( 1 )
E-postmarknadsföring har undvikits av många, ännu mer när den anses vara "död" då och då. Det är det som gör det så viktigt.
Så, hur många e-postmeddelanden skickas per dag?

Som du kan se är de många. Men hur många av dem levereras?
I kölvattnet av covid-19 brann skräppostfilter plötsligt. Skräppost står för 85 % av alla e-postmeddelanden som skickas, och 85 % av alla organisationer drabbades av nätfiske 2020, enligt DataProt.
Men betyder det att alla skräppostmeddelanden är bluffmejl? Nej inte direkt. Men det betyder också att ett mejl som levereras i skräppost-/skräpmappen är så gott som obefintligt.
Det är här skillnaden mellan leverans och leveransbarhet ligger.
Ett e-postmeddelande som levereras räknas i din leveranshastighet, oavsett om det hamnat i mottagarens skräppost-/skräppostmapp eller deras inkorgsmapp. En leveranshastighet kan inte berätta något om huruvida dina e-postmeddelanden levererades till mottagarens inkorgsmapp.
Tvärtom, enligt MoosendÄr plattform:

Att få in en kampanj i en potentiell kunds inkorg är allt som betyder något när man pratar om leverans, vilket betyder att leverans och leverans är två ärter i en pott, men de är fortfarande två olika saker.
Så eftersom leverans är mycket viktigare än leverans – eftersom det inte är någon idé att skicka e-postmeddelanden som hamnar i en skräppost-/skräpmapp – hur kan du testa och öka det?
Låt oss gå vidare och se alla problem som kan uppstå och hur du kan lösa dem genom att implementera några justeringar och välja rätt ESP för ditt företag.
Det första du måste ta hänsyn till bör vara din e-postlista.
När du bygger din e-postlista måste du implementera tekniker som ger dig intresserade leads. Detta minimerar möjligheten att människor markerar dina e-postmeddelanden som skräppost.
Antydan: En spammare är inte bara en organisation som skickar skräppost. Att skicka oönskade e-postmeddelanden med genuint bra e-postinnehåll skickar fortfarande skräppost, enligt internetleverantörer. Om ditt företag har köpt en e-postlista som har skördats med hjälp av otrevliga metoder på webben, kommer den inte att se bra ut längre fram, oavsett hur värdefullt ditt innehåll är.
Låt oss nu prata om vad som kan hända innan de levereras. Det finns chansen för en hård studs och den för en mjuk studs.
Eftersom de flesta e-posttjänster ger gott om utrymme och till och med går så långt att de sorterar e-postmeddelanden i kategorier automatiskt, är möjligheten för en mjuk studs på grund av en full inkorg inte så trolig längre.
Låt oss nu anta att din e-post levereras i dina potentiella kunders inkorg, oavsett om det är din inkorg eller dina kampanjer och sociala flikar.
I själva verket, enligt Gmail-statistik, "e-postmeddelanden taggade som "Kampanjer" har vanligtvis en hög placeringsgrad i inkorgen på cirka 84.5 %.", vilket innebär att reklaminnehåll skiljer sig mycket från spaminnehåll. Men låt oss se vad som händer där.
Men låt oss anta att du har alla problem ovan under kontroll. Bra leveranstider är inte höga leveranstider. Låt oss se hur du kan åtgärda det.
Leverans av e-post är till stor del – om inte enbart – beroende av de verktyg du kommer att använda. Detta gör det till en ganska komplex fråga, och inte alla kan skapa ett verktyg som gör att de kan skicka rätt e-post vid rätt tidpunkt. Det är därför det är avgörande att välja ut e-postmarknadsföringsprogram som kan ge dig viktiga verktyg som segmentering, personalisering och listbyggande samtidigt som den är intuitiv och enkel att använda.
Att bygga dina egna verktyg är trots allt inte något alla kan göra - därav behovet av en ESP som kan hjälpa till med dina e-postmarknadsföringssträvanden.
Men vad påverkar dina leveranshastigheter, förutom kvaliteten på din e-postlista och skräppostklagomålen som vi diskuterade tidigare? Låt oss titta på huvudorsakerna bakom dåliga leveranstider.
Att tackla ovanstående kommer naturligtvis inte att spara dina leveranspriser på ett magiskt sätt om du inte är tillräckligt försiktig. Vanligtvis börjar problemet när marknadsförare använder strategier för att generera potentiella kunder som inte exakt kommer att klara av.
Bortsett från inköpslistor, som kan vara ödesdigra för din leveransbarhet, kan användning av enkel opt-in istället för dubbel opt-in leda till många missförstånd angående dina e-postkampanjer och kvaliteten på dina leads som helhet. Kanske ville din prenumerant gå vidare för att få en gratisbit, eller så läste de inte riktigt dina villkor.
Att använda dubbel opt-in kan minimera dessa problem. För vissa skapar det onödig friktion. Det är dock sant att om en användare verkligen är intresserad av ditt innehåll, har de inget emot att verifiera sin e-post för att prenumerera på din e-postlista. Denna friktion kan rädda dagen genom att hålla din lista ren och snygg. Detsamma gäller en avregistreringsknapp som är enkel att använda och där användaren kan se den. Detta kommer att leda till färre "Markera som skräppost"-åtgärder.
Glöm heller aldrig att använda e-posttestverktyg som kan visa dig problemen med dina kampanjer. Kanske fungerar inte HTML-versionen av din e-post, eller så saknas din avsändarpoäng. E-posttestverktyg kan visa dig vad som gick fel och hjälpa dig att fatta datadrivna beslut för dina nästa steg.
Kanske var det innehållet du använde, eller så innehöll din ämnesrad och brödtext ord som var lite för skräppost, eller så såg din e-post ut lite för "trasig" för användarens enhet.

Se hur några av orden som vi anser vara tillräckligt "oskyldiga" för att finnas i e-postmeddelandets text och ämnesrad kan få e-postkampanjer att utlösa spamfilter? Se till att använda ord som "Erbjudande" eller "Påminnelse" klokt, och se till att undvika symboler som "$$" eller för många utropstecken.
En annan fråga vi skulle kunna ta upp angående dålig leveransbarhet är hur GDPR-kompatibla dina kampanjer är. Att köpa listor eller till och med skicka mejl till icke-intresserade personer kan betraktas som ett brott mot GDPR. Särskilt om du inte är försiktig med de leadgenereringstjänster du använder.
Slutligen, och kanske viktigast av allt, kommer dina leveranshastigheter att lida om du inte är försiktig med att upprätthålla ett perfekt avsändarrykte.
I det här skedet måste du investera i en IP-adress som gör att internetleverantörer kan spåra och spåra dina e-postkampanjer. Det kan vara antingen en dedikerad eller en delad IP-adress. Använd den förra om du har en stor sändningsvolym. Den senare är för lägre sändningsvolymer som kan "absorbera" misstag från andra avsändare – eller dina egna – medan den delade volymen kommer att optimera ditt avsändarrykte, förutsatt att alla företag som delar denna pool kommer att implementera bästa praxis för leverans.
Å andra sidan kräver större sändningsvolymer en dedikerad IP-adress. Leveransresultatet kommer enbart att vara ditt ansvar i så fall, men det kommer även misstag och straff som är mycket svårare att studsa tillbaka från.
Det är dags att sammanfatta eftersom det finns många felbehandlingar att hålla utkik efter som kan skada dina leveranspriser utan att du ens inser det.
Det finns dock ett par andra saker som vi inte har diskuterat ännu. Den ena är att inte använda generiska e-postadresser eller någon e-postadress som inte inkluderar en företags-e-postadress.
En generisk e-postadress ser opersonlig ut och representerar inte en levande organism med en innovativ innehåll marknadsföring vision – vilket är vad ditt varumärke ska presenteras som – utan snarare ett fristående, otillgängligt varumärke som inte värdesätter sina kunder.
Å andra sidan kommer e-postadresser som inte är företagets e-postadresser – särskilt @gmail-adresser – inte att representera ditt varumärke och inte ens motsvara ett varumärke i första hand. Eftersom du inte kan visa upp vem du är kommer din e-postkampanj att betraktas som skräppost.
Slutligen kan icke-segmenterade e-postkampanjer också skada din leveransbarhet. Ta bara en titt på denna statistik:

Segmenterade e-postmarknadsföringskampanjer som kan producera en personlig e-postdesign och relevant marknadsföringsmessages kommer att delas och ha fler öppna och klickfrekvenser. Detta, för internetleverantörer, är en indikation på att ditt innehåll är värdefullt, och därför inte skräppost.
Utmaningarna med e-postmarknadsföring är mer än bara leveranshastigheter. Att inte skapa användarpersonas och inte A/B-testa dina e-postmarknadsföringskampanjer, dina ämnesrader och ditt innehåll överlag kan skada dina öppnings- och klickfrekvenser. Detta kommer att resultera i att du får en lägre ROI än du förväntade dig och att du inte fullt ut drar nytta av fördelarna med e-postmarknadsföring.
Om du inte använder dubbel opt-in och inte använder en tydlig och transparent registrerings- och avregistreringsprocess kan det skada dina leveranspriser. Att skapa bilden av ett varumärke som antingen inte bryr sig om sina framtidsutsikter eller inte är tillräckligt bra för att förbli top-of-mind gjorde aldrig någon tjänst.
Redaktörens anmärkning: detta är ett gästinlägg från Téa Liarokapi, Senior Content Writer på Moosend. Har du kunskap om digital marknadsföring eller programvara? Pitch din bloggidé med hjälp av vår kontakt sida.