Den ultimata listan över e-postmarknadsföringsstatistik för 2025

Christopher Benitez, 18 april 2023
Den ultimata listan över e-postmarknadsföringsstatistik för 2025
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevio Logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Läs mer om Crevio

Lanserar en e-postmarknadsföringskampanj är aldrig ett dåligt drag, särskilt om du har begränsade resurser. Om du är smart om det, kan du leverera din message till rätt personer – se till att varje krona räknas.

Även om det har funnits länge, tyder statistik på e-postmarknadsföring att denna strategi fortfarande fungerar och kommer att förbli populär 2025.

E-postmarknadsföringsstatistik — Redaktörens val

  • E-postmeddelanden är effektivare än sociala medier för att skaffa nya kunder.
  • Att skicka 3 övergivna varukorgsmail kommer att resultera i 69 % fler beställningar.
  • Du får en genomsnittlig avkastning på $38 för varje dollar som spenderas på e-postmarknadsföring.
  • Mobilanvändare står för 50 % av alla e-postmeddelanden som öppnades under 2018.

Om du vill se mer statistik har vi sammanställt några som borde berätta hur det kan hjälpa ditt företag att växa sig större.

Allmän statistik för e-postmarknadsföring

För att börja listan, låt oss titta på lite allmän statistik för e-postmarknadsföring. Dessa borde ge dig en bättre uppfattning om hur populär e-postmarknadsföring är idag och hur det kan hjälpa ditt företag att växa.

Vi har också information om några av de utmaningar som du kan möta när du driver din kampanj.

1. Det fanns 3.9 miljarder e-postanvändare 2019.

(Statista)

Det är förvånande att trots populariteten för meddelandeappar och sms använder många fortfarande e-post för att kommunicera. Det fanns 3.9 miljarder e-postanvändare 2019. Och den siffran kommer att växa till 4.48 miljarder användare 2025.

Under 2018 skickade och tog människor emot ungefär 281 miljarder e-postmeddelanden varje dag globalt. År 2023 säger Statista att detta kan växa till 347 miljarder år 2025. Vi kommer att fortsätta att kommunicera med e-post under de kommande åren.

2. E-postmeddelanden är effektivare för att skaffa kunder än sociala medier.

(McKinsey)

Du skulle vilja använda e-postmeddelanden eftersom de är mer effektiva när det gäller att skaffa nya kunder än sociala medier. Nästan 40 gånger effektivare än Facebook och Twitter tillsammans.

91 % av amerikanska konsumenter använder fortfarande e-post varje dag. Och e-postmeddelanden är mer benägna att be sina mottagare att göra ett köp - minst 3 gånger fler än inlägg/mej i sociala mediersages.

3. Det har varit mer e-postengagemang under 2019.

(HubSpot)

78 % av marknadsförare märkte en ökning av e-postengagemang under 2019. Det är trots den decennier gamla debatten om huruvida e-postmarknadsföring är död eller inte.

Av alla branscher verkar resor ha den bästa avkastningen på investeringen (ROI). Branscher som media, e-handel, reklambyråer och mjukvara ligger inte långt efter.

4. 14.8 % av mejlen når inte inkorgen.

(E-postverktygstestare)

Genomsnittet e-postleverans räntan är 85.2 % enligt Email Tool Tester. Det betyder att 14.8 % av e-postmeddelandena försvinner eller fastnar i skräppostmappen.

Olika faktorer påverkar leveransbarheten av ett e-postmeddelande. Dessa inkluderar e-postinnehållet, hur ofta du skickar e-postmeddelanden och mottagarens inaktivitet.

När det gäller den sista punkten bör du regelbundet kontrollera din e-postdistributionslista och ta bort inaktiva användare eller ge dem en chans att välja bort det.

5. Det har skett en uppgång i öppna priser för utbildningsbranschen under 2020.

(E-marknadsföringsplattform)

Under 2020 har det skett en topp i öppet priser för e-post inom utbildningssektorn. Det är högst i branscher med 37 %.

De branscher som kommer i närheten av det är bank (37 %), gästfrihet (32 %), jordbruk (29 %) och detaljhandel (29 %).

Anledningen till uppgången i utbildningen beror sannolikt på den globala pandemin och den osäkerhet den medförde alla.

6. Marknadsförare använder främst e-post för att generera potentiella kunder.

(MarketTailor)

Enligt 89 % av marknadsförare är e-post deras primära kanal för att generera potentiella kunder. 54 % av dem anser också att e-post är den mest effektiva typen av digital marknadsföring samtidigt som den är minst svår.

E-postmarknadsföringsstatistik för företag

Dessa är e-postmarknadsföringsstatistik som är specifik för företag. Se vad du kan förvänta dig när du lanserar en e-postmarknadsföringskampanj 2025.

Det här avsnittet innehåller information om den genomsnittliga avkastningen på investeringen för e-postmarknadsföring, vad de används till, hur man samlar in potentiella kunder via e-post och mer.

7. ROI för e-postmarknadsföring är $57.

(DMA)

Under 2019 släppte DMA en studie som visar hur avkastningen på investeringen för e-postmarknadsföring växte till $57. Det är $10 mer än den tidigare ROI från deras senaste studie.

2019 års rapport nämner också att marknadsförare fortfarande tror att e-post förblir den strategiska nyckelkanalen på 91 %. Den följs av sociala medier med 83 %.

8. 87% av marknadsförare använder e-post för att dela innehåll.

(Innehållsmarknadsföringsinstitut)

B2B-marknadsförare rankar e-postmeddelanden i sina topp 3 distributionskanaler för att marknadsföra innehåll till 87 %. Överst på listan ligger sociala medier på 91% följt av hemsida/blogg på 89%.

Men Content Marketing Institute påpekar att sociala medier och bloggar har ytterligare fördelar som att deras innehåll publiceras på tredjepartswebbplatser och att etablera relationer med influencers. Detta är anledningarna till att de rankas över e-postmeddelanden.

9. Målsidor fungerar fortfarande bäst för att bygga en e-postlista.

(Alltså skicka)

Med 23 % är målsidor fortfarande det föredragna sättet att registrera användare för en e-postlista. Men det är inte att säga att marknadsförare inte har prövat andra sätt.

Andra populära registreringsformulär inkluderar lyckohjulet (10 %), registreringsrutor (1.3 %) och popup-fönster (3 %). Samma rapport visar att du kan be användarna att svara på upp till 3 fält (exklusive deras e-postadress) och ändå få en registreringsgrad på 10 %.

Om du använder registreringskombinationen av e-post + telefonnummer får du den högsta registreringsfrekvensen på 10.15 %. Detta är till och med större än kombinationen e-post + namn på 7.41 %.

10. Glöm inte att skicka e-postmeddelanden om övergivna kundvagnar.

(Oberlo)

Du kan skicka 3 e-postmeddelanden om övergivna kundvagnar och det kommer att resultera i 69 % fler beställningar än ett enda e-postmeddelande skulle kunna. Det beror på att dessa användare redan visade en avsikt att köpa. De måste bara påminnas om det väntande köpet.

11. E-postmeddelanden har hög avkastning på investeringen.

(E-post måndag)

Visste du att för varje $1 som spenderas på e-postmarknadsföring kan du få en avkastning på $38 i genomsnitt? 1 av 5 företag rapporterar en ROI på 70:1.

Nyhetsbrev är det mest effektiva sättet att leverera e-postinnehåll för att nå marknadsföringskampanjens mål. Du kan använda köpvanor för att segmentera målgruppen.

12. Många marknadsförare använder verktyg för e-postautomatisering.

(Marknadsföringsdiagram)

64 % av B2B-marknadsförare använder nu e-post marknadsföringsautomatiseringsverktyg att skicka innehåll till kunder och leads.

De använder automatisering på två sätt. 47 % använder dem för flerstegs välkomstmail för nya kontakter. 46 % använder dem för reklamförsäljningsfokuserade kampanjmail. Endast 28 % av dem är för transaktionella e-postmeddelanden. 9 % är för program för att främja program.

E-postmarknadsföringsstatistik för konsumenter

Vilken typ av e-postmeddelanden gillar konsumenterna? När är de mest aktiva? Vill de ens ta emot reklammejl?

Det här avsnittet svarar på alla dessa frågor och mer. Lär känna personerna du ska nå ut till genom denna statistik.

13. Folk öppnar fler e-postmeddelanden från ideella organisationer.

(Få svar)

Ideella e-postmeddelanden får en öppningsgrad på 36.15% vilket är den högsta bland alla branscher som Get Response analyserat. Byråer fick den lägsta öppna räntan på 16.10%. Det är goda nyheter, särskilt om du driver en ideell organisation.

Byråerna fick också den lägsta klickfrekvensen på 1.87 %. Publishing är den bästa presterande i denna kategori med 6.46 %.

Notera: Öppningsfrekvens är andelen användare som öppnar ett e-postmeddelande. Klickfrekvens hänvisar till andelen personer som klickar på länkar i ett e-postmeddelande.

14. Människor är mer benägna att öppna personliga e-postmeddelanden.

(Dataaxel)

E-postmeddelanden med personliga ämnesrader ökar öppettiderna med 50 %. Rapporter angav dock att endast 2% av e-postmeddelanden använder personalisering. Under det andra kvartalet 2 gjorde 2017 % av de skickade e-postmeddelandena inte sina ämnesrubriker personliga, vilket är en indikation på att marknadsförare inte insåg dess betydelse.

Under samma period inkluderade 1.1 % av mejlen mottagarens för- och efternamn. 1.2 % var personliga baserat på faktorer som webbläsarbeteende och köphistorik.

15. Människor gillar interaktivt innehåll i sina e-postmeddelanden.

(MTA)

Om du lägger till videor i ett e-postmeddelande ökar klickfrekvensen med 300 %. Det visar bara att människor gillar att ha interaktivt innehåll i sina e-postmeddelanden. Men det behöver inte bara vara videor.

Du kan lägga till animationer som framhäver några av punkterna du försöker göra i e-postmeddelandet. GIF-filer fungerar också. Att ha reglage, dragspelsanimationer eller hopfällbara menyer ger också en känsla av interaktion.

16. Folk gillar att läsa e-postmeddelanden mitt i veckan.

(CoSchedule)

Om du ska skicka marknadsföringsmejl bör du göra det mitt i veckan. Människor är mer mottagliga för att ta emot e-post under dessa dagar. Den bästa dagen att mejla är tisdag följt av torsdag och sedan onsdag.

När det gäller tiden rekommenderar CoSchedule att du gör det kl. 10. Andra alternativ inkluderar 8, 2 och 6.

17. Människor vill ta emot marknadsföringsmejl.

(Marknadsföra Sherpa)

Av 2,057 80 vuxna sa mer än 60 % av dem att de skulle vilja få reklammejl minst en gång i månaden. Omkring XNUMX % sa att de föredrar att få e-postmeddelanden minst en gång i veckan.

96 % av människor som tjänar någonstans mellan $75,000 99,900 och $92 XNUMX skulle vilja ta emot reklammejl från företagen de gör affärer med. XNUMX% av människor tjänar $100,000 XNUMX och över är också bra med att ta emot reklammejl.

18. 34 % av konsumenterna gillar inte att få rekommendationer som inte matchar deras intressen.

(Adobe blogg)

Adobe nämner i sin rapport att 34 % av konsumenterna inte gillar när de rekommenderas produkter som inte matchar deras intressen.

Samma rapport tillägger också att 21 % av konsumenterna som använder sina mobila enheter för att kolla e-post hatar när de får e-postmeddelanden som inte är optimerade för mobila enheter.

40 % av användarna vill att deras e-post ska ha mer informativt innehåll och inte bara produktkampanjer.

Mobil e-postmarknadsföringsstatistik

Fler människor använder sina mobila enheter för att läsa och svara på e-post i dessa dagar. I det här avsnittet kommer vi att täcka några av de saker du behöver veta om e-post usage på telefoner och surfplattor.

Hur många e-postmeddelanden öppnar folk när de använder sina telefoner? Vilket operativsystem används vanligtvis för att läsa e-postmeddelanden? Föredrar folk att läsa e-postmeddelanden på telefoner eller surfplattor? Vi har svaren.

19. Mobilanvändare står för 50 % av alla e-postmeddelanden som öppnades 2018.

(Kampanjövervakning)

Mer än 50 % av e-postmeddelanden som öppnades 2018 var på mobila enheter. Vissa faktorer leder till detta beteende. Dessa inkluderar ålder, geolokalisering, industri och e-posttyp.

Det finns också tillfällen då användare skulle öppna e-postmeddelanden initialt på sina telefoner innan de bytte till ett skrivbord senare på dagen. 40 % av personer som är 18 år och yngre kommer alltid att öppna sina e-postmeddelanden med sina telefoner.

20. De flesta mobila e-postmeddelanden läses med en iPhone.

(Lackmus)

Under 2018 nås de flesta e-postmeddelanden med iPhone med 29 %. Det följs av gmail Mobil på 27%.

E-postmarknadsförare har svårt att arbeta med Android eftersom det är en långsam adoptionshastighet till skillnad från i Apples fall. Äldre Android-enheter kan inte uppgradera till nyare OS-versioner. Detta leder till en fragmentering av Android som påverkar e-postklientens marknadsandel.

21. Fler människor öppnar mejl på smartphones än surfplattor.

(OptinMonster)

De som öppnar e-postmeddelanden på mobila enheter skulle mer sannolikt använda en smartphone snarare än en surfplatta. 81 % av användarna öppnar sina e-postmeddelanden på smartphones. Endast 21 % använder en surfplatta.

Om mottagaren läser ett e-postmeddelande på en mobil enhet och sedan läser det igen på en stationär dator, är det 65 % chans att kunden klickar sig vidare.

E-postmarknadsföringsstatistik — Slutsats

Det finns tillräckligt med information för att dra slutsatsen att e-post kommer att förbli stort 2025. Men vad lärde vi oss av dessa siffror?

När du lanserar din e-postmarknadsföringskampanj, kom ihåg att nästan hälften av din publik kommer att använda sina mobila enheter för att läsa dem. Du vill göra dina e-postmeddelanden interaktiva och anpassa dina ämnesrader.

Det är en bra idé att skicka e-postmeddelanden för att påminna användare om föremål i deras övergivna vagnar. Och den bästa tiden att skicka ett e-postmeddelande är på en tisdag morgon runt 10:XNUMX.

Vill du lära dig mer?


Källor
Christopher Benitez är en frilansskribent som är specialiserad på digital marknadsföring. Hans arbete har publicerats om SEO och affiliate-marknadsföringsspecifika nischer som Monitor Backlinks, Niche Pursuits, Web Hosting Secret Revealed och andra.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 5,100 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.