Hur skapar du en webbinariumtratt som konverterar?
A webbseminarium tratt står som en oumbärlig teknik för att nå dina marknadsföringsmål. Oavsett om du introducerar en ny produkt, bygger en e-postdatabas eller ökar produktförsäljningen, är denna resurs inget mindre än väsentlig.
För att få din webinar-tratt att fungera bättre och fördubbla dina resultat, måste den vara finjusterad med särskilda element. Findstack har identifierat sex enkla steg för att hjälpa dig att planera ditt webbseminarium perfekt. Så, låt oss komma igång!
En webinar-tratt är en marknadsföringsteknik som låter dig attrahera potentiella deltagare och omvandla dem till betalande kunder. I det här fallet fungerar ett webbseminarium som en leadmagnet som fångar och kvalificerar leads, på samma sätt som en försäljningstratt.
För att fungera effektivt följer en tratt för ett webinar en rad steg för att locka deltagare under hela köpprocessen. De inkluderar följande:
Så här kan det se ut att skapa en webbinariumtratt.
En tilltalande och mobilvänlig målsida för webbseminarium är en resurs som du måste ha för att lyckas med din kampanj. Varför inte kolla in denna djupgående recension av målsidesbyggare att börja på en fast grund?
Enligt Salesforce, 79% av potentiella kunder glider genom stolarna när marknadsförare misslyckas med att omvandla dem till försäljning. Så vad är lösningen? Webinarietrattar.
Ett webbseminarium kan hjälpa dig att fånga leads och omvandla dem till försäljning. Eftersom potentiella deltagare anger sina kontaktuppgifter under registreringen gör en webinar-tratt det enkelt att generera potentiella kunder.
Det är möjligt att skapa intresse för ditt onlineevenemang och nå en bredare publik genom en webinar-tratt. En fängslande målsida med kristallklara webbinarieämnen och mål kan övertyga fler att registrera sig för evenemanget.
Dina ansträngningar för att skapa ett minnesvärt webbseminarium kommer inte att gå till spillo. Det beror på att du kan spela in onlinemötet, dela det med prenumeranter som inte kan delta online och visa det på din webbplats.
Du kan också återanvända utskrifterna genom att skapa e-böcker, blogginlägg, etc. Detta förbättrar din SEO när sökare upptäcker ditt webbseminarium på sökmotorernas resultatsidor (SERP).
Så hur bygger du en konverterande webinar-tratt? Innan vi dyker in i stegen, notera att du kommer att få färre deltagare än de som anmält sig.
Det är okej. Huvudmålet för din webbinariumtratt är att kvalificera dina potentiella kunder så att du kan ta hand om personer som vill stanna till programmets slut. Och en konverteringsfrekvens som ligger mellan 3.1 % och 5 % är fortfarande inom det acceptabla intervallet.
Att bestämma sig för webinariets ämne är ett av de viktigaste stegen för att bygga en webbinariumstratt. Det måste vara ett ämne som är tillräckligt brett för att rymma en stor publik och väcka deras intresse. Diskussionspunkterna bör också vara specifika och relevanta för din målgrupp.
För att tända folks önskan att delta i ditt onlineevenemang, utför lite forskning för att förstå dina potentiella deltagare. Gör följande för att förstå deras smärtpunkter:
Att planera webbseminarier kring ämnen som är relevanta för din publik är ett bra ställe att starta en webbinariumstratt.
Syftet med ditt webbseminarium måste vara tydligt när du planerar det. Se till att innehållet överensstämmer med din publiks intressen, preferenser och behov.
Det är viktigt att mäta och spåra följande mätvärden för webbinarietrattar:
Att driva trafik till ditt webbseminarium för att locka besökare att registrera sig för ditt onlineevenemang är avgörande. Ju fler personer som landar på din registreringssida, desto fler leads och konverteringar kan du få.
Du kan uppmuntra potentiella deltagare att besöka din webbsida genom att erbjuda dem ett gratis webbseminarium. Jämfört med ett betalt webinar kan det leda mer trafik till din målsida.
a. Sociala media
Det råder ingen tvekan om att sociala medier smörjer din marknadsföringskampanj sedan dess 5 miljarder människor använder det över hela världen. Och den Pew Research Center säger ungefär sju av tio amerikaner använder sociala medier för att nätverka.
Det var därför Renee Mack använde sitt sociala mediekonto för att marknadsföra sitt webbseminarium. Här är några positiva saker från annonsen:
b. E-post marknadsföring
Det är också lätt att öka medvetenheten om ditt webbseminarium om du har en e-postlista. Ta en titt på exemplet nedan. E-postmeddelandet fungerar på grund av följande:
c. Utnyttja din webbplats
Eftersom du har ett etablerat varumärke med en webbplats kan du använda din webbplats för att leda trafik till din registreringssida för webbseminarium. Det är en bra målsida på grund av:
Nu när folk har bekräftat sin registrering är det dags att köra webbinariet. Och kom ihåg att tratten för ditt onlineevenemang har en tydlig process som du måste följa för att förbättra dina konverteringar.
Det börjar med din målsida som leder besökare till din webbinarregistreringssida. När deltagare loggar in under evenemanget bör du välkomna dem. Du måste inkludera en CTA-länk som leder deltagarna till köpsidan och sedan en annan separat sida där deltagarna kan ladda ner din produkt.
Så hur är du värd för ett oförglömligt och mycket engagerande webbseminarium? Här är några bra idéer du kan prova:
Du har lagt ner mycket ansträngning på att vara värd för ditt onlineevenemang, så det är en klok idé att förvandla det till ett automatiskt webinar. Även kallat ett "evergreen webinar" eller "on-demand webinar", ett automatiserat onlineevenemang är förinspelat och delas vid schemalagda tider.
Det simulerar ett onlineevenemang och fortsätter att engagera en publik. Du kan använda den för att samla in fler leads och öka dina konverteringar.
Är du osäker på hur du kommer igång med automatiserade webbseminarier? Findstack hjälper dig att hitta rätt webbinarieprogramvara för ditt företag med våra lättlästa jämförelser så att du kan begränsa din sökning och göra ett säkert val. Se din bäst rankade webbinarverktyg eller webbläsare för alla webbinarleverantörer i kategorin webinar.
Var uppmärksam på följande tips för att utnyttja automatiserade webbseminarier:
Om du får bra försäljning under din konferens kommer det att vara en stor prestation. Lyckost. Men det är också möjligt att inte nå dina mål, så du bör göra uppföljningar.
Här är varför.
Det visar en studie 80% av säljarna behöver i genomsnitt fem uppföljande e-postmeddelanden för att avsluta en affär. Som ett resultat är det viktigt att följa upp dina deltagare för att säkerställa att du fördubblar din försäljning.
Du bör mejla dem med de resurser de behöver för att bestämma sig för att köpa dina produkter i uppföljningsmejlet. Här är vad du måste inkludera.
Om potentiella kunder inte kan delta i webbinariet är uppföljningsmejlet särskilt viktigt.
Du kan fortfarande omvandla dem till betalande kunder genom att skicka webbinariets reprisvideo till dem. Ställ ytterligare frågor i ditt uppföljande e-postmeddelande för att få dem att svara.
En webinar-tratt är ett praktiskt säljverktyg som låter dig marknadsföra ditt onlineevenemang för att uppvakta potentiella deltagare att registrera sig. Det hjälper dig att fånga och kvalificera potentiella kunder, så att du kan öka dina konverteringar och rocka dina försäljningsmål.
Med rätt verktyg för att bygga en tilltalande målsida och anordna ett webbseminarium, kan du hålla en minnesvärd konferens. Findstack kan komma väl till pass genom att hjälpa dig hitta den perfekta programvaran för att skapa en konverterande webinar-tratt.