Den ultimata listan över Facebook-statistik för 2024

Christopher Benitez

Uppdaterad 18 april 2023

Som marknadsförare är det viktigt att hålla koll på aktuella trender och utvecklingar inom sociala medier. Statistik är en oumbärlig guide vid det här laget eftersom den ger svar på de brännande frågorna: Vilken plattform är särskilt lovande just nu? Och vilket innehållsformat får mest uppmärksamhet? Följande 71 Facebook-statistik berättar hur det för närvarande är med topphunden bland sociala nätverk.

Facebook: fakta och data om plattformens historia

  1. On Den 4 februari 2004 grundades Facebook, då fortfarande under namnet "Facemash" och någon gång senare som "Thefacebook". Det sociala nätverket grundades av Harvard-studenten Mark Zuckerberg. Den 20 september 2005 togs "The" bort från namnet och nätverket fick sitt nuvarande namn.
  2. Mark Zuckerberg var dock först tvungen att köpa domänen eftersom Facebook.com redan var tagen. Det stolta priset för domänen: $ 200,000.
  3. Egentligen var Facebook tänkt som ett rent universitetsnätverk. Även om det från början var ett privilegium för Harvard-studenter, fick andra universitet gradvis tillgång till det sociala nätverket, med början med Yale och Stanford.
  4. On December 1, 2004, bröt plattformen en miljon användare för första gången.
  5. Från oktober 2005, utökade Facebook sitt nätverk över hela världen. Nu fick även europeiska universitet tillträde, med början i Storbritannien.
  6. Sedan september 2, 2006 vem som helst kan gå med i det sociala nätverket. De enda kraven: En minimiålder på 13 år och en giltig e-postadress.
  7. Svårt att föreställa sig nuförtiden: Gilla-knappen var inte alltid en del av repertoaren på det sociala nätverket. Facebook introducerade det först på kvällen den Februari 9, 2009 (lokal tid).
  8. Tre år senare, i april 9, 2012, meddelade Facebook köpet av konkurrenten Instagram för $ 1 miljarder.
  9. I februari 1, 2014, meddelades att Facebook tar över sin nästa konkurrent: mobilmeddelandeappen WhatsApp. Jämfört med Instagram får Facebook betala betydligt mer för det: affären kostar totalt 16 miljarder dollar.
  10. On Juni 4, 2015, publicerade Facebook de så kallade Lite Apps i över 100 länder, inklusive utvecklingsländer i synnerhet. Lite-apparna ska minska dataförbrukningen och därmed gynna personer med låg internethastighet. Detta banade väg för det sociala nätverket att nå global framgång.
  11. I juni 20, 2018, Instagram släppte den nya IGTV-appen. Detta är tänkt att konkurrera med videoplattformen YouTube i synnerhet genom att tillåta att videor upp till en timmes längd laddas upp.

Nu när du känner till Facebooks historia, låt oss ta en titt på företagets expansiva historia. För att särskilt marknadsförare behöver veta hur Facebook fungerar och hur framgångsrikt det sociala nätverket är för att kunna anpassa och anpassa sina marknadsföringsaktiviteter. Följande Facebook-statistik bör därför ge dig en djupare inblick i det största sociala nätverket i världen.

Allmän Facebook-statistik

  1. Facebooks vinster var $ 18.49 miljarder i 2019.
  2. Facebook är det sjätte mest värdefulla företaget i världen.
  3. Sedan 1 januari 2013 har Mark Zuckerberg tjänat en dollar om året.
  4. Detta är dock inte så dramatiskt, eftersom hans personliga förmögenhet uppgår till cirka 60 miljarder US-dollar.
  5. 2019, 44,942 anställda arbetade för Facebook.
  6. 100 miljarder messages är skickas varje dag via Facebooks tilläggstjänster, som Instagram.
  7. Facebook är den tredje mest besökta webbplatsen i värld. Det är bara YouTube och Google som hamnar före det sociala nätverket.
  8. Den mest använda reaktions-emojien är "Kärlek", det står för mer än hälften av emoji-reaktionerna.

Vi inser: Facebook är enormt. Ingen annan social plattform kan för närvarande upprätthålla med antalet användare i nätverket. Ur ett marknadsföringsperspektiv ger detta upphov till flera frågor: Vilka är egentligen Facebook-användare? Vilka målgrupper kan vara relevanta för ditt varumärke? För att du inte ska behöva pussla längre har vi sammanställt den senaste faktan om Facebooks användarsiffror som kan hjälpa dig att skräddarsy dina annonsåtgärder ännu mer exakt efter dina potentiella kunder.

Vem använder Facebook? Aktuella Facebook-användarnummer

  1. Facebook har nästan 2.5 miljarder månatliga aktiva användare över hela världen (från och med 4:e kvartalet 2019). Det här är användare som har loggat in minst en gång under de senaste 30 dagarna.
  2. När det gäller dagliga användarantal ser det lika imponerande ut: det sociala nätverket hade 1.66 miljarder dagliga aktiva Facebook-användare under fjärde kvartalet 2019.
  3. 2017, 26.3 procent av världens befolkning redan använt Facebook.
  4. Om alla tjänster som Instagram, WhatsApp och Co betraktas tillsammans, är usage kursen för januari 2020 är 49 procent av världens befolkning.
  5. Detta är främst tack vare Asien-Stillahavsområdet. I Europa sjönk antalet användare för första gången i första kvartalet 2018.
  6. I Västeuropa används Facebook av 54 procent av befolkningen och i Östeuropa av 49 procent av befolkningen.
  7. I Tyskland har Facebook cirka 32 miljoner aktiva användare per månad.
  8. 29 miljoner av dessa användare, dvs runt 91 procent, använder mobilversionen av Facebook.
  9. 23 miljoner tyskar använder Facebook varje dag.
  10. 62 procent av Facebook-användare världen över är det enligt 35.
  11. Det finns ännu fler yngre användare på Instagram: 71 procent av Instagram-användarna världen över är under 35. När du planerar din kampanj bör du därför överväga det nätverk där du är mer benägen att nå din målgrupp.
  12. Den genomsnittliga vuxen i USA använde Facebook i ungefär 38 minuter om dagen i 2018. Instagrams genomsnittliga usage tiden 2018 var 27 minuter om dagen. Eftersom sociala medier följer människor varje dag får marknadsförare inte försumma dem som kommunikationskanal.
  13. 74 procent av Facebook-användarna har en hög inkomst.
  14. 98 procent av aktiva användare över hela världen använda Facebook mobil. Att optimera dina annonser för mobilvisning är därför inget alternativ, det är ett måste.
  15. 64 procent av alla människor föredrar att använda (Facebook) meddelanden än ett telefonsamtal för att kontakta ett företag.
  16. 43 procent av Facebook-användarna från USA använda det sociala nätverket för att läsa nyheterna.
  17. Åldersgruppen 65+ är den snabbast växande användargrupp på Facebook.
  18. Facebook raderade 583 miljoner falska konton bara under första kvartalet 2018.
  19. Den mest populära är huvudsidan på Facebook med 213 miljon gillar.
  20. Den mest populära européen på Facebook är fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo med 123 miljon gillar.

Facebooks reklamstatistik

Facebooks annonsintäkter växer kvartal för kvartal. Och inte av en slump: plattformen erbjuder annonsörer en bred portfölj av reklamåtgärder. Marknadsförare är bortskämda med valmöjligheter här. Följande Facebook-annonseringsstatistik bör därför ge dig en viss orientering.

  1. Facebook hade en reklam intäkter på 69.66 miljarder dollar i 2019.
  2. 94 procent av annonsintäkterna genererades av mobilannonser under tredje kvartalet 2019. Vi ser igen: Mobilanvändningens allestädesnärvaro får inte försummas.
  3. Om du vill att dina kampanjer ska vara effektiva bör du tänka på vilken typ av innehåll du lägger upp. För bara 18 procent av de 500 bästa innehållet på Facebook är bilder.
  4. Videor, å andra sidan, sminkar nästan 82 procent av de 500 bästa innehållet.
  5. Särskilt med videor bör uppmärksamhet ägnas åt optimering för mobila enheter, särskilt för vertikal visning, eftersom mer än 75 procent av videorna över hela världen ses på mobil enheter.
  6. I år Annonsintäkter från videor på Facebook i USA kommer att uppgå till cirka 10.2 miljarder US-dollar, enligt initiala prognoser.
  7. Om varumärket och en varumärkesspecifik message presenteras i första tio sekunderna av en video, kommer det att finnas tre gånger fler interaktioner.
  8. Under det sista kvartalet 2019 var den genomsnittliga globala annonsintäkten per användare $ 8.38.
  9. I Europa var den genomsnittliga intäkten per användare för sista kvartalet 2019 $ 12.99. I en global jämförelse visar den europeiska marknaden en enorm potential vad gäller reklamintäkter.
  10. I genomsnitt får videor 59 procent mer engagemang än någon annan typ av Facebook-inlägg. Videor bör definitivt vara en del av din reklamkampanj.
  11. 60 procent av Facebook-användare är öppna för att ta emot personliga messages från företag.
  12. I 2018 års jul, sade två tredjedelar av de tillfrågade i en global undersökning att de hade skickade ett message till ett företag via meddelanden.
  13. Möjligheten att köpa produkter i chatten blir mer och mer populär. 45 procent av så kallade konversationshandelsköpare använder meddelanden för att få information om produkten och priset.
  14. Den genomsnittliga användaren på Facebook klickar på 8 annonser varje månad.
  15. Under fjärde kvartalet 2019 sjönk snittpriset för en annons med 5 procent.
  16. Mer än 140 miljoner företag använder Facebook-appar varje månad.
  17. Enligt en studie har organisk räckvidd av ett företag på Facebook var bara två procent år 2014. Eftersom Facebook inte publicerar någon motsvarande data på egen hand är det svårt att nämna den nuvarande organiska räckvidden. På grundval av de konstanta algoritmjusteringarna, som konsekvent gynnar bidrag från familj och vänner, antar experter att den nu är ännu lägre och kommer att fortsätta att minska. Ditt innehåll måste därför vara av högre kvalitet och mer exakt anpassat till målgruppen.
  18. I en undersökning sa 94 procent av företagen att de är aktiva på Facebook. 81 procent finns på Instagram. För att nå så många potentiella kunder som möjligt bör du därför positionera ditt företag och dina annonskampanjer så brett som möjligt.
  19. Facebook används av 90 miljoner små och medelstora företag. Det sociala nätverket är inte längre bara en reklamplattform för stora företag.
  20. Endast av dessa 90 miljoner små och medelstora företag 7 miljoner var "aktiva annonsörer" under tredje kvartalet 2019.
  21. Lägga till en CTA-knappen kan öka klickfrekvensen med 2.85 gånger. Så aktivt uppmuntra dina potentiella kunder att interagera med ditt företag och din reklam.
  22. 9 am är den bästa tiden att lämna inlägg på Facebook på vardagar, eftersom många tittar på deras nyhetsflöde på väg till jobbet eller under de första minuterna på kontoret.

Stories är en ny form av reklam på Facebook. Samtidigt har de blivit en integrerad del av Facebook, Instagram och Co. Följande statistik kommer att berätta varför du bör marknadsföra ditt varumärke i berättelserna och optimera det för vertikal placering.

Facebook-berättelsestatistik

  1. 500 miljoner människor använda Instagram-berättelser varje dag.
  2. 300 miljoner människor använda Facebook-berättelser varje dag.
  3. En summa av 1 miljard berättelser är distribueras varje dag via Facebook, WhatsApp och Instagram. Berättelser har blivit en integrerad del av sociala nätverk.
  4. 40 procent av Instagram-berättelser ses över hela världen utan ljud. Anpassa ditt innehåll genom att undertexta videor.
  5. 51 procent av användarna är det intresserad av berättelser med erbjudanden och kampanjer.
  6. Formatet Stories används av 2 miljoner aktiva annonsörer varje månad.
  7. I Tyskland har ett genomsnitt på 44 procent av användarna letade efter ytterligare information på ett varumärkes webbplats efter att ha sett en produkt i en story.
  8. Annonser i berättelser som har optimerats för vertikal placering på smartphones ökat varumärkesresultat med 35 procent.

Slutsats: Facebook kommer att fortsätta att vara en av de viktigaste plattformarna för marknadsförare under 2022

Att hålla ett öga på den senaste utvecklingen på Facebook är avgörande för att planera en hållbar marknadsföringsstrategi. Det sociala nätverket för amerikanska universitet har blivit ett globalt företag som påverkar många kanaler för din marknadsföring på sociala medier genom ytterligare tjänster som Instagram.

Vill du lära dig mer?

← Tillbaka till bloggen

Christopher Benitez är en frilansskribent som är specialiserad på digital marknadsföring. Hans arbete har publicerats om SEO och affiliate-marknadsföringsspecifika nischer som Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed och andra.

Låt oss guida dig så att du kan göra rätt val

Förenkla din programsökning och kom igång genom att bläddra i våra kategorier.

Bläddra våra kategorier
Utvalda på

© 2023 Findstack.com, ett företag från SoHo Media Ltd. Alla rättigheter förbehållna.
Advertising Policy  |  Cookiepolicy  |  Sekretesspolicy  |  Användarvillkor