10 bästa uppmaningsexempel (och hur man använder dem)

Rebekah Carter, 04 januari 2023
10 bästa uppmaningsexempel (och hur man använder dem)
Börja sälja digitala produkter med Crevio
Crevios logotyp
Crevio
Sponsrade
5.0
(1)
$ 29.00 / mån
Crevio är en plattform för kreatörer att sälja digitala produkter, tjänster, kurser och tillgång till andra tredje... Lär dig mer om Crevio

Den bästa uppmaningen till exempel gör en enorm skillnad för varumärken – särskilt när du är i en konkurrenskraftig nisch. Oavsett om du vet exakt vad de gör och vad de är till för, har du förmodligen stött på en online och utanför. Om du någonsin har hört ett radioprogram säga till dig att "Ring nu" för att delta i en tävling, eller laddat ner en mjukvara som Dropbox eller Spotify, har du aktivt svarat på en "Call to Action" eller "CTA".

En uppmaning till handling är ett värdefullt verktyg i marknadsföringen. Den är utformad för att inspirera till ett specifikt svar från en publik och uppmana dem att vidta positiva åtgärder. Varje gång du ber din konsument att köpa en produkt, fylla i ett formulär eller ladda ner något, uppmanar du dem att agera för ditt företags räkning.

Mer än 90% av besökarna som hamnar på din webbplats som läser din rubrik kommer också att läsa din CTA-kopia. Detta innebär att du kan öka din genomsnittliga klickfrekvens om du lägger till en CTA på din Facebook-sida med upp till 285%. Det är det som gör en bra CTA så värdefull för marknadsförare – utmaningen ligger i att hitta uppmaningsexempel som fungerar.

Vikten av att skapa en kraftfull CTA

Vid ett ögonkast kan en uppmaning till handling verka som bara ytterligare en del av alla affärsomvandlingsstrategier. Det fungerar tillsammans med dina andra viktiga marknadsföringselement, såsom kopiering och bilder, för att engagera din publik och underlätta en konvertering.

Men rätt CTA är mer värdefull än vad många inser.

I dagens snabba värld behöver konsumenter ofta vägledning för att övertyga dem om att göra något värdefullt för ditt företag. Om en kund läser ett blogginlägg som slutar utan någon uppmaning, trycker de helt enkelt på bakåtknappen och går någon annanstans. En bra CTA kan dock övertyga en redan engagerad besökare att gå ett steg längre och registrera sig för en prenumeration på nyhetsbrev, nå ut till ditt varumärke eller till och med slutföra ett köp.

Naturligtvis har inte varje uppmaning samma inverkan på din kund.

Vissa termer som "Köp nu" eller "Skicka" i ett kontaktformulär kan kännas aggressiva och överväldigande för din publik. Även till synes små detaljer som färgen på din CTA-knapp kan göra skillnad. Till exempel, SAP hittade bara genom att använda en orange CTA-knapp, de kunde förbättra sin konverteringsfrekvens med 32.5 %.

För att få flest konverteringar från din uppmaning till handling behöver du därför lära dig vilken typ av ord, fraser och design som resonerar med din målgrupp, och arbetar för att konsekvent optimera dina ansträngningar.

Ju mer du förfinar din CTA, desto mer kommer du att dra nytta av:

  • Förbättrat varumärkesrykte
  • Ökade konverteringar och försäljning
  • Bättre synlighet och räckvidd
  • Nya möjligheter till tillväxt
  • Starkare relationer med konsumenter

Saker att tänka på innan du skriver din CTA

Så, hur skriver man en effektiv uppmaning? Det första steget är ordentlig planering.

Olika CTA:er påverkar kunderna på specifika sätt. Till exempel kan "Få din kostnadsfria provperiod" vara mer övertygande för en konsument med en budget än något som "Registrera dig nu". Innan du ens börjar skriva är det bäst att göra din forskning genom att:

  • Identifiera dina mål: Bestäm vad du vill övertyga dina kunder att göra direkt. Hoppas du på att få dem att ladda ner en e-bok och skicka in sin e-postadress i vårdande syfte? Vill du att någon ska göra ett köp, eller kontakta ditt team för en offert? Att känna till ditt mål kommer att vägleda dig mot rätt ord och fraser.
  • Förstå din publik: Ju mer du vet om din målmarknad, desto mer kan du välja ord och fraser som sannolikt kommer att resonera med dem. Att tala din publiks språk förbättrar dina chanser att skapa den känslomässiga anslutning som krävs för att konvertera dina kunder. Om du inte redan har gjort det kan det vara en bra idé att bygga några användarpersonas innan du börjar konstruera dina CTA:er.
  • Känn till tävlingen: Att undersöka konkurrenterna innan du börjar skapa dina CTA:er kan vara till hjälp. Det ger dig inte bara en chans att samla lite inspiration, utan det kan vara ett bra sätt att ta reda på hur du kan skilja dig från andra märken. En unik och ny uppmaning kan vara mer övertygande än något som din kund ser flera gånger varje dag.

Bästa tillvägagångssätt för uppmaning

Innan vi tar upp vår lista med uppmaningsexempel är det värt att titta på några av de tekniker du kan använda för att göra dina CTA så effektiva som möjligt. Speciellt är varje målgrupp olika, så din CTA-strategi kan skilja sig beroende på vem du försöker nå.

Till exempel antar många företag att placera sin CTA-knapp "ovanför mitten" (innan en kund behöver rulla) på en webbplats är ett bra sätt att öka konverteringarna. Men Neil Patel upptäckte att folk gillar att samla in mer information om hans erbjudanden innan de klickar på något. Placera sina CTA:er ovanför mitten därför minskade sina konverteringar med 17 %.

Några gyllene regler att tänka på när du skriver dina CTA:er inkluderar:

  • Håll dig till starka handlingsord: Korta, kraftfulla och handlingskraftiga CTA:er fungerar alltid bäst. Att börja med ett verb som "köp", följt av ett adverb som "nu", hjälper till att direkt rikta din publik till rätt beteende. Åtgärdsord måste vara tydliga och övertygande så att dina kunder vet vad deras nästa steg bör vara.
  • Provocera känslor: Konsumenter fattar beslut baserat på känslor. Om du kan ha en känslomässig inverkan på din publik med din CTA, är det mer sannolikt att du övertygar dem att göra något. Till exempel är "Hitta ditt drömhem" mycket mer engagerande och känslosamt än "Klicka här". Tänk på de faktorer som kan övertyga någon att interagera med ditt företag och spela på dessa element.
  • Håll det kort: Uppmaningsinnehåll ska alltid vara kort och rakt på sak. Många CTA:er är till och med placerade i knappar, vilket begränsar det tillgängliga utrymmet ytterligare. Håll dig till bara ett fåtal ord när det är möjligt och eliminera allt onödigt.
  • Tala direkt till din publik: Många CTA:er fungerar bäst när de är skrivna i antingen första eller andra person. "Hämta din e-bok" eller "Ge mig min e-bok" ansluter till människor på en djupare nivå än bara "Ladda ner e-boken". Användningen av rätt tid kan få kunderna att känna att erbjudandet är specifikt för dem.
  • Få dem att sticka ut: I allmänhet bör en CTA kontrastera resten av sidan eller annonsen som du marknadsför, så att de är lättare att hitta och klicka på. Använd en färgglad knapp, större teckensnitt, understrykningar och till och med pilar för att dra din kunds uppmärksamhet. Gör det enkelt för din publik att se deras nästa steg med ditt företag.

Bra exempel på uppmaning för att inspirera dig

Nu när du känner till alla grunderna för att skapa en övertygande CTA, är det dags att utforska lite inspiration. Det finns massor av fantastiska uppmaningsexempel där ute för att ge dig idéer. Vi har bara valt ut några av våra favoriter för att hjälpa dig.

1. glansigare

bästa uppmaningsexemplet: Glossier

Glossier kommer rakt på sak med sin övertygande Call to Action. Popup-fönstret som dyker upp på företagets hemsida när du laddar sidan fångar omedelbart din uppmärksamhet med en bild, emojis och en enkel förfrågan. Den roliga texten ovanför CTA hjälper till att lyfta fram företagets unika personlighet och får det att kännas som om du interagerar med en vän.

Själva CTA:n är djärv och lätt att se och sticker ut från resten av popup-fönstret. Det är också extremt enkelt. "I'm In" drar fördel av förstapersonsmetoden för att få kontakt med en publik. Det enkla språket gör också att det känns enkelt och okomplicerat att prenumerera på nyhetsbrevet.

2. Netflix

bästa uppmaningsexemplet: Netflix

Kort och koncist, Netflix använder sin uppmaning för att få dig att känna att du börjar på ett fantastiskt äventyr. Innan du ber dig göra något eliminerar företaget alla bekymmer du kan känna genom att låta dig veta att du kan se dina program var som helst och "avbryta när som helst".

Rubriken på sidan ger omedelbart en inblick i tjänstens värde, med ord som "Obegränsat" för att belysa hur varierande streamingprodukten kan vara. Liksom de flesta av de bästa exemplen på uppmaning, ser Netflix också till att dess knapp sticker ut, med en klar röd färg. Genom att placera formuläret för att ange din e-post på hemsidan på sin webbplats gör teamet det också enkelt att registrera sig.

3. Dollar Shave Club

bästa call-to-action-exemplet: Dollar Shave Club

Dollar Shave Club är ett av de bästa företagen i världen tack vare sitt fenomenala och personlighetsdrivna varumärke. Företaget vet också exakt vad dess kunder värdesätter högst när de gör ett köp. För att tilltala kunder som kan vara oroliga över priset på en prenumerationsrakprodukt lägger den till kostnaden direkt till sin CTA.

Uppmaningsknappen "Testa för £4" låter dig veta att du får en bra affär. Samtidigt påminner ordet "Try" oss om att vi inte kommer att vara bundna till några långsiktiga krav. Dollar Shave Club gör att processen att köpa något nytt känns tryggt, riskfritt och prisvärt.

4. ConvertKit

bästa uppmaningsexemplet: ConvertKit

Priset är ofta ett av de största hindren som hindrar kunder från att agera med ett varumärke. Genom att ta itu med det här problemet i din CTA kan du förbättra dina chanser till omedelbara konverteringar. ConvertKit ta bort omedelbart friktionen från köpprocessen med sin uppmaning, som uppmanar användare att starta en gratis provperiod.

Denna CTA använder termen "din" för att få besökarna att känna att rättegången redan tillhör dem, vilket minskar känslan av risk. Samtidigt ger den omgivande kopian runt knappen sinnesfrid och låter dig veta att du kan avbryta när som helst, utan att ange kreditkortsuppgifter. Denna CTA, placerad överst i vecket, är också bra på att sticka ut från resten av sidan. Den fångar omedelbart publikens uppmärksamhet i en kontrasterande färg.

5. Slak

bästa call to action-exemplet: Slack

Slak är en av världens favoriter samarbetsverktyg, inte en liten del tack vare dess fantastiska marknadsföringsinsatser. Företaget vet hur man gör livet så enkelt som möjligt för sin målgrupp, och det visar sig genom sin CTA-strategi.

I det här exemplet med uppmaning vädjar Slack omedelbart till fenomenet "rädsla för att missa" genom att berätta för kunderna att de kan köpa "nu" för att få 50 % rabatt. Det finns också en separat uppmaning som låter dig veta att du kan registrera dig hos Google för att minska tiden för att fylla i formulär. CTA-knappen sticker inte bara ut och adresserar kundernas problem, utan den är omgiven av innehåll som är avsett att ge kunderna en inblick i tjänstens värden, till exempel "höja ditt lagarbete".

6. Grammarly

bästa uppmaningsexemplet: Grammarly

Ett annat av de bästa exemplen på uppmaning som är värda att lära av idag är Grammarlys ren, enkel och rak CTA. Företaget berättar exakt vad du ska göra genom att klicka på högkontrastknappen "Hämta Grammarly”. Samtidigt riktar den sig mot alla problem som kunder kan ha genom att påminna dem om att tjänsten är gratis.

Denna uppmaning kan vara enkel, men den är bra på att lyfta fram varumärket av drawing uppmärksamhet på tjänstens namn. Liksom många av de populäraste uppmaningen som nämns här, Grammarly leder också till dess CTA-knapp genom att markera exakt vad du ska få. Det lilla textstycket ovanför knappen förstärker den "fet, tydliga, felfria" texten du kommer att kunna skapa.

7. CrazyEgg

bästa uppmaningsexempel: CrazyEgg

Uppmaningen till handling på Crazyeggs hemsida är tydlig och effektfull och är effektiv på en mängd olika sätt. För det första sticker det direkt ut högst upp på sidan och fångar kundens uppmärksamhet direkt. För det andra använder innehållet ovanför knappen socialt bevis för att erbjuda sinnesfrid, vilket påminner dig om att över "300,000 XNUMX webbplatser" redan använder tjänsten.

Den faktiska CTA-knappen som används på den här sidan är också utmärkt för att uppmuntra kunder att ta ägarskap över sin nästa åtgärd. Genom att använda förstapersonsskrivstilen uppmuntrar det kunder att se sin egen värmekarta, vilket indikerar att den redan tillhör dem. Det finns också gott om innehåll runt knappen för att underlätta kunden i handlingen, till exempel en påminnelse om att du kan "avbryta när som helst".

8. Basecamp

bästa call to action-exemplet: Baecamp

En påminnelse om att CTA:er ska kännas vänliga och lättillgängliga, Basecamps uppmaning till handling undviker alla krävande eller aggressiva termer, som "nu" eller "köp". Istället uppmuntrar det kunderna att helt enkelt testa tjänstens funktionalitet för sig själva med "Ge Basecamp ett försök".

Denna CTA gör att konceptet med att registrera sig för Basecamp känns enkelt och riskfritt, vilket minskar friktionen i köpresan. Företaget förbättrar också kvaliteten på CTA med det omgivande innehållet. Det finns en rad under knappen som ger ett socialt bevisförklaring som låter dig veta hur många personer som redan har registrerat sig. Innehållet ovanför knappen belyser också alla nyckelproblem som tjänsten kan hjälpa till att lösa.

9. Salesforce

bästa uppmaningsexemplet: Sonos

Även om flera CTA:er på en sida inte alltid kommer att fungera för varje varumärke, har det verkligen rätt inverkan på Salesforce hemsida. De två kontrasterande uppmaningsknapparna här ger kunderna möjlighet att bestämma om de vill "starta en gratis provperiod" eller "titta på demos", för att utveckla sin förståelse för vad tjänsten kan göra.

Salesforces "gratis provperiod"-erbjudande tilltalar kunder som letar efter en riskfri lösning när de letar efter ett nytt CRM. Samtidigt är det omgivande innehållet fullmatat av sociala bevis, vilket låter kunderna veta att andra företag redan har uppnått fenomenala resultat med samma teknik. Detta gör att processen att konvertera känns mer okomplicerad.

10. Google Workspace

bästa uppmaningsexemplet: Google Workspace

Google Workspace, liksom Salesforce, ger användarna ett par alternativ när det gäller att klicka på sina uppmaningsknappar. Alternativet "Kom igång nu" drar fördel av värdet av ett starkt och handlingskraftigt ordförråd för att få kunder att göra något snabbt. Knappen sticker också ut väl från resten av sidan för att fånga publikens uppmärksamhet.

Det sekundära alternativet "Hitta rätt plan" låter kunderna vara osäkra på vilket paket de ska utforska sina alternativ i en säker och informativ miljö. Omgivande innehåll för att lyfta fram fördelarna med tjänsten låter dig omedelbart veta vilken typ av värde du kan förvänta dig av att registrera dig också.

Bemästra din uppmaning till handling

Förhoppningsvis har dessa uppmaningsexempel gett dig några utmärkta insikter om hur en bra CTA ser ut. Även om din uppmaning till handling kanske inte verkar vara en stor del av din marknadsföringsstrategi till en början, har den en enorm inverkan på dina omvandlingsfrekvenser.

Rätt CTA kommer att förbättra dina chanser att konvertera kunder, öka ditt varumärkes rykte och ge dig allt du behöver för att växa som organisation. Kom ihåg att du alltid kan testa dina uppmaningsresultat med A/B-testning.

Slutligen, glöm inte att kolla in bästa landskapsbyggare för att komma igång med att bygga högkonverterande sidor.

Rebekah Carter är en erfaren innehållsskapare, nyhetsreporter och bloggare som specialiserat sig på marknadsföring, affärsutveckling och teknik. Hennes expertis täcker allt från artificiell intelligens till programvara för e-postmarknadsföring och enheter med utökad verklighet. När hon inte skriver spenderar Rebekah det mesta av sin tid på att läsa, utforska det fria och spela.
Prenumerera, få programvaruerbjudanden direkt till din inkorg.
Ansluta sig 4,900 XNUMX+ andra företagare hålla dig uppdaterad om alla de senaste erbjudandena.
Noll spam. Avsluta prenumerationen när som helst.