Den virtuella evenemangsprogramvaruindustrin har genomgått en monumental utveckling under de senaste åren. Före 2020 var det få som visste om virtuella evenemang eftersom personliga möten var normen. Men saker och ting förändrades dramatiskt under 2020 när Covid-19-pandemin slog till. Virtuella evenemang blev populära eftersom organisationer var tvungna att anpassa sig till social distansering, resebegränsningar och kontorsstängningar som införts av regeringar för att begränsa spridningen av viruset.
Enligt Verifierad marknadsundersökning, Den globala marknaden för virtuella evenemangsplattformar är värd mer än 9 miljarder och den förväntas nå 22.75 miljarder dollar till 2028. Men med regeringar som lättar på dessa restriktioner och ökar distributionen av vacciner, kommer människor att bli bekväma med personliga evenemang igen. Betyder det att virtuella händelser kommer att försvinna? Nej. Eventplanerare kommer att dra fördel av både virtuella och personliga möjligheter för att undvika att utesluta sin publik. Det är därför Hybrid-evenemang kommer att bli populära framöver.
Med internet fyllt med mjukvaruplattformar för virtuella evenemang kan det vara en skrämmande och utmanande uppgift att välja det bästa för ditt nästa virtuella evenemang. Lyckligtvis ger det här inlägget dig en sammanfattning av de bästa virtuella evenemangsplattformarna att välja mellan:
EventZilla är en omfattande programvara som låter dig vara värd för och hantera ett brett utbud av virtuella, hybrida och personliga evenemang, såsom webbseminarier, konferenser, insamlingar, klasser, träningar och sporter. Med denna programvara kan du hantera evenemangsregistreringar, kampanjer, incheckningar och deltagare på ett och samma ställe. Du kan också använda den för att skapa målsidor, sälja biljetter, marknadsföra evenemang och behandla betalningar på ett och samma ställe.
Eventzilla kan integreras sömlöst med mer än 500 appar för att förenkla arbetsflöden. Till exempel kan den integreras med Google Sheets, MailChimp, HubSpot, Active Campaign och olika sociala medieplattformar som Facebook och YouTube.
Några av de viktigaste funktionerna i Eventzilla inkluderar:
Eventzilla kommer med 3 huvudsakliga prissättningsplaner:
HeySummit är en plattform som låter dig skapa engagerande, konverterande och intäktsgenererande virtuella evenemang. Den kommer med ett brett utbud av organisations- och marknadsföringstullar för att spara tid och resurser när du planerar ditt evenemang. Programvaran hjälper dig också att skapa onlinekurser, organisera talserier, genomföra forskning, sprida kunskap och planera förinspelade och liveevenemang.
Programvaran integreras med nästan alla appar, inklusive Google Sheets, Zapier, HubSpot, Slack, Mail Chimp och Active Campaign.
HeySummit prismodell passar alla med en stor publik eller en individ som börjar bygga en. Det kommer också med en 14-dagars gratis provperiod.
HeySummit erbjuder 3 prisplaner:
Livestorm är en programvara för virtuella evenemang utformad för att hjälpa dig hantera webbseminarier, möten och virtuella evenemang. Det är ett allt-i-ett-verktyg, vilket innebär att du hittar alla funktioner du behöver för att ställa in, marknadsföra och starta dina webbseminarier och andra liveevenemang på ett ställe. Funktionen som gör att denna programvara sticker ut är Analytics. Det låter dig se en uppdelning av alla nyckelmått från din mjukvaruinstrumentpanel. En mer detaljerad uppdelning av händelsens nyckeltal kan ses genom att klicka på fliken Analytics och öppna fliken ''Personer''.
Livestorm integreras med många tredjepartsappar för att öka ditt kontos funktionalitet. Exempel på appar du kan integrera med Livestorm inkluderar Google Analytics, Zapier, Slack, Help Scout, Public API, Webhooks och Intercom.
Om du använder en budget för skosnören är den här plattformen lämplig för dig. Den kommer med en gratis plan som är avsedd att hjälpa dig att få kläm på plattformen. Alla betalplaner kommer med premium kundsupport, GDPR-kompatibilitet och möjligheten att få tillgång till omfattande resurser.
Livestorm erbjuder 3 prisplaner:
BigMarker stoltserar med att vara den mest anpassningsbara webbseminarierna, mjukvaruplattformen för virtuella och hybridevenemang i världen. Med en rad marknadsförings- och intäktsgenereringsfunktioner och möjligheten att integrera med många appar och operativsystem, är denna programvara bäst lämpad för virtuella hybridevenemang.
Den kan integreras sömlöst med ledande e-post-, CRM-, marknadsförings- och kursapplikationer, inklusive video-, streaming- och sociala applikationer.
Prisalternativen som erbjuds av BigMarker gynnar både nybörjare och etablerade virtuella evenemangsplanerare. BigMarker kommer med fyra prisplaner:
Du kan välja det årliga miljardalternativet, vilket sparar dig mycket pengar, eller det månatliga miljardalternativet.
InEvent är en av de mest kraftfulla mjukvarorna som är utformade för att vara värd för professionella webbseminarier och virtuella och hybridevenemang. Upplevelserna som erbjuds av denna virtuella evenemangsplattform kan utan ansträngning förvandla deltagare till leads och kunder, och därigenom öka försäljning och vinst för evenemangsarrangören.
Programvaran integreras sömlöst med många applikationer, vilket gör att du kan automatisera uppgifter och fokusera på det som är viktigast. Exempel på applikationer den integreras med inkluderar HubSpot, Google Dokument, Google Kalkylark, Pipedrive, E-post från Zapier, Google Calender, Salesforce och mer.
InEvents slår annan virtuell mjukvara på grund av dess höga anpassningsmöjligheter som gör att den kan stödja olika händelser och samtidiga händelser.
InEvent erbjuder gratis provperiod innan full programvara köps. Deras prissättning är ganska transparent: inga dolda avgifter och inga konfigureringsavgifter. Plattformen kommer med 2 prisplaner:
Det finns också en plan för webbseminarier som börjar kl $600/månad för 500 deltagare. Webinarplaner gör det möjligt att välja antingen månadsvis eller årlig fakturering.
Hopin är en virtuell evenemangsplattform som kopplar samman individer eller samhällen globalt genom virtuella, hybrid- och personliga evenemang. Med den här plattformen kan människor ansluta, lära sig och interagera med globala publiker. Det är känt för sina kraftfulla nätverksmöjligheter, vilket är anledningen till att det är värd för stora virtuella evenemang, som bröllop, stora internationella konferenser och storskaliga tekniska evenemang.
Den integreras med vilken programvara du vill använda i en virtuell eller hybrid händelse, som t.ex Hubspot, Zapier, Eventsbrite, Pardot, MailChimp, Adobe Marketo Engage och Slido.
Hopins prismodell passar många evenemangstyper. Hopins prissättningsplaner ser ut så här:
Zoom är en av de mest populära plattformarna för virtuella evenemang. När personliga möten inte kan äga rum utnyttjar de flesta denna plattform för att virtuellt få kontakt med kollegor. Även om det är en favorit bland privatpersoner, är det bäst lämpat för små virtuella evenemang fokuserade på videokonferenser. Däremot kan stora organisationer använda Zoom Room, mot en extra kostnad, för att hålla virtuella möten.
Den är integrerad med över 1500 appar på Zoom-appmarknaden för att öka ditt arbetsflöde och samarbete. Andra appar som integreras sömlöst med Zoom inkluderar Google Workspace, Mentimeter, AskAway, DocuSign eSignature och AI-visitkort från Warmly.
Zoom kommer med 4 prisplaner:
Grundläggande
Pro: $149.90 per år
Verksamhet: $199.90 per år
Företag: $240 per år
Några av de virtuella evenemangsprogramvaruplattformarna som diskuteras ovan erbjuder gratisversioner. Men de kommer med begränsade funktioner. Till exempel, vissa gratisplaner ger inte kundsupport. Om de gör det ger de bara onlinesupport. Dessutom begränsar gratisversionerna antalet personer du kan vara värd för i ditt virtuella evenemang. Till exempel låter gratisversionen av Zoom dig vara värd för maximalt 100 deltagare. Betalversionerna å andra sidan låter dig vara värd för upp till 1000 personer.
Gratisversionerna kommer också med tidsbegränsningar. Till exempel låter gratisversionen av Zoom dig vara värd för ditt virtuella evenemang i högst 40 minuter. Efter 40 minuter kopplas alla bort från mötet.
Dessutom tillåter vissa gratisversioner inte att du tjänar pengar på dina webbseminarier och virtuella evenemang. Det beror på att de inte har marknadsförings- och intäktsgenereringsverktyg som målsidor, premiumbiljetter och affiliate-provisioner. Det finns många gratis mjukvaruplattformar för virtuella evenemang där ute, som AirMeet, FLOOR och RegFox. Du kan dock få gratisversioner från de bästa virtuella evenemangsplattformarna som diskuterats ovan, som Zoom, Livestorm och Hopin.
De är onlineverktyg som hjälper individer och organisationer att hålla värd för och hantera onlineevenemang, såsom webbseminarier, konferenser, seminarier och mässor och utställningar. De hjälper också till att ansluta, engagera sig, samarbeta med och dela information med deltagare.
Även om fördelarna med mjukvaruplattformar för virtuella evenemang kan ses från verktygen som diskuterats ovan, är de viktigaste framhävda nedan:
I dagens digitala värld skaffar företag kunder utanför gränserna. Virtuella evenemangsplattformar gör att du kan få kontakt med kunder över hela världen.
Personliga evenemang kommer med enorma kostnader. Till exempel utrustning (mikrofon, LED-skärmar med mera), lokal, resor, boende och mat och dryck. Virtuella evenemang hjälper till att bli av med dessa kostnader.
Vissa virtuella evenemangsplattformar som Hopin kan ta emot mer än 100 000 personer. Det är sällan man ser personliga möten med det antalet. Det betyder att du snabbt kan skala din verksamhet med virtuella evenemangsplattformar.
Vilken typ av programvara för virtuellt evenemang du väljer kommer att avgöra om ditt virtuella evenemang blir en framgång eller inte. Välj därför en plattform som har alla viktiga funktioner för att hålla ett framgångsrikt virtuellt evenemang. Här är en översikt över viktiga funktioner att tänka på:
För att ha ett framgångsrikt virtuellt evenemang behöver du ett gediget supportteam för att göra ditt och deltagarnas arbete enklare. Så se till att plattformen du väljer har supportfunktioner som e-post- och chattsupport, händelseövervakning, en dedikerad kontoansvarig, evenemangsdagstjänster och högtalare.
Säkerheten för plattformen är också viktig. Du vill inte att din data och deltagarnas data äventyras. Så se till att plattformen du väljer är CCPA, GDPR och PCI-kompatibel. Se också till att plattformen kan kryptera data, visuella och ljudsignaler.
Oavsett vilken typ av evenemang du vill vara värd för, vill du tjäna pengar på det. Så välj en plattform som har inbyggda intäktsgenereringsfunktioner, såsom biljettförsäljning, annonsutrymme för sponsring, betalningsalternativ, målsidor och mer.
Automatisering sparar mycket tid som du kan styra till andra användbara aspekter av dina evenemang. Så se till att plattformen du väljer har förmågan att automatisera uppgifter som biljettförsäljning, evenemangsregistrering, betalningshantering och e-postmarknadsföring.
Målet med att organisera ett virtuellt evenemang är att uppnå en hög nivå av deltagarnas engagemang. Till skillnad från personliga evenemang där människor träffas ansikte mot ansikte, kan det vara en utmaning att uppnå den nivå av engagemang du vill ha med ett virtuellt evenemang. Därför behöver du verktyg för att öka ditt virtuella evenemangsengagemang. Så se till att plattformen du väljer kommer med engagemangsfunktioner som gamification, liveundersökningar och chatt i flera nivåer.
Från den bästa programvaruguiden för virtuella evenemang är interaktioner en kritisk punkt i ett framgångsrikt virtuellt evenemang, oavsett om det är värd till deltagare eller deltagare till deltagare. Det är därför som utvecklarna av dessa plattformar inkluderar engagerande interaktionsfunktioner i programvaran som polling, gamification, livestreaming, Q&A-sessioner och virtuella bås. Integration är också en nyckelkomponent i programvaran för virtuella evenemang. Eventarrangörer vill dela sina liveströmmar på olika sociala medieplattformar för att få trafik, leads och försäljning. Det är därför de bästa virtuella evenemangsplattformarna möjliggör integration av flera appar, såsom integration med sociala medier för att underlätta det. Rapportering och analys är en annan vanlig funktion på de flesta virtuella evenemangsprogram som diskuterats ovan. Alla virtuella eventarrangörer skulle vilja få feedback från sina virtuella event för att förbättra vissa aspekter av sitt virtuella event. Den bästa programvaran för virtuella evenemang bör göra det möjligt för arrangörer att få tillgång till engagemangsstatistik, såsom registrering, närvaro och omröstningar. Nedan är en översikt över de 5 bästa plattformarna för virtuella evenemangsprogramvaror baserade på användningsfall:
Detta är en sammanfattning av våra bästa mjukvaruplattformar för virtuella evenemang. Nästan alla dessa plattformar kommer med de nyckelfunktioner du skulle vilja ha i en virtuell evenemangsprogramvara som anpassning, marknadsföring och intäktsgenerering, engagemang, evenemangsinspelning, deras partiintegrering, omröstning, undersökning, skärmdelning och mer. Den programvara du väljer bör dock vara beroende av kraven för ditt virtuella evenemang. Till exempel, om du letar efter en virtuell evenemangsprogramvara för nätverk, är Hopin den bästa. Om du vill hålla stora hybridevenemang är BigMarker det bästa alternativet. Om du vill vara värd för ett litet evenemang med mellan 3 till 100 personer är det en bra idé att välja Zoom.