( 1 )
Gmail-statistik finns överallt i dagens digitala värld, särskilt när plattformens popularitet fortsätter att växa. För närvarande representerar Gmail en av de mest använda lösningarna för e-post på marknaden. Den lanserades faktiskt för första gången 2004, den 1 aprilst, med vissa människor som trodde att det var ett utarbetat aprilskämt. Sedan dess har Gmails närvaro skjutit i höjden.
Idag fortsätter Gmail att leverera utmärkt lagring, snabbhet och effektivitet för dem som behöver det email hosting teknologi. Från och med januari 2020 var det fler än 1.8 miljarder Gmail-användare online, och många av dem använder tjänsten varje dag.
Idag ska vi titta närmare på den mest imponerande Gmail-statistiken för att hjälpa dig lära dig mer om den här e-postlösningen.
Enligt Statista finns det för närvarande cirka 4,147 2021 miljarder e-postanvändare i världen, från och med början av 4.594. Samma studie förutspår också att antalet e-postanvändare kommer att fortsätta att växa, till enorma 2025 miljarder år XNUMX.
Sedan uppkomsten 2004 har Gmails antal användare ökat drastiskt. I januari 2012 hade företaget cirka 35 miljoner användare på Gmail. År 2020 (januari) har antalet användare accelererat till över 1.8 miljarder. Många av dessa kunder kommer åt sin inkorg varje dag.

Enligt Mashables recension av den "genomsnittliga Gmail-användaren" är den vanligaste personen som använder ett Gmail-konto med största sannolikhet runt 31 år. Dessutom visade samma studie att de flesta Gmail-användare skulle ignorera alla meddelandensages som rör ämnen om regeringen, sjukvård och tandvård, även om de skulle läsa om mobiler, mjukvara och webbappar.
Mashables fullständiga Gmail-användarpersonlighet visade att den genomsnittliga Gmail-användaren var en manlig, liberal, utbildad person i trettioårsåldern.
Även om de aktiva användarna på Gmail sjunker till cirka 1.8 miljarder, avslöjade G-Suite att i slutet av 2020 fanns det mer än 2 miljarder användare på G-Suite – Googles produktivitetssvit utformad för att erbjuda tillgång till dokumentdelning, molnsamarbete, och e-post. Gmail-tjänsten är tillgänglig gratis som en del av G-Suite.
Antalet G-Suite-användare ökade snabbt under 2020, med 5 miljoner betalande kunder i början av 2020 och 2 miljarder i slutet.
Enligt Statista och Morning Consult är Gmail den mest populära e-postplattformen i USA. Cirka 44 % av människorna använder Gmail som sin e-postlösning, och Yahoo-posten följde efter med 26 % 2017. Googles erbjudande är särskilt populärt bland personer i åldersgruppen 20–40, med cirka 61 % av 18–29-åringarna använder Gmail.
A sekundär rapport av Gmail hittade en mycket mer signifikant skillnad mellan Gmail- och Yahoo-e-postanvändare. Omkring 83.5 % av de tillfrågade i denna studie mellan 14 och 18 år använde Gmail, medan endast omkring 6.9 % använde det näst mest populära verktyget – Yahoo.
För personlig e-post är Gmail och Microsofts e-posttjänster bland de mest populära e-posttjänsterna. Enligt Ofcom använder cirka 67 % av människorna Gmail, med 19 % av dessa användare som kommer åt sina konton dagligen. Ytterligare 59 % använder Microsofts tjänster, och 19 % av dessa kunder använder också Outlook-miljön dagligen.

Enligt Litmus-studier är Apple iPhones egen e-posttjänst faktiskt den mest populära e-postklienten i världen med cirka 38.2 % av kunderna som använder lösningen. Gmail följer dock efter på cirka 27.2 % av marknaden.
Litmus fann också att majoriteten av e-postöppningarna nu sker på mobilen. Från och med 2021 öppnar nu 43 % av människorna sina e-postmeddelanden på mobila enheter, jämfört med endast 36.1 % på en webbläsare från deras skrivbord.
Gmail är för närvarande världens bästa webbmailklient enligt Litmus. Sedan pandemin har antalet e-postmeddelanden som öppnas i en webbmailmiljö nått mellan 70-75%. Som en webfokuserad e-postklient kan Gmail dock inte konkurrera med andra e-postlösningar i skrivbordsmiljön.

Enligt Ofcom, 2020, satt Gmail tillsammans med Facebook som de två mest populära onlineegendomarna i världen, var och en nådde cirka 95 % av alla internetanvändare. Google och Gmail-landskapet når upp till 99 % av alla internetanvändare, medan Facebook når omkring 96 %.
Ofcom fann också att cirka 26 % av kunderna använder e-post på minst daglig basis, medan 89 % sa att de använder e-post regelbundet.
Hootsuites rapport om tillståndet för internet usage upptäckte att den mest populära Google-sökfrågan i 1st kvartalet 2021 var "Google". Den 12th den mest populära sökfrågan var "Gmail". Hotmail föll på omkring nummer 18, medan Yahoo kom in på nummer 20.

För att hjälpa till att lyfta fram värdet av din digitala data, genomförde Backupify en studie för att upptäcka värdet av det genomsnittliga e-postkontot. Enligt Gmails värdekalkylator är det genomsnittliga e-postkontot på Gmail värt cirka 3,588.85 17,640 USD. Samma studie fann också att det genomsnittliga Gmail-kontot är värt ungefär fem gånger mer än en bärbar dator och innehåller cirka XNUMX XNUMX messages.
I Sendgrid Email benchmark-rapporten fann företaget att Gmail är den mest populära leverantören av e-postinkorgsteknik i 25 länder. Ryssland var det enda landet där Gmail kom på andra plats efter en annan lokal e-postleverantör.
Intressant nog, bland de 25 länder som undersöktes för rapporten, hade Gmail den högsta totala marknadsandelen i Indonesien, med 82.6 % av kunderna som använde tjänsten. Gmail är också extremt populärt i USA, bland cirka 41.9 % av e-postanvändarna.

Under ett mejl usage I studien fann Radicati-gruppen att den genomsnittliga e-postanvändaren har flera konton för att hålla reda på olika konversationer (dvs personliga e-postmeddelanden och arbetsmail). På Gmail är det genomsnittliga antalet e-postkonton cirka 1.7.
De senaste uppgifterna för 2021 visade att cirka fyra av fem internetanvändare använder en webbmailtjänst som Gmail på månadsbasis. Endast Kina och Japan hade lägre usage priser än 75 %. Särskilt usage förblir konsekvent över alla demografiska grupper. Mer än tre fjärdedelar av alla internetanvändare, inklusive alla kön och åldrar, sa att de hade använt en webbmailtjänst under de senaste 30 dagarna.

I en rapport till e-post och internet usage trender avslöjade Ofcom att omkring 67 % av alla vuxna i Storbritannien använde Gmail under de 12 månaderna som ledde fram till februari 2020. Enligt Ofcom har kunderna ett brett utbud av sätt att komma åt Gmail i Storbritannien, inklusive en automatisk installation av Gmail på alla Android-telefoner.
Litmus fann att när det gäller att välja var man ska läsa e-postmeddelanden är en webbklient (nämligen Gmail) valet för 27 % av kunderna, medan en Apple iPhone är det bästa valet för 29 % av de svarande. Gmails öppna priser har stigit stadigt under det senaste året, särskilt på smartphones. Omkring 46 % av e-postmeddelandena öppnades på mobil i juni 2021.

Gmail fann också att cirka 75 % av alla deras användare kommer åt sin e-post på mobila enheter.
Enligt Marketing Charts har e-postmeddelanden taggade som "Kampanjer" vanligtvis en hög placeringsgrad i inkorgen på cirka 84.5 %. Rapporten fann att bland över 6 miljarder messages skickade till Gmail-användare 1 vecka i oktober under 2016 placerades kampanjer högst i e-postkorgen, följt av messageär taggade som "Social" (87.2%) och "Uppdateringar" (86.8%).
I den här studien hade e-postmeddelanden utan distinkt klassificering en placeringsgrad på cirka 55.5 %. Dessutom fann rapporten att kampanjer hade den lägsta engagemangsgraden, endast 19.2 %

En Backupify-infografik upptäckte att det genomsnittliga Gmail-kontot skickar cirka 5.3 messages per dag och får cirka 10.8 e-postmeddelanden samma dag. Dessutom får Gmail-användare tillgång till upp till 1.4 MB lagringsutrymme per dag. I de flesta fall tar det en genomsnittlig Gmail-användare cirka 20 år att använda upp hela 10 GB tillgängligt lagringsutrymme.
Backupify fann också att de flesta människor håller kvar sina Gmail-konton under en anständig tid. Det genomsnittliga Gmail-kontot är tre år gammalt.

Google lovar att majoriteten av e-postmeddelandet i din inkorg kommer att vara messages du vill läsa. Under 2015 meddelade företaget att mindre än 0.1 % av e-postmeddelandet i din inkorg kommer att vara skräppost, tack vare Gmails maskininlärningsalgoritmer som hjälper till att sortera e-postmeddelanden. Sedan dess har tekniken i Gmails ekosystem bara förbättrats, vilket hjälper till att hantera migsageär ännu bättre.
Förutom att hindra dig från att se för mycket skräppost kan Gmail också hjälpa till att se till att du får meddelandetsageär viktigt för dig. Mängden riktiga e-postmeddelanden som hamnar i din skräppostmapp kommer vanligtvis att vara cirka 0.05 %
Enligt CSO online skickas det cirka 10 miljoner skadliga e-postmeddelanden och spam-e-postmeddelanden runt på webben varje minut, och alla dessa blockeras av det automatiska maskininlärningssystemet som används av Gmail. Detta hjälper till att minska din exponering för farlig messages. Blockera spam och farlig messages kan spara företag miljoner.
Det längsta avbrottet Gmail har haft hittills var 2009, då tjänsten slutade fungera i cirka 2.5 timmar. Avbrottet visade att termerna "Gmail", "Gfail" och "IMAP" trendade på webben under evenemanget.
Gmail är en av de mest populära e-posttjänsterna i världen, oavsett om du använder den som en del av G-Suite-miljön eller på egen hand. Idag finns Gmail-användare över hela världen, och många av dem kommer åt sina e-postkonton via antingen sin smartphone eller webbapp.
Även om det finns otaliga andra e-postlösningar, är Gmail fortfarande det bästa valet för alla typer av internetanvändare. Förhoppningsvis har den här Gmail-statistiken gett dig en bättre inblick i Gmail, vilken typ av människor som använder det och dess tillväxt under de senaste åren.