Vill du starta en blogg för ditt företag? Blogging spelar en viktig roll i din innehållsmarknadsföring och sökmotoroptimering. I den här guiden kommer vi att visa dig hur du startar en blogg, från att välja plattform till att publicera ditt första inlägg.
En blogg, som är en förkortning för webblogg, är en webbplats eller del av en webbplats som består av regelbundet uppdaterade artiklar eller blogginlägg. Bloggandet började 1997 och började som ett sätt för människor att dela online-tidskrifter med vänner och familj.
Decennier senare har bloggandet blivit ett viktigt sätt för både individer och företag att få kontakt med sin målgrupp. Som visas av Google Trender, har bloggandet varit konsekvent i söktrender under de senaste fem åren.
Förutom att bygga en gemenskap kring innehåll, drar företag nytta av att blogga på en mängd olika sätt.
Följande process hjälper dig att ställa in din onlinenärvaro för att driva en framgångsrik blogg.
Det första steget i hur man startar en blogg är att välja en bloggplattform. Detta är programvaran du kommer att använda för att hantera ditt blogginnehåll. Det finns två typer av bloggplattformar.
Hostade bloggplattformar låter dig fokusera mer på innehållet du vill skapa och mindre på de tekniska aspekterna av att skapa en blogg. Även om det är en betydande fördel för dem som ogillar eller inte har tid för teknik, har det sina nackdelar.
Exempel på värdbaserade bloggplattformar inkluderar Wordpress.com, Squarespace, Wix, Medium och Tumblr.
Medan värdbaserade bloggplattformar säljer sig själva som den idealiska tjänsten för människor som vill ha mindre tekniskt krångel, finns det ett bättre sätt att få det bästa av två världar.
Självvärdade bloggplattformar låter dig installera bloggprogramvaran på din domän och driva din blogg under du.com. Detta ger dig full kontroll över funktionaliteten i din blogg och obegränsade anpassningsmöjligheter för designen.
WordPress är den ledande CMS (innehållshanteringssystem). Det låter dig bygga en webbplats med så många sidor och blogginlägg du behöver. Du kan anpassa funktionaliteten med plugins och designen med ett tema. Vi diskuterar hur snart.
För att komma igång med WordPress, måste du få det installerat på din domän via ett webbhotell. Här är hur.
Flera webbhotellleverantörer erbjudanden WordPress-specifika webbhotellplaner. De tre företagen WordPress rekommenderar för värd inkluderar följande.
Om du väljer någon av dessa WordPress värdföretag behöver du inte oroa dig för att installera WordPress. Det kommer att installeras på din valda domän. Det är det bästa alternativet för människor som inte vill ta itu med den tekniska sidan av att starta upp din webbplats.
Du kanske också vill titta på managed WordPress värdskap. Hanterade värdföretag inklusive, Kinsta, WPEngine, LiquidWeb or InMotion, och erbjudande pågår WordPress ledning och ledande kundsupport. Detta skulle tillåta dig att fokusera på ditt innehåll medan din webbvärd hanterar uppdateringar, säkerhet och säkerhetskopior.
Registrering för en domän under ett år börjar vanligtvis på $12.95. När du registrerar dig för en värdplan med Bluehost or DreamHost, får du en gratis domän det första året.
Det bästa domännamnet för ditt företag kommer att vara ditt företagsnamn.com. Även om det finns gott om nytt TLD:er (toppnivådomäner) att välja mellan är .com fortfarande det mest kända tillägget för en webbplats.
KnowEm och NameCheck är två gratistjänster som du kan använda för att söka efter tillgängligheten för ditt företagsnamn som en domän och som ett användarnamn för de bästa sociala nätverken.
Helst bör du kunna varumärket dig själv med följande.
Detta kommer att hjälpa din målgrupp att känna igen ditt företag på flera plattformar. Du vill att dina kunder ska veta att de ansluter till ditt företag, från sociala nätverk till din webbplats.
När du bestämt dig för ett domännamn är du redo att registrera dig för WordPress hosting hos det företag du väljer. Efter att du fått bekräftelse på att WordPress är installerat kan du fortsätta konfigureringen av din webbplats.
Det första du måste konfigurera för din WordPress webbplats är ditt användarnamn och lösenord. Detta kommer också att vara huvudadministratören för din WordPress installation. Av säkerhetsskäl vill du välja ett annat användarnamn än admin. Dessutom vill du ha ditt namn i användarnamnet om du bloggar eftersom ditt användarnamn visas i URL:en för dina inlägg (yourbusiness.com/author/username). Det är bättre att ha yourbusiness.com/author/yourname eller yourbusiness.com/author/yourbusinessname för dina inlägg än yourbusiness.com/author/admin.
När du loggar in på WordPress, du kommer att se din WordPress instrumentbräda. Det kommer att visa dig detaljer om din senaste aktivitet, din webbplats allmänna hälsa, de senaste nyheterna från WordPress, och ytterligare information från alla plugin-program du har installerat. Till vänster ser du dina huvudmenyalternativ inklusive följande.
Med en självvärd WordPress webbplats har du obegränsade möjligheter för en design. Du kan börja med gratis och betalda teman inuti WordPress temabibliotek. För ett mer unikt utseende som matchar din bransch finns det premiumteman från följande källor.
Fördelarna med att välja ett premiumtema framför ett gratis är dokumentation och support. Många premiumteman kommer med flera färg- och layoutalternativ för att säkerställa ett unikt utseende för din företagswebbplats.
När du har anpassat utseendet och känslan på din webbplats med ett tema, kan du behöva installera ett eller flera plugins som rekommenderas av din temaleverantör. Plugins driver funktioner som ett mediareglage på hemsidan, kontaktformulär, sökmotoroptimering, cachelagring, jobbbräda, forum, onlinebutik och mer.
Du bör installera färre plugins om möjligt. De nödvändigaste för en blogg inkluderar:
När du fortsätter att välja plugins för din webbplats, överväg värdet de kommer att ge din publik. Om plugin-programmet inte ger något värde kan det inte göra något annat än att sakta ner din webbplats.
För att få kontakt med din bloggs målgrupp vill du skapa några statiska sidor för din webbplats. Till att börja med behöver du en Om oss-sida som berättar för din publik vem som ligger bakom blogginnehållet. Om din blogg har mer än en författare, presentera dem tillsammans med redaktörer på din Om oss-sida.
Därefter behöver du en sida som marknadsför dina produkter och tjänster. Du kan sälja produkter direkt på din WordPress webbplats använder WooCommerce eller samla in leads med Gravity Forms.
En Kontakta oss-sida ger webbplatsbesökare ett sätt att kontakta dig angående ditt webbplatsinnehåll, produkter eller tjänster. Om du marknadsför ett lokalt företag skulle det här vara sidan där du placerar dina lokala kontaktuppgifter – namn, adress och telefonnummer. Din adress och ditt telefonnummer bör läggas till i sidhuvudet eller sidfoten på din webbplats för att ytterligare säkerställa att lokala kunder kan hitta dig.
Slutligen behöver du en sekretesspolicysida för att låta folk veta hur du kommer att skydda deras personliga information. Du kan använda en generator för integritetspolicy för att skapa en detaljerad policy för din webbplats.
För att avgöra framgången för din blogg måste du installera webbplatsanalys. Google erbjuder två gratisverktyg – Google Analytics och Google Search Console.
Med Google Analytics installerat kommer du att kunna lära dig mer om hur ditt innehåll presterar. Du kommer att få reda på hur många som besöker ditt innehåll, hur folk upptäckte det, hur länge de stannar på din webbplats, vilka länkar de klickar på och om de konverterar till ett lead eller en försäljning.
Med Google Search Console kan du se hur många sidor som visas i sökresultat, vilka sökfrågor som leder till visningar och klick, hur dina sidor presterar med Core Web Vitals och om det finns några fel som hindrar Google från att genomsöka din webbplats. Det kommer också att varna dig om webbplatshack och skadlig programvara.
En gång din WordPress webbplatsen är igång, du är redo att börja blogga. Följande steg kommer att se till att du startar din blogg med mycket fart.
Hur ofta vill du publicera nytt innehåll på din blogg? Och mer realistiskt, hur ofta kan du skapa nytt innehåll för din blogg? 38% av bloggare publicerar ett inlägg per vecka. Du kan se ett exempel på hur man startar en blogg med en långsam upptrappning av innehåll via CoSchedule.
Nyckeln är att välja ett schema som gör att du konsekvent kan skapa innehåll av hög kvalitet. Om du är en soloentreprenör som bara publicerar ett högkvalitativt inlägg per månad är det bättre än att ha en sida med nytt innehåll av dålig kvalitet dagligen.
Är du osäker på vad du ska blogga om? Du kan skapa bloggidéer på flera sätt. Till att börja med kan du använda verktyg som Hubspots bloggidégenerator. Det genererar 250 ämnen baserat på upp till tre nyckelord du anger, som hur man startar en blogg.
Google Trender är ett verktyg som du kan använda för att se vilka ämnen som är trendiga i din region för din bransch. Sök efter nyckelord och se hur de har utvecklats sedan 2004.
Om du fortfarande är osäker, använd listan nedan som en grov uppskattning av sökpopulariteten för varje nisch.
Även om några av ovanstående nischer är mer sökta efter, betyder det inte nödvändigtvis att de har den bästa intäktspotentialen. Några av de mest lönsamma bloggnischer innefattar:
När du har definierat den övergripande marknadskategorin för din blogg kan du börja skapa blogginlägg som leder trafik från sökningar. Försök att generera mer detaljerade ämnesidéer med hjälp av ett sökordsforskningsverktyg som SemRush (betald) eller Ubersuggest (fri). Sådana verktyg ger dig en lista med relevanta sökord, fraser och frågor som du kan använda för att få fram optimerade blogginläggsidéer. Som Neil Patel säger om Ubersuggest, "Du kommer inte längre att slösa tid på att skriva innehåll som folk inte vill läsa."
När du använder varje verktyg för att komma med idéer till blogginlägg, spara dem alla i ett kalkylblad. Detta gör att du kan referera till ett dokument varje gång du är redo att skapa ett nytt innehåll.
För varje nytt blogginlägg kommer du att vilja göra lite förundersökning. Specifikt vill du ta reda på vilka inlägg som redan rankas på den första sidan med sökresultat för ditt ämne.
Analysera vart och ett av blogginläggen i de tio bästa Googles sökresultat. Du kommer att vilja bestämma:
Denna analys hjälper dig att skapa det bästa innehållet om ditt ämne. En som folk kommer att vilja dela, länka till och läsa.
Eftersom det finns massor av verktyg som kan hjälpa dig att redigera och optimera ditt skrivande med sökord, är det viktigt att fokusera ditt första utkast på dina läsare. Skriv med den uttryckliga avsikten att skapa den ultimata resursen för dina läsare om ditt ämne.
Börja med en disposition som hjälper dig att hålla dig vid ämnet. Det kommer också att säkerställa att du inte missar några poäng och skapar en grundlig bit.
När ditt första utkast är klart kan du använda artificiell intelligens för att redigera och optimera. Grammarly och ProWritingAid är två tjänster som kommer att redigera ditt innehåll för grammatik, stavning, läsbarhet och duplicerat innehåll.
Efter att ditt innehåll har redigerats, optimera det med verktyg som Content Editor 2.0 av Surfer or Optimera genom MarketMuse. Båda verktygen hjälper skribenter att skapa den perfekta balansen mellan mål och relaterade sökord genom hela ditt innehåll.
Sikta på att lägga till minst en bild i dina blogginlägg. Detta gör att du kan lägga till ytterligare sökordsoptimerat innehåll till ditt blogginlägg sd ger dig möjlighet att visas i Google Bilders sökresultat.
Din bild kommer också att fungera som en miniatyrbild för ditt innehåll varje gång den delas på de flesta sociala medienätverk. Bilden bör fånga sociala mediers användares uppmärksamhet genom att sticka ut i nyhetsflödet och nära representera ämnet för inlägget.
Om du installerade ett SEO-plugin som Yoast SEO, måste du konfigurera ditt blogg SEO. Detta inkluderar följande:
Gå dessutom igenom bilderna du har laddat upp till ditt blogginlägg. Lägg till bildtexter på själva inlägget under bilden och ALT-taggar i bildinställningarna som inkluderar din sökordsfras.
Innan du publicerar ditt inlägg, gå igenom en checklista för att bekräfta att ditt inlägg har redigerats, optimerats, kategoriserats och taggats. Om du är nöjd kan du schemalägga inlägget för en framtida tidpunkt eller publicera det direkt.
När du har publicerat det bör du marknadsföra ditt inlägg. Ju mer marknadsföring du ger ditt inlägg, desto större chans har det att rankas bra i sökresultaten.
Utöver att dela ditt inlägg på sociala medier och via e-post kan du leta efter möjligheter att få folk att länka till ditt innehåll. Premium SEO-forskningsverktyg som Semrush or Moz kan visa listan med länkar till dina konkurrenters blogginlägg.
I många fall är dessa länkar från andra blogginlägg. Du kan kontakta bloggredaktören eller författaren för att se om de också skulle vara intresserade av att länka till ditt inlägg som en uppdatering eller komplimang till din konkurrents länk.
Vi hoppas att den här guiden har gjort processen för hur man startar en blogg lite mindre skrämmande. Kom ihåg att det första steget i att starta en blogg är att bygga den på en pålitlig grund. WordPress rekommenderar att gå över till Bluehost och registrera dig för WordPress webbhotell. Därifrån följer du stegen ovan för att skapa en solid grund för en framgångsrik bloggframtid!