Den bästa uppmaningen till exempel gör en enorm skillnad för varumärken – särskilt när du är i en konkurrenskraftig nisch. Oavsett om du vet exakt vad de gör och vad de är till för, har du förmodligen stött på en online och utanför. Om du någonsin har hört ett radioprogram säga till dig att "Ring nu" för att delta i en tävling, eller laddat ner en mjukvara som Dropbox eller Spotify, har du aktivt svarat på en "Call to Action" eller "CTA".
En uppmaning till handling är ett värdefullt verktyg i marknadsföringen. Den är utformad för att inspirera till ett specifikt svar från en publik och uppmana dem att vidta positiva åtgärder. Varje gång du ber din konsument att köpa en produkt, fylla i ett formulär eller ladda ner något, uppmanar du dem att agera för ditt företags räkning.
Mer än 90% av besökarna som hamnar på din webbplats som läser din rubrik kommer också att läsa din CTA-kopia. Detta innebär att du kan öka din genomsnittliga klickfrekvens om du lägger till en CTA på din Facebook-sida med upp till 285%. Det är det som gör en bra CTA så värdefull för marknadsförare – utmaningen ligger i att hitta uppmaningsexempel som fungerar.
Vid ett ögonkast kan en uppmaning till handling verka som bara ytterligare en del av alla affärsomvandlingsstrategier. Det fungerar tillsammans med dina andra viktiga marknadsföringselement, såsom kopiering och bilder, för att engagera din publik och underlätta en konvertering.
Men rätt CTA är mer värdefull än vad många inser.
I dagens snabba värld behöver konsumenter ofta vägledning för att övertyga dem om att göra något värdefullt för ditt företag. Om en kund läser ett blogginlägg som slutar utan någon uppmaning, trycker de helt enkelt på bakåtknappen och går någon annanstans. En bra CTA kan dock övertyga en redan engagerad besökare att gå ett steg längre och registrera sig för en prenumeration på nyhetsbrev, nå ut till ditt varumärke eller till och med slutföra ett köp.
Naturligtvis har inte varje uppmaning samma inverkan på din kund.
Vissa termer som "Köp nu" eller "Skicka" i ett kontaktformulär kan kännas aggressiva och överväldigande för din publik. Även till synes små detaljer som färgen på din CTA-knapp kan göra skillnad. Till exempel, SAP hittade bara genom att använda en orange CTA-knapp, de kunde förbättra sin konverteringsfrekvens med 32.5 %.
För att få flest konverteringar från din uppmaning till handling behöver du därför lära dig vilken typ av ord, fraser och design som resonerar med din målgrupp, och arbetar för att konsekvent optimera dina ansträngningar.
Ju mer du förfinar din CTA, desto mer kommer du att dra nytta av:
Så, hur skriver man en effektiv uppmaning? Det första steget är ordentlig planering.
Olika CTA:er påverkar kunderna på specifika sätt. Till exempel kan "Få din kostnadsfria provperiod" vara mer övertygande för en konsument med en budget än något som "Registrera dig nu". Innan du ens börjar skriva är det bäst att göra din forskning genom att:
Innan vi tar upp vår lista med uppmaningsexempel är det värt att titta på några av de tekniker du kan använda för att göra dina CTA så effektiva som möjligt. Speciellt är varje målgrupp olika, så din CTA-strategi kan skilja sig beroende på vem du försöker nå.
Till exempel antar många företag att placera sin CTA-knapp "ovanför mitten" (innan en kund behöver rulla) på en webbplats är ett bra sätt att öka konverteringarna. Men Neil Patel upptäckte att folk gillar att samla in mer information om hans erbjudanden innan de klickar på något. Placera sina CTA:er ovanför mitten därför minskade sina konverteringar med 17 %.
Några gyllene regler att tänka på när du skriver dina CTA:er inkluderar:
Nu när du känner till alla grunderna för att skapa en övertygande CTA, är det dags att utforska lite inspiration. Det finns massor av fantastiska uppmaningsexempel där ute för att ge dig idéer. Vi har bara valt ut några av våra favoriter för att hjälpa dig.
Glossier kommer rakt på sak med sin övertygande Call to Action. Popup-fönstret som dyker upp på företagets hemsida när du laddar sidan fångar omedelbart din uppmärksamhet med en bild, emojis och en enkel förfrågan. Den roliga texten ovanför CTA hjälper till att lyfta fram företagets unika personlighet och får det att kännas som om du interagerar med en vän.
Själva CTA:n är djärv och lätt att se och sticker ut från resten av popup-fönstret. Det är också extremt enkelt. "I'm In" drar fördel av förstapersonsmetoden för att få kontakt med en publik. Det enkla språket gör också att det känns enkelt och okomplicerat att prenumerera på nyhetsbrevet.
Kort och koncist, Netflix använder sin uppmaning för att få dig att känna att du börjar på ett fantastiskt äventyr. Innan du ber dig göra något eliminerar företaget alla bekymmer du kan känna genom att låta dig veta att du kan se dina program var som helst och "avbryta när som helst".
Rubriken på sidan ger omedelbart en inblick i tjänstens värde, med ord som "Obegränsat" för att belysa hur varierande streamingprodukten kan vara. Liksom de flesta av de bästa exemplen på uppmaning, ser Netflix också till att dess knapp sticker ut, med en klar röd färg. Genom att placera formuläret för att ange din e-post på hemsidan på sin webbplats gör teamet det också enkelt att registrera sig.
Dollar Shave Club är ett av de bästa företagen i världen tack vare sitt fenomenala och personlighetsdrivna varumärke. Företaget vet också exakt vad dess kunder värdesätter högst när de gör ett köp. För att tilltala kunder som kan vara oroliga över priset på en prenumerationsrakprodukt lägger den till kostnaden direkt till sin CTA.
Uppmaningsknappen "Testa för £4" låter dig veta att du får en bra affär. Samtidigt påminner ordet "Try" oss om att vi inte kommer att vara bundna till några långsiktiga krav. Dollar Shave Club gör att processen att köpa något nytt känns tryggt, riskfritt och prisvärt.
Priset är ofta ett av de största hindren som hindrar kunder från att agera med ett varumärke. Genom att ta itu med det här problemet i din CTA kan du förbättra dina chanser till omedelbara konverteringar. ConvertKit ta bort omedelbart friktionen från köpprocessen med sin uppmaning, som uppmanar användare att starta en gratis provperiod.
Denna CTA använder termen "din" för att få besökarna att känna att rättegången redan tillhör dem, vilket minskar känslan av risk. Samtidigt ger den omgivande kopian runt knappen sinnesfrid och låter dig veta att du kan avbryta när som helst, utan att ange kreditkortsuppgifter. Denna CTA, placerad överst i vecket, är också bra på att sticka ut från resten av sidan. Den fångar omedelbart publikens uppmärksamhet i en kontrasterande färg.
Slak är en av världens favoriter samarbetsverktyg, inte en liten del tack vare dess fantastiska marknadsföringsinsatser. Företaget vet hur man gör livet så enkelt som möjligt för sin målgrupp, och det visar sig genom sin CTA-strategi.
I det här exemplet med uppmaning vädjar Slack omedelbart till fenomenet "rädsla för att missa" genom att berätta för kunderna att de kan köpa "nu" för att få 50 % rabatt. Det finns också en separat uppmaning som låter dig veta att du kan registrera dig hos Google för att minska tiden för att fylla i formulär. CTA-knappen sticker inte bara ut och adresserar kundernas problem, utan den är omgiven av innehåll som är avsett att ge kunderna en inblick i tjänstens värden, till exempel "höja ditt lagarbete".
Ett annat av de bästa exemplen på uppmaning som är värda att lära av idag är Grammarlys ren, enkel och rak CTA. Företaget berättar exakt vad du ska göra genom att klicka på högkontrastknappen "Hämta Grammarly”. Samtidigt riktar den sig mot alla problem som kunder kan ha genom att påminna dem om att tjänsten är gratis.
Denna uppmaning kan vara enkel, men den är bra på att lyfta fram varumärket av drawing uppmärksamhet på tjänstens namn. Liksom många av de populäraste uppmaningen som nämns här, Grammarly leder också till dess CTA-knapp genom att markera exakt vad du ska få. Det lilla textstycket ovanför knappen förstärker den "fet, tydliga, felfria" texten du kommer att kunna skapa.
Uppmaningen till handling på Crazyeggs hemsida är tydlig och effektfull och är effektiv på en mängd olika sätt. För det första sticker det direkt ut högst upp på sidan och fångar kundens uppmärksamhet direkt. För det andra använder innehållet ovanför knappen socialt bevis för att erbjuda sinnesfrid, vilket påminner dig om att över "300,000 XNUMX webbplatser" redan använder tjänsten.
Den faktiska CTA-knappen som används på den här sidan är också utmärkt för att uppmuntra kunder att ta ägarskap över sin nästa åtgärd. Genom att använda förstapersonsskrivstilen uppmuntrar det kunder att se sin egen värmekarta, vilket indikerar att den redan tillhör dem. Det finns också gott om innehåll runt knappen för att underlätta kunden i handlingen, till exempel en påminnelse om att du kan "avbryta när som helst".
En påminnelse om att CTA:er ska kännas vänliga och lättillgängliga, Basecamps uppmaning till handling undviker alla krävande eller aggressiva termer, som "nu" eller "köp". Istället uppmuntrar det kunderna att helt enkelt testa tjänstens funktionalitet för sig själva med "Ge Basecamp ett försök".
Denna CTA gör att konceptet med att registrera sig för Basecamp känns enkelt och riskfritt, vilket minskar friktionen i köpresan. Företaget förbättrar också kvaliteten på CTA med det omgivande innehållet. Det finns en rad under knappen som ger ett socialt bevisförklaring som låter dig veta hur många personer som redan har registrerat sig. Innehållet ovanför knappen belyser också alla nyckelproblem som tjänsten kan hjälpa till att lösa.
Även om flera CTA:er på en sida inte alltid kommer att fungera för varje varumärke, har det verkligen rätt inverkan på Salesforce hemsida. De två kontrasterande uppmaningsknapparna här ger kunderna möjlighet att bestämma om de vill "starta en gratis provperiod" eller "titta på demos", för att utveckla sin förståelse för vad tjänsten kan göra.
Salesforces "gratis provperiod"-erbjudande tilltalar kunder som letar efter en riskfri lösning när de letar efter ett nytt CRM. Samtidigt är det omgivande innehållet fullmatat av sociala bevis, vilket låter kunderna veta att andra företag redan har uppnått fenomenala resultat med samma teknik. Detta gör att processen att konvertera känns mer okomplicerad.
Google Workspace, liksom Salesforce, ger användarna ett par alternativ när det gäller att klicka på sina uppmaningsknappar. Alternativet "Kom igång nu" drar fördel av värdet av ett starkt och handlingskraftigt ordförråd för att få kunder att göra något snabbt. Knappen sticker också ut väl från resten av sidan för att fånga publikens uppmärksamhet.
Det sekundära alternativet "Hitta rätt plan" låter kunderna vara osäkra på vilket paket de ska utforska sina alternativ i en säker och informativ miljö. Omgivande innehåll för att lyfta fram fördelarna med tjänsten låter dig omedelbart veta vilken typ av värde du kan förvänta dig av att registrera dig också.
Förhoppningsvis har dessa uppmaningsexempel gett dig några utmärkta insikter om hur en bra CTA ser ut. Även om din uppmaning till handling kanske inte verkar vara en stor del av din marknadsföringsstrategi till en början, har den en enorm inverkan på dina omvandlingsfrekvenser.
Rätt CTA kommer att förbättra dina chanser att konvertera kunder, öka ditt varumärkes rykte och ge dig allt du behöver för att växa som organisation. Kom ihåg att du alltid kan testa dina uppmaningsresultat med A/B-testning.
Slutligen, glöm inte att kolla in bästa landskapsbyggare för att komma igång med att bygga högkonverterande sidor.