Det har aldrig varit en bättre tid att tjäna pengar på Instagram.
Om du fortfarande inte är säker på detta, kanske att se hur Instagram-influenser tjänar hundratals och till och med tusentals per inlägg hjälper dig att motivera. Sprout Socials forskning visar också att eftersom Instagram har de högsta engagemangsgraden, är många etablerade varumärken aktivt ute efter att samarbeta med Instagram-användare och betalar dem riktigt bra pengar för det.
Det råder ingen tvekan om att Instagram är kraftfullt. Det har vuxit till över 1 miljarder användare på bara 8 år!
Denna fotodelningsplattform har lyckats cementera sig själv som en av vår tids definierande sociala mediekanaler.
Och det bästa med det är att du inte behöver ha megakändisstatus för att dra nytta av möjligheterna på Instagram. Visst, att vara Kylie Jenner och göra över 1 miljoner dollar per inlägg låter bra, men vi har sett massor av influencers med bara några tusen följare också göra en anständig inkomst. Det bästa är att det kostar ingenting eller mycket minimal ekonomisk investering att komma igång.
Hur gör dom det? Vilka är deras strategier?
I det här inlägget får du reda på hur några av dina favoritinfluenser på Instagram lyckas tjäna pengar på plattformen. Vi kommer att lyfta fram de 11 bästa strategierna och ge dig information om hur du tjänar pengar på Instagram.
Här är våra 11 bästa sätt att tjäna pengar på Instagram. Låt oss dyka direkt in.
Detta är ett av de mest populära sätten att tjäna pengar på Instagram. Om du är ett stort fan av plattformen har du förmodligen stött på #sponsrad eller #annons tidigare.
Men hur fungerar det hela?
Tja, för det första måste du vara en influencer. Det här ordet slängs runt så mycket nuförtiden. Det kan vara svårt att förstå vad det egentligen betyder. I ett nötskal, influencers är människor som har byggt upp en följare online genom att publicera relevant innehåll för sin publik. Deras publik respekterar också deras åsikter och åsikter om vissa ämnen.
Bra influencers etablerar sig som auktoritetsfigurer i vissa branscher, och ju mer värdefullt innehåll de delar med sin publik, desto mer förtroende får de från dem. Som du redan vet, oavsett om det är i ditt personliga eller professionella liv, är förtroende något som tar tid att tjäna, och varumärken vet detta. Så de samarbetar med influencers som har en bra koppling till sin publik och vars innehåll ansluter till deras varumärken och sponsrar deras inlägg.
Ett sponsrat inlägg är när en influencer skapar innehåll kring en specifik produkt från ett varumärke. Eftersom ärlighet och transparens är viktigt, särskilt online, Federal Trade Commission (FTC) kräver att influencers ska ange att inlägget är sponsrat, varför vi ofta ser #annonsen på sponsrade inlägg.
För att du ska kunna tjäna bra pengar på sponsrade inlägg på Instagram måste du ha en anständig följare. Forskning har visat att influencers med över 1 miljon följare tjänar tusentals dollar per inlägg. Om du är en mikroinfluencer är det också okej. Dina 20,000 10,000 eller till och med XNUMX XNUMX följare är fortfarande värdefulla för varumärken.
Det som är viktigt för varumärken är att se till att din publik engagerar sig i ditt innehåll, vilket inkluderar att gilla, kommentera och dela innehållet.
En varumärkesambassadör är ”någon som marknadsför ett varumärke och dess produkter till sitt nätverk med målet att öka varumärkesmedvetenheten och hjälpa till att driva försäljning.”
Så exakt hur skiljer det sig från sponsrade inlägg?
Den största skillnaden är att varumärkesambassadörer regelbundet pratar om en produkt, medan sponsrade inlägg kan vara en engångsaffär. Möjligheten att arbeta långsiktigt med en influencer och få dem att ofta prata positivt om sina produkter till sina följare är förståeligt nog väldigt tilltalande för varumärken.
På grund av detta letar många varumärken efter varumärkesambassadörer, och de är också villiga att betala bra pengar för det. Studier har visat att standardlönen för en varumärkesambassadör ligger inom intervallet $40-50,000 XNUMX per år.
När vi vill bli en varumärkesambassadör tror vi att nyckeln är att välja ett varumärke i din nisch och ett varumärke som är i linje med ditt varumärke. Till exempel, om du regelbundet lägger upp träningsvideor, är det vettigt att anpassa dig till ett fitnessmärke. Naturligtvis är människor mångfacetterade, och vi kan vara mer än en sak. Det är dock viktigt att komma ihåg att din publik är mycket uppmärksam på innehållet du laddar upp. Det kommer att vara utmanande att bygga en lojal följare om du pratar om vikten av att äta ekologisk mat en vecka och sedan anpassa dig till ett snabbmatsvarumärke nästa vecka.
Affiliate-länkar har blivit ett populärt sätt att tjäna pengar på Instagram, och det är också enkelt att komma igång.
För det första måste du identifiera ett varumärke med ett affiliateprogram som du är intresserad av att arbeta med.
För det andra registrerar du dig för deras affiliateprogram. Efter registrering blir du en affiliatepartner och får din unika, spårbara länk eller kampanjkod.
För det tredje marknadsför du produkten i ditt Instagram-konto och inkluderar länken eller kampanjkoden när du gör det. Om någon av dina följare följer länken och köper, tjänar du en provision på försäljningen.
Teami-blandningar är ett populärt detox-temärke med ett affiliate-program. Även om de har arbetat med många kändisar, som systrarna Kardashian-Jenner, arbetar de också med mikroinfluencers från hela världen.
Till exempel, Dr Raga är en General Surgery bosatt i Dubai. Hon är också YouTuber och Instagrammer och har nyligen gått med i deras program.
Det räcker inte att bara inkludera affiliate-länkarna. Som framgår av bilden ovan är det också viktigt att prata lite om produkten, varför du älskar den och några av dess fördelar.
Pengarna du tjänar på ett affiliateprogram baseras på provision. Om det här är vägen du vill följa för att tjäna pengar på Instagram, se till att vilket märke du än väljer har ett utmärkt rykte och är relevant för din publik så att du har en bättre chans att göra den försäljningen.
Det finns så många företag och varumärken som har affiliateprogram där du enkelt kan registrera dig. Du kan också titta in Belöningsstil, Clickbankoch Amazon Associates, som också erbjuder affiliate-program.
Att tjäna pengar på Instagram handlar inte bara om att marknadsföra andra varumärken. Om du är en kreatör eller entreprenör och vill växa ditt varumärke och marknadsföra dina produkter, kan du också sälja dina fysiska produkter via ditt Instagram-företagskonto.
Ett konto som gör ett bra jobb med detta är Månens magi. De säljer ädelstenssmycken och visar regelbundet upp sina produkter på sitt Instagramkonto.
Det bästa med det här alternativet är att du inte behöver oroa dig för att posta migsages från andra märken eller komma ihåg att inkludera rätt kampanjkod. Du kan bara fokusera på ditt varumärke och produkter och marknadsföra dem för din publik.
En bra strategi du kan använda när du säljer fysiska produkter på Instagram (och online i allmänhet) är att sälja produkter med print-on-demand service. Så om du säljer t-shirts, kaffemuggar, kuddar eller någon annan fysisk produkt, kommer dessa bara att skrivas ut och skickas när beställningen kommer igenom.
Ett av de fantastiska verktygen du kan använda för att sälja produkter via Instagram är Square Online.
Denna plattform förvandlar automatiskt inlägg från ditt Instagram-flöde till en e-handelsbutik. Installationen är superenkel och kan delas upp i 3 enkla steg:
Även om Instagram är bra för att samla din fanbas på ett ställe, är det svårt att sälja produkter online enbart från Instagram. Därför kan det vara en bra idé att skapa en separat webbplats och det verkar som att det nya erbjudandet från Square gör hela processen supersnabb och enkel.
Till en början kan du komma igång med Square Online gratis. På så sätt blir din enda kostnad transaktionsavgifter när någon faktiskt gör köpet. När du ser att din Instagram-verksamhet växer kan du uppgradera till en betald plan som låter dig bygga en webbplats med din egen anpassade domän.
Om du letar efter mer avancerade shoppingverktyg kan du överväga att välja ett e-handelsplattform or webbplats byggmästare att lansera en fullt skalbar e-handelsbutik och sedan använda Instagram som en av dina viktigaste marknadsföringskanaler.
Det här borde inte komma som en överraskning, för om du kan sälja fysiska produkter på ditt Instagram-konto kan du också sälja digitala produkter.
Vilken typ av produkter pratar vi om här?
Något.
Instagram har blivit en så kraftfull säljmaskin. Har du en e-bok som du nyligen har skrivit klart? En online-kurs? Är du en grafisk designer med bra designmallar? Du kan sälja dessa produkter och så mycket mer på Instagram.
Företagskontot har användbara funktioner som butiksknappen, utcheckning i appen och produkttaggar för att göra det enkelt för dina kunder att köpa dina produkter.
Även om det är mycket billigare att marknadsföra dina produkter och sälja på Instagram, kan det vara utmanande att driva försäljningen.
Stora varumärken kommer ofta att ha sina onlinebutiker på plattformar som Shopify och sedan använda Instagram för att marknadsföra sina produkter. Den här strategin fungerar bra eftersom Instagram har många användare, som tidigare nämnts.
För att effektivt marknadsföra dina produkter på din marknad på Instagram kan du:
Visste du att Instagram-användare laddar upp över 100 miljoner foton och videor per dag? Så det är vettigt att skapa visuellt innehåll för att sälja på plattformen. Vilken typ av visuellt innehåll?
Tja, ju mer autentisk, desto bättre.
Du förstår, det finns många varumärken som laddar upp sina professionella bilder på plattformen. Men att bara ladda upp sina professionella bilder, med den perfekta ljussättningen och kompositionen, kommer inte att hjälpa dem att sticka ut från mängden. För att få uppmärksamhet från konsumenter som ständigt bombarderas med bilder hela dagen måste de förse dem med UGC (användargenererat innehåll).
UGC är "allt innehåll – text, videor, bilder, recensioner etc. – skapat av människor, snarare än varumärken."
Den här typen av innehåll är effektivt eftersom det tenderar att vara mer autentiskt.
Ett bra exempel på UGC är Starbucks #RedCupContest. Varje december uppmuntrar det berömda kaffeföretaget kunder att fotografera sina kaffe för ett pris.
Detta kan gälla olika branscher också, inklusive resebranschen, där du kan bli belönad genom att bo på en viss hotellkedja gratis, och skönhetsbranscher, där du kan få deras senaste lansering levererad till din dörr. Det är svårt att bedöma hur mycket du specifikt kan tjäna på det här alternativet eftersom belöningen kan komma i form av kontanter, ett presentkort eller lojalitetspoäng.
Att skriva ut bilder är också ett kreativt sätt att tjäna pengar på Instagram. I denna digitala tidsålder laddar människor ofta upp bilder de tar till sina sociala mediekonton. Dessa foton sparas vanligtvis på ett minneskort eller i molnet för enkelhetens skull. Men hur ofta bläddrar de igenom några av dessa bilder? Vi lever mycket hektiska liv, och om du är som de flesta andra är det svårt att hitta tid att gå tillbaka i tiden och recensera några av dessa värdefulla ögonblick.
Det är detta som gör att skriva ut bilder och skapa fotoböcker till ett bra sätt att tjäna pengar på Instagram.
Chatbooks är ett märke som gör detta så bra. Kunder når ut till dem och de förvandlar sina Instagram-inlägg till fotoböcker.
Dessa är vanligtvis bra presenter för bröllopsdagar, alla hjärtans dag, födelsedagar eller något annat speciellt tillfälle. Priserna varierar också beroende på vad kunderna beställer. Däremot tar många företag runt $10 – 15 USD per bok, exklusive fraktkostnader.
För att komma igång med detta, ta en titt på några av de kommande helgdagarna. Annonsera dina tjänster innan semestern, så har du många beställningar i dina DM.
I början av det här inlägget nämnde vi hur kraftfullt Instagram är. En av våra favoritsaker med Instagram (och sociala medier i allmänhet) är att du inte behöver ha en enorm marknadsföringsbudget för att marknadsföra ditt varumärke. Sociala medier har gett möjlighet till nystartade företag och småföretag, som vanligtvis har begränsade pengar och resurser, plattformen för att ansluta till sina målmarknader och se exponentiell tillväxt.
Men så kraftfull som många företag vet att den är, runt 49% av företagen inte har en marknadsföringsstrategi för sociala medier. Visst, de kan ha några konton på olika sociala plattformar, men de har ingen tydlig plan på plats för hur man använder sociala medier för att öka medvetenheten och försäljningen.
Om du kan din väg runt marknadsföring på sociala medier, ger detta en fantastisk möjlighet för dig eftersom du kommer att tillhandahålla en tjänst som företag värdesätter.
Du kan förvänta dig att tjäna vad som helst $ 16 per timme till $ 75 per timme, beroende på din expertis och erfarenhet.
För att komma igång med det här alternativet måste du först veta hur Instagram-marknadsföring fungerar. Detta inkluderar att förstå viktig taktik som hur ofta man ska posta och det rätta sättet att använda hashtags.
När du väl har en god förståelse för Instagram-marknadsföring kan du börja bygga en stark portfölj och marknadsföra dig mot din målmarknad. Om du är nybörjare kan du nå ut till lokala företag och icke-statliga organisationer och hjälpa dem med deras Instagram-konton. Du kan sedan tillhandahålla fallstudier av hur du hjälpte dessa företag att växa genom dina tjänster.
Dina tjänster som marknadsförare på sociala medier kan vanligtvis innefatta innehållsskapande, kontoinställning, kontoadministration eller -hantering och kontomarknadsföring.
Har du ett sätt med ord?
Kan du fånga läsare med bara några få karaktärer?
Om så är fallet kan du tjäna pengar på Instagram genom att skriva bildtexter för företag.
Vi har redan diskuterat vikten av sociala medier, i synnerhet – Instagram, för varje 21-talsföretag. På grund av värdet av denna plattform kommer många företag, både stora och små, att vända sig till marknadsföring på sociala medier för att skapa medvetenhet och försäljning. Dessa företag lägger ofta upp smarta, kvicka eller minnesvärda bildtexter varje gång de laddar upp bilder.
Nu, för ett stort varumärke eller företag, är det vanligtvis inte ett ekonomiskt problem att få ett team av proffs att hantera detta. De flesta vänder sig till sin interna innehållspersonal.
Men för nystartade och småföretag som redan har brist på tid och resurser är detta en utmaning. Istället för att anställa heltidspersonal för sin marknadsföring på sociala medier är det mycket billigare att få entreprenörer eller frilansare att hjälpa dem med sina sociala mediekonton, i synnerhet att skriva kreativa och minnesvärda bildtexter för deras inlägg.
Om du är kreativ och gillar utmaningen att skapa engagerande bildtexter kan det här vara ett bra sätt att tjäna pengar på Instagram.
För att attrahera dina ideala kunder måste du veta hur du optimerar inte bara dina inlägg med hashtags utan även din profil.
Till exempel, i Victorias profil ser hon till att alla besökare vet att hon är en digital marknadsföringsstrateg som kan hjälpa dig att få kunder och sälja online.
Lanseringen av Instagram Stories redan 2016 måste vara ett av plattformens avgörande ögonblick. Visst, det var inte original (vi kommer inte att glömma det faktum att detta var kopierad från Snapchat). Ändå har detta innehållsformat utan tvekan varit engagerande och spännande för användarna.
Studier har visat det 500 miljoner Instagram-användare antingen skapa sina egna eller titta på Instagram Stories dagligen!
Så, vad gör detta innehållsformat så övertygande att hundratals miljoner människor känner att de behöver ställa in varje dag för att se eller skapa det?
Det är det enkla faktum att Instagram Stories bara är tillgängliga under en begränsad tid. Så närhelst kändisar eller influencers lägger upp en Instagram-berättelse, blir deras publik omedelbart ansluten och engagerad eftersom de inte vill missa innehållet som inte kommer att finnas där för alltid.
Detta har skapat en möjlighet för användare att skapa Instagram Stories-masker och filter. Medan de stora varumärkena oftast vänder sig till sitt interna kreativa team, är mindre varumärken mer intresserade av att samarbeta med kreativa som kan skapa roliga och spännande Instagram-masker och filter.
Brenda Cardenas är en Instagram Filter Creator som visar upp en del av hennes arbete på sitt Instagram-konto.
Om du undrar hur mycket du kan tjäna på detta, ja, det beror på hur kreativa dina filter är och hur effektivt du lyckas sälja dina tjänster. Till exempel har Carmen Kroll, en tysk influencer, lyckats få över 3 miljard visningar av hennes filter och hon samarbetar nu med andra influencers och debiterar 6.99 € för varje filter, vilket, när den här artikeln skrivs, kostar 7.62 $.
Dagarna är borta då Instagram bara är till för att publicera din Dagens Outfit eller söta lilla valp. Visst, du kan fortfarande göra det. Men om du är en kreativ person som letar efter nätverksmöjligheter är detta den perfekta platsen för att hjälpa till att skala din verksamhet.
Oavsett om du är fotograf, författare eller makeupartist kan du enkelt konfigurera ditt konto och använda den här plattformen som din onlineportfölj.
Nyckeln till att komma igång är att optimera ditt konto. Berätta för dina besökare att du är frilansare och ange vad du gör.
Du kan också enkelt nå ut till varumärken eller företag som du är intresserad av att arbeta med genom att helt enkelt bara skicka ett DM till dem.
Om du rutinmässigt tittar på några av dina favoritkändisar eller influencer Instagram-konton kan du snabbt anta att du behöver ha miljontals följare för att kunna tjäna pengar på Instagram.
Så är inte fallet. Du förstår, oavsett om varumärken arbetar med makro- eller mikro-influencers, det som är viktigt för dem är din relation med dina följare och hur engagerade i ditt innehåll de är.
Kom ihåg att varumärken i slutändan vill ha en ROI på sina marknadsföringsinsatser på Instagram. De vill ha registreringar eller försäljning. Så oavsett om du har 1,000 XNUMX eller miljontals följare, fokusera på att skapa autentiskt innehåll och bygga en gemenskap av engagerade följare. Detta kommer att göra dig mycket tilltalande för varumärken att arbeta med dig.
Det finns många taktiker som du kan använda för att bygga upp din följare. Några av de mest populära alternativen är:
1. Skriv en strategisk profil och bio
2. Strategiisera på att skapa relevanta och engagerande innehåll för din målmarknad
3. Skapa konsekvent bra innehåll av hög kvalitet
4. Var konsekvent med ditt varumärke – innehåll, röst, färger osv.
5. Marknadsför ditt Instagram-innehåll på dina andra sociala mediekonton.
6. Lägg upp innehåll regelbundet.
7. Nätverk med influencers i din nisch och gör en cameo på deras konton för att nå fler relevanta följare.
8. Gå med i andra Instagram-communities (relevanta för din nisch) och delta aktivt i diskussioner i dessa communities. Detta kommer att hjälpa dig att uppmärksammas av relevanta personer.
9. Lägg till upp till 30 relevanta hashtaggar per inlägg. Du kan använda en hashtag för att hjälpa dig hitta de mest relevanta hashtaggarna för din nisch.
10. Gör saker roliga – kör giveaways, tävlingar eller kampanjkoder för att göra användare intresserade av att följa dig.
11. Köp Instagram-följare genom Instagram-annonsering
Om det är något vi alla kan komma överens om så är det att hantera våra sociala mediekonton kan vara ett heltidsjobb.
För att hjälpa dig att bli organiserad kan vissa appar på marknaden hjälpa dig att automatisera hela processen. Några av våra favoriter är Buffer och Tailwind, som hjälper dig att planera och schemalägga ditt inlägg så att det blir en sömlös process. Om du har budgeten kan du även nå ut till sociala medier-ansvariga som kommer att hantera hela ditt konto åt dig för en viss avgift.
Instagram är mer än bara en social medieplattform för användare att få kontakt med sina vänner och favoritinfluenser. När det används på rätt sätt kan det också vara ett kraftfullt säljverktyg och ett sätt att tjäna pengar. Den fantastiska engagemangsgraden som plattformen erbjuder är en av de mest drawing-faktorer för varumärken. Så ta vara på dessa möjligheter. Välj någon av taktikerna som nämns ovan och kör med den!
Har du testat att tjäna pengar på Instagram? Vilken har varit din mest framgångsrika taktik? Dela med oss i kommentarerna nedan!