Att skapa skräddarsydda upplevelser för dina potentiella och befintliga kunder kan avsevärt förbättra din relation med dem, och de förutser det faktiskt. Att använda denna ledande marknadsföringstaktik har kraften att effektivt fånga och upprätthålla din målgrupps intresse.
Men du behöver inte bara ta vårt ord för det. I det här stycket kommer vi att låta uppgifterna tala för sig själva. Fortsätt läsa för att lära dig mer om övertygande statistik som stöder behovet av en personaliseringsstrategi och hur den kan användas för att få värdefull vägledning när du upprättar en.
Låt oss börja med att definiera vad personalisering är i affärssammanhang.
Personalisering är att designa, producera eller erbjuda en produkt eller tjänst för att möta någons krav och preferenser.
Företag anpassar människors onlineupplevelser och interaktioner genom att göra dem unika. Personaliseringsstrategier kan inkludera skräddarsydda rekommendationer eller exklusiva erbjudanden baserade på demografi, surfvanor och annan data.
Exempel på personalisering kan ses runt omkring oss. Till exempel, din favorit Steakhouse vet att du besöker varje onsdag för specialen, och du föredrar att det tillagas medium-rare. Så de förbereder rätten hur du vill ha den utan att bli påmind.
"Personalisering" och "anpassning" är vanliga marknadsföringsbuzzwords som används omväxlande. Och, i många fall, tänkt att betyda samma sak.
Den största skillnaden är dock hur båda resultaten uppnås, och företagare bör vara tydliga med detta innan de införlivar en personaliseringsstrategi.
personalisering |
Anpassning |
|
Definition |
Personalisering är när företag skräddarsyr en anpassad användarupplevelse. |
Anpassning är när en användare har kontroll och vidtar åtgärder för att modifiera en upplevelse så att den passar dem själva. |
Huvudskillnaden |
Personalisering skapas genom att utnyttja användardata och prediktiv analys. |
Användaren utför i slutändan anpassning baserat på deras önskemål och preferenser. |
Exempelvis |
Anpassade målsidor och personliga meddelandensages. |
Användaren har möjlighet att anpassa sin sidlayout för ökad produktivitet. |
Fördelar |
|
|
Nackdelar |
|
|
Källa: McKinsey
Kundpersonas är den bästa utgångspunkten för att förtydliga din målkund. Tänk på deras demografiska detaljer, intressen, produkt- eller tjänstpreferenser och hur de föredrar att få information och din uppmärksamhet. Till exempel kan e-handelskunder välja att få produktrekommendationer via e-post.
Kartlägg din personas resa för att illustrera hur den interagerar med ditt varumärke. Om du redan har samlat in data, analysera den och använd trenderna för kartläggning. Identifiera kontaktpunkter för personaliseringsmöjligheter och överväg hur de kan vägledas med hjälp av personligt innehåll.
Vilken data du behöver för personalisering beror på ditt företag. Tänk på vilken typ av information som är mest användbar. Vanliga exempel inkluderar:
Se till att den data du samlar in är av god kvalitet, och de analysverktyg du använder gör det enkelt att skapa insikter för att informera din personaliseringsplan.
Gå igenom din data och dela upp dina kunder i grupper efter plats, ålder, kön, förtrogenhet med ditt varumärke och andra affärsrelaterade egenskaper. Det finns utmärkt programvara tillgänglig som gör detta automatiskt åt dig.
Att segmentera din kunddata är avgörande för att skapa den en-till-en-relationen och kommunikationen. Denna åtgärd låter dig överväga vilken typ av rekommendationer och kommunikation som är bäst lämpad för varje grupp. Och grupper kan segmenteras ytterligare för mer förfinade upplevelser.
Din strategi bör innehålla detaljer som innehållet du vill anpassa och de kanaler du kommer att använda. Bestäm hur du ska leverera en upplevelse för bästa resultat. Börja smått med produktrekommendationer till exempel.
Din personaliseringsstrategiy kommer att vara ett pågående arbete, och du kommer ständigt behöva leta efter sätt att optimera det. Analys och feedbacken du samlar in från dina kunder hjälper dig att lära dig vad som fungerar och de områden som behöver förbättras.
McKinsey & Company frågade företag hur stor andel av deras vinster som kom från att lägga till personalisering till deras marknadsföringsinsatser. De fann att företag i genomsnitt fick 40 % mer i jämförelse med sina konkurrenter.
Dessa resultat tyder på att personalisering inte bara är en trevlig funktion, utan en drivkraft för överlägsna affärsresultat. Möjligheten att skräddarsy kundupplevelsen, enligt dessa data, förbättrar inte bara kundnöjdheten – det leder också direkt till ökade intäkter.
Kunder föredrar personliga upplevelser och känner sig mer kopplade till ett varumärke som bäst uppfyller deras krav, vilket vanligtvis leder till lojalitet. I slutändan sjunker kostnaderna för kundförvärv när kundbehållningen ökar.
Baserat på Harvard Business Reviews forskning kan vi anta att när kunder upplever sina upplevelser som personliga och deras behov är väl tillgodosedda, är det mer sannolikt att de utvecklar en djupare koppling till varumärket, vilket leder till ökad lojalitet. Denna lojalitet kan sedan omvandlas till en högre kundbehållningsgrad.
HubSpot jämfört med över 333,000 XNUMX CTA täcker tre olika typer:
Och fann "Smarta" CTA:s presterade bäst.
En CTA är vanligtvis den sista interaktionen som en potentiell kund har innan han vidtar den önskade åtgärden (som att registrera dig för ett nyhetsbrev, köpa en produkt eller boka en tjänst). Ju mer relevant och engagerande denna CTA är för besökaren, desto mer sannolikt är det att de vidtar den åtgärden.
Det faktum att personliga CTA:er överträffar vanliga, indikerar avsevärt en klar fördel med att investera i personalisering i din marknadsföring och kundengagemang. Det kan handla om att använda datadrivna insikter för att förstå sina kunder bättre och sedan skräddarsy sina CTAs därefter. Belöningen för ett sådant tillvägagångssätt, enligt dessa uppgifter, kan vara en stor ökning av effektiviteten hos deras CTA, vilket leder till ökade omvandlingar, kundengagemang och i slutändan intäkter.
Denna statistik från Next in Personalization 2021-rapporten av McKinsey & Company belyser bara hur mycket personalisering som är ett krav och inte längre är trevligt att ha.
Denna insikt har betydande konsekvenser för företag. För det första understryker det vikten av personalisering som en strategisk prioritet, inte bara en valfri funktion. Med tanke på konsumenternas höga förväntningar riskerar företag som misslyckas med att tillhandahålla personliga upplevelser inte bara att missa möjligheter att engagera och konvertera potentiella kunder utan också att förlora befintliga kunder till konkurrenter som bättre kan möta dessa förväntningar.
I grund och botten har strävan mot personalisering skiftat från att vara en konkurrensfördel till att bli ett affärsbehov. Företag som är långsamma med att anpassa sig till denna nya verklighet riskerar att förlora kundernas förtroende och lojalitet, medan de som anammar personalisering kommer att förbättra sina kundrelationer och affärsresultat.
Enligt en studie av Kampanj Övervaka, Om dina kunder tycker att dina e-postmeddelanden är irrelevanta kommer de sannolikt att skicka dem till papperskorgen, markera dem som skräppost eller, ännu värre, avsluta prenumerationen från din lista. Skicka relevanta e-postmeddelanden till rätt personer för att hålla leverans- och öppettiderna höga.
Denna siffra understryker vikten av att investera i personliga och segmenterade e-postmarknadsföringsstrategier. Personalisering förbättrar inte bara mottagarens upplevelse, utan segmentering gör att företag kan rikta in sig på specifika grupper inom sin kundbas mer effektivt. Detta riktade tillvägagångssätt kan resultera i e-postmeddelanden som är mer relevanta, engagerande och i slutändan framgångsrika när det gäller att generera intäkter.
Framgången med e-postmarknadsföring beror på förmågan att leverera rätt message till rätt person vid rätt tidpunkt. Denna statistik visar att personalisering och segmentering kan vara mycket effektiva strategier för att uppnå detta, vilket leder till avsevärt förbättrat engagemang och ökade intäkter.
Enligt Invesp, i en given e-postkampanj:
För företag belyser dessa siffror effektiviteten av personalisering för att förbättra framgången för e-postmarknadsföringskampanjer. Genom att implementera personalisering kan företag förvänta sig ett förbättrat mottagarengagemang, vilket kan leda till högre konverteringsfrekvens och ökad kundlojalitet. Dessa fördelar kan i sin tur bidra till intäktsökning och effektivare marknadsföringsmetoder.
Enligt Segmentets djupdykning i personaliseringstrender investerar flera företag i personaliseringsteknik men kämpar för att använda den effektivt. Dessutom tycker 50 % av företagen att det är svårt att samla in korrekt data för personalisering.
Detta visar bara att även om många företag utnyttjar personalisering, betyder det inte att de tycker det är lätt. Och ett oinformerat mjukvaruköp kan hindra en personaliseringsstrategi.
En undersökning av Accenture Interactive drog slutsatsen att konsumenterna kände att digitala upplevelser inte uppfyllde deras förväntningar. Och de är mer benägna att spendera sina pengar på ett varumärke som erbjuder dem personlig behandling.
Personalisering är därför inte bara en marknadsföringsstrategi, utan en nyckelkomponent i kundupplevelsen som direkt påverkar köpbeslut. Kunder värdesätter att bli förstådda och erkända på individuell nivå. När företag uppfyller dessa förväntningar är det mer sannolikt att kunderna gör inköp och förblir lojala mot varumärket.
Enligt Google företag kan uppnå hyperpersonalisering eller avancerad personalisering med hjälp av massor av realtidsdata, AI, maskininlärning och prediktiv analys för att få individuell information om sina kunder för att visa välutvalda produkter och innehåll för dem.
Att investera i personalisering handlar helt klart inte bara om att förbättra kundnöjdheten – det är ett strategiskt drag som kan ha en betydande positiv inverkan på resultatet. Genom att skapa mycket personliga upplevelser kan företag uppmuntra konsumenter att göra större inköp, öka genomsnittliga transaktionsvärden och totala intäkter.
Denna statistik är baserad på Segmentets undersökning av 3,000 16 företag och konsumenters syn på läget för personalisering. Denna siffra ökade med 2017 % när Segment ställde den här frågan XNUMX.
Segment fick också reda på att konsumenterna önskade att varumärken visste följande om dem:
Denna statistik är från Accentures Pulse Check-rapport och bekräftar hur meningsfulla personliga upplevelser är för konsumenter. Och den goda nyheten är att de förstår att deras data krävs för att forma upplevelsen.
För företag innebär detta en betydande möjlighet. Med konsumenter mer öppna för att dela personlig information, har företag chansen att samla värdefulla insikter om kundernas preferenser, vanor och behov. Denna mängd information kan avsevärt förbättra effektiviteten i personaliseringsinsatser, vilket leder till mer relevanta och engagerande kundupplevelser.
A Harvard Business Review experiment fann en ökning av annonsklickfrekvensen när konsumenterna fick höra att den personliga informationen som användes för att skapa upplevelsen var baserad på deras interaktion på webbplatsen. Dessutom ökade tiden för visning av annonser med 34 %.
Den viktigaste affärskonsekvensen är att investeringar i datainsamling och personliga annonseringsstrategier kan leda till högre nivåer av användarengagemang. En ökning av annonsklickfrekvenser leder direkt till att fler potentiella kunder hänvisas till din produkt eller tjänst. Dessutom indikerar den längre tid som spenderas på att titta på annonser en djupare nivå av intresse och engagemang, vilket potentiellt kan leda till högre konverteringsfrekvens.
På samma gång, Accenture avslöjar att konsumenter drar gränsen när det kommer till hur deras data används för personaliseringstaktik. Denna statistik är uppmuntrande eftersom den indikerar att företag hittills överväger att hitta en balans mellan att uppmuntra omvandlingar och att vara påträngande, vilket sannolikt kommer att få motsatt effekt.
För företag innebär detta en tvåfaldig innebörd. Å ena sidan är det uppmuntrande, vilket indikerar att de flesta företag effektivt navigerar i den känsliga balansen med att använda personuppgifter för att skapa skräddarsydda upplevelser utan att överskrida gränser som får konsumenter att känna sig obekväma eller att deras integritet kränks.
Å andra sidan tjänar det som en påminnelse om vikten av att upprätthålla denna balans. Alltför aggressiv eller invasiv personalisering kan vara kontraproduktiv, orsaka obehag eller oro bland konsumenter och potentiellt skada relationen mellan kunden och företaget.
En Twilio Segmentet Rapporten fann att omnikanal förbises när det gällde företag som investerar i onlinestrategier för personalisering.
Detta ger en tydlig uppmaning till handling. Det finns ett behov av att bryta ned avdelningssilos för att säkerställa en sömlös, konsekvent kundupplevelse över alla kanaler. Detta kan handla om att främja bättre kommunikation och samarbete mellan olika avdelningar eller eventuellt omorganisera för att minska dessa silos.
På samma sätt måste äldre infrastruktur som inte är designad för att stödja omnikanalanpassning uppgraderas eller bytas ut. Detta kan vara en betydande investering, men med tanke på de potentiella fördelarna med effektiv omnikanalanpassning – som ökat kundengagemang och lojalitet – kommer det sannolikt att vara lönsamt.
Accenture frågade konsumenterna hur "cool" eller "läskig" de hittade specifika personaliseringsmetoder som e-post om ursäkt efter en dålig onlineupplevelse; de tyckte att det mest invasiva var att använda konsumenternas platser för att erbjuda personliga erbjudanden.
Denna statistik illustrerar de fina linjer som företag måste trampa på när det kommer till personlig marknadsföringstaktik. Det belyser vikten av taktfull och icke-invasiv personalisering.
Även om personliga annonser kan öka omvandlingsfrekvensen, tyder dessa data på att det finns en punkt där anpassning blir för påträngande och kan leda till negativ kunduppfattning, vilket potentiellt skadar varumärkets rykte. I slutändan bör företag alltid sträva efter att använda personalisering för att förbättra kundupplevelsen, snarare än att bara driva försäljning.
Genom att leverera personliga upplevelser visar du att du förstår och värdesätter dina kunder, vilket kan främja lojalitet och öka konverteringar. Uppgifterna understryker de betydande fördelarna med personalisering. Det är dock en delikat balansgång att främja konverteringar utan att få kunden att känna sig obekväm.
här på Findstack, tillhandahåller vi kostnadsfri vägledning och resurser för att hjälpa dig att välja den bästa programvaran för att öka dina marknadsföringsinitiativ. Oavsett om du vågar dig på att skapa en personaliseringsstrategi eller behöver hjälp med att välja mellan olika alternativ, är vi här för att hjälpa dig.