Letar du efter ett CRM-system för ditt företag, men är inte säker på vilka funktioner som är viktiga? Du är inte ensam. Med så många olika alternativ tillgängliga kan det vara svårt att avgöra vilket som är rätt för dig.
Likaså har själva konceptet med kundrelationshantering utvecklats så mycket under de senaste åren, specifikt med avseende på hur tekniken har tagit sig in för att automatisera de mest komplexa funktionerna. Till exempel, tidigare använde företag en Rolodex för att hålla reda på sina kunder. Men idag finns det CRM-system som kan göra mycket mer än att bara lagra kontaktinformation.
Oavsett om allt detta låter överväldigande och helt nytt för dig eller om du bara letar efter lite vägledning, oroa dig inte – vi är här för att hjälpa dig. I det här inlägget kommer vi att diskutera de främsta CRM-funktionerna som ditt företag behöver så att du kan ta med dig den kunskapen till urvalsprocessen för CRM-programvara. Låt oss dyka in!
För de oinitierade, CRM är en förkortning för "customer relation management". CRM-system är mjukvarulösningar som hjälper företag att hantera sina kunddata, spåra försäljnings- och marknadsföringsinteraktioner och automatisera olika processer relaterade till kundservice.
Målet med alla CRM-system är att hjälpa företag att förbättra sina relationer med sina kunder. Genom att ha all din kunddata på ett ställe kan du få en bättre förståelse för dina kunders behov och hur du bäst servar dem. Dessutom kan CRM-system hjälpa dig att automatisera olika uppgifter relaterade till kundservice, försäljning och marknadsföring, vilket kan spara tid och förbättra din effektivitet.
Från och med 2023 är de tre populäraste CRM-lösningarna på marknaden Salesforce, Microsoft Dynamics och Oracle med 3 %, 33 % respektive 22 % av marknadsandelen.
CRM-system används för ett brett spektrum av uppgifter. Här är några av de vanligaste användningsfallen att överväga och vara medveten om:
Nu när vi har diskuterat vad ett CRM är, såväl som några av de vanligaste användningsfallen för CRM-system, är det dags att gå in på det knasiga och diskutera vilka funktioner du bör leta efter i ett CRM-system.
Det finns många olika CRM-programvarufunktioner där ute, men alla är inte viktiga för alla företag. I det här avsnittet kommer vi att diskutera de 12 bästa CRM-funktionerna som ditt företag behöver just nu:
Den första och viktigaste funktionen du bör leta efter i en CRM-system är kontakthantering. Det här kan tyckas vara en självklarhet, men det är viktigt för alla företag som vill hantera sina kunddata effektivt.
Ett bra kontakthanteringssystem gör att du kan lagra alla dina kunddata på ett ställe. Dessutom bör det ge dig möjligheten att segmentera dina kontakter så att du enkelt kan hitta den information du letar efter.
Leadhanteringsfunktioner hjälper dig att känna igen och spåra dina leads under hela försäljningsprocessen. Du kommer att kunna poängsätta dina leads och, om det behövs, filtrera bort dem till en annan medlem av din personal för att omvandla specifika leads till betalande kunder med hjälp av lead management. Enligt a Salesforce Status of Sales rapport, blir det allt viktigare att säljteam närmar sig potentiella köpare med en mängd kunskap till hands som bara kan ackumuleras via rapportering, analyser och noggrann leadshantering.
Eftersom döda leads kan stanna i ett CRM i veckor eller månader, kan en skicklig försäljningschef övervaka potentiella kunder och omfördela tysta eller till synes värdelösa leads till olika medlemmar av deras personal för återkoppling, allt tack vare dessa verktyg.
Lead management är ett annat måste för företag som är i branschen för att generera leads. Ett bra hanteringssystem för potentiella kunder hjälper dig att spåra och hantera dina potentiella kunder så att du kan avsluta fler affärer och få din verksamhet att växa.
En annan viktig CRM-funktion är hantering av försäljningspipeline, vilket är särskilt användbart för företag med ett säljteam. Ett bra hanteringssystem för försäljningspipeline gör att du kan hålla koll på din säljares framsteg. Det kommer också att ge dig information om vilka kontrakt som är mer benägna att stänga och vilka som inte gör det.
Om du har ett säljteam kommer du att tycka att ett CRM är ovärderligt så att det kan hjälpa till med övergripande organisation och effektivitet. Genom att förstå vilka försäljningar som ligger längre fram i processen kan du lägga mer tid på att fokusera på affärer som är nära att avslutas och mindre tid på de som kanske inte leder till intäkter.
Möjlighetshantering är en annan CRM-funktion som kan vara till hjälp för företag med ett säljteam. Den här funktionen kan hjälpa dig att spåra framsteg och prestanda över en mängd olika mätvärden. För att vara specifik beskriver möjlighetshantering ett system som:
Om du vill öka din försäljning är möjlighetshantering en CRM-funktion som du definitivt bör överväga. Genom att spåra möjligheter kan du snabbt identifiera vilka som är värda att eftersträva och vilka som inte är det. Dessutom kan du använda möjlighetshantering för att coacha ditt säljteam och hjälpa dem att sluta fler affärer.
Det är troligt att ditt företag också skulle dra nytta av kontohantering, som beskriver ett system som lagrar all kunddata på ett ställe. Det ger vanligtvis också:
Om du vill förbättra dina kundrelationer är kontohantering en CRM-funktion du bör leta efter. Genom att lagra all din kunddata på ett ställe kan du snabbt komma åt den information du behöver. Dessutom kan du använda kontohantering för att segmentera dina kunder så att du kan ge dem skräddarsydd service.
Försäljnings- och marknadsföringsrapporter kombinerar all din försäljnings- och marknadsföringsinformation, som ingår i varje CRM vi har tittat på. Ju fler rapporttyper du kan komma åt, desto bättre. Några vanliga rapporttyper inkluderar potentiella kunder som genererats under en viss tid, försäljningar som har skett under en viss tid, uppringda samtal, e-postmeddelanden som klickas på och så vidare.
Analytics, å andra sidan, ger värdefull information om dina kunder och potentiella kunder. Denna information är viktig eftersom den kan hjälpa dig att göra bättre val om artiklar, tjänster, marknadsföring och övergripande kommunikation som du tillhandahåller dina konsumenter. Nyckelattribut att leta efter här inkluderar vinst- och förlustdata, ROI, webbanalys och kundsegmentering.
Vikten av rapportering och analys bevisas av användningsfrekvenser. Enligt en studie gjord av SoftClouds, 82% av de tillfrågade företagen använder aktivt CRM för försäljningsrapportering, specifikt.
Rapportering och analyser är nödvändiga för alla företag som vill fatta datadrivna beslut. Genom att ha tillgång till rapporter kan du spåra dina framsteg och resultat över tid. Dessutom kan du använda rapportering och analyser för att identifiera förbättringsområden för ditt företag.
Mobilt CRM är en annan funktion som kan vara till hjälp för företag av alla storlekar. Ett bra mobilt CRM-system ger dig tillgång till din kunddata från din mobila enhet. Dessutom kommer det att ge dig möjligheten att hantera ditt säljteam och spåra deras resultat medan du är på språng.
I själva verket, enligt Algoworks, 81 % av de tillfrågade angav att de nu använder CRM-programvara på flera enheter – inte bara stationära datorer.
Mobilkompatibilitet är nyckeln för att vara en effektiv chef och/eller allmän övervakare för projekt och team. Att vara tillgänglig för att svara på viktiga frågor när du är på språng är ibland absolut nödvändigt. Denna tillgänglighetsnivå kan dock vara till hjälp för teammedlemmar också, och ett CRM med en mobilapp innebär att alla kommer att vara på samma sida, oavsett var de är.
Du sparar tid för ditt marknadsföringsteam om du har ett övervakningssystem för sociala medier inbyggt i ditt CRM eftersom de inte behöver flytta plattformar för att utföra den grundläggande funktionen att övervaka ditt företags sociala medier. God social integration inkluderar ofta socialt lyssnande, sociala analyser angående likes, kommentarer, omnämnanden, delningar, etc, och kundidentifiering. Du kommer sannolikt också att hitta schemaläggningsverktyg för sociala medier.
Integrering av sociala medier är ett måste för företag som vill förbättra sina kundrelationer. Genom att koppla ditt CRM till dina sociala mediekonton kan du snabbt svara kunder och lösa eventuella problem de kan ha. Dessutom kan du använda sociala medier integration för att spåra interaktioner och övervaka sentiment.
Sales CRM-programvara kan hjälpa dig att få och behålla kunder genom att tillhandahålla enastående kundservice. Den här funktionen ger dig en fullständig bild av kunderna, från den första kontaktpunkten till den sista försäljningen, med allt som finns att veta om dem. Den kan också automatiskt hålla reda på alla kontaktpunkter, inklusive förvärv av leads och avslutade försäljningar, såväl som försäljningshistorik, incidenter, webbplatsbesök, köphistorik och andra aktiviteter för framtida referens.
Om du vill förbättra dina kundrelationer så är kundservice en CRM-funktion du bör leta efter. Genom att effektivisera din supportprocess kan du snabbt lösa eventuella problem som dina kunder kan ha. Dessutom kan du använda kundtjänst för att hantera kundinteraktioner och spåra kundnöjdhetsnivåer.
Ofta där CRM verkligen lyser är genom antalet tredjepartsintegrationer de tillhandahåller. Dessa integrationer kan sträcka sig från projektledningsprogram till plattformar för marknadsföringsautomatisering. Och de kan ge ditt företag ett antal fördelar, såsom ökad produktivitet och effektivitet.
Om du vill kunna koppla ihop ditt CRM med andra affärsapplikationer så behöver du ett CRM-system med bra integrationsfunktioner. Det öppnar upp ditt företag för ett bredare utbud av automatiseringar som kan spara tid, pengar och ansträngning.
Ofta erbjuder CRM-programvara också anpassningsalternativ så att du effektivt kan märka den för att matcha ditt företags varumärke. Detta kan inkludera allt från anpassade logotyper till kompletta färgschemaändringar.
Anpassningsalternativ är viktiga för företag som vill använda sitt CRM-system som ett marknadsföringsverktyg. Genom att kunna varumärket ditt CRM kan du göra det till en förlängning av dina marknadsföringsinsatser. Dessutom kan anpassning göra det lättare för dina anställda att använda ditt CRM-system eftersom det kommer att vara bekant för dem.
En annan CRM-funktion som kan vara fördelaktig för organisationer av alla storlekar är tidsspårning. Ett bra tidsspårningssystem gör att du kan hålla koll på ditt säljteams framsteg och upptäcka områden som kan optimeras eller effektiviseras genom automatisering eller strömlinjeformade arbetsflöden.
Verktyg för tidsspårning hjälper företag på en mängd olika sätt, inklusive:
CRM-programvara är viktig för företag av alla storlekar. Se till att du överväger de funktioner som ditt företag behöver så att du kan fatta ett välgrundat beslut om vilken programvara du ska välja.
Och om du redan använder ett CRM, granska de funktioner du har konfigurerat och använder för närvarande. Finns det några områden där du kan optimera processer ytterligare? Kan du förbättra arbetsflöden och hjälpa ditt team med ytterligare automatisering? Eller så är det dags att byta till ett annat CRM som erbjuder ett bredare utbud av funktioner.
Med så många toppklassiga tjänster där ute, är vi säker på att hitta något som passar dina behov och din budget.
Lycka till!