Som en resultatet av covid-19-pandemin, började vi plötsligt ofta höra om "onlineworkshops", "live-klasser" och "virtuell träning", som alla i verkligheten är alternativa termer för webbseminarier.
Webbseminarier ger dig möjligheten att dela med dig av dina färdigheter och kunskaper samtidigt som du utökar din publik. Om du har ett företag är det ett utmärkt sätt att nå en helt ny målgrupp och som en marknadsföringsstrategi, tack vare spridningen av självbetjäning mjukvaruplattformar för webbseminarier, webbseminarier är enkla och billiga att göra.
Vi har sammanställt en lista över webbinariestatistik för 2025, och baserat på vad vi har sett tyder siffrorna på att webbseminarier – som marknadsföringskanal och försäljningstratt – kommer att fortsätta växa exponentiellt i omfattning.
Om du inte är övertygad, ta en titt på dessa siffror och upptäck deras potential själv.
Låt oss dyka in i detaljerna kring webbseminarier och hur det kan påverka ditt företag.
Låt oss börja den här listan med grundläggande statistik om webbseminarier och de människor som tycker om dem. När är den bästa dagen att ha ett webinar? Hur långa ska de vara? Tittar folk fortfarande på dem? Hur många deltagare tittar på webbseminarier från början till slut?
Låt oss ta reda på.
(Redo att prata)
För att vara mer specifik bör du publicera dina webbseminarier på tisdagar och onsdagar. Samma källa nämner att det genomsnittliga antalet registrerade till ett webbseminarium är 260. Den genomsnittliga närvarofrekvensen är 40 % till 50 % av de som registrerade sig.
(BigMarker)
Enligt BigMarker föredrar 44 % av deltagarna i webbseminariet att sessioner varar i 45 minuter. 41 % sa att de skulle vilja att de var 30 minuter långa. Endast 10 % sa att de skulle vilja att de skulle gå en hel timme.
Så om du ska hålla ett webbseminarium bör du försöka få dem att hålla i mellan 30 och 40 minuter. Och de bästa timmarna att ha dem? Var som helst mellan 10:11 och XNUMX:XNUMX.
På en relaterad anteckning sa 92 % av deltagarna i webbseminariet att de vill ha en live frågestund innan ett webbseminarium är över. Du måste ta hänsyn till det när du tar tid för ditt webbseminarium. Annars kommer sessionen att överskrida den rekommenderade webbinariets längd.
(WorkCast)
Enligt WorkCast ökade deras webbinardeltagande med 87 %. Cirka 94 % av deras webbseminarier görs tillgängliga på begäran. Detta är bra eftersom användare drar nytta av det för att se (eller se om) webbseminariet på helgerna.
18 % av on-demand-visningar sker på lördagar och söndagar trots att de knappt marknadsför innehållet för sina användare.
(MegaMeeting)
Enligt MegaMeetings kör 80 % av dess användare ett Windows-operativsystem. Endast 18 % använder Apple-enheter (13 % Mac, 5 % iOS). Endast 2 % är på Android-enheter.
När det gäller webbläsare är Microsoft det föredragna valet. 45 % av användarna använder Internet Explorer eller Edge. Den följs av Google Chrome med 39 %.
(Få sociala medier att sälja)
Make Social Media Sell säger att i genomsnitt uppmärksammar 40 % av lyssnarna från början av ett webbseminarium hela vägen till slutet. Resten tenderar att falla av när webinariet fortsätter.
För att få din publik att stanna måste du göra dina titlar oemotståndliga, göra snabba introduktioner, lova dina tittare något nytt och lägga till en uppmaning.
Låt oss nu titta på siffrorna för registreringar för webinar. När är den bästa tiden för registrering? Kan du fortfarande få visningar efter liveevenemanget? Vad får folk att vilja registrera sig?
Du hittar alla svar på dessa frågor nedan.
(Bloggar X)
Om du är värd för ett webbseminarium vill du öppna registreringar 8 dagar innan det startar. Enligt Blogging X anmäler sig 54 % av deltagarna till evenemanget runt den tiden.
46 % av registreringen sker inom veckan efter evenemanget.
Samma källa nämner att e-post är mest effektiva sättet att marknadsföra webbseminarier. Av alla dagar för att skicka e-postmeddelanden som marknadsför webbseminarier är onsdagen den bästa. Svarsfrekvensen för e-postmeddelanden som skickas den dagen är 22 %.
E-postmeddelanden som skickas på helger får endast en svarsfrekvens på 5 %.
(OptinMonster)
OptinMonster säger att nyckeln till ett bra webinar är att komma ihåg de fyra oss: användbart, brådskande, unikt och ultraspecifikt.
Genom att använda denna formel skulle deltagarna bli mer engagerade. Det är också viktigt att du tänker på de produkter eller tjänster du vill att din publik ska köpa och vilka åtgärder du vill att de ska vidta när du planerar ditt webbseminarium.
(Smarta insikter)
10 dagar efter ett evenemang kan du fortfarande ha 47 % visningar om du har inspelningar tillgängliga. Den siffran sjunker till 24 % efter 20 dagar. På dag 30 får du bara 10 % visningar.
Folk kommer att fortsätta titta på webinariet efter det, men tittarsiffran sjunker till cirka 2 % till 6 %.
Om du driver ett företag skulle du vilja veta hur webbseminarier påverkar intäkterna. Är det värt att investera i webbseminarier? Hur mycket pengar kan de ta med? Är detta verkligen så populärt som det verkar vara bland entreprenörer?
Nedan finns statistik som är värda att titta närmare på. De kanske bara övertygar dig om att ge webbseminarier en chans.
(GoToWebinar)
Under 2017 diskuterade GoToWebinar hur 60 % av företagen använder webbseminarier för att föra människor genom hela kundlivscykeln. De vill konvertera användare från potentiella kunder till lojala kunder.
Andra användningsfall inkluderar kundintroduktion och utbildning (31 %), marknadsföring och efterfrågegenerering (29 %), utbildning av anställda (16 %), möten i kommunhuset och alla händer (10 %) och pressevenemang (8 %).
(Livestorm)
Läkemedelsområdet har en deltagandegrad på 63%. Webbseminarier i denna kategori är vanligtvis 20 minuter långa i genomsnitt, vilket är det lägsta jämfört med andra branscher.
Webbseminarier är också populära i följande branscher: SaaS, internet, konsultverksamhet, utbildning och finansiella tjänster. Branschen med lägst deltagande är reklam på 33 %.
(Wyzowl)
83 % av marknadsförare tycker att webbseminarier är effektiva även om bara 41 % av dem deltar eller deltar i dem. Det är därför 83 % säger att de planerar att starta eller gå med i webbseminarier.
(Venture Harbour)
Venture Harbor visste inte varför det bara fick en 20.56% registreringsfrekvens när det gjorde webbseminarier. Men det förändrades när det ändrade taktik och använde on-demand-funktioner.
När tittarna får titta på videor direkt, upptäcker de att deras publik hade mindre tid att ändra sig. Detta ökade registreringsfrekvensen till 42.46 % - mer än dubbelt så mycket som den ursprungliga.
(Teachable)
Scott Britton tjänade 11,286 XNUMX $ på ett enda seminarium för sin onlinekurs, Udemy Fast Track.
Av 16,000 759 personer på hans e-postlista registrerade sig 5.27 för webbinariet. Det är en konverteringsfrekvens på 232 %. Det antalet sjönk ytterligare då endast 40 av de som anmälde sig hade deltagit. Men därifrån konverterade XNUMX personer till kunder.
Anledningen till att marknadsförare har svårt att bedöma framgången för ett evenemang är att de bara tittar på en eller två mätvärden. Det finns flera mätvärden att titta på om de vill se hur effektivt det är.
Marknadsförare bör titta på registreringar av webbseminarier, webinariet omvandlingsfrekvens för målsidan, källan till webinariets registreringar, kostnaden för webinariet, deltagarens omvandlingsfrekvens och hur mycket tid deltagarna spenderade på webbinariet.
De kan också titta på live kontra inspelade visningar, deltagarnas feedback, den kvalificerade leadskonverteringsfrekvensen och intäkterna som genereras från webinariet.
Programvaruförslag: Vill du förbättra dina webinaromvandlingar? Kolla upp de bästa målsidesbyggarna för att skapa mycket konverterande webbinariumstrattar.
(99 företag)
De flesta företag använder webbseminarier för att generera potentiella kunder. Omkring 73 % av företag-till-företag-marknadsförare (B2B) tror att de kan få högkvalitativa leads med denna plattform.
Det finns fler B2B-företag som använder webbseminarier än det finns företag till konsument (B2C). 61 % av B2B-företagen använder webbseminarier medan endast 17 % av B2C-företagen utforskade detta alternativ. Ideella organisationer kommer på tredje plats med 11 %.
Låt oss nu ta en titt på hur webbseminarier påverkar konsumenterna. Hur konsumerar de webbseminarier? Hur många av dem kommer att omvandlas till betalande kunder? Hur ofta tittar de på webbseminarier?
Det här avsnittet kommer att besvara alla dessa frågor och mer.
(Adobe)
Om det finns presentationsbilder tillgängliga efter ett webbseminarium kommer 50 % av publiken att ladda ner dem. 29 % av deltagarna kommer också att ladda ner produktlösningsunderlag som gör det lättare att fånga shoppare i marknadsföringstratten.
Efter ett seminarium kommer 19 % av deltagarna att delta i en 5- till 10-minuters demo-breakout-session.
(WorkCast)
WorkCast sa att 25 % av människor använder sina mobila enheter för att se innehåll på webbseminarier. Det är därför du måste se till att din webinar-plattform valet är mobilanpassat.
(The Branded Solopreneur)
I genomsnitt kommer 2 % till 5 % av webbinardeltagarna att köpa från ditt företag. Det kan verka lågt men alla deltagare är inte en del av din målmarknad. Så om du lyckas få ditt webinar inför rätt personer, desto högre blir siffrorna.
(Ring Central)
Pandemin 2020 fick företag och marknadsförare att ändra sina strategier. Det är därför det finns en plötslig ökning av tittarsiffran för webbseminarier.
67 % av marknadsförarna investerade mer tid på webbseminarier. Amerikanska varumärken ökade utbudet av webbseminarier med så mycket som 36 % – det är bara mellan februari och mars 2020.
Hur mycket skulle det ta dig att vara värd för ett webbseminarium för ditt företag? Och vilken typ av utrustning behöver du?
Här är allt du behöver veta om att investera i ditt eget webbseminarium.
(Corporate Meetings Network)
Det finns företag som hjälper företag att hålla sina webbseminarier. En plan för webinarplattformar kan kosta allt mellan $150 till $500 i månaden.
Men några av dessa plattformar låter dig köra webbseminarier gratis. Den största nackdelen med ett gratis webinar är att antalet deltagare är begränsat. Denna funktion är avsedd för dig att prova produkten. Så alla kan inte vara med.
(Steep Digital Marketing)
Du behöver bara tre saker för att vara värd för ditt första webbseminarium. Du behöver en mikrofon, en webbkamera och bra belysning. En bra mikrofon kan kosta dig mellan $50 till $250 beroende på märke. Du kan köpa en webbkamera för $100 till $200.
Med lampor har du många alternativ. Ett startpaket med mjukvara kan kosta dig $39. Snyggare belysningsutrustning kommer att sätta dig tillbaka $102.
Du kan göra uppgraderingar längre fram som att köpa en DSLR eller spegellös kamera. Glöm inte att kontrollera din internetuppkoppling. Du behöver snabbt internet för att sända livewebinarier.
Webbseminarier är ingen modefluga. Baserat på statistik är de här för att stanna.
Fler och fler människor konsumerar webbseminarier eftersom det är så lätt att lära sig mer om en produkt eller tjänst. Om du driver ett företag är det ett annat sätt att introducera ditt varumärke för en större publik.
Vi kommer fortfarande att känna effekterna av pandemin 2020 månader efter att året är över. Det betyder att de flesta fortfarande kommer att arbeta hemifrån. Så marknadsförare måste vara mer kreativa med hur de utbildar konsumenter. Ett webbseminarium är ett bra sätt att hålla sig till standarder för social distansering och samtidigt hålla verksamheten vid liv.