Har du någonsin undrat hur många frågor du ställer på en dag? Jag vet inte om dig, men jag frågar mycket. Under de senaste 24 timmarna har jag sökt följande:
Slumpmässiga frågor som denna har underblåst Quoras popularitet. I januari 2020 skröt Quora runt 200 miljoner unika besökare varje månad och över 150 miljoner aktiva användare.
Så vad är Quora exakt? För den oinvigde är Quora en användargenererad plattform för frågor och svar, med några unika funktioner som skiljer den från traditionella sökmotorer.
Användare kan till exempel följa ämnen som intresserar dem, få tillgång till ett nyhetsflöde fyllt med ämnen de är intresserade av och rösta upp svar de gillar. Allt detta ger Quora en mer social atmosfär.
Så nu när vi har täckt grunderna, låt oss ta en närmare titt på vad Quora är och allt det erbjuder...
Efter det vi just har sagt i introt om du vill börja använda Quora, gör du så här:
Först måste du gå till www.quora.com, där du blir ombedd att antingen logga in eller registrera dig.
Du kan registrera dig för ett Quora-konto via Google, Facebook eller e-post. Välj din föredragna registreringsmetod, följ instruktionerna på skärmen, klicka på kryssrutan "Jag är inte en robot" och välj slutligen "slutför".
Quora frågar sedan vilka ämnen som intresserar dig. Med denna information är Quora bättre positionerat för att fylla ditt nyhetsflöde med innehåll som du faktiskt kommer att engagera dig i.
Välj bara ett ämne som du gillar utseendet på (en grön bock ska visas). När du börjar göra detta kan extra underämnen också dyka upp. När du är klar klickar du på "Fortsätt" i det nedre högra hörnet.
Du kan nu identifiera de ämnen du är expert på. Gå först till din profil och klicka sedan på knappen "Lägg till ämnen". Detta tar upp ett sökfält där du kan skriva in ämnen du känner till. Till exempel hobbyer, saker du har studerat i skolan, yrkeslinjen du är i, etc. Detta uppmanar Quora att fylla i en lista med relevanta förslag som du kan lägga till i din "lista över kända ämnen".
NB: Du behöver inte göra en lista över ämnen som du är expert på.
För att ställa en fråga om Quora, navigera till Quoras hemsida, klicka "Vad är din fråga?" och börja skriva din fråga. När du är klar distribuerar Quora din fråga till sina användare och uppdaterar dig när svaren börjar strömma in.
När du väl har registrerat dig på Quora kommer du snart att upptäcka att ditt flöde är fullmatat med frågor om de ämnen du följer. När du läser en fråga, om du känner att du har ett gediget svar, klicka på frågan och välj knappen "Svara". Skriv sedan ditt svar och skicka in det – enkelt, eller hur?
Som vi redan har antytt använder Quora ett system för upp- och nedröstning.
Om du stöter på ett svar på Quora som du tycker är utmärkt kan du rösta upp det. På samma sätt, om du ser ett skräppost eller felaktigt svar, kan du rösta ned det.
Som du kanske redan har gissat påverkar röstningssystemet kommentarens synlighet. Dvs, ju fler uppröster ett svar får, desto högre placerar Quora det i svarslistan så att det är mer sannolikt att det ses av användare.
Du hittar uppröstnings- och nedröstningsknapparna till vänster, som markerats i skärmdumpen nedan.
Förutom att bara ställa frågor och ge svar, finns det några olika sätt du kan använda Quora till din fördel:
Om du funderar på att använda Quora för att bygga bakåtlänkar till din webbplats kan du göra det!
Du bör dock bara släppa länkar till din webbplats som berikar de svar du ger.
Inlägg av låg kvalitet som inte tjänar något annat syfte än att försöka få trafik till din webbplats kommer att se skräppost ut och kommer sannolikt att bli nedröstade.
Poängen: När du klistrar in en länk till din webbplats på Quora måste fokus ligga på att ge ett högkvalitativt svar.
Anta att du letar efter ny inspiration för din blogg eller innehåll på sociala medier. I så fall blir lite rubrikforskning aldrig fel. Lyckligtvis är Quora en utmärkt resurs för att få en glimt av den typ av frågor som människor i din nisch har och, omvänt, vad folk har att säga som svar på dessa frågor.
För att använda Quora för din innehållsforskning, börja med att söka efter ett nyckelord som är relevant för din nisch i sökfältet. Filtrera sedan resultaten så att du bara kan se frågor. Dessa resultat bör ge dig en tydligare uppfattning om vilka typer av frågor folk ställer om ditt sökord; notera dessa. Sedan, vid ett senare tillfälle, kan du reflektera över dem och använda dessa frågor för att driva ditt nästa innehåll.
Om du redan har skapat ett litet namn för dig själv och har en solid kundbas, kanske dina konsumenter vänder sig till Quora för att ställa frågor om dina produkter och/eller tjänster.
Om så är fallet är det dags att börja använda Quora för att leverera kundsupport på nästa nivå och positivt påverka dialoger om din produkt, tjänst, varumärke, etc.
Till exempel, om kunder uttryckligen frågar om din produkt, är det dags att slå in. När allt kommer omkring, vilken bättre person att svara på sin fråga än någon som faktiskt arbetar för produktens företag? Onödigt att säga att ansträngningen du har gjort för att nå kunder där de är och den personliga karaktären hos ett sådant svar kommer att bli en enorm hit bland kunderna. Dessutom visar den upp för potentiella köpare vikten du lägger på högkvalitativ kundsupport, vilket bara kan vara bra!
När vi tänker på Quora är bloggandet förmodligen inte det första vi tänker på. Men förutom att använda Quora som en Q&A-plattform kan du också skapa och publicera blogginlägg. Om du redan har en blogg någon annanstans kanske du upptäcker att Quora är den perfekta platsen för att återanvända ditt befintliga innehåll.
Om du är bekant med LinkedIns bloggfunktionalitet kommer du att bli glad att höra att Quoras bloggmotor är ganska lik. Liksom på LinkedIn sänds blogginlägg enkelt runt Quoras nätverk. Det är också lätt att dela dessa inlägg på dina sociala konton för att få mer uppmärksamhet.
Om detta är något du tror kan gynna ditt varumärke, klicka på din Quora-profil och gå till "Bloggar". Härifrån kan du börja skapa din blogg, inklusive att anpassa din bloggs namn, URL och beskrivning. När du har gjort det kan du börja fylla din Quora-blogg med innehåll.
Som alla andra webbplatser genomsöker sökmotorer Quoras innehåll och visar det i dess sökresultat i enlighet med detta. Du kanske till exempel har märkt att Bing listar Quora-resultat i dess sociala sidofält. Däremot visar Google upp Quora-innehåll i sina vanliga listor.
Den viktigaste takeaway: Svar du ger på frågor om Quora kan rankas på en premiumplats för sökord som du vill få dragkraft på.
Detta är bara ytterligare en anledning till att varje svar du ger på Quora bör vara spetsad med värde. Det är inte bara mer sannolikt att högkvalitativa svar får mer synlighet på Quora, utan det är också mer troligt att de kommer att visas högre i Googles sökresultat också.
För att öka sannolikheten för att dina Quora-svar ska visas i Googles sökresultat är det klokt att naturligtvis infoga några nyckelord i ditt svar. Men vad du än gör, fyll inte i dina svar med sökord eftersom detta kommer att få motsatt effekt!
Efter att ha läst det här inlägget hoppas vi att du nu har en bättre uppfattning om vad Quora är, hur man använder det och hur man använder det till din fördel.
Men innan vi lämnar dig nedan, listar vi ett par sista tips för att få ut det mesta av allt Quora har att erbjuda:
Se till att du fyller i din Quora-profil så djupgående som möjligt, inklusive din webbplats och sociala konton. Det här är det perfekta stället att låta folk veta mer om vem du är och vad du gör.
Slutligen, du kanske redan har gissat detta, men för att utnyttja allt Quora erbjuder till fullo måste du vara aktiv inom de ämnen du följer. Detta innebär att ge värdefulla svar för att etablera dig som en auktoritet inom Quora-gemenskapen.
Är du redo att börja använda Quora? Glöm inte att berätta om din upplevelse i kommentarsfältet nedan!