Den ultimata listan över LinkedIn-statistik för 2025

Christopher Benitez, 18 april 2023
Den ultimata listan över LinkedIn-statistik för 2025
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevio Logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Läs mer om Crevio

Vilket nätverk fokuserar du på under 2025? FacebookInstagram? Kanske till och med TikTok?

Vad sägs om att ta din strategi för LinkedIn till nästa nivå?

I den här artikeln kommer vi att dela med dig nyckelstatistik och fakta som du kan använda som en guide för dina marknadsföringsinsatser på LinkedIn under 2025.

De hjälper dig att bestämma vilka strategier du ska investera i i år.

Vi har delat upp LinkedIn-statistiken i fyra huvudområden:

  • Användare – Vem använder egentligen LinkedIn?
  • Content marketing – är det värt ansträngningen?
  • Inlägg och artiklar – vilket fungerar bäst?
  • B2B-försäljning – Är LinkedIn en pålitlig lead-källa?

(Du hittar en sammanfattning av de viktigaste siffrorna i slutet om du har bråttom. Men du kommer definitivt att kunna lära dig mer om du tittar på alla områden. Även om du bara bläddrar igenom och bara tittar närmare på statistiken som kommer till ditt sinne iögonfallande, kommer du att kunna ta bort många värdefulla impulser)

Låt oss börja.

LinkedIn Statistik 2023 – En översikt

Sanningen om LinkedIn:

Det är en guldgruva för B2B...

Det är här som beslutsfattare och chefer spenderar sin fritid – oavsett om du är egenföretagare eller arbetar för ett Fortune 500-företag.

Och det bästa är...

...för det mesta bläddrar dessa beslutsfattare aktivt igenom nyhetsflödet och letar efter värdefullt och intressant innehåll att läsa.

LinkedIn är inte Facebook. Här behöver du inte kämpa dig igenom memes, kattvideor och bröllopsfoton. På LinkedIn får du oftast högkvalitativt innehåll. Dessa beslutsfattare letar efter innehåll som kan förändra ditt sätt att göra affärer.

Precis som du läser den här artikeln här söker även beslutsfattarna i din målgrupp efter innehåll som fångar deras intresse och som är relevant för deras behov.

Men om du inte har spenderat mycket tid på LinkedIn och inte riktigt förstår hur den här plattformen fungerar – LinkedIn kan vara ganska tröttsamt!

För att ge dig ett lyft har jag sammanställt den viktigaste LinkedIn-statistiken för varje B2B-företagare. Jag ska visa dig nyckelresultat från studier gjorda av HubSpot, Business Insider, Buzzsumo och många andra.

Du kan använda det här inlägget som en gå till resurs för allt som har med LinkedIn att göra.

LinkedIn användarstatistik

1) LinkedIn har över 690+ miljoner medlemmar

LinkedIn har passerat en halv miljard användare märke. Företaget har vuxit år efter år sedan det grundades 2002, och förvärvet av Microsoft ledde till mer tillväxt.

2) Nästan 45 % av medlemmarna är också månadsaktiva

Enligt Hootsuite och andra källor, LinkedIns månatliga aktiva användare (MAU) uppskattas till cirka 310 miljoner. Det innebär att nästan 44 % av medlemmarna är aktiva varje månad.

3) 40 % av MAU:erna är till och med inloggade dagligen.

Detta innebär att över 100 miljoner användare interagera med plattformen varje dag. Affärsmän använder LinkedIn främst för att hitta relevant innehåll och för att knyta kontakter (mer om det senare ...)

4) LinkedIns mål: 3 miljarder användare

Jeff Weiner (VD för LinkedIn) sa i en intervju med Wired that han skulle vilja skapa en plattform för alla "arbetande proffs" med LinkedIn. En central kontaktpunkt för alla företag och entreprenörer världen över. Enligt nuvarande uppskattningar uppgår den globala arbetsstyrkan till 3 miljarder människor, så vi kan definitivt förvänta oss mer användartillväxt på denna plattform.

5) Influenser och beslutsfattare på hög nivå

An artikel publicerad av LinkedIn uppgav att det finns 61 miljoner influencers på hög nivå och 40 miljoner beslutsfattare på LinkedIn. Under de senaste 4 åren kommer antalet säkerligen att ha ökat ytterligare.

6) LinkedIn är den mest använda sociala medieplattformen bland Fortune 500.

Ytterligare en statistik från Marketing Solutions blogg visar detta intressanta faktum om LinkedIn.

7) Av de cirka 2 miljarder millennials världen över finns 87 miljoner på LinkedIn

Enligt en artikel av Adweek , cirka 87 miljoner millennials finns på LinkedIn. Millennials [födda på 80- eller 90-talet] är framtidens beslutsfattare (och i många fall är de det idag). Du behöver alltså inte förstå Instagram eller Snapchat i B2B-marknadsföring för att nå denna åldersgrupp.

8) 57 % av LinkedIn-användarna kommer till plattformen från sina smartphones.

Medan 98% av Facebook konsumeras på mobiltelefoner, är LinkedIn-användare fortfarande aktiv på skrivbordet. Icke desto mindre bör du börja fokusera din marknadsföringsstrategi på mobilanvändare, eftersom mobilandelen ökar stadigt.

9) LinkedIn-profiler med ett foto får 21x fler besökare och 36x fler messages

I början av LinkedIn brydde sig folk inte ens om att lägga till en profilbild, detta är inte längre ett alternativ 2020. En profil med ett professionellt foto får betydligt fler besökare och messages än en ansiktslös profil.

10) 57 % av LinkedIn-användarna världen över är män – 43 % är kvinnor

LinkedIn är en plattform för alla – oavsett vem du vill nå i affärsvärlden är LinkedIn rätt plats att gå.

11) LinkedIn besöktes över 967 gånger mellan november 2019 och april 2020

Enligt statistik från SimilarWeb , LinkedIn besöktes över 967 gånger under 6 månader och besökarna tillbringade i genomsnitt över 7 minuter på plattformen.

LinkedIn webbplatsbesök

LinkedIn innehållsstatistik

12) 94 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn för innehållsmarknadsföring

94% – det här är en imponerande siffra, men det är inte förvånande när man tänker på att innehåll på LinkedIn jämfört med andra sociala nätverk är tre gånger mer pålitligt.

13) LinkedIn har 9 miljarder visningar i nyhetsflödet

Varje vecka visas innehåll på LinkedIn 9 miljarder gånger. Det är cirka 36 miljarder visningar per månad och 468 miljarder visningar per år. Sannolikheten att bli uppmärksammad på LinkedIn är därför mycket stor om du regelbundet delar innehåll.

14) Endast 3 miljoner användare delar innehåll varje vecka på LinkedIn

Från över 690 miljoner användare och cirka 310 miljoner aktiva användare varje månad 3 miljoner dela innehåll varje vecka. Det är mindre än 1 % av de månatliga aktiva användarna som samlar in 9 miljarder visningar varje vecka.

15) LinkedIn är ansvarig för mer än 50 % av den sociala trafiken på B2B-webbplatser och bloggar

50 % av den sociala trafiken på B2B-webbplatser och bloggar kommer från LinkedIn. Sammantaget står Facebook, Twitter och LinkedIn för 90 % av den sociala trafiken, och mer än hälften kommer från LinkedIn. Facebook och Twitter har fler aktiva användare varje månad, men LinkedIn visar varför det är plattformen för B2B-innehåll.

16) 92 % av de tillfrågade B2B-marknadsförarna använder LinkedIn i sin marknadsföringsmix.

Om du vill komma i linje med de ledande B2B-marknadsföringsexperterna – lämna utrymme för LinkedIn i din innehållsmarknadsföringsstrategi. När det kommer till innehållsmarknadsföring, 92 % av de tillfrågade använder LinkedIn, 76 % Facebook, 67 % YouTube och Instagram 15 %.

Mest populära sociala medier inom digital marknadsföring

LinkedIn-inlägg och artikelstatistik

17) Endast 1 miljon användare publicerade en artikel på LinkedIn

Över en halv miljard användare och mindre än 0.2 % publicerade en artikel på LinkedIn. Detta innebär att du kan publicera eller återanvända befintligt innehåll från din egen blogg på LinkedIn och dra stor nytta av det. LinkedIn algoritm , tycks inhemska inlägg som publiceras via den här plattformen få mer exponering än externa länkar, vilket gör detta till en ännu större möjlighet för ditt innehåll.

18) 45 % av läsarna av LinkedIn-artiklar har positioner på hög nivå

Det som gör LinkedIn-artiklar ännu mer attraktiva är det faktum att de flesta läsare är det beslutsfattare på hög nivå . Du kan inte bara ge ditt innehåll ett lyft genom att lägga upp det på LinkedIn, utan du kan samtidigt nå rätt personer i din målgrupp.

19) Längre innehåll delas oftare på LinkedIn än kort innehåll

OkDork.com har analyserat viralt innehåll på LinkedIn för att ta reda på vilket innehåll som fungerar bäst på plattformen. Dessa resultat bör lägga grunden för ditt innehåll. Utvärderingarna visar att artiklar med ca. 1900 ord delas oftast. Så försök att skriva artiklar på 1700 till 2100 ord för att ge ditt innehåll ytterligare ett lyft. Men tänk på att du måste leverera kvalitativt innehåll i den här längden.

innehållsprestanda efter ordantal

20) "Gillar dig ..." och listinlägg fungerar bäst på LinkedIn!

OkDork har också funnit att ”How-To” eller listinlägg får nästan dubbelt så många visningar som frågor som läggs upp. Så om du vill få fler synpunkter på ditt innehåll på LinkedIn, fokusera på innehåll som lär läsaren något.

12 skäl till...

Som du …

listar inläggsdiagram
Hur man gör inlägg

21) Innehåll som är uppdelat i 5, 7 eller 9 sektioner presterar bäst

Det har man länge trott att människor är undermedvetet dras till udda tal. OkDorks resultat stöder detta antagande. Oavsett om du gör ett inlägg i listform eller inte, begränsa det till 5, 7 eller 9 rubriker.

rubriker graf

22) 30 av de 500 mest delade LinkedIn-inläggen var listor

LinkedIn-användare verkar verkligen gilla listor. De Content Marketing Institute fann att 30 av de 500 mest delade inläggen på LinkedIn var listor med 5-10 objekt. Vi bryter mot regeln med den här artikeln, men ibland är det bara svårt att vara kortfattad. När det är möjligt, försök att hålla dina listor korta och försök att använda udda nummer.

23) Endast 6 % av de 10,000 XNUMX mest delade artiklarna på LinkedIn kom från influencers.

Ett bevis på att du inte behöver vara en influencer på LinkedIn och inte heller behöver ett stort antal följare för att få innehåll att bli viralt. Endast 669 av de 10,000 XNUMX toppinläggen sedan 2012 har skrivits av LinkedIn influencers.

24) LinkedIn-artiklar med exakt 8 bilder överträffar vida resten!

När du skapar en artikel för LinkedIn, använd exakt 8 bilder. När du använder mer eller mindre kommer dina potentiella visningar att minska avsevärt. Argumentet för detta är svårt. Kanske föredrar LinkedIn-algoritmen inlägg med exakt 8 bilder mest. Kanske föredrar läsarna helt enkelt undermedvetet att dela en artikel om den har exakt 8 bilder. Hur som helst, detta resultat är ganska enkelt.

antal bilder graf

LinkedIn B2B försäljningsstatistik

25) 97 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn

Enligt en studie 97 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn för innehållsmarknadsföring. Som sådan är LinkedIn ett nyckelverktyg för många företag och är en inneboende del av deras marknadsföringsstrategi och kampanjer.

26) 80 % av B2B-leads kommer från LinkedIn (mot 13 % Twitter och 7 % Facebook)

Bara denna statistik borde räcka för att övertyga dig om att du bör investera din tid i LinkedIn. Av alla B2B leads som kommer från sociala medier ansvarar LinkedIn för 80%. Det är 4 av 5 leads som kommer från LinkedIn. Alla andra plattformar utgör mindre än 20 % inklusive Facebook och Twitter.

27) 79 % av B2B-marknadsförare värderar LinkedIn som en riklig källa till potentiella kunder

Med tanke på att 80 % av B2B-leads kommer från LinkedIn är den siffran förmodligen lite låg. Icke desto mindre majoriteten av B2B-marknadsförare se LinkedIn som en riklig källa för att generera kvalificerade leads för sitt företag. Du borde också!

28) 59 % av B2B-marknadsförare genererar leads på LinkedIn

Av de tillfrågade marknadsförarna kunde 59% med tillförsikt säga att LinkedIn är en källa till leads för dem. Den siffran skulle förmodligen vara ännu högre om du skulle dela upp de 33% som inte vet exakt var deras leads kommer ifrån 🤦‍♂️. Oavsett, LinkedIn är fortfarande dubbelt så effektivt som Facebook och Twitter.

bästa leadsgenererande sociala medier

29) 38 % av B2B-marknadsförare genererar också försäljning genom LinkedIn Marketing

Mer än 1 i 3 B2B-marknadsförare säger att LinkedIn är en försäljningskälla för deras företag. Det är 3 gånger mer än Twitter, 4 gånger mer än Facebook och 19 gånger mer än Instagram. Medan majoriteten inte kan se var intäkterna kommer ifrån, är LinkedIn helt klart ledande bland dem som kan!

bästa inkomstgenererande sociala medier

30) 71 % av B2B-marknadsförare använder LinkedIn för sina annonseringsstrategier

Detta är relaterat till antalet beslutsfattare som använder LinkedIn. När det kommer till B2B, LinkedIn är den bästa plattformen. Även om Facebook har en större användarbas, ökar det faktum att LinkedIn-användare är mer villiga att göra affärer på plattformen än de skulle vara på Facebook.

reklamstrategi för sociala medier

31) Ett SaaS-företag hade 11 gånger bättre svarsfrekvens med sponsrade inmails jämfört med e-post.

SaaS-företaget Replicon använde sponsrad InMail för att rikta in sig på beslutsfattare. Det betyder inte att e-postmarknadsföring håller på att dö ut. Men det visar det direkt vänder sig till beslutsfattare på LinkedIn kan vara effektiva. Ledande befattningshavare har sannolikt en e-postinkorg full av e-postmeddelanden som de inte ens kommer att se, än mindre läsa. Inmail, sponsrad av LinkedIn, erbjuder en unik kanal för att få din message vidare till beslutsfattare i din målgrupp.

32) 46 % av företagssidans sociala trafik kommer från LinkedIn

LinkedIn är ledande när det gäller att ta människor till företagssidor. Om du redan använder innehållsmarknadsföring för att driva trafik till webbplatsen och i slutändan försäljning, du måste dela det på LinkedIn också!

33) 90 % av B2B-marknadsförare minskar sina kostnad per bly med LinkedIn lead-formulär

LinkedIn-formulär för potentiella kunder är en variant av de annonser som kan placeras på LinkedIn. Annonsering på LinkedIn har visat sig vara lönsamt för majoriteten av B2B-marknadsförare. Återigen beror detta på antalet beslutsfattare som använder plattformen dagligen.

34) LinkedIn genererar 3 gånger fler konverteringar än Twitter och Facebook

A studera av HubSpot visade att LinkedIn har den högsta konverteringen från besökare till potentiella kunder med 2.74 %. Det är nästan 3 gånger högre än Twitter med 0.69 % och Facebook med 0.77 %. Med LinkedIn landar inte bara fler potentiella leads på din webbplats, de är också mer kvalificerade och intresserade av ditt erbjudande.

linkedin leadgenerering

35) LinkedIn har 15 gånger fler innehållsvisningar än jobbannonser

. Under åren har LinkedIn utvecklats från en rekryteringsplattform till en professionell nätverksplattform som folk besöker för att få information och lär dig. Det gör LinkedIn till en värdefull plattform för B2B-marknadsföring!

36) Kostnaden för ett lead är upp till 28 % billigare på LinkedIn

Tack vare korrekt inriktning på LinkedIn kan du generera fler leads på LinkedIn till en lägre kostnad. Enligt Hubspot, genererar annonsörer potentiella kunder med LinkedIn Ads upp till 28 % billigare än med Google Ads.

leadjet vs AdWords

Saknar du siffror på en viktig fråga? Låt mig veta i kommentarerna så ska jag försöka hitta en statistik för din LinkedIn-fråga! 🙂

LinkedIn i ett nötskal – De viktigaste siffrorna

Du har bråttom – inga problem! Här är de 7 bästa statistiken som alla på LinkedIn borde veta:

  • LinkedIn har över 690 miljoner medlemmar.
  • Endast 3 miljoner användare delar innehåll på LinkedIn varje vecka, vilket genererar 9 miljarder visningar per vecka.
  • 80% av B2B leads kommer från LinkedIn (mot 13% Twitter & 7% Facebook).
  • LinkedIn genererar 3 gånger fler konverteringar än Twitter och Facebook
  • LinkedIn slår Google Ads med upp till 28 % på CPC.

LinkedIn är utan tvekan rätt plats för B2B-entreprenörer.

Vilken statistik tycker du gör LinkedIn så speciellt? Skriv dina tankar till oss i kommentarerna - jag skulle bli glad!

Vill du lära dig mer?

Christopher Benitez är en frilansskribent som är specialiserad på digital marknadsföring. Hans arbete har publicerats om SEO och affiliate-marknadsföringsspecifika nischer som Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed och andra.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 5,300 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.