Vad är AI-marknadsföring? Definitioner och exempel (2025)

Jamie Giggs, 02 januari 2023
Vad är AI-marknadsföring? Definitioner och exempel (2025)
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevio Logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Läs mer om Crevio

Inte övertygad av AI? Du borde vara. Enligt Statista, kommer marknaden för artificiell intelligens (AI) att växa till cirka 126 miljarder US-dollar år 2025.

AI stör följande stora industrier:

  • Underhållning
  • Sjukvård
  • Financial Services
  • Livsmedelsteknik
  • Logistik och transport
  • Produktion
  • Fastighet
  • Detaljhandel och e-handel
  • Resa

AI förbättrar driften och effektiviserar uppgifter som initialt tar timmar och reducerar dem till minuter. Till exempel inom vården utför AI specifika avancerade operationer tillsammans med människor.

Marknadsföringen i sig har stor nytta av användningen av AI också, med en mängd verktyg tillgängliga som gör ditt jobb enklare, vilket gör att du kan arbeta smartare och vara mer produktiv.

AI marknadsföringsstatistik
Marknadsvärdet av artificiell intelligens (AI) i marknadsföring över hela världen från 2020 till 2028. Källa: Statista

Är du osäker på var du ska börja med AI-marknadsföring? Oroa dig inte; Den här guiden kommer att täcka vad AI är, hur det fungerar och AI:s roll i digital marknadsföring för 2025.

Vad är AI-marknadsföring?

Det finns ingen entydig definition av AI men det grundläggande konceptet förblir detsamma: ett system av olika datortekniker som arbetar tillsammans för att tänka, agera och lära sig med samma intellekt som människor och ett som kan efterlikna mänskligt beteende.

Maskininlärning är en form av AI som använder tidigare data för att ständigt förbättras när den lär sig genom sin egen erfarenhet och data (utan mänsklig inblandning).

Att bygga marknadsförings- och reklamkampanjer som är beroende av artificiell intelligens (AI) kallas AI-marknadsföring.

Hur det fungerar

Den snabba utvecklingen av AI har skjutit i höjden, vilket leder till många marknadsföringsverktyg som kan automatisera uppgifter och hjälpa till att skapa innehåll. AI fattar beslut och reagerar därefter baserat på kundinsikter, ekonomiska trender, datainsamling och analys.

Viktiga fördelar med att använda AI i marknadsföring

1. Förstå konsumentbeteende

Att känna till din målgrupp och förutsäga beteende och potentiella köpmönster är avgörande i marknadsföringen. AI kombinerar massor av resurser och big data och ger exakt mer insikt om varje kund.

Dessutom kan marknadsförare använda denna nyfunna information för att planera, designa och implementera sina marknadsföringsstrategier. Kampanjer uppdateras för att maximera engagemanget och fokusera på rätt grupp av konsumenter för produkten eller tjänsten.

2. Bättre kundsegmentering

Traditionell kundsegmentering grupperade och differentierade till en början kunder baserat på kön, ålder, demografi, konsumtionsvanor och geografi. Marknadsförare tittade också på om kunden var en förstagångsköpare eller en återkommande kund.

Ändå finns det förbättringsområden inom traditionell kundsegmentering, såsom bristande personalisering, noggrannhet och behovet av att utföra tidskrävande forskning.

AI-teknik kan hjälpa till här. Med maskin- och djupinlärning kan marknadsföringsteam kontinuerligt sammanställa och analysera varje varumärkesinteraktion – rätt information undersöks och AI samlar in högkvalitativa insikter automatiskt. Därifrån kan marknadsförare rikta in sig på specifika kunder med skräddarsydda messageär i mycket större skala.

AI förutspår också de bästa tiderna för riktade annonser, rabatter och e-postmeddelanden, så det är mindre troligt att kunden känner en känsla av misstro.

3. Bättre personligt innehåll och rekommendationer

En annan fördel med AI-marknadsföring är att ge korrekta rekommendationer och individualiserat innehåll. Netflix, till exempel, använder AI för att föreslå vad man ska titta på när man spelar trailers för användaren baserat på gillar, ogillar, tidigare spelade program, genrer och filmer.

Innehållet som spelas upp annonserar program och fortsätter att engagera kunder, i sin tur fortsätter de att prenumerera och titta på innehåll.

4. Realtidsoptimering av kampanjer

AI använder realtidsoptimering, vilket innebär att företag kan spåra kampanjresultat och fortsätta att justera hela tiden. Företag presterar bättre eftersom de aktivt kan svara på uppgifterna när de dyker upp; det skapar en känsla av brådska.

5. Förbättring av effektivitet och produktivitet för marknadsföringsteam

Arbetstimmar utnyttjas bättre med AI-verktyg eftersom rutinmässiga administratörsuppgifter kan utföras snabbt, såsom sökmotormarknadsföring (SEM), e-postmarknadsföringsrapporter och innehållsunderlag.

Denna frigjorda tid spenderas mer effektivt och strategiskt, och laget blir mindre ansträngt som ett resultat.

6. Automatiserat beslutsfattande

Det brukade ta timmar (och till och med dagar) att fatta affärsbeslut eller marknadsföringsstrategier. Nu med AI ger den insamlade informationen exakta svar snabbt, så det finns inget utrymme för obeslutsamhet.

Hur används AI-marknadsföring? 

Hantering av kundrelationer 

En vinnande kombination använder CRM-programvara (Customer Relationship Management) och AI för att förutsäga den framtida efterfrågan på varor och analysera en enskild produkts resa.

Att känna dina kunder är viktigt. Genom att förutsäga deras rörelser kan du lansera en produkt vid rätt tidpunkt. På samma sätt kan du kontakta dem vid relevanta tidpunkter för att minimera en hög avvisningsfrekvens.

Till exempel, Pipedrive är en CRM-plattform som fördjupar sig i försäljningsstrategier och kommer med AI så att du kan spåra affärer genomgående, visuellt övervaka dina kampanjer och se kommunikationsspårning för e-postmeddelanden, chattar och samtal.

Anmärkningsvärda exempel på CRM inkluderar följande:

Kundsegmentering

Marknadsförare kan rikta in sig på en specifik grupp kunder med personliga meddelandensages (och innehåll) i stora volymer tack vare AI:s maskin- och djupinlärningstekniker. Till exempel, HubSpot erbjuder ett brett utbud av verktyg, AI-insikter och omfattande segmenteringsalternativ.

Chatbots

En chatbot är en programvara som svarar kunder automatiskt. Viktiga exempel på företag som använder chatbots för kundsupport inkluderar Amazon, Spotify och Mastercard. Chatbots kan svara på specifika frågor som rör produkter och omdirigera kunder till live-agenter om det behövs.

Naturlig språkbehandling har gjort datorer mer mänskliga och kan nu genomföra realistiska samtal.

SEO

Att se till att ditt innehåll är sökmotoroptimerat är en nödvändighet för varje företag, speciellt för att rankas högre på Google och för att dirigera trafik till din webbplats. Det finns en mängd SEO verktyg som kan hjälpa och automatisera uppgifter, som att skapa konturer för inlägg.

Kreativ tillgångsproduktion

Att skapa digital konst har aldrig varit enklare; AI-konstgeneratorer kan redigera bilder, designa presentationer och till och med ta bort bakgrunder från videor. Till exempel kan logotyptillverkare som Brand.io omedelbart skapa logotyper baserat på dina val.

På liknande sätt AI-skrivprogram förbättrar artiklar och innehållsproduktion genom att automatiskt göra inlägg, skriva kopior och hjälpa till med grammatik. Grammarly, till exempel söker igenom ditt dokument efter fel och skannar ditt dokument mot miljontals andra på webben för att leta efter plagiat.

Det finns en hel uppsjö av utmärkta verktyg som väntar på att bli upptäckta.

AI-analys

Big data är en komplex term att definiera – den består av enorma mängder strukturerad, ostrukturerad och semi-strukturerad information som samlas in och utvinns av företag för olika ändamål, som att förutsäga mänskliga beteenden och trender. 

AI och big data-verktyg hjälper marknadsförare att bestämma vilken typ av innehåll de ska producera och kan ge förstklassiga insikter som underlättar viktiga beslut för kampanjer. Ett primärt exempel på AI-analys är Google Analytics.

I ett nötskal, kundupplevelsen förbättras dramatiskt när du använder AI-analys.

Automatisering av sociala medier

Att engagera sig med din publik på sociala medier är avgörande för att skapa ditt varumärke och marknadsföra ditt företag. AI kan schemalägga dina sociala medier, automatisera dina inlägg för alla sociala mediekonton och spåra engagemang från instrumentpanelen.

Dataanalys

Att manuellt samla in och samla in enorma mängder information kan vara stressande och tidskrävande, men det är nu ett minne blott med AI.

Medieinköp

AI förutsäger skickligt hur man bäst implementerar annons- och medieplaceringar för ett företag, vilket avsevärt ökar dess ROI.

Utmaningar att tänka på

Utbildningstid och datakvalitet

AI är som en gruppmedlem som behöver träning: det kräver tid att bekanta sig med ett system. Rätt information måste matas in för att få korrekt information, och inlärningsprocessen kräver kvalitetssäkring av data.

De förutsägelser och beslut som tas är överflödiga om AI:n inte är ordentligt utbildad.

Integritetspolicy

Tänk på att GDPR-standarder kan förbises av AI-programvara när konsumentdata används för marknadsföringsanpassning, det vill säga om den inte är specifikt programmerad för att följa juridiska riktlinjer.

Inköp och adoption av marknadsföringsteam

Marknadsteam måste tillhandahålla bevis på hur AI gynnar teamet så att affärsintressenter ger investeringsbudgetar. Att använda lämpliga mätverktyg är avgörande för att få finansiering.

Implementering av bästa praxis

Regelboken är inte definierad eftersom tekniken är relativt ny. Därför måste digitala marknadsförare överväga en AI-marknadsföringsstrategis långsiktiga och kortsiktiga effekter.

Riktlinjer för att effektivt använda AI i marknadsföring

Här är några riktlinjer för att på bästa sätt använda AI i marknadsföring.

  • Sätt upp dina mål: Sätt tydliga mål för din AI-marknadsföringskampanj.
  • Säkerställ datasekretessstandarder: För att behålla konsumenternas förtroende, följ integritetsstandarder och se till att det programmeras in i din AI.
  • Datamängd och källor: För att marknadsföring av AI ska fungera framgångsrikt måste du ha en stor mängd data lätt tillgänglig. Informationen tränar ett AI-verktyg i kundpreferenser, ekonomiska faktorer och externa trender. Att lägga till din CRM-data informerar AI om kampanjhistorik och webbplatsdata. Marknadsförare kan också lägga till tredjeparts- och sekundärdata för att underlätta ett köpbeslut.
  • Upprätthålla datakvalitet: Det är klokt att planera innan du implementerar några AI-marknadsföringsprogram. Marknadsförare bör samarbeta med olika avdelningar och datahanteringsteam för att utveckla en plan för dataunderhåll och lagring. Vissa data behöver rengöras med de sju dimensionerna som en grov riktlinje: aktualitet, fullständighet, konsekvens, relevans, transparens, noggrannhet och representativitet.
  • Skapa en integrerad AI-marknadsföringsstrategi: Se till att AI-verktyg används inom arbetsintensiva områden som dataanalys – eller andra blinda fläckar – för att förbättra din marknadsföringsstrategi.

Slutsats

Framväxten av AI i marknadsföring är lika användbar som den stör den vardagliga marknadsföringsverksamheten. Det är viktigt att förstå hur du bäst kan implementera det och hitta rätt AI-plattform för ditt företag.

Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 5,200 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.