Den bästa projekthanteringsmjukvaran påskyndar de anställdas prestationer, förbättrar produktiviteten, och gör det till och med enkelt att organisera uppgifter och projekt så att du kan hålla avgörande deadlines. Vissa projektledningslösningar har saker som tidsregistrering och teamkalendrar, medan andra inkluderar dra-och-släpp-tavlor där du kan hantera din personal.
Föreställ dig att kunna se exakt vad ditt team behöver göra varje vecka, perfekt på en bekväm digital plattform (snarare än ett komplext kalkylblad). Det är vad projektledningsprogramvara handlar om.
Idag kommer vi att introducera några av de bästa projekthanteringsverktygen för att få hela ditt företag att fungera smidigare.
Som nämnts ovan är projektledningsmjukvara ett ganska brett paraplybegrepp, som används för att referera till alla typer av verktyg som är lämpliga för företag som behöver hjälp med att få ut det mesta av sitt team. Den bästa programvaran för projektledning för ditt företag beror på vad du vill åstadkomma.
När du väljer en projektledningslösning, fråga dig själv vilken typ av funktioner som är viktigast i ditt företag. Om du uteslutande vill ha något som hjälper dig att spåra medarbetarprojekt behöver du inga fakturerings- och budgetfunktioner. Om du letar efter ett omfattande verktyg för tillverkningsprojektledning kan du behöva extra komponenter, som lagerspårning.
Några av de vanligaste funktionerna att leta efter i projekthanteringsprogramvara inkluderar:
Att ta reda på exakt vilka funktioner du behöver från ditt projektledningsverktyg i förväg kommer att säkerställa att du inte betalar över oddsen för tjänster som inte kommer att ha en positiv inverkan på din verksamhet. Med det i åtanke, låt oss ta en titt på några av de bästa projektledningsverktygen.
Monday.com är ett utmärkt projektledningsverktyg om du vill balansera allt ditt teams arbete i en bekväm miljö. Det finns en enorm funktionslista att utforska, inklusive verktyg för att spåra designkampanjer, marknadsföring, IT, försäljning och CRM. Du kan integrera andra verktyg du använder dagligen och få tillgång till en bekväm back-end-miljö.
Även om du är ny inom projektledning är måndagens egenutvecklade uppgiftshantering och instrumentpanelssystem extremt lätt att följa, med tillgång till allt från resurshantering, tidsspårning och budgetering på samma plats.
Det är den fantastiska presentationen av uppgiftshanteringsmiljön som gör Monday.com extra speciell. Det finns till och med en praktisk gratisversion för nybörjare, men den är bara lämplig för två personer att använda vid varje given tidpunkt – vilket gör den lite begränsad för lag.
Ditt startpris är direkt korrelerat med antalet licenser du behöver för ditt team. Prissättningen kan börja på cirka $8 per månad beroende på hur många personer du vill lägga till ditt team.
eller kolla in vår ClickUp vs. Monday.com jämförelse.
Lagarbete är ett högt rankat verktyg för projektledning med mer än 20,000 XNUMX kunder runt om i världen. Projekthanteringsmjukvaran hjälper företag att hantera komplicerade projekt från en rad olika miljöer med lätthet, med en fullt skalbar plattform.
Teamwork-miljön är enkel att använda, med ett rent och enkelt gränssnitt där användare kan skapa projekt och uppgifter, ladda upp filer, lägga till kommentarer och mer. Det finns till och med en uppsättning avancerade rapporteringsfunktioner och instrumentpaneler så att du kan se vilka av dina anställda som presterar som förväntat och vilka du måste hålla ansvariga.
Med en gratis plan för alltid för att komma igång är det lätt att hoppa in med huvudet först med Teamwork. Du får till och med projektledning och verktyg för uppgiftshantering med milstolpar och messageär gratis. Teamwork har också en fantastisk direktchatt-app för samarbete.
Det finns en gratis plan för Teamwork-användare, som du kan använda för att få ett smakprov på några av funktionerna. Om du vill komma åt mallar, tidsspårning, fakturering och chatt måste du betala för minst $10 plan per månad. Det finns också en rad premiumplaner för dem som är villiga att betala extra för bonusfunktioner. Företagsplaner är tillgängliga på begäran.
Zoho är ett av de mer kända verktygen i försäljningsmiljön, som kan integreras med en rad verktyg för konverteringar, hantering av kundrelationer med mera. Mer än bara en enda applikation, Zoho har allt du behöver för att hålla ditt team igång smidigt, från e-posthantering, till helpdesk-programvara och CRM-support.
Zoho Projects är projektledningssystemet, där du kan hitta allt du behöver för att stödja agila team till ett överkomligt pris. Du kan visa uppgifter i traditionella eller Kanban-stilar och ställa specifika krav för varje projekt. Du kommer också att kunna spåra den tid dina användare är aktiva på tavlan – men det är inte en omfattande funktion.
Även om en gratis nivå är tillgänglig för Zoho Projekt, du kommer bara att kunna hantera upp till 3 av dina anställda här. Om du vill ha en mer funktionsrik upplevelse måste du uppgradera till en av premiumplanerna som börjar på $5 per månad och användare. Rabatter finns för årliga köp.
Trello är det ultimata projektledningssystemet för moderna varumärken som gillar att arbeta med enkla, bekväma Kanban-brädor. Många projektledningsverktyg kan ha en liten inlärningskurva när du först börjar använda dem, men det är inte fallet med Trello. Här får du ett bekvämt landskap där du kan hantera projekt genom att dra och släppa dem i olika segment.
Plattformen är extremt flexibel, lämplig för alla typer av team och projekt, inklusive marknadsföringsprojekt, mjukvaruutveckling, HR-spårning, försäljningspipelines och mer. Trello är en av de mest populära produkterna på marknaden idag, med brädor, listor och kort som du kan anpassa och utöka så mycket du vill.
Kunderna kan välja den vy som är mest meningsfull för dem när de bygger sina brädor. Det finns också en uppsättning intuitiva integrationer med saker som kalendrar och Samarbetsverktyg (Microsoft Teams och Slack) för att hjälpa dig att hålla kontakten.
Prissättningen för Trello börjar på $0 per månad för hela ditt team, vilket ger dig tillgång till grundläggande funktioner och styrelsehantering. Om du behöver hantera mer arbete i stor skala kan du uppgradera till det billigaste paketet för 5 USD per månad, per användare. Enterprise-paket finns tillgängliga på begäran.
Ett av de mer kända projektledningsverktygen som finns idag, Asana är fantastiskt för att hålla reda på mål, att göra-listor och mer. Den här produkten handlar om enkelhet, designad för att sammanföra team var de än befinner sig för att arbeta med gemensamma mål och idéer. Asanas ekosystem är lätt att använda, med tillgång till ett omfattande tidslinjesystem, tavlor för att spåra viktiga uppgifter och mer.
Det finns till och med tillgängliga alternativ för att automatisera rutinarbete. Du kan till exempel sätta upp regler som säkerställer att ett avgörande innehåll som produceras av en copywriter skickas direkt till en redaktör när det laddas upp. Utvecklarna för plattformen ville göra användarupplevelsen så bekväm som möjligt, även för distans- och hybridarbetare.
Liksom många ledande projektledningsverktyg kommer Asana också med tillgång till integrationer för en rad kraftfulla verktyg som Slack, Outlook, Office 365 och Google Drive.
Prissättning för Asana börjar med en gratis plan där du kan komma åt obegränsade uppgifter, projekt, messages, fillagring och aktivitetsloggar för upp till 15 personer. Det finns en premiumplan för $10.99 och företag kan också få tillgång till en företagsplan genom att kontakta Asanas säljteam.
Ett av de enklaste men mest funktionsrika projekthanteringsverktygen som finns, Basecamp hjälper dig att göra allt från att hålla reda på att-göra-listor, till att komma åt gruppchatt i realtid. För företag som arbetar med en rad distansanställda kommer Basecamp sannolikt att vara mycket tilltalande, tack vare dess "automatiska inchecknings"-funktioner för arbetare och message styrelse.
Användare kan organisera sin Basecamp-miljö för att passa deras behov, komma åt instrumentpaneler med dokument och filer, schemalägga information och varningar allt på samma sida. Du kan spåra projekt från flera olika miljöer på samma plats, och det finns några fantastiska mobilappar tillgängliga också.
Basecamp lovar företag ett bättre sätt att arbeta genom att ge tillgång till alla kommunikationsverktyg, schemavarningar och andra funktioner på samma plats. Du kan till och med integrera verktyg för tidsspårning och budgetering från tredje part.
Till skillnad från andra projektledningslösningar håller Basecamp saker enkelt med ett platt månadsintervall för allt du behöver. Priset på 99 USD per månad är efter en 30 dagars gratis provperiod och inkluderar obegränsat stöd för projekt och användare.
Fel är ett attraktivt projektledningssystem som liknar Trello på många sätt. Precis som Trello kan du organisera uppgifter i rutnät och brädor. Wrike anses dock vara lite enklare, med tillgång till Gantt-diagram, användbara instrumentpaneler och en omfattande uppsättning rapporteringsverktyg.
För att effektivisera arbetsresultat kan företag skapa anpassade arbetsflöden för att hålla sin personal på samma sida, med automatiserade utlösare. Du kan ladda upp filer för dina anställda, ställa in deadlines och hålla reda på framstegen på en helt anpassad tidslinje. Det finns till och med tillgång till ett tidsspårningsverktyg, så du behöver inte oroa dig för att leta efter tredjepartsintegrationer.
Wrike är ett bekvämt verktyg som fortsätter att lägga till nya funktioner hela tiden, som ett samarbetsprovnings- och godkännandesystem. Du kommer också att kunna integrera din Wrike-miljö med andra molnlösningar som Google Drive. Kundtjänst är fantastisk, med massor av stöd för personer som behöver extra vägledning att komma igång.
Det finns ingen gratisversion av Wrike. Det billigaste paketet börjar på $9.80 per månad för upp till 5 användare, och du kan också komma åt ett företagspaket för mellan 5 och 200 användare för $24.80 per månad. Om du behöver specifika funktioner eller verktyg kan du kontakta Wrike för en anpassad plan.
Bäst för användare av MS Office-ekosystemet
Perfekt om du redan är bekväm med Microsoft Office-ekosystemet, Microsoft Project är en av de produkter som håller länge i det nuvarande landskapet. Introducerades 1984, men endast i ett mycket enkelt format, har Microsoft Project utvecklats till att bli ett måste-verktyg för många projektledare. Den har dock en något högre inlärningskurva än många av de verktyg vi hittills har täckt.
Med samma utseende och känsla som de flesta andra Microsoft Office-appar kommer Project att kännas bekant om du är van vid saker som Excel och Word. Det finns inte många handledningar eller tips som hjälper dig annars, vilket kan göra det här verktyget lite komplicerat. På plussidan får du exceptionella rapporteringsverktyg, anpassningsbara projektledningsflöden och integrationer med ledande verktyg.
Tillgång till funktioner som Microsoft Teams innebär att du också kan kombinera dina projekthanteringslösningar med samarbete, video- och ljudkonferenser. Det finns till och med stöd för saker som fil och skärmdelning för att hjälpa team att arbeta mer effektivt tillsammans.
Prissättningen börjar vid ca $10 per användare och månad. Du kan också lägga till stöd för Microsoft Project i ditt Office-ekosystem om du redan har en Office 365-prenumeration.
En av de största utmaningarna med att hitta rätt programvara för projektledning är att ta reda på vilken typ av lösning du behöver. Det finns mer än en typ av projekthanteringslösning, baserad på både distribution och användningsfall. Till exempel inkluderar distributionsalternativ:
Användningstyper kommer också att påverka vilken typ av projekthanteringsverktyg du väljer. Till exempel finns det "engångsbruk" eller "personliga" projektledningsverktyg som är avsedda att hålla enskilda personer organiserade. Du kan spåra dina egna att göra-listor, men tilldela inte uppgifter till andra anställda. Detta projektledningssystem är ofta väldigt enkelt och enkelt, varför du kan hitta många leverantörer som erbjuder personlig funktionalitet gratis.
Samarbetande projektledningsverktyg är mycket vanligare nuförtiden. Dessa är lösningar som gör det möjligt för människor från en rad olika miljöer att ansluta i samma utrymme över ett anpassat mål eller projekt. De flesta samarbetsverktyg kommer med en rad funktioner som hjälper dagens team att hålla sig produktiva. Du kan till exempel få tavlor med dra-och-släpp-uppgiftskort och chattfunktioner så att anställda kan kommunicera i realtid.
Majoriteten av projektledningsverktygen kommer också att vara tillräckligt flexibla för att integreras med andra tjänster. Detta säkerställer att du kan bygga exakt den typ av system du behöver beroende på din bransch och dina mål. Till exempel kanske du också vill implementera funktioner för budget- och faktureringshantering eller lagerhantering
Projektledningsmjukvara är en teknik som är utformad för att hjälpa team och småföretag att hålla reda på projekt och uppfylla avgörande deadlines. Dessa verktyg kan hjälpa fjärr- och hybridteam att arbeta tillsammans mer effektivt eller helt enkelt hjälpa en individ att få mer arbete gjort enligt deras specifika scheman eller behov. Det finns ett brett utbud av projekthanteringsverktyg tillgängliga idag, och vissa kommer med tillgång till ytterligare funktioner som tidsspårning och fakturering.
Det finns alla typer av företag som kan dra nytta av att få tillgång till programvara för projektledning. Om ditt team har anställda som arbetar på distans eller utanför kontoret, bör en projekthanteringslösning göra det mycket lättare för dem att samarbeta i realtid. Du kan använda dessa tjänster för att förbättra produktiviteten och säkerställa att viktiga uppgifter också slutförs i tid.
Enkelheten i ditt projektledningsverktyg kommer att bero på många olika faktorer. Enklare verktyg med färre funktioner tar mindre tid att lära sig. De flesta projektledningstjänster är dock byggda med användarvänlighet i åtanke. Det betyder att du borde kunna hitta en lösning med ett rent och enkelt gränssnitt, bekväma funktioner och till och med användbara guider för att komma igång.
Priset på ditt projektledningsverktyg kan variera från en enkel gratis mjukvarulösning till en dyr och komplicerad tjänst. Företagslösningar skräddarsydda för företag med specifika krav och efterlevnadsbehov blir ofta dyrare än erbjudanden för små företag. Trots en initial kostnad kan en projektledningslösning hjälpa dig att spara pengar över tid om den förbättrar dina chanser att få jobbet gjort snabbt.
Rätt projektledningsprogram för dig beror på en mängd olika faktorer, inklusive hur stort ditt företag är, vilken typ av mål du vill uppnå och hur många tjänster du behöver. Om du behöver ett projekthanteringsprogram som gör det enkelt att samarbeta med fjärranslutna medlemmar i ditt team, verktyg som Monday.com är extremt hjälpsamma, med incheckningsfunktioner och till och med meddelandeverktyg för att hålla människor uppkopplade.
Om du letar efter ett pålitligt projektledningsverktyg i Kanban-stil, Trello kan vara det perfekta alternativet, med enkel dra-och-släpp-funktion. För enkel funktionalitet med extra kundsupport är Wrike ett fantastiskt val, med lätta att följa gnat-diagram.
Vilken lösning kommer du att välja? Låt oss veta i kommentarerna nedan.