Marketing Automation är nu industrinormen. Från chatbots till big data, detta landskap blir mer mångsidigt och trångt för varje år. Kunder kommer nu till ditt företag genom många kanaler, och det är därför att ha en strategi för marknadsföringsautomatisering nu är mer ett krav än en förmån när det kommer till att äga ett företag.
För att överleva i denna nya tekniska era behöver ditt företag automatiseras. Om du inte är säker på vad detta är, har du kommit till rätt ställe. Vi förklarar detta i detalj och ger dig en ultimat lista över marknadsföringsautomationsstatistik under 2025 för att hjälpa dig att öka dina marknadsföringsinsatser.
Låt oss titta på några höjdpunkter! Men först…
Marketing automation är helt enkelt användningen av automationslösningar för att hantera alla marknadsföringsprocedurer i ett företag. Det är tekniken som arbetar med marknadsföringsprocesser och multifunktionella kampanjer över flera kanaler automatiskt. Med marknadsföringsautomation kan företag rikta in sig på kunder med automatiserade messages över e-post, webben, sociala medier, text, etc. Det hjälper till med generering av potentiella kunder och uppfostran, såväl som med att mäta övergripande ROI på kampanjer.
Marketing automation är ingen ny trend, men den växer. Historien om marketing automation börjar redan 1992, men det var först i ett senare skede, runt 2003 när industrialiseringen började slå in. På senare år har det blivit ett viktigt affärsverktyg för miljontals företag över hela världen. Här är några av de viktigaste trenderna för i år:
Nu när vi har gått igenom några intressanta fakta, låt oss dyka in lite djupare och titta mer på djupet på hur snabbt marknadsföringsautomatisering växer.
Maskininlärning och artificiell intelligens (AI) är två avgörande taktiker som förutspås växa exponentiellt 2021. Maskininlärning och AI tillåter företag att samla information om sin publik och köpare och utveckla bättre kampanjer för dem i framtiden. Företag som kan utnyttja maskininlärning och AI i kombination med sin automatiseringsprogramvara kan maximera sina kampanjers effektivitet och få enorma framgångar.
Chatbots var ledande automatiseringstrend år 2020 och förväntas växa ännu mer år 2021. Chatbots spelar en avgörande roll för att förbättra kundservice och engagemang, och med chatbots kan företagsägare ha interaktioner med sina kunder och svara på deras frågor utan att lyfta ett finger.
Automatiserad marknadsföring i sociala medier är återigen en växande trend under 2021. Automatiserad marknadsföring på sociala medier gör det möjligt för företagare att skapa inlägg veckor i förväg och schemalägga dem att publiceras vid ett specifikt datum och tid. Verktyg som Hootsuite och Buffer gör det enkelt att uppnå detta.
E-post personalisering spelar en avgörande roll för att hjälpa företagsägare att leverera en skräddarsydd upplevelse för sin publik. En allt-i-ett-programvara, som MarketingCloudFX, tillåter användare att samla in kunddata, organisera den och använda den för att tillhandahålla automatiska e-postmeddelanden vid rätt tidpunkt.
Enligt Moosend, de nuvarande ledande varumärkena som använder marknadsföringsautomation slår sina konkurrenter när det kommer till försäljning och ROI. Digital annonsering kommer snart att bli helt automatiserad, vilket kommer att öka både intäkterna och kvaliteten på annonserna.
77 % av företagsägarna hade en ökning av konverteringar efter användning programvara för marknadsföringsautomation, enligt Sales Fusion. Dessutom minskade marketing automation marknadsföringskostnader med 12.2 %, och försäljningstakten för B2B-marknadsförare som använder marknadsföringsautomation ökade med i genomsnitt 10 %.
Marknadsförare ser potentialen med marketing automation och drar redan nytta av marknaden för marketing automation. Produktivitet, omvandlingar och försäljningshastigheter påverkas alla positivt av marknadsföringsautomatisering.
80 % av de bäst presterande företagen genom att använda marknadsföringsautomationsteknik under de senaste tre eller fler åren har redan upplevt fördelarna med automatisering i form av ökade intäkter och kundengagemang.
Dessutom rapporterar Email Monday att 63 % av företagen helt eller delvis outsourcar marknadsföringsautomation, vilket innebär att den mer betydande delen av marknadsföringsautomationsbranschen outsourcas för tillfället. Endast 37 % av företagen litar på sig själva för sina automationsbehov, medan bara 12 % bestämmer sig för att överlåta allt till en specialist.
Det förutspås att företag spenderar nästan 1.3 biljoner dollar varje år för att betjäna kundförfrågningar. För de företag som har införlivat chatbots i sin marknadsföringsautomation hävdar att chatbots kan hjälpa till att spara upp till 30 % av kundsupportkostnaderna, enligt Chatbots liv.
Chatbots kan hjälpa ett företag, och det är bra att höra det 47% av konsumenterna är öppna för att köpa föremål via en chatbot. Till 2021 ska chatbots ta över 85 % av kundtjänstförfrågningarna.
Enligt Instapage, Den senaste statistiken för marknadsföringsautomatisering avslöjar att du kan spara 6+ timmar i veckan genom att använda automation i sociala medier. Att driva ditt varumärkes sociala mediekanaler är redan en utmaning, men att överlåta det till botarna kan frigöra din tid för dig att fokusera på det som är viktigt. Tid är pengar, så du sparar pengar genom att investera i teknik.
Marknadsautomationsbranschen växer och har blivit en av de mest avgörande trenderna inom digital marknadsföring. Marknadsförare inser denna potential, och 63% av marknadsförare planerar att öka sin budget för marknadsföringsautomatisering i år, enligt Invespcro.
Enligt nyare studier, 27 % av företagen säger att de fortfarande anser sig vara ”nya” inom marknadsföringsautomation, medan 86 % av marknadsförare anser att ”användarvänlighet” är den mest kritiska faktorn när de utvärderar automationsverktyg som t.ex. webbinariska plattformar or e-postmarknadsföringsprogram. Detta är bara en liten bråkdel av alla företag och ett bevis på denna marknadsföringstrends tillväxt.
Marketing automation är ingen ny trend, men den växer. Enligt Email Monday, About 51 % av företagen använder marknadsföringsautomation 2021. Historien om marknadsföringsautomatisering kan dateras tillbaka till 1992, men det var först i ett senare skede, runt 2003 när industrialiseringen började slå in. Under de senaste åren har det blivit en stapelvara för miljontals företag över hela världen.
Att skapa personligt innehåll och kvalitetsautomatisering och integration verkar vara bland de viktigaste utmaningarna, som 61% av företagen säg att implementeringsprocessen för marketing automation var komplicerad 2020. Kanske är lösningen bara att lägga ut det på entreprenad och överlåta det till proffsen.
Från chatbots till big data, marknadsförare och företag letar efter det enklaste sättet att göra sina marknadsföringsinsatser mycket enklare. Det kommer inte som en överraskning att, enligt Invespcro, anser 86% av marknadsförare att "användarvänlighet" är den mest kritiska faktorn när de utvärderar automationsverktyg.
Maskininlärning och artificiell intelligens (AI) är två avgörande tekniker vars usage inom marketing automation förutspås växa exponentiellt under 2021. Dessutom leder chatbots, automatiserad marknadsföring i sociala medier och personlig e-postautomation ledande automatiseringstrender att hålla utkik efter under 2021.
Företag är med för att tjäna pengar och för att göra processen så enkel som möjligt. 65 % av marknadsföringsinfluenser är överens om att ökad marknadsförings-ROI är högsta prioritet för en marknadsföringsteknologistrategi. Mer än hälften av deltagarna från denna studie av Gå upp 2 överens om att din marknadsförings-ROI avgör hur framgångsrikt ett MA-system är.
Att öka intäkterna är ett långsiktigt mål för både marknadsföring och försäljning. Om strategin visar sig framgångsrik kommer det att förbättra försäljningen och intäkterna. Enligt Adobes Tillståndet för marknadsföringsautomatisering, 98 % av framgångsrika marknadsförare säger att marknadsföringsautomation är mycket viktigt för affärsframgång.
Hur kommer marketing automation in i bilden?
Marketing automation kan automatisera uppgifter som du inte vill fokusera mycket tid på. Detta ger dig extra tid att fokusera på försäljning och tjäna mer pengar.
Denna statistik från Nucleus Research visar hur automatisering kan öka försäljningen samtidigt som kostnaderna sänks. Med det ger automatisering dig sedan mer tid att fokusera på konverteringar. Dessutom kan marketing automation hantera dessa strategier och bli av med outsourcing. Om du inte behöver outsourca kan dina marknadsföringskostnader minska.
80 % av användare av marketing automation såg att antalet leads ökade och 77 % såg antalet konverteringar öka. Denna statistik från Venture Beat- visar oss att långt över hälften av de 43 undersökta automationsplattformarna ökade potentiella kunder och konverteringar. Detta beror på att marketing automation kopplar samman marknadsföring och försäljning för att nå samma mål, vilket i slutändan ökar avkastningen på investeringen. Statistiken visar hur marknadsföringsautomation med största sannolikhet kommer att vara en framgångsrik investering.
Programvaruförslag: Vill du förbättra dina webinaromvandlingar? Kolla upp de bästa målsidesbyggarna för att skapa mycket konverterande webbinariumstrattar.
Enligt Slideshare, de flesta B2B-marknadsförare förlitar sig på svars- och värdemätningar för att mäta ROI. Svarsstatistik talar om för dig om din publik gillar vad de får, och värdemätningar talar om för dig om du tjänar pengar i slutet av dagen. Om dina svarsmått minskar kan du använda ditt marknadsföringssystem för att starta A/B-tester och rikta in dig på din målgrupp. Om dina värdemätningar minskar kan du behöva omvärdera om ditt automationssystem är inriktat på rätt affärsmål.
16 % av marknadsförare anser att skapa kvalitetsautomatisering är det största, vilket är inget vi inte har hört tidigare. Du vill inte att ditt marknadsföringsautomationssystem ska skicka värdelös information till dina kunder, och det du vill är att det ska ansluta till dina kunder med värdefullt innehåll.
Endast 19 % av individerna såg en dramatisk ökning av kvalificerade leads med marketing automation 2020, enligt LeadMD. LeadMD fick bara reda på att 31 % av marknadsförarna ser en viss tillväxt av kvalificerade leads.
En studie från KDM avslöjar att det överlag finns billigare alternativ till marketing automation. Hälften av denna studie håller sig borta från marketing automation eftersom de tror att det finns billigare alternativ. Ja, marknadsföringsautomatisering är kostsamt, men du kommer sannolikt att få en bättre ROI i slutändan.
56 % av marknadsföringsinfluenser tycker att datahantering är den mest utmanande marknadsföringstekniken att implementera. Det kan ta tid att vänja sig vid, men du kan undvika huvudvärken och skala din marknadsföringsautomatiseringsplattform över tid.
Om du ska ta bort något från denna marketing automation-statistik är marketing automation en investering. Om du kan välja rätt marknadsföringsautomatiseringsplattformar som stödjer ditt företag kan du se dina intäkter växa.