Den här listan med onlinerecensionsstatistik kommer att berätta allt du behöver veta om kraften i socialt bevis. Onlinerecensioner är nu några av de mest värdefulla verktygen i försäljningslandskapet.
I dagens digitala värld söker kunder ständigt efter insikter om vilka varumärken de kan lita på innan de köper något. Runt omkring 95% av konsumenterna läs recensioner innan de köper något, och 8 % av konsumenterna använder dessa recensioner för att upptäcka nya lokala företag.
Precis som bra recensioner kan generera nya affärsmöjligheter för dagens ledande företag, kan dåliga recensioner också få kunderna att springa i motsatt riktning.
Idag ska vi titta på några av de mest avgörande onlinerecensionsstatistiken för att hjälpa dig förstå hur viktig rätt feedback kan vara.
(Ljus lokal)
Under pandemin läser cirka 31 % av kunderna fler recensioner, medan 34 % sa att de läste färre omdömen från kunder för att hjälpa till att fatta beslut. Men 67 % av konsumenterna sa att de inte skulle använda ett företag om recensionerna hävdade att de rätta hälso- och säkerhetsrutinerna inte var på plats. Ytterligare 22% av kunderna sa att de skrev recensioner under pandemin specifikt för att hjälpa lokala företag.
(Trustpilot)
Omkring 89 % av konsumenterna säger att de anstränger sig för att läsa recensioner innan de köper produkter online. Detta innebär att recensioner utgör en väsentlig del av inköpsprocessen. De flesta företag visar redan recensioner vid sidan av sina produktlistor för att hjälpa kunder att fatta bättre beslut.
Dessa siffror är sannolikt ännu högre för digitala produkter som t.ex nätkurser eller e-böcker, eftersom till skillnad från fysiska produkter i en e-handelsbutik, där potentiella kunder kan bläddra i bilder av produkten, har digitala produkter bara sitt innehåll att lita på. I sådana fall fungerar recensioner som ett viktigt socialt bevis för nya besökare som ofta är osäkra på den aktuella produktens valuta för pengarna.
(Strömrecensioner)
Medan vissa konsumenter bara tittar på recensioner när de fattar stora köpbeslut, använder cirka 30 % av yngre kunder (under 44 år) recensioner för varje förvärv. Äldre shoppare över 45 år använder också recensioner en hygglig procent av tiden. 19.7 % av kunderna mellan 45 och 68 år använder recensioner för varje köp.
(Statista)
Från juni 2020 fann Statista att 57 % av amerikanska shoppare anser onlinerecensioner vara till stor hjälp när de fattar köpbeslut. Hela 60 % av de tillfrågade sa att de alltid gör en del efterforskningar online innan de gör ett större köp.
(Koppling)
Under forskning om verksamheten småföretag online, sa cirka 88 % av småföretagen att de övervakar sitt rykte online på kvartalsbasis. Enligt Clutch verkar fler småföretag inse värdet av att behålla sin varumärkesimage än större företag. Det vanligaste verktyget att använda för övervakning är sociala medier.
(Ytterlåda)
Även när de handlar personligen vänder sig kunderna till webben för att hämta recensioner från andra kunder. OuterBox fann att 80 % av shoppare använder sin smartphone i eller utanför en fysisk butik för att hitta recensioner, jämföra priser och till och med söka efter butiksplatser.
(BrightLocal)
63 % av konsumenterna säger att de använder Googles sökmotorer för att spåra recensioner om ett företag. Ytterligare 54 % använder Facebook och 32 % säger att de använder Yelp. BrightLocals forskning visar också att det genomsnittliga lokala företaget på Google har cirka 39 recensioner. Denna siffra varierar drastiskt mellan branscher. Till exempel är det mer sannolikt att hotell har ett genomsnitt på 309 recensioner.
(Gläfsa)
Yelp har i genomsnitt över 224 miljoner recensioner i december 2021. Aktiviteten på Yelp kommer från över 31 miljoner unika enheter. Yelp avslöjade också att hem- och lokalservicebranschen får flest recensioner, tillsammans med restaurangsektorn, med 18 %. Shoppingrecensioner är de näst mest populära, följt av alternativ som "Skönhet och fitness."
(Yotpo)
Yotpo indikerar att recensioner som delas på Twitter är mer benägna att öka försäljningen än recensioner på andra sociala webbplatser. Twitterrecensioner förbättrade försäljningen med 6.46 %, medan recensioner på Facebook endast ökade e-handelsförsäljningen med cirka 6.46 %.
(Ljus lokal)
Enligt experter från Bright Local säger cirka 39 % av kunderna över 55 år att de litar lika mycket på recensioner som personliga rekommendationer. I den lägre åldersgruppen är förtroendet ännu högre. Omkring 89 % av konsumenterna i åldern 35 till 54 säger att de litar lika mycket på recensioner som personliga rekommendationer.
(Podium)
83 % av konsumenterna håller med eller "instämmer i viss mån" att recensioner måste vara relevanta och nya för att göra skillnad för deras köpbeslut. Omkring 68 % av konsumenterna håller också med om att de inte kommer att lita på ett högt omdöme om det inte kommer med många recensioner.
(Podium)
Podiums studie av tillståndet för onlinerecensioner visade att 58 % av konsumenterna skulle resa längre för att samarbeta med företag som hade positiva recensioner eller betala mer för en tjänst med bra recensioner. 41 % av amerikanerna tror att recensioner är bland de viktigaste faktorerna när man söker efter lokala företag också.
(Moz)
Moz fann att positiva lokala recensioner kan förbättra dina chanser att rankas högre hos sökmotorerna. Recensioner står för cirka 15.44 % av SEO-rankingen. Sökmotorerna överväger recensionskvantitet, mångfald, hastighet och kvalitet.
(Uberall)
Enligt Uberall kan tegel- och murbruksföretag se några stora fördelar med en liten ökning av antalet stjärnor. Att bara öka startbetyg online med 0.1 % kan förbättra konverteringsfrekvensen med 25 %. Uberall fann också att ett betyg på 3.7 stjärnor förbättrar dina chanser till konverteringar till 120 %. Dessutom vinner en recensionssvarsfrekvens på 30 % fler kunder.
(Podium)
Omkring 38 % av kunderna säger att de behöver minst en fyrastjärnig genomsnittlig recension för att överväga att engagera sig med ett företag. Ytterligare 9 % av konsumenterna skulle överväga att engagera sig i ett företag som har en eller två stjärnor i genomsnitt.
(Investera)
Invesp fann att kunder spenderar upp till 31 % mer på företag med utmärkta recensioner. Dessutom gör cirka 98 % av kunderna ett köp efter att ha kontrollerat ett företags recension på Yelp. Enligt Invesp läser den genomsnittliga kunden runt 4-6 recensioner innan han bestämmer sig för att lita på ett företag och göra ett köp.
Som man kan förvänta sig ökar därför antalet lästa recensioner med storleken på det ekonomiska engagemanget 64 % av köparna av affärsprogramvara vill läsa minst sex programrecensioner innan du gör ett verkligt köp.
(Recensionsspårare)
Omkring 94 % av konsumenterna säger att de har undvikit ett företag på grund av en negativ onlinerecension. Dessutom säger 80 % av konsumenterna att de stjärnbetyg de litar mest på alltid är över fyra stjärnor. Allt under det kommer sannolikt att driva bort kunderna.
(Moz)
Enligt Moz riskerar företag att förlora upp till 22 % av kunderna när bara en negativ artikel dyker upp när de söker efter en produkt. Om upp till 3 negativa artiklar dyker upp under en sökfråga ökar risken för att förlora en kund till 59.2 %.
(Chatmeter)
Att svara på kundrecensioner är lika viktigt som att generera positiva. Chatmeter fann att churn ökar med i genomsnitt 15 % när du vägrar att svara på recensioner. Kunder gillar att se att deras favoritföretag uppmärksammar feedback.
(Podium)
Podium fann att rätt svar på en recension eller rekommendation avsevärt kan förändra hur någon tycker om ditt företag. 56 % av kunderna sa att de såg ett företag annorlunda baserat på hur de svarade på en recension.
(Recensionsspårare)
Mer än hälften av alla kunder förväntar sig att alla företag med en negativ eller positiv recension ska svara på den feedbacken inom 7 dagar eller mindre. Den hastighet med vilken kunder förväntar sig ett svar har ökat markant under åren.
(Moz)
Negativ feedback och negativa fraser kan faktiskt skada dina chanser att rankas hos sökmotorerna. Moz fann att negativt sentiment är en av rankningsfaktorerna som Google tar hänsyn till när de avgör var du ska placera dig i sökmotorerna.
(Podium)
Cirka 81 % av konsumenterna säger att de har lämnat en företagsrecension cirka fyra gånger per år eller mindre. Endast cirka 20 % av kunderna säger att de aldrig har lämnat en företagsrecension. Men de allra flesta konsumenter är mer benägna att läsa recensioner än att lämna dem.
(Marknadsförare)
Emarketer fann att visuella recensioner är särskilt övertygande för dagens shoppare. Omkring 62 % av kunderna anger att de skulle vara mer villiga att köpa en produkt om de kan se de foton och videor som lämnats efter andra kunder.
(JungleScout)
Även om det är allt vanligare att kunder lämnar negativa recensioner om en produkt online, är den vanligaste anledningen till att lämna en recension för att tjänsten eller produkten var utmärkt (56%). Den näst vanligaste anledningen till att lämna en recension är att produkten var otillfredsställande.
(BrightLocal)
BrightLocal upptäckte att omkring 73 % av konsumenterna har blivit tillfrågade om en recension av ett företag tidigare. Omkring 72 % av personerna som sa att de hade blivit tillfrågade om feedback från ett företag lämnade också en recension.
(Trustpilot)
Enligt Trustpilot är falska recensioner bland de viktigaste frågorna som konsumenter måste hantera när de handlar. Falska vittnesmål och feedback kostar den genomsnittliga amerikanska konsumenten att slösa bort runt 125 dollar per år.
(Podium)
Omkring 54 % av de lokala företagen säger att de svarar på alla eller de flesta recensioner. Det är dock mer sannolikt att ett företag kommer att svara på en positiv recension än en negativ. Omkring 16 % av lokala företag svarar aldrig på recensioner alls.
Denna onlinerecensionsstatistik visar att konsumenter överallt litar på onlinerecensioner och feedback för att hjälpa dem att fatta köpbeslut. Ju fler recensioner du har, och ju nyare och mer relevanta de verkar vara, desto mer sannolikt är det att du uppnår konverteringar. Vad mer är, om du svarar på recensionerna du får kan du förbättra kundernas åsikter och känslor för ditt varumärke. Att svara på negativa recensioner kommer att lära dig vad dina kunder förväntar sig av ditt företag och ge dig en chans att åtgärda problem med kundservice.