10 marknadsföringsstrategier för webbseminarier som inte inkluderar Facebook-annonser

Redaktionen, 06 september 2022
10 marknadsföringsstrategier för webbseminarier som inte inkluderar Facebook-annonser
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevio Logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Läs mer om Crevio

Webinar marknadsföring är en perfekt strategi för att växa ditt företag oavsett din bransch. Det är användbart för att bygga varumärkesmedvetenhet, få trovärdighet, generera potentiella kunder och till och med öka försäljningen. Men även om du bästa webinarprogramvaran, för att få webbseminariemarknadsföring att fungera för dig måste du först bygga en solid marknadsföringsstrategi för webbseminarier.

Med 67% av marknadsförare ökade sina investeringar i webinarmarknadsföring sedan 2020, blir det svårare och svårare att sticka ut med ännu ett webinar.

När du börjar fundera på en marknadsföringsstrategi kan Facebook-annonsering vara det första alternativet du tänker på, och av goda skäl. Efter att ha tillbringat några minuter med att scrolla igenom ditt Facebook-flöde hittar du minst tre annonser som marknadsför en online-kurs eller ett webinar. Så, finns det några alternativ överhuvudtaget?

I den här artikeln guidar vi dig genom de 10 mest effektiva sätten att marknadsföra ditt webbseminarium utan att behöva utsätta dig för att göra det bättre än dina många konkurrenter på överfulla Facebook.

Innan du börjar analysera din målgrupp

Tänk på marknadsföringsstrategin redan innan du kommer på ett ämne för ditt webbseminarium. Ett sådant tillvägagångssätt gör att du kan utveckla ett webbseminarium med din publik i åtanke (inte bara dina mål).

Även om du tror att du känner din publik utan och innan, ägna ett par minuter eller till och med timmar åt att svara på följande frågor:

  • Vilket/vilka språk talar de? Även om engelska är det vanligaste valet för företag med publik över hela världen, kan du uppnå mycket bättre engagemang om du fokuserar på flera andra språk än engelska.
  • Var spenderar de sin tid online?
  • Är de aktiva på sociala medier?
  • Följer de dig på sociala medier? Varför eller varför inte?
  • Hur föredrar de att få reda på evenemang?
  • Finns det influencers de följer och litar på?
  • När skulle de ha tid att delta i ett 30-45 minuters webbseminarium?
  • Vilka är de vanligaste frågorna du får via ett kontaktformulär?

När du har besvarat alla dessa frågor har du en bättre uppfattning om personer och kanaler som påverkar din publiks åsikt och kan börja arbeta med att skapa och marknadsföra ditt webbseminarium.

Live- eller on-demand webinar?

Ytterligare en fråga som vi inte avsiktligt har tagit med i listan ovan är: "Ska vi vara värd för en live or på begäran webbseminarium?'

Svaret påverkar i hög grad din framtida marknadsföringsstrategi.

Livewebinarier genomförs i realtid. De skapar en känsla av brådska hos en publik och uppmuntrar dem att ansöka utan att tänka för länge. Det är också mer troligt att åtminstone 40-50 % av potentiella kunder kommer att delta i själva webinariet när det inte finns någon chans att se det när som helst.

On-demand webbseminarier är förinspelade videor som din publik får obegränsad tillgång till efter registreringen. Det här formatet låter dig förbereda innehåll av hög kvalitet och undvika tekniska problem som ofta uppstår under livewebinarier.

Eftersom on-demand webbseminarier knappast skapar någon känsla av brådska, är priserna för registrering till deltagare låga för detta format.

live webinar statistik
Källa: Business2Community

10 handlingsbara strategier för att marknadsföra ditt webbseminarium

I de ytterligare avsnitten guidar vi dig genom de 10 bästa strategierna för att marknadsföra ditt livewebinar på kort tid.

1. Samarbeta med ett företag eller influencer i din nisch

Vi har redan nämnt att det är viktigt att tänka på webbseminariekampanjen innan idéer. Här är den viktigaste anledningen till att det är så viktigt: om du bestämmer dig för att samarbeta med någon annan på webbinariet kanske du vill diskutera och välja ämne tillsammans.

Hur väljer du ett företag att samarbeta med?

Regel #1: Dina företag bör vara relaterade men icke-konkurrerande.

Nedan ser du ett exempel på ett webinar som arrangeras av sex företag samtidigt. Låt oss ta en titt på bara två av dem: Drift och Uppsökande.

Drift är en konversationsmarknadsföringsplattform som gör det möjligt för företag att leverera personliga kundupplevelser med livechatt, AI-chatbotar och verktyg för målkontoengagemang. Outreach är en integrerad plattform för försäljningsengagemang för säljare och ledare. Båda företagen erbjuder lösningar för företag och riktar sig främst till marknadsförare och säljare. Även om deras produkter är nära relaterade, är de inte utbytbara. Detta är ett perfekt scenario för ett partnerskap som är ömsesidigt fördelaktigt.

driftwebinarium
Källa: Drift

Regel #2: Din blivande partner bör ha sin egen publik.

Du behöver detta partnerskap för att öka din räckvidd. Välj därför ett företag som kan använda deras webbplats, konton i sociala medier eller ett personligt varumärke för att marknadsföra det kommande evenemanget.

För att mäta storleken på din potentiella partners webbplatspublik kan du använda ett SEO-verktyg. Den nödvändiga funktionaliteten är tillgänglig på en kostnadsfria SEMrush Planen – allt du behöver är att ange webbplatsens URL och växla till rapporten Domänöversikt. På instrumentpanelen ser du beräknad organisk söktrafik och betald söktrafik. Dessa siffror är inte exakta, men du får åtminstone en uppfattning om webbplatsens engagemang.

semrush instrumentbräda

Regel #3: Du bör hitta ett sätt att göra det till en win-win-situation.

Ingen säger att du kommer att lyckas samarbeta med ett populärt varumärke utan att ge något i gengäld. Ditt samarbete bör vara en rättvis affär för båda parter.

När du överväger olika företag, tänk på hur du kan vara användbar för vart och ett av dem. Annars kommer du bara att slösa bort din tid på att tigga stora företag om en tjänst de aldrig kommer att göra.

2. Distribuera banners över hela din webbplats

När du bestämmer dig för webbinariets ämne, kan du börja aktivt marknadsföra det över dina ägda marknadsföringskanaler. Och din webbplats är den första kanalen du bör vända dig till.

Till exempel använder redaktionen för Search Engine Journal framgångsrikt sin webbplats för att distribuera sina egna och sina partners webbseminarier.

sökmotorjournalwebinarium

Du förstår, du behöver inte bara välja en placering. Använd sidofältsbanners, klibbiga banderoller längst ner, popup-fönster och övertaganden. Se bara till att dina banners inte skadar din webbplatsdesign och användbarhet.

3. Lägg upp på LinkedIn konsekvent

Denna strategi fungerar främst för B2B-marknadsförare.

Det är vansinnigt svårt att driva ett socialt mediekonto som sticker ut. Varje gång du gör ett inlägg från ditt företagskonto får ditt innehåll en handfull visningar, ett par likes och ett eller två klick. Så varför slösa tid på att distribuera ditt livewebinar på sociala medier?

Att dela generiskt innehåll på ditt företags LinkedIn-konto kommer aldrig att leda till exceptionella resultat. Följ istället tipsen nedan för att maximera din räckvidd snabbt.

Tips #1: Skapa ett LinkedIn-event.

Först och främst, skapa ett LinkedIn-event för det kommande webbinariet. När du ställer upp ett evenemang låter LinkedIn dig skicka inbjudningar till dina förstagradskontakter. Om en person registrerar sig kommer de att få påminnelser på fliken Aviseringar några dagar före och på dagen för ditt evenemang.

Tips #2: Uppmuntra dina anställda att dela med sig av nyheterna.

Personligt varumärke är nyckeln till framgång på sociala medier. Företagskonton på sociala medier ger alltid lägre engagemang än personliga konton. Att uppmuntra dina anställda att hålla sina profiler live och dela företagsuppdateringar regelbundet är det bästa du kan göra för din närvaro på sociala medier.

Tesla är det 8:e största företaget i världen, men varumärkets Twitter-konto har ännu inte nått populariteten för dess grundares konto.

elon musk twitter följare vs tesla följare

Men genom att klicka på knappen "Dela" under det ursprungliga inlägget på ditt företagskonto. Det är bäst för varje person som är villig att dela nyheterna för att skapa originalinlägg som täcker ämnet från sitt eget perspektiv. Dessa inlägg ser mer fängslande ut än vanligt återpublicerat innehåll.

mark kilens linkedin inlägg om drift

Tips #3: Undersök och tagga personer som kan vara intresserade.

Använd dina inlägg på sociala medier för att bjuda in relevanta personer att titta på webbseminariet. Gör bara lite research baserat på din målgrupps jobb och erfarenhetsnivå och gör en lista över de 5-10 mest aktiva kontona. Tagga dem längst ner i ditt inlägg eller i kommentarerna för att få mer grepp.

Tips #4: Nå ut till branschinfluenser och be att få distribuera nyheterna.

Även om du inte samarbetar med någon på webbinariet betyder det inte att du inte kan fråga influencers och relevanta företag att dela inbjudan till webbseminariet med sin publik.

För att göra det till ett win-win-scenario, erbjud dem att hjälpa till att sprida budskapet om deras uppdateringar i utbyte mot att de nämner ditt webbseminarium i deras innehåll.

Tips #5: Experimentera med format: använd videor, bilder, omröstningar och övertygande berättelser.

LinkedIn erbjuder nu en möjlighet att dela LinkedIn-berättelser från medlemmar och organisationer. Formatet fungerar på samma sätt som Instagram och Facebook Stories och är endast tillgängligt på mobila enheter. Det är ett perfekt sätt att diversifiera dina marknadsföringsinsatser och få kampanjen att kännas mer avslappnad.

Dessutom diversifiera dina vanliga inlägg med olika innehållsformat. Ta en kort förhandstitt för det kommande webbseminariet, kör en omröstning för att skapa lite hype för ämnet och krydda med de tidigare nämnda berättelserna.

4. Använd organiska och marknadsförda Instagram-berättelser

Överväg att använda Instagram Live att vara värd för din workshop. På så sätt blir det enklare att marknadsföra evenemanget på plattformen, och du kommer inte att förlora potentiella deltagare som inte känner sig bekväma med andra värdplattformar för webbseminarier.

För att effektivt marknadsföra den kommande sessionen, använd organiska och marknadsförda Instagram-berättelser. Ju fler innehållsformat du använder (foton, collage, videor, omröstningar, etc.), desto mer uppmärksamhet får du.

hubspot historier
Källa: HubSpot Instagram Stories

Här är några bästa metoder för att framgångsrikt marknadsföra ditt webbseminarium på Instagram:

  • Optimera din målsida för den mobila upplevelsen;
  • Använd en nedräkningstimer;
  • Skapa animerade collage;
  • Visa korta förhandsvisningar av webbseminarier;
  • Använd omröstningar för att skapa intresse;
  • Lägg till målsidans länk i bio.

För att öka din räckvidd kanske du vill avsätta lite budget för att köra Instagram Stories-annonser.

[blocksy-content-block id="17556″]

5. Schemalägg en serie personliga e-postmeddelanden

Har du en e-postlista som du har byggt upp som ett resultat av tidigare kampanjer? Det är dags att flytta de personerna längre ner i tratten med hjälp av e-post uppsökande. Skapa en e-postmarknadsföringskampanj som innehåller en sekvens av e-postmeddelanden som är gjorda för de specifika delarna av webbinariets reklamkanal.

taboola webbseminarier e-postkampanj

Överväg att inkludera följande e-postmeddelanden i din kampanj:

  • Ett e-postmeddelande före lansering;
  • Ett registreringsmail;
  • En registreringsautosvarare;
  • Ett påminnelsemail;
  • Uppföljningsmail efter webbinariet med en inspelning och/eller enkät;

6. Annonsera på toppnischade bloggar

Om du får plats med det i din marknadsföringsbudget, gör det. Det bästa sättet att nå rätt personer är att visa dina banners i artiklar som de läser varje dag.

När de bläddrar i innehållet i sina favoritbloggar blir publiken mindre distraherade jämfört med de ögonblick då de bläddrar igenom flöden i sociala medier. På sociala medier uppmärksammar användare mestadels inlägg som delas av bekanta konton, t.ex. vänner, kollegor, släktingar, influencers. På nyhetswebbplatser och bloggar skannar och utvärderar människor allt de ser på en sida.

Vissa webbplatser ingår i Googles annonsnätverk så att du kan skicka in dina banners via Display-nätverket. Andra samarbetar inte med tredje part utan erbjuder sig att förhandla om placeringar direkt med sina redaktioner.

Säg att du marknadsför ett webbseminarium om hur man bygger länkar utan att betala för dem. Du kan vända dig till Search Engine Journal (SEJ), onlineresursen för SEO-experter. Företaget säljer banners som du kan köpa genom den dedikerade applikationen som utvecklats speciellt för SEJ. När din beställning är bekräftad kommer dina bannerannonser att visas inom de placeringar du har angett (i sidofältet, under artiklar, längst ner på skärmen, etc.).

sej visa annonser

7. Starta en native advertising-kampanj

Kostnaden för att visa dina annonser på en välrenommerad webbplats under en månad kan uppgå till 5.000 XNUMX USD-$10.000 och mer. Om du vill marknadsföra ditt webbseminarium på flera webbplatser och spendera mindre pengar är programmatisk native advertising det rätta valet för dig.

Native advertising är en metod för annonsering som innebär att visa annonser som matchar utseendet och känslan av det redaktionella innehållet på utgivarens webbplatser. Till skillnad från sponsrade annonser som förhandlas direkt med leverantörer, handlas programmatiska inbyggda annonser via en centraliserad plattform.

Plattformar, som Outbrain och Taboola, har omfattande nätverk av publicister i olika kategorier och länder. Du kan antingen marknadsföra ditt webbseminarium på alla tillgängliga utgivarwebbplatser samtidigt eller bli mer detaljerade och välja webbplatser där du vill att dina annonser ska visas.

Processerna för att skapa och optimera kampanjer på inbyggda annonseringsplattformar fungerar på samma sätt som på alla andra traditionella annonsplattformar. Däremot är native advertising ett mer prisvärt alternativ till Facebook- och LinkedIn-annonser. Med en genomsnittlig CPC på 0.3–0.8 USD för stationära enheter får du en chans att nå mycket engagerade målgrupper och skapa potentiella kunder.

Den största fördelen med formatet är att dina annonser assimileras i den redaktionella miljön och inte känns som typiska displayannonser. När besökarna ser dina annonser skiljer dem inte från de andra innehållsrekommendationerna på sidan och är mer benägna att interagera med dem.

Du hittar många webbseminariekampanjer bland exempel på native advertising. Här är bara en av dem:

inhemska annonser

8. Undersök relevanta frågor om Quora

Quora har blivit allt mer populärt bland marknadsförare.

Det är en plats där du kan ta reda på vilka frågor din målgrupp har om ett specifikt ämne. Dessutom kan du svara på dessa frågor och marknadsföra ditt varumärke "organiskt".

quora-reklam

För att marknadsföra ditt webbseminarium på Quora, skriv in nyckelord som är relaterade till ämnet för ditt webbseminarium och gör en lista med frågor som du kan besvara med en länk till ditt webbseminarium. Svara på dessa frågor och dela inbjudan till webbseminariet för mer detaljerad information.

Eftersom dina Quora-svar kommer att vara synliga långt efter livewebinariet, se till att antingen lägga till länken till on-demand-versionen direkt eller ersätta målsideslänkarna efter liveevenemanget.

9. Hitta och gå med i onlinegrupper

Det finns gott om online-communities i alla nischer du kan tänka dig. Ta en titt på Slack-communities, Facebook-grupper, Instagram-sidor, forum, och du är säker på att hitta rätt(a) där ditt webbseminarium kommer att välkomnas varmt.

Nedan ser du Hiba Amin, Senior Marketing Manager på Hypercontext, som delar webinarinbjudan i Slack-communityt för digitala marknadsförare. En sådan metod gör inte alltid galen dragkraft men den hjälper definitivt att nå de mest relevanta potentiella kunderna.

främja webbseminarier via onlinegemenskaper

10. Tillkännage en giveaway

Istället för att prata för mycket, låt oss ta en bildlig marknadsföringskampanj för välmående. Ett CBD-företag har tillkännagett ett webbseminarium om fördelarna med CBD för fitness och bodybuilding. För att uppmuntra deras potentiella kunder att dela inbjudan till webbseminariet med sitt nätverk, lanserar de också en giveaway av ett gratispaket med olja. En vinnare utses slumpmässigt bland personer som har delat informationen om webbinariet på sociala medier.

Det ovan nämnda tillvägagångssättet tillåter både att bygga trovärdighet bland publiken som redan är bekant med varumärket och att attrahera helt nya leads från din publiks nätverk.

Alternativt kan du meddela att du kommer att köra en event giveaway direkt under webbinariet för att öka antalet anmälningar och närvaro.

Ta nu ditt första steg

Dessa är de mest effektiva och prisvärda strategierna för marknadsföring av webbseminarier. Börja med att välja flera idéer och implementera dem. Håll dig konsekvent med dina ansträngningar så kommer du snart att se resultatet.

Redaktörens anmärkning: detta är ett gästinlägg från Adelina Karpenkova, innehållsmarknadsförare på JoinativeHar du kunskap om digital marknadsföring eller programvara? Pitch din bloggidé med hjälp av vår kontakt sida.

Vill du lära dig mer?

Findstacks redaktion är en grupp B2B SaaS-experter som har testat och granskat hundratals olika affärsprogramvaror och tjänster. Vi har redan fått förtroende av över 150,000 XNUMX läsare runt om i världen.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 5,200 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.