För företag som vill inkludera webbseminarier i den övergripande affärsstrategin är det avgörande att utveckla en pålitlig process för webbseminariumhantering för att producera kvalitetsinnehåll.
Att vara värd för ett webinar är ett effektivt sätt att öka en organisations marknadsföring eftersom det låter dig dela ditt värde med en global publik och bygga fler kontakter. Webbseminarier tenderar att vara mer tillgängliga, bekväma och kostnadseffektiva jämfört med personliga seminarier, och det är det som gör dem så populära idag.
Om webinar management är ett koncept som är nytt för dig, detta Findstack guide är en perfekt utgångspunkt som kommer att ge dig bästa praxis och webinar verktyg för att säkerställa att ditt webbseminarium blir en framgång.
Redo? Låt oss dyka in!
Webinarhantering hänvisar till processen att organisera, planera och genomföra ett framgångsrikt webbseminarium från början till slut. Det involverar olika steg, såsom:
Detta inkluderar att sätta upp mål, välja ett ämne, välja en lämplig plattform och identifiera målgruppen. Det innebär också att förbereda innehåll, skapa en agenda och samordna med talare och föredragshållare.
I detta skede skapar och genomför webbinariumansvariga marknadsföringsstrategier för att driva registreringar och närvaro. Detta kan innebära e-postkampanjer, marknadsföring på sociala medier, betalda annonser och utnyttjande av partnernätverk.
Webinarhantering inkluderar att se till att alla tekniska aspekter är på plats, såsom ljud, video och skärmdelningsmöjligheter. Det innebär också att sätta upp interaktiva funktioner, som omröstningar och frågor och svar, och att testa webinarplattformen för att förhindra tekniska problem under evenemanget.
På dagen för webinariet samordnar chefer med talare, hanterar publikens engagemang och felsöker eventuella tekniska problem som kan uppstå. De övervakar och modererar också chatten, frågor och svar och andra interaktiva funktioner.
Efter webbinariet involverar ledningen att analysera närvaro- och engagemangsstatistik, samla in feedback och fostra leder genom uppföljande mejl och innehållsdelning. Detta skede inkluderar också att göra webbinariets inspelning tillgänglig för visning på begäran och mäta evenemangets övergripande framgång.
När du prioriterar effektiv webinarhantering blir det mycket lättare att se till att ditt webinar genomförs enligt schemat inom den tidsram du tänkt dig. På så sätt får du dina deltagares optimala uppmärksamhet och engagemang eftersom du inte slösar bort deras tid med förseningar på grund av dålig tidshantering.
Att säkerställa effektivitet är en stor del av utmärkt webbinarhantering. Det finns många tekniska aspekter du måste tänka på när du är värd för ett webbseminarium, såsom tillgänglighet för deltagare, smidig användarupplevelse, framgångsrik innehållsdelning, inkorporering av deltagarengagemang online och mycket mer. Du behöver noggrann och konsekvent planering för att garantera att du ger den bästa leveransen och undvika onödiga avbrott.
Det tar mycket arbete att planera och förbereda för ett framgångsrikt webbseminarium. Men genom att anstränga dig och införliva de strategier vi ska dela med dig, är det mer sannolikt att du kommer att vara värd för ett minnesvärt webbseminarium som hjälper dig att uppnå dina affärsmål.
Du måste utveckla en checklista för hantering av webinar som ett användbart organisationsverktyg för webinarplaneringsteamet. Det kommer att hjälpa alla att hålla sig på samma sida och aldrig tappa koll på alla aspekter du behöver ta hand om före, under och efter evenemanget.
Här är en bred checklista för att ge dig en uppfattning om hur du kan organisera ditt webbseminarium:
Du måste också överväga det mest effektiva sättet att dela denna checklista med dina teammedlemmar. Du kanske vill hålla det enkelt genom att använda ett delat Google-ark eller välja att använda ett projektledning verktyg såsom:
Det senare alternativet kan vara bättre eftersom du kan skapa varningar, enkelt dela material och tilldela enskilda uppgifter mer effektivt.
När du har stängt din registrering för ditt webbseminarium behöver du tillräckligt med tid för att utvärdera dina deltagare så att du kan ge dem en skräddarsydd och värdefull upplevelse. Genom att förstå vilken typ av deltagare som kommer att vara närvarande kan du också segmentera dem i lämpliga grupper (speciellt om du separerar grupper baserat på nybörjar-, medel- och erfarna segment). Detta kommer att ge dina deltagare ett bra intryck av din organisation eftersom varje grupp är erkänd och noggrant tillhandahålls.
Några nyckelfrågor du kan ställa för att lära känna dina deltagare är:
Det ligger i ditt bästa intresse att använda en online formbyggare att inkludera en undersökning i din registreringsprocess. På så sätt kan deltagarna själva svara på dessa frågor, vilket sparar tid.
Ditt team måste utveckla tydliga affärsmål för ditt webbinarium tillsammans med metoder för hur du kan mäta din framgång. Vad hoppas du uppnå genom att vara värd för ett webbseminarium? Dina svar på detta kan inkludera:
Ditt webbseminarium kan inte ta upp för många ämnen eftersom det blir mindre minnesvärt och har mindre chans att ge en långsiktig effekt. Ett tydligt mål och ämne gör det lättare för deltagarna att avgöra om ditt evenemang är relevant för deras nuvarande behov, så du måste spegla huvudmålet i din marknadsföring.
Låt oss till exempel säga att din bransch är utbildning och att du vill vara värd för ett webbseminarium för att förbättra undervisningsmetoderna för studenter. Detta kan vara för brett för att få tillräckligt många deltagare. Så du bör undersöka behoven hos dem i din bransch och peka ut ett specifikt ämne som kommer att ge maximalt värde för dina deltagare.
Nedan är ett bra exempel på ett webinar med ett tydligt ämne. Learning to Learn är ett webbseminarium som är bekvämt baserat på utbildningssektorn. Istället för att fokusera på ett brett ämne fokuserar de på att undervisa elever i neurodiversitet. Det här är ett bra ämne att skärpa in på, eftersom det har gjorts en större ansträngning de senaste åren för att förbättra undervisningsmetoder som rör neurodivergerande elever, vilket kommer att göra ämnet mycket mer relevant och värdefullt för deltagarna.
Det potentiella värdet de kan få av att delta i webinariet görs tydligt för dem eftersom det tar upp problemet och erbjuder en giltig lösning för att lösa det. När du har ditt ämne kan du nu börja undersöka de bästa talarna för att hjälpa dig att ge den mest värdefulla insikten till din publik.
Lyckligtvis kan du hitta relevanta talare på följande plattformar om du inte är säker på var du ska börja:
DrawinGenom att skapa en kreativ brief för ditt webbseminarium kan du strukturera produktionen av ditt webbseminarium och hålla hela teamet på rätt spår. Det är tänkt att fungera som en affärsplan, så den bör innehålla:
I din kreativa brief kan du också bestämma formatet på ditt webbseminarium. Här är de mest populära formaten:
Det är mycket viktigt att vara uppmärksam på schemaläggningen av ditt evenemang. Detta hjälper dig att undvika konflikter med andra stora evenemang, som högtider eller lokala högtider.
När du skapar ditt schema måste du också se till att din timing är tillräckligt tillmötesgående för att undvika rusning. Dina deltagare kommer inte att njuta av ett webbseminarium som känns förhastat eftersom det känns som om de blir lurade på värdet de anmält sig för, och du kompromissar med din förmåga att uppmuntra dem att delta aktivt i konversationerna. Planera klokt för att se till att du har tillräckligt med tid för att ta dig igenom allt, inklusive frågor och svar och diskussioner.
För att bygga din kampanjplan måste du först bestämma det mål för antalet registreringar du vill uppnå, eftersom detta kommer att hjälpa dig att bestämma vilken marknadsföringstaktik du ska använda för att nå detta mål. Det är bra att även ange det mål för antalet registreringar du vill få från varje kampanjkanal du väljer.
Det här är de olika kampanjkanalerna du kan använda:
E-postmarknadsföring tenderar att generera ett stort antal registreringar för professionella evenemang, så se till att du prioriterar den här kanalen. I din kampanjplan måste du inkludera tidpunkten för din e-postkampanj så att du använder optimala sändningstider (vilket kommer att resultera i fler öppningar och registreringar. Enligt ON24, de bästa dagarna att skicka e-postmeddelanden om webbseminarier för företagsmarknaden är onsdag och torsdag eftersom människor har högre tillgänglighet. Du är fri att testa själv.
Att se till att du gör lämplig forskning för att välja plattformen där ditt webbseminarium kommer att hållas är extremt viktigt för din användarupplevelse.
Här är några saker att tänka på när du väljer en webinarplattform:
Utnyttja gärna Findstack för att kickstarta din webbseminariumsökning. Genom vår plattform kan du jämföra olika webinar programvara för att hjälpa dig hitta din perfekta matchning.
För att hjälpa dig att avgöra om ditt evenemang kommer att fungera smidigt, måste du göra en torrkörning minst 3 till 5 dagar innan du är redo att gå live. Detta hjälper dig att avgöra om du behöver göra justeringar av ditt schema och åtgärda eventuella tekniska problem före evenemanget.
Se till att täcka följande under din träningssession:
Webbseminarier blir helt klart mer och mer värdefulla för företagsledare att använda för att nå sina mål. Genom att använda de strategier för hantering av webbseminarier vi har beskrivit kommer du att vara säker på att ge det bästa värdet för din publik.
Findstack är din bästa startresurs för att upptäcka bästa webinarprogramvaran för dina behov. Titta igenom våra jämförelser och köparguider så att du kan fatta det bästa beslutet!