Din ultimata guide till effektiv webbinarhantering (2025)

Axel Grubba, 01 september 2023
Din ultimata guide till effektiv webbinarhantering (2025)
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevio Logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Läs mer om Crevio

För företag som vill inkludera webbseminarier i den övergripande affärsstrategin är det avgörande att utveckla en pålitlig process för webbseminariumhantering för att producera kvalitetsinnehåll.

Att vara värd för ett webinar är ett effektivt sätt att öka en organisations marknadsföring eftersom det låter dig dela ditt värde med en global publik och bygga fler kontakter. Webbseminarier tenderar att vara mer tillgängliga, bekväma och kostnadseffektiva jämfört med personliga seminarier, och det är det som gör dem så populära idag.

Om webinar management är ett koncept som är nytt för dig, detta Findstack guide är en perfekt utgångspunkt som kommer att ge dig bästa praxis och webinar verktyg för att säkerställa att ditt webbseminarium blir en framgång. 

Redo? Låt oss dyka in!

Vad är Webinar Management? 

Webinarhantering hänvisar till processen att organisera, planera och genomföra ett framgångsrikt webbseminarium från början till slut. Det involverar olika steg, såsom:

1. Planering före evenemanget

Detta inkluderar att sätta upp mål, välja ett ämne, välja en lämplig plattform och identifiera målgruppen. Det innebär också att förbereda innehåll, skapa en agenda och samordna med talare och föredragshållare.

2. Promotion

I detta skede skapar och genomför webbinariumansvariga marknadsföringsstrategier för att driva registreringar och närvaro. Detta kan innebära e-postkampanjer, marknadsföring på sociala medier, betalda annonser och utnyttjande av partnernätverk.

3. Teknisk installation

Webinarhantering inkluderar att se till att alla tekniska aspekter är på plats, såsom ljud, video och skärmdelningsmöjligheter. Det innebär också att sätta upp interaktiva funktioner, som omröstningar och frågor och svar, och att testa webinarplattformen för att förhindra tekniska problem under evenemanget.

4. Facilitering av live-event

På dagen för webinariet samordnar chefer med talare, hanterar publikens engagemang och felsöker eventuella tekniska problem som kan uppstå. De övervakar och modererar också chatten, frågor och svar och andra interaktiva funktioner.

5. Uppföljning efter händelsen

Efter webbinariet involverar ledningen att analysera närvaro- och engagemangsstatistik, samla in feedback och fostra leder genom uppföljande mejl och innehållsdelning. Detta skede inkluderar också att göra webbinariets inspelning tillgänglig för visning på begäran och mäta evenemangets övergripande framgång.

Varför är webinarhantering viktigt? 

Möjlighet att maximera tiden

När du prioriterar effektiv webinarhantering blir det mycket lättare att se till att ditt webinar genomförs enligt schemat inom den tidsram du tänkt dig. På så sätt får du dina deltagares optimala uppmärksamhet och engagemang eftersom du inte slösar bort deras tid med förseningar på grund av dålig tidshantering. 

Hjälper till att undvika tekniska problem

Att säkerställa effektivitet är en stor del av utmärkt webbinarhantering. Det finns många tekniska aspekter du måste tänka på när du är värd för ett webbseminarium, såsom tillgänglighet för deltagare, smidig användarupplevelse, framgångsrik innehållsdelning, inkorporering av deltagarengagemang online och mycket mer. Du behöver noggrann och konsekvent planering för att garantera att du ger den bästa leveransen och undvika onödiga avbrott. 

Säkerställer ett framgångsrikt webbseminarium

Det tar mycket arbete att planera och förbereda för ett framgångsrikt webbseminarium. Men genom att anstränga dig och införliva de strategier vi ska dela med dig, är det mer sannolikt att du kommer att vara värd för ett minnesvärt webbseminarium som hjälper dig att uppnå dina affärsmål. 

Bästa metoder för hantering av webbseminarier

Ha en checklista redo

Du måste utveckla en checklista för hantering av webinar som ett användbart organisationsverktyg för webinarplaneringsteamet. Det kommer att hjälpa alla att hålla sig på samma sida och aldrig tappa koll på alla aspekter du behöver ta hand om före, under och efter evenemanget. 

Här är en bred checklista för att ge dig en uppfattning om hur du kan organisera ditt webbseminarium: 

Uppgifter före webbseminarium

  • Definiera ämnet för webinariet
  • Bekräfta lämpliga datum och tider (var medveten om de mest framträdande tidszonerna att införliva baserat på måldeltagare)
  • Skapa agenda och presentationsmaterial
  • Välj lämplig webinarplattform och testa den
  • Förbered marknadsföringsmaterial för webbinariet
  • Skicka inbjudningar till webinar och ställ in påminnelseintervaller för de som registrerar sig
  • Ha en reservplan för att förbereda dig för tekniska problem

Under webinariet

  • Presentera moderatorer och gästföreläsare
  • Kvalitetskontroll av ljud och video
  • Övervaka deltagarnas engagemang (t.ex. livechatt, omröstningar, deltagarfrågor)
  • Betona att hålla schemat genom att hålla reda på timing
  • Spela in webbinariet

Efter webbseminarium

  • Samla in feedback för att utvärdera webbinariets framgång
  • Uppföljning med deltagare via e-post (kan inkludera en länk till webbinariets inspelning)
  • Dela feedback med teamet
  • Analysera all data som samlats in från undersökningar och undersökningar för att förbättra framtida webbseminarier
  • Håll ett register över deltagarnas kontaktinformation för framtida webbseminarier
  • Arkivera allt innehållsmaterial från webbinariet 

Du måste också överväga det mest effektiva sättet att dela denna checklista med dina teammedlemmar. Du kanske vill hålla det enkelt genom att använda ett delat Google-ark eller välja att använda ett projektledning verktyg såsom: 

Det senare alternativet kan vara bättre eftersom du kan skapa varningar, enkelt dela material och tilldela enskilda uppgifter mer effektivt. 

Schemaschema för webinarplanering
Källa: Xoxoday

Känn dina deltagare

När du har stängt din registrering för ditt webbseminarium behöver du tillräckligt med tid för att utvärdera dina deltagare så att du kan ge dem en skräddarsydd och värdefull upplevelse. Genom att förstå vilken typ av deltagare som kommer att vara närvarande kan du också segmentera dem i lämpliga grupper (speciellt om du separerar grupper baserat på nybörjar-, medel- och erfarna segment). Detta kommer att ge dina deltagare ett bra intryck av din organisation eftersom varje grupp är erkänd och noggrant tillhandahålls. 

Några nyckelfrågor du kan ställa för att lära känna dina deltagare är: 

  • Vilka branscher är de en del av?
  • Vilka aktuella problem står de inför?
  • Vilka är deras mål med att delta? 

Det ligger i ditt bästa intresse att använda en online formbyggare att inkludera en undersökning i din registreringsprocess. På så sätt kan deltagarna själva svara på dessa frågor, vilket sparar tid.

Webinar registreringsformulär
Källa: GravityForms

Ange tydliga mål för ditt webbseminarium

Ditt team måste utveckla tydliga affärsmål för ditt webbinarium tillsammans med metoder för hur du kan mäta din framgång. Vad hoppas du uppnå genom att vara värd för ett webbseminarium? Dina svar på detta kan inkludera: 

  • Dela nya branschinsikter baserat på forskning som din organisation genomfört och hävda din organisation som en branschledare
  • Få varumärkeskännedom
  • Skapa buzz för en ny produkt
  • Utbilda din publik om en sak som din organisation brinner för
  • Nätverk med stora industriledare
  • Vädja till en ny kundbas

Kom överens om ett ämne och motsvarande talare

Ditt webbseminarium kan inte ta upp för många ämnen eftersom det blir mindre minnesvärt och har mindre chans att ge en långsiktig effekt. Ett tydligt mål och ämne gör det lättare för deltagarna att avgöra om ditt evenemang är relevant för deras nuvarande behov, så du måste spegla huvudmålet i din marknadsföring. 

Låt oss till exempel säga att din bransch är utbildning och att du vill vara värd för ett webbseminarium för att förbättra undervisningsmetoderna för studenter. Detta kan vara för brett för att få tillräckligt många deltagare. Så du bör undersöka behoven hos dem i din bransch och peka ut ett specifikt ämne som kommer att ge maximalt värde för dina deltagare.  

Nedan är ett bra exempel på ett webinar med ett tydligt ämne. Learning to Learn är ett webbseminarium som är bekvämt baserat på utbildningssektorn. Istället för att fokusera på ett brett ämne fokuserar de på att undervisa elever i neurodiversitet. Det här är ett bra ämne att skärpa in på, eftersom det har gjorts en större ansträngning de senaste åren för att förbättra undervisningsmetoder som rör neurodivergerande elever, vilket kommer att göra ämnet mycket mer relevant och värdefullt för deltagarna.

Kom överens om ett ämne och motsvarande talarsida

Det potentiella värdet de kan få av att delta i webinariet görs tydligt för dem eftersom det tar upp problemet och erbjuder en giltig lösning för att lösa det. När du har ditt ämne kan du nu börja undersöka de bästa talarna för att hjälpa dig att ge den mest värdefulla insikten till din publik. 

Lyckligtvis kan du hitta relevanta talare på följande plattformar om du inte är säker på var du ska börja:

  • Huvudtalare
  • SpeakerHub

Skriv en kreativ brief

DrawinGenom att skapa en kreativ brief för ditt webbseminarium kan du strukturera produktionen av ditt webbseminarium och hålla hela teamet på rätt spår. Det är tänkt att fungera som en affärsplan, så den bör innehålla:

  • Målgrupp)
  • Webinarium ämne
  • Viktiga teman
  • Webinar bilder
  • Dina affärsmål
  • Gästtalare och deras meriter
  • Deadlines för checklista
  • Webinarschema

I din kreativa brief kan du också bestämma formatet på ditt webbseminarium. Här är de mest populära formaten: 

Exempelformat för webbseminarium
Källa: TechSoup

Ställ in schemat

Det är mycket viktigt att vara uppmärksam på schemaläggningen av ditt evenemang. Detta hjälper dig att undvika konflikter med andra stora evenemang, som högtider eller lokala högtider. 

När du skapar ditt schema måste du också se till att din timing är tillräckligt tillmötesgående för att undvika rusning. Dina deltagare kommer inte att njuta av ett webbseminarium som känns förhastat eftersom det känns som om de blir lurade på värdet de anmält sig för, och du kompromissar med din förmåga att uppmuntra dem att delta aktivt i konversationerna. Planera klokt för att se till att du har tillräckligt med tid för att ta dig igenom allt, inklusive frågor och svar och diskussioner. 

Skapa en kampanjplan

För att bygga din kampanjplan måste du först bestämma det mål för antalet registreringar du vill uppnå, eftersom detta kommer att hjälpa dig att bestämma vilken marknadsföringstaktik du ska använda för att nå detta mål. Det är bra att även ange det mål för antalet registreringar du vill få från varje kampanjkanal du väljer. 

Det här är de olika kampanjkanalerna du kan använda:

  • Skapa en målsida för webbseminarium
  • Marknadsför ditt webbseminarium på relevanta sociala mediekanaler (t.ex. LinkedIn, Facebook, Twitter)
  • Överväg att skriva ett blogginlägg om ditt seminarium
  • Marknadsför ditt webbseminarium med e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring tenderar att generera ett stort antal registreringar för professionella evenemang, så se till att du prioriterar den här kanalen. I din kampanjplan måste du inkludera tidpunkten för din e-postkampanj så att du använder optimala sändningstider (vilket kommer att resultera i fler öppningar och registreringar. Enligt ON24, de bästa dagarna att skicka e-postmeddelanden om webbseminarier för företagsmarknaden är onsdag och torsdag eftersom människor har högre tillgänglighet. Du är fri att testa själv. 

Välj den bästa webinarplattformen

Att se till att du gör lämplig forskning för att välja plattformen där ditt webbseminarium kommer att hållas är extremt viktigt för din användarupplevelse. 

Här är några saker att tänka på när du väljer en webinarplattform: 

  • Vad är din budget?
  • Är plattformen mobilvänlig för att säkerställa att deltagare som loggar in på en mobil enhet får en smidig upplevelse?
  • Är alla funktioner du behöver tillgängliga? (T.ex. inspelning av webinar)
  • Hur många deltagare kan den ta emot?
  • Hur lätt är det att använda?
  • Kommer dina deltagare att kunna engagera sig effektivt?

 Utnyttja gärna Findstack för att kickstarta din webbseminariumsökning. Genom vår plattform kan du jämföra olika webinar programvara för att hjälpa dig hitta din perfekta matchning. 

Findstack's Jämför bästa webbinarprogramvara

Utför en torrkörning

För att hjälpa dig att avgöra om ditt evenemang kommer att fungera smidigt, måste du göra en torrkörning minst 3 till 5 dagar innan du är redo att gå live. Detta hjälper dig att avgöra om du behöver göra justeringar av ditt schema och åtgärda eventuella tekniska problem före evenemanget. 

Se till att täcka följande under din träningssession:

  • Korta föredragshållare och gästföreläsare om funktionerna i den valda webinarplattformen. Detta kommer att hjälpa dem att förstå vilka funktioner de kan använda. Se även till att ge råd till vem de ska vända sig till om de stöter på några svårigheter. 
  • Kontrollera att alla dina presentatörer har lämplig utrustning som är kompatibel med din webinarplattform. Detta inkluderar enheter, webbläsare, headset och mer. Om du har en bra webinarplattform kommer den att tillåta alla att testa sin enhetskompatibilitet innan evenemanget. 
  • Gå igenom dina webbinariebilder och agenda för att säkerställa att allt är i rätt ordning.

Välj rätt verktyg för effektiv webbinarhantering

Webbseminarier blir helt klart mer och mer värdefulla för företagsledare att använda för att nå sina mål. Genom att använda de strategier för hantering av webbseminarier vi har beskrivit kommer du att vara säker på att ge det bästa värdet för din publik.

Findstack är din bästa startresurs för att upptäcka bästa webinarprogramvaran för dina behov. Titta igenom våra jämförelser och köparguider så att du kan fatta det bästa beslutet! 

Findstack'e Hemsida
Axel Grubba är grundaren av Findstack, en B2B-programvarujämförelseplattform, med sin bakgrund som spänner över managementkonsulting och riskkapital där han investerade i mjukvara. Axel har nyligen utvecklat en passion för kodning och tycker om att resa när han inte bygger och förbättrar Findstack.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 5,300 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.

Liknande produkter...

Begreppslogotyp
4.7
(5,046)
Gratis plan tillgänglig
Notion är allt-i-ett-arbetsytan som kombinerar dokument, wikis och projektledning. Tiotals... Läs mer
Wrike logotyp
4.2
(3,509)
Gratis plan tillgänglig
Wrike, som bygger på dess mångsidighet, är en projektledningsprogramvara som har mycket anpassade... Läs mer
ClickUp-logotyp
4.7
(9,320)
Gratis plan tillgänglig
ClickUp är mer än bara ett uppgiftshanteringsverktyg, en 360-graders produktivitetssvit som erbjuder roliga... Läs mer