje plan.

Medan Google också introducerade den flexibla prissättningsmodellen nyligen, vid blandning mellan Business- och Enterprise-planer, finns det ett minimiköp för Enterprise på 100 licenser eller 15 % av det totala antalet köpta användare. Google, å andra sidan, har introducerat en exklusiv plan för frontlineanvändare, som är en avskalad version av Workspace med färre verktyg och lagring, men det nämns inte om att denna plan är tillgänglig i den flexibla licensmodellen.

De största fördelarna med en flexibel prismodell är pris och skalbarhet. Organisationer kan lägga till licenser med lämpliga behörigheter och i sin tur spara kostnader genom att inte tvingas betala för den högsta upplagan för alla anställda i samma organisation.

Säkerhet och sekretess

Både Zoho Arbetsplats och Google Workspace följa en lång lista av industristandarder och lagar och certifieringar. De kommer också med end-to-end-kryptering och multifaktorautentisering.

Men när det kommer till integritet, Zoho är ett steg före. Zoho har traditionellt hållit sig borta från annonser och försäljning av användardata ända sedan starten och tillhandahåller annonsfria tjänster även på sin kostnadsfria plan. Google Workspace är annonsfri i sin betalda utgåva, men visar annonser för gratisanvändare.

Avancerade företagsfunktioner

När ett företag väl har kvalificerat sig som ett företag, enligt lag, måste de uppfylla vissa datakrav som lagring och arkivering, eDiscovery och säkerhetskopiering.

Eftersom båda dessa sviter hanterar känslig data som e-post, företagsfiler, chatt messages är det viktigt att de levereras med företagsarkiveringsfunktioner.

Både Zoho Arbetsplats och Google Workspace tillhandahålla funktioner som eDiscovery, avancerad analys och rapporter, 24/7 support på sina betalplaner. Medan Zoho erbjuder avancerad S/MIME på sin Professional-plan, Google erbjuder det endast på deras Enterprise-plan som inte har ett listpris.

När det kommer till avancerat trådskydd och e-postsäkerhet är funktionerna att leta efter TLS-kryptering, IP-begränsningar och varningar om misstänkta inloggningar, lösenordspolicy, sessionslängd, SAML-baserad SSO-integration. Båda dessa leverantörer markerar alla dessa rutor, men Google har ännu fler verktyg som Data Loss Prevention som Zoho är ännu inte infört.

Kontextuell integration med Business Apps

A Forrester studie avslöjar att samarbetsverktyg driver en produktivitetsökning på 10 %. Team samarbetar och kommunicerar regelbundet för att uppnå större affärsmål. Så det är viktigt att dessa verktyg fungerar tillsammans med affärsapplikationer som CRM-plattformar, ekonomiapplikationer, marketing automation och mer för att kunna skicka och ta emot information kontextuellt.

Zoho har fördelen av att bygga alla dessa affärsapplikationer internt, och dessa är som standard integrerade med varandra. Så om du är ett företag som skulle välja att ha alla affärs- och samarbetsapplikationer under ett tak, då Zoho kommer att fungera bäst för dig.

Zoho Workplace har också inbyggda integrationer med många tredjepartsapplikationer, såväl som andra tillägg som kan aktiveras från marknadsplats. Google har också en tilläggsbibliotek men det kommer till en extra kostnad.

Hjälpmedels

Inom samarbetspaketet, båda Zoho och Google erbjuder täta integrationer.

En användare kan till exempel enkelt hoppa från ett e-postmeddelande till en chattkonversation eller ett samtal utan att förlora sammanhanget. Medan Workplace alltid hade ett integrerat gränssnitt med alla appar tillgängliga på en enda flik, har Google också nyligen introducerat en integrerad design.

En extra fördel det Zoho har är, den kommer också med en instrumentpanel med anpassningsbara widgets som tar in information från olika verktyg och hjälper till att utföra snabba vardagliga handlingar.

Zoho Arbetsplatsens instrumentbräda

Zoho Workplace kommer också med ett AI-drivet sökfält som omedelbart kan hämta resultat från olika Zoho applikationer och kategorisera dem därefter, vilket gör datasökningen enkel.

Google Workspace Dashboard

En av de största fördelarna med en integrerad samarbetssvit är att informationen är centraliserad i ett arkiv istället för att behöva jonglera mellan olika platser. Google Drive och WorkDrive är respektive molnlagringsverktyg för dessa två leverantörer som hjälper till att centralisera alla bilagor, kontorsfiler, dokument, presentationer och kalkylblad, endast tillgängliga för relevanta team med rätt kontroll.

Mobil och offline tillgänglighet

Om din organisation har anställda som ständigt reser/jobbar utomhus räcker det inte med att välja en webbaserad lösning. Både Google och Zoho har förstått marknaden när det kommer till detta, och har byggt mobilapplikationer för alla sina verktyg kompatibla med både iOS och Android. Zoho går lite extra genom att introducera en enda integrerad app för alla Workplace-verktyg, som levereras med den kraftfulla Zia Search.

Båda dessa sviter tillhandahåller även offlinestöd för deras e-post- och kontorsappar, vilket är praktiskt när du arbetar från en plats med dålig internetanslutning eller arbetar under pendling.

Migrationshjälp

Inte alla företag kommer att välja programvara för företagssamarbete när de börjar. Några av er kan vara värd för data på era egna servrar eller hos andra mindre leverantörer på marknaden. När du skalar upp kan du gå från dina befintliga system till Google or Zoho. Båda dessa leverantörer tillhandahåller enkel migrering med detaljerade steg. För övrigt, Zoho Workplace introducerade också nyligen en dedikerad Migrationshjälpprogram för äldre användare av Google, efter ökningen av migreringarna efter att Google avbröt sin äldre utgåva för befintliga användare.

Migrationsprocesser för företag tar tid då de vanligtvis genomförs i etapper. Det är viktigt att tydligt ställa dina krav till supportteknikern som hjälper dig med migreringen, för att säkerställa en smidig och förlustfri migrering.

En miljö som ökar de anställdas produktivitet

Det är avgörande att välja en plattform som medarbetarna älskar att arbeta på.

Några av de vanliga problem som anställda nämner som orsaker till produktivitetsförluster är att det finns för många e-postmeddelanden, information inte är lättillgänglig, det saknas synlighet i arbetsbelastningen och förvirrande tvärfunktionellt teamsamarbete.

Både Zoho och Google har sina egna tillvägagångssätt för att lösa dessa utmaningar. Google har en jamboard som gör det möjligt för anställda att samarbeta i realtid, Zoho lägger till en modern twist till e-postmeddelanden genom att dela och kommentera för att minska bördan i inkorgen. Zoho Workplace har också Connect, den interna engagemangsplattformen som hjälper anställda att dela idéer, diskutera ämnen och engagera sig i aktiviteter som är relaterade till arbete och annat. Interaktiva element som omröstningar, reaktioner, gästkommentarer och rådhus säkerställer maximalt deltagande.

Zoho arbetsplatsens instrumentbräda

Zoho Arbetsplats vs. Google Workspace– Vilken ska du välja?

Inget enskilt verktyg kan möta varje företags krav. Det slutliga beslutet kommer i slutändan att komma till vad du vill ha och behöver av din samarbetsplattform.

Är du ett medelstort företag eller ett företag som letar efter en heltäckande lösning? Vill du också integrera dina affärsverktyg i samma ekosystem? Om ja då, Zoho är ditt bästa val. Om du är van vid att arbeta och använda de olika verktygen under Googles ekosystem och uppskattar bekantheten, kan Google Workplace vara det bästa alternativet för dig.

Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 4,900 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.