Vad är en e-bok? Hur de fungerar och hur du gör din egen

Darwin Batinga, 12 september 2022
Vad är en e-bok? Hur de fungerar och hur du gör din egen
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevios logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Lär dig mer om Crevio

Den ökande penetrationen av Internet inom alla områden i livet förändrar läsmönster och läsbeteenden markant, vilket driver e-böckernas popularitet de senaste åren.

"Puristiska bibliofiler" ser dem som en styggelse för konsten att läsa medan tekniskt kunniga bokmaskar välkomnar dem med öppna armar.

Älska dem eller hata dem, e-böcker är här för att stanna.

Det kan tyckas som om de var en produkt av digitaliseringens tidsålder, men idén att skapa elektroniska böcker kom först på 1930-talet.

Historien om e-böcker

Att se uppkomsten av talkies (talande bilder) på biografer, amerikansk avantgardeförfattare Bob Brown, nu betraktad som e-läsarnas gudfader, publicerade en uppsats med titeln Readies, som anspelar på en bärbar läsmaskin.

Brown skrev: "För att fortsätta läsa i dagens hastighet måste jag ha en maskin. En enkel läsmaskin, som jag kan bära eller flytta runt och fästa på vilken gammal eluttag som helst och läsa hundratusenordsromaner på tio minuter om jag vill, och jag vill.”

Den första e-boken

Snabbspola framåt 41 år senare och den första e-boken i världen skapades av Michael S. Hart – en digital version av USA:s självständighetsförklaring, som delades inom University of Illinoiss delade nätverk.

Den första e-boken som någonsin publicerats: The Declaration of the Independence of the United States of America

United States Declaration of Independence var den första e-boken som någonsin publicerats och delades bland användare av University of Illinois (Image Source).

Hart fortsatte sedan med lanseringen av Projekt Guttenberg, som gav upphov till de digitala kopiorna av Bill of Rights, den amerikanska konstitutionen och Bibeln.

Början på kommersialisering av e-böcker

1993 började företaget Bibliotypes sälja e-böcker online och 1999 lanserade förlaget Simon & Schuster iBooks och började producera böcker i digitalt och tryckt format samtidigt.

Fyra viktiga händelser, som kommer att förändra banan för e-bokanvändning, inträffade 1998:

  1. De första e-läsarna lanserades
  2. e-böcker utfärdades ISBN
  3. Bibliotek i USA började ge allmänheten fri tillgång till e-böcker
  4. Google grundades

Sedan 2007 släppte Amazon Kindle, som för alltid förändrade landskapet på e-bokmarknaden.

Tillväxten av e-böcker: Läs mellan (trend)linjerna:

Även om försäljningen av tryckta böcker fortfarande överstiger försäljningen av e-böcker, är den ökande populariteten för e-böcker inte att förbise.

Försäljningen av e-böcker förväntas växa konsekvent under de kommande 3 åren (Image Source).

Enligt teknikfokuserade marknadsundersökningsföretaget Technavio, den sammansatta årliga tillväxttakten för ePublishing-branschen förväntas nå 7 % från 2020 till 2025, vilket motsvarar en ökning av intäkterna med 6.93 miljarder dollar.

Varför ska du bry dig om dessa siffror? Denna fråga kan besvaras genom att titta på nyckelfaktorerna som driver denna betydande tillväxt:

  • Nå tidiga användare av teknik. Teknikens stora inflytande bland betydande delar av befolkningen, mer specifikt bland millennials och Gen Z, kan potentiellt göra e-böcker till en betydande intäktskälla bland yngre informationskonsumenter.
  • Tar en signal från stora förlag och bibliotek. Marvel och DC har erbjudit digitala versioner av sina mest populära serier medan American Library Association har meddelat att alla titlar på deras lista kommer att göras tillgängliga digitalt för att förbättra åtkomsten. Med etablerade förlag och organisationer som leder satsningen är det högst troligt att penetrationsgraden för e-böcker kommer att fortsätta att behålla sin uppåtgående bana, som för närvarande beräknas nå 14.1 % till 2027.
  • Ett hållbart marknadsföringsverktyg. Tunt innehåll som kortformade blogginlägg av låg kvalitet minskar inte längre det, vilket är anledningen till att fler företag vänder sig till e-böcker för att fånga potentiella kunder, sprida kundutbildning och främja tankeledarskap. För närvarande är mellan 30-34 % av alla e-böcker som säljs på Amazon självpublicerade titlar, ett bevis på deras effektivitet som försäljnings- och marknadsföringsverktyg.

Oavsett om du är författare, entreprenör eller innehållsskapare erbjuder e-böcker en möjlighet att nå din tilltänkta stam.

Om du har funderat på att publicera en e-bok, kommer följande avsnitt att ge dig en informativ startplatta för att bli utrustad med alla viktiga saker du behöver veta för att ge din första e-bok liv.

Vad är en e-bok?

En e-bok eller elektronisk bok är en bok som inte kan redigeras, återflödesbar (modifierbar eller responsiv layout för att passa alla skärmdimensioner) bok som konverteras till en digital fil designad för att läsas på elektroniska enheter som datorer, mobila enheter (mobiltelefoner och surfplattor) , och e-läsare.

Två måste-ha-egenskaper hos e-böcker

Det är viktigt att notera att texter eller bilder i digitalt format inte automatiskt utgör en e-bok. Eftersom ett antal digitala filer kan ses och läsas på elektroniska enheter, finns det två huvudkriterier som måste uppfyllas för att digitalt innehåll ska betraktas som en e-bok.

1. Ej redigerbar

I likhet med tryckta böcker bör innehållet i en e-bok inte vara redigerbart på något sätt, form eller form. Med tanke på att tusentals människor kan komma åt en e-bok på flera enheter med dokumentbearbetnings- och redigeringsmöjligheter, måste dess innehåll skyddas för att förhindra ändringar utan tillstånd från författaren.

2. Återflödesbar

Läsare får tillgång till digitalt innehåll via olika enheter med olika skärmstorlekar. Äkta e-böcker måste kunna flyta om, vilket innebär att texterna och bilderna bör anpassas för att passa alla skärmstorlekar, bibehålla kapitel och radbrytningar, och bilder ändra storlek automatiskt för att behålla sina proportioner. Se det som motsvarigheten till lyhördhet för webbplatser.

PDF-filer är ett undantag. Även om PDF-filer inte går att redigera, är de inte återflödesbara, vilket är anledningen till att e-böcker som publiceras som PDF-filer kan förlora integriteten i sin formatering när de visas på olika enheter. Men eftersom PDF-filer utan tvekan är det enklaste formatet att exportera en e-bok som och används ofta bland självpublicerade författare och företag, anses de vara "inofficiella" e-böcker.

De 3 vanligaste e-boksformaten

Gör bara en snabb Google-sökning av "eBook-format" och du kommer att se dussintals filtyper för elektroniska böcker, vissa används mer än andra. Det finns en mycket liten chans att du kommer att använda till och med en fjärdedel av dessa. Du behöver bara fokusera på 3 av de vanligaste formaten som används idag.

1. EPUB (.epub)-format

EPUB-formatet är ett e-boksformat som är kompatibelt med nästan alla enheter, inklusive datorer, smartphones, surfplattor och e-läsare (förutom Kindle), vilket gör det till den mest använda e-boksfiltypen bland utgivare. Alla EPUB:er är skyddade med Digital Rights Management (DRM), vilket ger författare och utgivare rätten att kontrollera vad köparna av deras verk kan göra och inte kan göra.

EPUB:er följer antingen en återflödesbar eller fast design.

  • Återflödesbara EPUB låter text och bilder anpassas för att passa alla skärmstorlekar. Dessa e-böcker följer en platt och liner design, där bilder flyter tillsammans med texterna. Det finns inget alternativ att göra överlappningar eller radbrytningar. Det är det format som e-boksläsare är mest bekanta med och fungerar bra med texttunga material.
  • Fixade EPUB är mer sofistikerade när det gäller design. Dess fasta layout gör att alla formatering, effekter och bilder kan behållas. Det stöder även javascript vilket gör det mer interaktivt med extra funktioner som animationer. En annan unik egenskap hos fasta EPUB:er är Läs högt där ord framhävs när en voiceover berättar innehållet, vilket gör det till ett populärt format bland sagoböcker för barn.

2. Formaten AZW (.azw) och AZW3 (.azw3).

Även känd som Kindle-filer, AZW är ett proprietärt eBook-format som Amazon använder för sina Kindle e-böcker och e-läsare. Den följer samma format som sin föregångare – MOBI – men med DRM-skydd som begränsar dess kompatibilitet med Kindle-läsare och enheter med en Kindle-app. Dessutom kan AZW e-böcker endast köpas från Amazon Kindle Store. AZW-filer kan lagra komplex information som höjdpunkter, anteckningar och bokmärken.

När Kindle Fire lanserades skapade Amazon ett nytt Kindle-format som heter AZW3 eller Kindle Format 8 (KF8). Det är nästa generations Kindle-format som lägger till stöd för HTML och CSS till den äldre AZW-filen och ger de nyare Kindle e-böckerna fler alternativ för stilar, typsnitt och layouter.

3. PDF-format (.pdf).

Som förklarats i föregående avsnitt anses PDF-filer inte nödvändigtvis vara äkta e-böcker eftersom de inte är återflödesbara. Även om utgivare och innehållsskapare kan utföra bra design med PDF-filer, kan de vara svåra att läsa, särskilt när de visas på mindre skärmar. Vidare har PDF-filer bara minimalt kopieringsskydd, vilket innebär att användare kan ladda ner PDF-e-böcker och dela dem gratis. De kan inte heller säljas på Amazon eller iBookstore.

Trots dessa nackdelar är PDF fortfarande ett av de mest använda digitala innehållsformaten, särskilt bland företag och marknadsförare, på grund av hur lätt det är att publicera ett.

Olika eBook-enheter

E-böcker kan laddas ner och nås på flera enheter, som kan delas in i två huvudkategorier:

  • Allmänna elektroniska apparater
  • Elektroniska läsare (eReaders)

Allmänna elektroniska enheter inkluderar stationära och bärbara datorer, smartphones och surfplattor. Observera att du kan behöva ladda ner specifika appar beroende på formatet på e-boken du vill läsa (Kindle App för AZW/AZW3, Adobe Acrobat Reader för PDF, ReadEra för MOBI).

Å andra sidan är elektroniska läsare eller e-läsare enheter som är speciellt skapade för att lagra och visa e-böcker. E-läsare vädjar till bibliofiler som vill ha portabiliteten av en elektronisk enhet men som ändå behåller vissa aspekter av att läsa en fysisk bok.

Nedan är tre av de mest populära e-böckerna som finns tillgängliga idag:

1. Kindle (Amazon)

Vad är en e-bok? Kindle eReader

2. Kobo (Rakuten)

Vad är en e-bok? Kobo eReader

3. Nook (Barnes och Noble)

Vad är en e-bok? Nook eReader

Fördelarna med eReaders kontra allmänna elektroniska enheter

Om du bara kan ladda ner en app med din befintliga enhet, varför spendera på en eReader?

Svaret handlar egentligen om preferenser, men det finns fördelar med att använda eReaders framför en dator, surfplatta eller smartphone.

  1. Efterliknar upplevelsen av att läsa en fysisk bok. Många läsare använder en teknik som kallas E Ink som visar texter och bilder som om de vore utskrivna på papper. Detta gör det också lättare att läsa e-böcker på e-läsare under riktigt ljusa förhållanden.
  2. Bra batteritid. De flesta e-läsare kan hålla i veckor med en enda laddning.
  3. Enorm förvaring. När du använder dina andra enheter för att ladda ner e-böcker kommer de att dela lagring tillsammans med dina andra filer som foton, musik och videor. Detta kan begränsa antalet e-böcker du kan ladda ner och lagra. Tvärtom kan e-läsare hålla hundratals böcker vid varje given tidpunkt.

Var kan man köpa e-böcker?

Marknaden för e-böcker blomstrar, ett bevis på detta är det ökande antalet onlinehandlare som säljer digitalt innehåll. De mest populära e-bokbutikerna som erbjuder en omfattande förteckning över titlar som är kompatibla med både allmänna elektroniska enheter och e-läsare inkluderar:

  • Amazon Kindle Store
  • Kobo
  • Barnes och Noble
  • Google Play
  • Författarens egen hemsida

De bästa fördelarna med e-böcker

Även om e-böcker inte är varje läsares kopp te, är det obestridligt att de förändrade läsvanan för alltid – och utan tvekan till det bättre.

Nedan är de viktigaste fördelarna med e-böcker:

1. Eliminera fysiska lagringsbegränsningar

Alla bokmaskar är inte välsignade med hem som kan rymma deras boksamling. Med e-böcker kan hundratals titlar lagras på en enhet, vilket eliminerar behovet av fysiska lagringsutrymmen.

2. Spara pengar

För nya utgåvor är e-böcker minst 10 % billigare än sina tryckta motsvarigheter. Äldre utgåvor och klassiker kommer in till mer överkomliga priser och för med sig fler besparingar. För ivrig läsare kan dessa inkrementella besparingar samlas över tiden, vilket gör att de kan spara pengar eller ha mer köpkraft för att skaffa fler e-böcker.

3. Bärbarhet

Med e-böcker har du bokstavligen ett bibliotek till hands. Ingen mer eny-meeny-miny-moe om vilka böcker du ska ta med när du ska någonstans. Fortsätt där du slutade eller börja läsa en ny bok var du än är.

4. Omedelbar åtkomst

E-boksläsare har fördelen av att ladda ner nya titlar så länge de är anslutna till internet. Sluta köra till bokhandeln och stå i kö, vilket kan vara en mardröm för efterlängtade böcker (tänk på de långa köerna varje gång en ny Harry Potter-bok släpps). Dessutom, eftersom e-böcker säljs i obegränsade mängder, behöver du inte reservera eller lägga en restorder när exemplar tar slut.

5. Teknikförbättrad läsupplevelse

Ändra teckenstorlek och teckensnittsstil. Markera avsnitt bara genom att dra fingret över skärmen. Sök enkelt efter specifikt innehåll i boken. Lägg till kommentarer. Skapa bokmärken. Få definitioner med en inbyggd ordbok.

Det är tekniken som följer med e-böcker och e-läsare som skiljer dem från sina tryckta motsvarigheter.

Hur man skapar en e-bok i 10 steg

Att skapa och publicera e-böcker är inte längre bara för författare och författare. Vem som helst och alla som har en historia att berätta och innehåll att dela med sig av – marknadsförare, proffs, kändisar, offentliga personer – kan publicera en e-bok, särskilt eftersom självpublicering är extremt genomförbart eftersom det inte är några tryckkostnader inblandade.

Även om du inte har någon erfarenhet av att skriva böcker kan du lansera din egen e-bok genom att följa dessa 10 steg:

  1. Sätt upp dina mål. Varför vill du ge ut en e-bok? Att lansera dig själv som författare? För att generera leads för ditt företag? Positionera dig själv som en tankeledare inom ett specifikt område?
  2. Välj ett intressant ämne. Ta dig tid att undersöka och lära känna din publik. Vad är det de vill veta mer om?
  3. Ge din e-bok en titel. Det ska vara tydligt och catchy på samma gång. Du kan ha flera arbetstitlar i början. När din e-bok tar form kan du begränsa den till den som kapslar in ditt arbete bäst.
  4. Gör en disposition. Att ha en struktur kommer att effektivisera din skrivprocess. Du kan utveckla detta allt eftersom, men ha pelarkomponenterna kartlagda innan du gör det faktiska innehållet.
  5. Skriv din e-bok. Nu när du har de viktigaste delarna på plats är det dags att skriva din e-bok. Om du gör detta som en del av din marknadsföringsstrategi kan du låta flera teammedlemmar bidra med innehåll. Eller så kan du anlita en spökskrivare om skrivandet inte är din starka sida.
  6. Redigera och korrekturläsa. Ingen gillar att läsa en bok som är osammanhängande, osammanhängande och full av grammatik och stavfel. Redigera för tydlighet och sammanhållning. Ofta blir förstagångsförfattare av e-böcker så fästa vid sitt arbete, så det bästa är att skaffa en redaktör eller korrekturläsare.
  7. Lägg till bilder. Alla texter och inga bilder gör en e-bok till en tråkig läsning. Du behöver inte vara mycket visuell, men var uppmärksam på din bokomslagsdesign och överväg att lägga till bilder i viktiga avsnitt.
  8. Designa, formatera och layouta din e-bok. Detta inkluderar val av typsnittsstil, färg och layoutbehandlingar. Se till att designen stämmer överens med innehållet och med ditt varumärke.
  9. Konvertera din e-bok. Det enklaste sättet att göra detta är att publicera din e-bok som en PDF, men om du har resurserna för att göra det, överväg att använda en extern resurs som kan konvertera din e-bok till flera filtyper.
  10. Publicera och marknadsföra din e-bok. Behandla din e-bok som en ny produkt eller tjänst som du just lanserat. Du behöver en fullständig marknadsföringsstrategi för att marknadsföra din e-bok och nå din avsedda målgrupp. Du kan skapa en mikrosajt dedikerad till din e-bok. Se till att marknadsföra på sociala medier. Du kan också ta del av influencers eller till och med säkra intervjuer med relevanta nyhetskanaler.

Vilka är de bästa sätten att sälja eller distribuera en e-bok

Med tanke på att dussintals e-böcker publiceras varje dag kommer det inte att vara en lätt bedrift att sälja ditt verk, men det är inte heller omöjligt. Nyckeln är att vara synlig och tillgänglig över flera och olika kanaler.

Här är några av de bästa plattformarna som du kan använda för att sälja och distribuera din e-bok:

  1. Din egen webbplats
  2. Amazon (bara se till att din e-bok kommer i ett format som stöds)
  3. Andra eBook-marknadsplatser som Apple Books, Nook och Kobo
  4. Marknadsför din e-bok till din e-postlista
  5. Länka ständigt till din e-bok i dina inlägg på sociala medier
  6. Hitta relevanta influencers för att marknadsföra din e-bok

Det finns dussintals sätt att ge din e-bok exponering för att den ska få dragkraft. Du behöver bara utforska alla möjligheter, komma med kreativa distributions- och marknadsföringstaktiker och vara målinriktad för att se till att du når din avsedda målgrupp.

TL;DR: e-böcker har förändrat hur människor skapar och läser böcker

Tillsammans med uppfinningen av tryckmaskinen kan uppfinningen av e-böcker och e-läsare betraktas som en av de vändpunkter som formade förlagsbranschen och påverkade hur människor läser.

Att skapa involverar ett antal små detaljer – från själva skrivandet till de tekniska aspekterna till försäljning och distribution. Sammantaget ger den en startplatta för blivande författare att lansera sin första bok – oavsett om det är för att utöva en kreativ passion, främja en expertis eller marknadsföra ett företag.

Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 4,900 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.