Vad är ett kassasystem (POS)?

Rebekah Carter, 08 november 2022
Vad är ett kassasystem (POS)?
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevios logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Lär dig mer om Crevio

För alla företag som planerar att sälja produkter eller tjänster i en fysisk butik är ett försäljningsställe (POS) en måste-ha-investering. Det säkerställer att du kan hantera transaktioner, ditt lager och till och med din personal i ett bekvämt allt-i-ett-system som kan ge företagstillväxt.

För närvarande växer POS-marknaden i en exceptionell takt (15.9% CAGR), och förväntas nå ett värde på cirka $7075 miljarder år 2029. En del av anledningen till detta är en växande efterfrågan på företag att leverera exceptionella kundupplevelser i olika miljöer.

I en värld där konsumenterna blir allt mer krävande, tillåter POS-lösningar företagsledare att leverera enkla och strömlinjeformade upplevelser i varje kanal.

I själva verket, 91% av konsumenterna säg att de är mer benägna att handla med företag som kan erbjuda personliga upplevelser POS-system kan hjälpa dig att fånga korrekt data om din publik och skapa mer meningsfulla interaktioner med dina kunder.

Här är allt du behöver veta om Point of Sale (POS) system.

Vad är ett kassasystem (POS)?

Ett POS-system är en kombination av hårdvaru- och mjukvarukomponenter som gör det möjligt för företag att acceptera betalningar från kunder och spåra försäljning. Moderna verktyg kan fungera som fristående lösningar för att hantera offlinetransaktioner, eller så kan de ansluta till en digital onlinebutik för att synkronisera information mellan din offline- och onlineverksamhet.

POS-funktioner
Image Source

Med ett POS-system kan du behandla kredit- och betalkortsbetalningar, övervaka lagerinformation, spåra anställda och till och med skapa kundprofiler. Komponenterna i ett POS-system delas ofta in i två segment:

Hårdvara för försäljningsställe (POS):

Din POS-hårdvara är de slutpunkter och enheter du använder för att hantera transaktioner i en butik. Detta inkluderar alla dina kreditkortsläsare, kassaregister och anslutna enheter, till exempel självbetjäningskiosker för dina kunder. Det största segmentet på POS-marknaden är för närvarande hårdvarulandskapet, som förväntas nå en värde på 181.47 miljarder dollar genom 2030.

Vanliga typer av POS-hårdvara inkluderar:

  • Kassaapparater: Verktyg för att beräkna och bearbeta transaktioner.
  • Anslutna enheter: Såsom stationära datorer, mobiltelefoner och surfplattor för att spåra information.
  • Kreditkortsläsare: Tillåter kunder att dra kort och ange pin-nummer i butik.
  • Kassalådor: En säker miljö för att lagra fysiska pengar.
  • Kvittoskrivare: Används för att ge dina kunder en överblick över deras köp.
  • Streckkodsläsare: För spårning av lager och produktdetaljer.

Programvara för försäljningsställen (POS):

Din POS-programvara är i huvudsak kommandocentralen för alla dina transaktioner. Det låter dig hitta artiklar i din lagerlista, ringa upp försäljning och skapa rapporter. POS-programvara kan också innehålla verktyg för lagerhantering, CRM-system och funktioner för personalhantering.

Några av de vanligaste komponenterna i POS-programvara inkluderar:

  • Betalningen behandlas: Verktyg för att dirigera kontanter från en kund till ditt bankkonto. Din programvara kan stödja kontantbetalningar, chipkort, säkra onlinebetalningar och kontaktlös.
  • Lagerhantering: Detta gör att du kan hålla koll på alla dina produkter och synkronisera eventuella ändringar i lager till din onlinebutik.
  • POS-rapportering: Rapporter och analyser ger dig en inblick i hur mycket du säljer och vilka produkter som är mest populära.
  • Personalhantering: Programvara för teamhantering hjälper dig att hålla reda på anställda, deras skift och annan värdefull information.
  • CRM: Programvaran Customer Relationship Management gör det lättare att samla in information om din publik för mer personlig service.
  • Kvitton: Din programvara kan lagra digitala kvitton för att underlätta behandlingen av återbetalningar.
Komponenter i ett POS-system
Image Source

Vissa mjukvarulösningar kommer också med ytterligare verktyg, som dricksstöd för tjänsteföretag och restauranger.

Varför använder stora och små företag POS-system?

Ett POS-system anses allmänt vara ett av de mest avgörande verktygen i näringslivet. Även om det är möjligt att ta kortbetalningar med en enkel kreditkortsläsare, är det ofta mycket mer effektivt att ha en komplett POS-lösning. Med POS-systemteknik kan du få mer värdefull insikt i din verksamhet.

När du tar en betalning spåras informationen från försäljningen och registreras i systemet, vilket gör det enklare att hantera lager och se dina mest populära produkter. Du kan till och med få POS-lösningar som skickar varningar när du har ont om en vara.

POS-system erbjuder också värdefulla insikter i annan information, som vilka dagar och tider du får flest kunder, så att du kan anpassa din försäljningsstrategi därefter. Dessutom hjälper de dig att hantera dina anställda och se till att du har rätt personal tillgänglig när som helst.

En POS-lösning kan till och med stärka relationerna med kunder genom att hjälpa dig att samla in information om din målgrupp.

Typerna av försäljningsställesystem (POS) och deras funktioner

Systemen för försäljningsställen har utvecklats avsevärt de senaste åren. Till exempel, cirka 60 % av de senaste Inköp av POS-system var för molnplattformar, vilket representerade en ny förändring mot flexibla, mjukvarubaserade lösningar. Idag har företag en rad alternativ tillgängliga för att hjälpa dem att hantera försäljning i en omnikanalmiljö, till exempel:

On-Premises POS-programvara

En lokal POS-lösning anses vanligtvis vara den mest "traditionella" försäljningsstället. All data som samlas in lagras i en lokal databas och du har full kontroll över informationen du har på dina servrar. Detta kan vara värdefullt för vissa företag som har höga säkerhetskrav.

Den största nackdelen med programvara för försäljningsställen på plats är dess brist på flexibilitet. Du är begränsad till att använda tekniken på en specifik plats, och det tillkommer ofta en hög förskottsavgift för att installera flera system. Du kommer dock att ha tillgång till funktioner som:

  • Offlineläge: Låter dig fortfarande komma åt systemet om ditt internet slocknar
  • Engångsbetalningar: Du kommer inte att betala för ett molnbaserat programvarusystem, så du behöver inte nödvändigtvis oroa dig för extra avgifter.
  • Olika funktioner: Du kan anpassa och lägga till alla funktioner du behöver till ditt POS-system när och när du vill.

Molnbaserad POS-programvara

Molnbaserade försäljningsställen (POS) system är mycket mer flexibla. Studier visar att POS-verktyg i molnet nu har gått längre 20% penetration på den amerikanska marknaden, vilket indikerar hög adoption bland företag. Det fina med molnbaserade verktyg är att de är mångsidiga.

Med ett molnbaserat system lagrar du din data på distans i dina POS-leverantörers datacenter. Du kan också komma åt din programvara var som helst, utan att behöva resa till en specifik plats. Andra funktioner i molnbaserad POS-programvara inkluderar:

  • Flexibla funktioner: Du kan ofta uppgradera och utöka funktionaliteten för din moln POS-programvara med ett klick på en knapp, utan behov av expertsupport.
  • Automatiska uppdateringar: Din programvara kommer att uppdateras automatiskt och snabbt från en avlägsen plats, vilket håller den säker och effektiv.
  • överkomliga priser: I allmänhet kommer du att kunna få tillgång till molnbaserad programvara med mindre investeringar i förväg. Detta kan spara mycket pengar på att installera servrar.

Mobila POS-system

Ofta betraktas som en undersektion av den molnbaserade POS-miljön, mPOS-lösningar fungerar i molnet, men är utformade specifikt för att köras på mobila enheter som surfplattor och telefoner med pekskärm. Dessa lösningar är ofta särskilt populära bland mindre företag och popup-butiker.

Enligt Statista stiger transaktionsvärdena för mobila POS med en hastighet av cirka 30% årligen, och dessa verktyg blir allt mer avancerade, med funktioner som:

  • Molnbaserad programvara: Med en mobil POS har du fortfarande tillgång till alla funktioner du kan förvänta dig från en molnbaserad POS, som transaktions- och anställdövervakning.
  • överkomliga priser: Eftersom mjukvaran och hårdvaran för en mPOS-lösning ofta är ganska billig kan du komma igång med minimala investeringar.
  • Rörlighet: Du har friheten att ta betalningar praktiskt taget var som helst, vilket gör dem perfekta för leverantörer av gatumat och popup-butiker.

Branschspecifika POS-system

Ett särskilt intressant och växande område på POS-marknaden är framväxten av branschspecifika lösningar. Dessa verktyg är utformade specifikt för vissa typer av företag och kan komma med ytterligare funktioner som stöds. Vanliga exempel inkluderar till exempel:

  • Retail POS: Detaljhandelssystem för försäljningsställen kommer ofta med funktioner för att bearbeta transaktioner, samt verktyg för hantering av kundrelationer. De kan bearbeta presentkort och kuponger, lojalitetskort och mer, och kan också ha verktyg för personalhantering.
  • Gästfrihet POS: Ett försäljningssystem för ett besöksföretag kan hjälpa användare att hålla reda på hotellrum, bokningar, spabesök och mer. Dessa verktyg är utmärkta för att lagra gästers preferenser för städning och bekvämligheter, och gör att personalen kan erbjuda mer personliga upplevelser till sina kunder.
  • Restaurang POS: Livsmedelsföretag har vanligtvis specifika krav från sina POS-system, såsom förmågan att hantera menyer och spåra fyllningstabeller i lokalerna. Restaurang POS-system kan komma med dricksfunktioner och verktyg för att skicka beställningar direkt från ett kundbord till back-end-köket.
  • Livsmedels- och snabbköpsställe: I dagligvaru- och stormarknadslandskapet kan en POS-lösning vara en del av ett självutcheckningssystem med kundnära kiosker. Vissa lösningar tillåter kunder att skanna sina egna produktstreckkoder, och de flesta verktyg har utmärkta funktioner för att spåra lagerinformation.
  • Service POS: Tjänsten POS-miljön kretsar vanligtvis kring salonger och företag som tar emot många kundbokningar. De kan generera resultatrapporter och lojalitetsprofiler och hjälpa till med att identifiera ineffektivitet i arbetsflödet.

De 5 bästa fördelarna med att använda rätt POS-system för ditt företag

Fördelar med ett POS-system
Image Source

När de används på rätt sätt har de bästa försäljningsställena (POS) systemen oändligt värde för alla företag. De är utmärkta på att maximera försäljningen, minska utgifterna och hålla koll på ditt företag. Dessa verktyg kan också vara värdefulla för att bygga meningsfulla relationer med kunder.

De största fördelarna med ett bra POS-system inkluderar:

Sparad tid och pengar

Först och främst hjälper POS-lösningar företag att spara betydande tid och pengar när det kommer till att hantera en butik. Med ett POS-system kan du fånga information om försäljning och transaktioner automatiskt, spåra lagerförändringar och lagra finansiell data direkt.

Ett effektivt POS-system innebär att du inte behöver spendera lika mycket tid på att spåra kvitton själv, eller ta itu med att uppdatera dina lagerlistor. De tidsbesparingar du möter kommer automatiskt att översättas till kostnadsbesparingar för företaget. Mindre tid som spenderas på att hantera ditt företag innebär mer tid du kan ägna åt att leverera utmärkt kundservice.

Ett bra POS-system kommer till och med att ge dig insikter om ineffektivitet i ditt företag, så att du kan minska på slöseri med resurser. Dessutom säkerställer det att du kan organisera din personal på ett sätt som ökar försäljningen under dina mest hektiska dagar.

Ökad hastighet och servicekvalitet

Medan ungefär hälften av kunderna fortfarande säger att de föredrar att handla personligen, 65 % säger långa och komplexa kassaprocesser är deras största oro. Med ett försäljningsställe (POS) har företag allt de behöver på plats för att förbättra kvaliteten på tjänsten de tillhandahåller.

Du kan effektivisera kassaprocessen genom att göra det enklare att skanna produkter och bearbeta transaktioner på några sekunder. Vissa företag använder till och med POS-lösningar för att erbjuda värdefulla självbetjäningsupplevelser för att ta bort de anställdas stress.

POS-lösningar kan också tillåta dig att erbjuda flera betalningstyper till kunder, såsom kredit- och kreditkortstransaktioner eller kontantbetalningar. Detta säkerställer att dina kunder får den upplevelse de letar efter, utan kompromisser.

Detaljerade insikter

Point of Sale-lösningar är utmärkta för att fånga värdefull information. Rätt verktyg gör det lättare att lagra information om din målgrupp, så att du kan leverera mer personliga och meningsfulla upplevelser i kassan.

Ett bra kassasystem säkerställer också att du kan fånga information om produktivitet och effektivitet i din butik. Till exempel kan du lära dig att du behöver fler anställda i byggnaden vissa dagar, på grund av mönster i ändrad efterfrågan.

Din POS-lösning kommer till och med att ge dig insikter om vilka av dina produkter som är mest värdefulla, så att du vet vilken du ska marknadsföra och vilken typ av inventering du behöver för att lagra. Du kan spåra allt från kundretentionsfrekvenser till vagnstoppsfrekvens och mer.

Förbättrad skalbarhet

Eftersom du kan spåra viktig information om dina produkter och lager har du också en bättre position att skala din butik med en POS-lösning. Enligt vissa rapporter förlorar företag i USA upp till $ 224 miljarder per år bara för att de beställer fel lager.

Ett POS-system kan spåra de ändrade lagernivåerna i ditt företag för din räkning, föreslå när du kan behöva beställa nytt lager och hjälpa dig att planera för förändringar i efterfrågan. Det kan också visa dig var du har störst sannolikhet att få ett högre antal försäljningar när du ökar din investering i en viss produkt.

Vissa lösningar, som POS-system i moln, gör det också lättare att lägga till nya funktioner och funktionalitet till din butik när du vill. Du kan till exempel implementera presentkort, belöningsprogram och andra verktyg för att bygga lojalitet.

Bättre företagsledning

Ett POS-system (Point of Sale) dirigerar information från olika dataströmmar genom hela ditt företag till en bekväm plats. Om du driver en omnikanalbutik där du säljer produkter både online och offline, gör detta det mycket lättare att hantera ditt företag.

Inom ditt POS-system har du tillgång till inbyggda verktyg för schemaläggning av anställda, så att du kan spara på den tid det vanligtvis skulle ta att organisera ditt team. Dessutom har du tillgång till automatiseringsfunktioner, som möjligheten att automatiskt uppdatera ditt onlinebutikslager när någon gör ett personligt köp.

I slutändan kan en POS-lösning hålla ditt företag igång smidigt, så att du kan fokusera på att generera bästa möjliga intäkter.

Point of Sale Systems är avgörande för moderna företag

Point of Sale (POS) System är ett av de mest värdefulla verktygen du kan investera i om du planerar att sälja tjänster eller produkter offline. Dessa värdefulla verktyg ger dig mer insikt i din verksamhet och mer kontroll över hur du hanterar din organisation.

Med den data du samlar in från din POS kan du se till att du är redo att ta itu med praktiskt taget alla utmaningar i ett konkurrenskraftigt affärslandskap.

Rebekah Carter är en erfaren innehållsskapare, nyhetsreporter och bloggare som specialiserat sig på marknadsföring, affärsutveckling och teknik. Hennes expertis täcker allt från artificiell intelligens till programvara för e-postmarknadsföring och enheter med utökad verklighet. När hon inte skriver spenderar Rebekah det mesta av sin tid på att läsa, utforska det fria och spela.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 4,900 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.