De bästa online-gemenskapsplattformarna har blivit en grundläggande del i många affärsstrategier. Konsumenter söker allt mer efter djupare relationer med varumärken, byggd på en känsla av tillit, samhörighet och respekt. Gemenskapsplattformar kan hjälpa till med att skapa dessa långvariga kontakter.
Dessa verktyg ger en miljö där onlinelärare kan sammanföra studenter för att diskutera kurser, eller företagsledare kan bilda stammar av hängivna förespråkare. Rätt verktyg ger tillgång till resurser för communitymedlemmar, samt hjälper dem att bilda relationer kopplade till varumärket.
Enligt studier förbättras onlinegemenskaper engagemang med 21 %. Plus, 68% av företagen säger att deras samhällen hjälper till att generera nya potentiella kunder, medan 66 % säger att det förbättrar kundbehållningen.
För att hjälpa dig upptäcka fördelarna med gemenskaper för dig själv har vi spårat några av de bästa gemenskapsplattformarna online för 2025.
Mighty Networks är mer än bara en av de bästa community-plattformarna på nätet, det är faktiskt en allt-i-ett-lösning för innehållsskapare och entreprenörer som vill stärka relationerna med kunder. Lösningen innehåller en onlinekursbyggare, a webbplats byggmästare, redaktör och innehållshanteringssystem, samt en medlemskaps- och communityplattform.
Den intuitiva verktygsuppsättningen kommer med en rad sätt att anpassa dina upplevelser med gemenskaper. Du kan skapa medlemskategorier, undergrupper och chattrutor. Du kommer också att kunna tjäna pengar på din plattform på en mängd olika sätt. Tack vare en integration med Zapier är det också enkelt att länka i en rad andra verktyg.
Mighty Networks erbjuder en gratis provperiod till att börja med och rabatter på årspaket. Årspaketen inkluderar:
Som Mighty Networks, Thinkific är mycket mer än bara en gemenskapsplattform. Om du är lärare, eller om du har något värdefullt att dela med din målgrupp, Thinkific hjälper dig att tjäna pengar på din kunskap. Lösningen kommer med en dra-och-släpp-redigerare för att skapa kurser, ett lärandehanteringssystem och betalningsverktyg.
Med Thinkific, kan du skapa och dela vilken typ av innehåll du vill, från videor till artiklar. Dessutom finns det mallar för att komma igång, så du behöver inte ha mycket kunskap om att skapa kurser. Som en extra fördel kan du anpassa varje kontaktpunkt, från kursdata, till chattrutor. De Thinkific systemet integreras till och med med verktyg som Shopify, Salesforce och Mailchimp.
Det finns en gratis provperiod tillgänglig för Thinkific. Du kommer också att ha tillgång till ett fullständigt "gratis" paket med ett administratörskonto för webbplatsen och begränsade kurser för ett obegränsat antal studenter. Att betala för en årsprenumeration ger dig 20 % rabatt per månad, med priser som:
Tribe är en online-gemenskapsmjukvarulösning designad speciellt för att bygga upp publikrelationer, och inget annat. Lösningen är mycket anpassningsbar, vilket möjliggör en helt vitmärkt upplevelse, där du enkelt kan lägga till alla dina varumärkesfärger och logotyper. Det finns också massor av verktyg för kundengagemang, inklusive omnikanalaviseringar för medlemmar.
De gemenskaper du bygger kommer att kunna logga in på sitt konto med hjälp av sociala medier, tillgång till självbetjänings- och supportverktyg och ge feedback till ditt varumärke. Det finns alternativ för att implementera anpassade kodskript och spårningsinsikter med Google Analytics. Du kan till och med bygga dina egna appar inom Tribe.
Du kan börja gratis med Tribe för upp till 100 medlemmar, utan att behöva kreditkort. Därefter erbjuds årspaket till rabatterat pris:
Även om det är frestande att leta efter de bästa online-gemenskapsplattformarna med fokus på funktionsrikedom, är det värt att värdesätta användarvänligheten också. Circle, även om den inte är lika avancerad som vissa andra alternativ på den här listan, är idealisk för nybörjare som vill göra livet enklare. Du kan enkelt skapa diskussionsforum, underlätta privata meddelanden och hantera innehåll.
Circles enkla och moderna design innebär att administratörer kan moderera sina gemenskaper, få kontakt med sin publik och leverera en bättre övergripande upplevelse för sina medlemmar också. Det finns en inbyggd app för Apples ekosystem. Du kan också integrera din community i en befintlig webbplats, produkt eller onlinekurssida.
Circles prissättning börjar med en 14-dagars gratis provperiod så att du kan testa lösningens funktionalitet. Det krävs inget kreditkort för att komma igång. Betalda planer inkluderar:
Om du, som många entreprenörer, redan har en webbplats som du vill bädda in med communityfunktioner, är det vettigt att välja en lösning som integreras i din befintliga investering. BuddyBoss är ett plugin för WordPress som ger gemenskapsfunktionalitet i din WordPress portal. Även om lösningen inte är lika avancerad som vissa alternativ, som Might Networks, har den en hel del funktionalitet.
Du kan använda BuddyBoss för att ställa in personliga aktivitetsflöden och aviseringar för medlemmar, såväl som grupp- och privatmeddelanden. Det finns medlemskataloger, sociala grupper och inlägg, och till och med tillgång till värd för liveevenemang via Zoom. Buddy Boss är också en av få gemenskapsplattformar som stödjer andra WordPress-baserade LMS (Learning Management Systems) genom integrationer med verktyg som LearnDash.
Priset för BuddyBoss beror på om du vill skapa en webbplats eller app. Du kan designa 1 webbplats för 228 USD, 5 webbplatser för 288 USD eller 10 webbplatser för 388 USD. Alla paket kommer med samma nyckelfunktioner. För appdesign börjar priserna på $179 per månad när de betalas årligen, och du kan till och med få appen att skapa åt dig.
Ett av de enklaste alternativen för online-gemenskapsprogramvara på marknaden, PeerBoard tillåter företag att skapa forum, onlinegrupper och andra former av community på nolltid. Du kan skapa en miljö där kunder kan hitta innehåll som artiklar, visa personliga flöden för användare och till och med skapa privata utrymmen för diskussioner.
PeerBoard ser också till att du kan designa din community för att passa dina behov. Du kan välja mellan olika färger och typsnitt för att matcha webbplatsens varumärke. Det finns också modereringsverktyg för att hantera medlemmar. Som en extra bonus integrerar PeerBoard naturligtvis med en rad populära verktyg, inklusive WordPress, Thinkific, och Shopify.
PeerBoard är en av de bästa community-plattformarna online för dem som letar efter ett generöst gratispaket. Du kan använda systemet med omfattande integritetskontroller, anpassade domäner, plugins och temaanpassning gratis. Betalpaket inkluderar:
Diskurs är ett fenomenalt verktyg för att skapa onlineforumupplevelser med oändlig kreativitet. Plattformen med 100 % öppen källkod betyder att du kan behålla fullständig kontroll över din communitykatalog och medlemslistor. Du kan skapa diskussionsforum och köra och hantera ett forum enkelt i en bekväm backend.
Discourse-ekosystemet är designat för att vara lätt att använda och användarvänligt, med en rad funktioner som blockering av skräppost, moderering och aviseringar. Det finns till och med ett automatiskt förtroendesystem, som hjälper till att säkerställa att dina konversationer är fördelaktiga och håller spam till ett minimum. Den öppna källkodsmiljön integreras också med verktyg som Slack, Zendesk och WordPress.
Även om själva programvaran är gratis att använda, måste du fortfarande betala för värd och underhåll för ditt forum. Priserna för dessa tjänster inkluderar:
Vanilla Forums liknar på många sätt Discourse, med en öppen källkodsversion som du kan använda för att skapa lösningar från grunden. Funktionerna du får här är dock lite mer omfattande. Du kan skapa ett hjälpcenter för kunskapsbas inom din gemenskap så att kunderna lättare kan betjäna sig själva. Det finns också diskussions- och frågeformulär tillgängliga.
Vanilla Forums tar extra steg för att göra företag så framgångsrika som möjligt när de skapar nya gemenskaper. Det finns ett dedikerat kundframgångsteam ombord som guidar dig genom lanseringen av din community och hjälper dig att sätta strategiska vägar för framtiden.
Vanilla tillhandahåller flexibla förpackningar och planer för medelstora företag, upp till större företag. Det finns också möjlighet att få tillgång till en dedikerad framgångsteamchef. Företaget tillhandahåller dock ingen transparent prissättning på webbplatsen.
Slack är en av de mest kända miljöerna för samhällsbyggande i den moderna världen. Lösningen har snabbt vuxit fram som en miljö för professionellt samarbete och kommunikation under de senaste åren, särskilt under pandemin. Slack tillåter företag att organisera användare i kanaler, där de kan ha offentliga och privata diskussioner, huddles och mer.
Du kan ställa in videomöten i slack, dela innehåll och länkar och till och med designa arbetsflödesautomatiseringar för att göra teamen mer produktiva. Det finns också inbyggda säkerhetslösningar som företagsnyckelhantering för att hålla konversationer säkra. Slack integreras också med en mängd andra verktyg, som Google Drive, Office 365 och Zoom.
Slacks prisalternativ börjar med ett gratispaket för obegränsade privata och offentliga kanaler, 10 XNUMX sökbara messages, röst och video och fildelning. Betalpaket inkluderar:
Förmodligen en av de enklaste lösningarna för att bygga community online, Facebook Groups har hjälpt företag att få kontakt med sina samhällen i flera år. Den här miljön tillåter entreprenörer och andra företagsledare att skapa ett utrymme där likasinnade kan prata, bläddra igenom innehåll och upptäcka nya insikter från ditt varumärke.
Facebook-grupper är utmärkta för att öka medvetenheten om ett företag, samt för att få insikt i kundernas behov och preferenser genom socialt lyssnande. Du kan till och med tilldela roller som "mentor" till dina mest lojala medlemmar.
Facebook Groups är gratis att använda, men du kan behöva betala om du vill skapa annonser inom Facebook-landskapet för att marknadsföra din grupp. Du kommer inte att kunna anpassa din miljö mycket för varumärkessyfte heller.
Det finns en handfull online-gemenskapsprogramvarualternativ på marknaden idag som du kanske kan komma åt gratis. Många lösningar kommer med gratis provperioder, så att du kan testa tjänstens funktionalitet innan du registrerar dig för ett betalpaket, detta är fallet med varumärken som Thinkific och Mighty Networks.
Gratis för alltid-planer är mindre vanliga, men de finns där ute. Det finns ett gratispaket för Tribe för upp till 100 medlemmar, och PeerBoard har ett av de mest generösa gratispaketen på marknaden, med tillgång till obegränsad usage och en rad funktioner.
Men även om du kanske kan få viss funktionalitet gratis, kommer de tillgängliga alternativen att vara mycket begränsade. Det finns en god chans att du måste kompromissa med antalet personer som kan gå med i din community, samt hur mycket innehåll du kan dela och lagra.
Kostnadsfria paket kan också begränsa dina varumärkesegenskaper och hindra dig från att ta bort en communitybyggares egen logotyp från din miljö. Generellt sett får du mycket mer avancerad funktionalitet och frihet från ett premiumpaket.
Den bästa gemenskapsplattformen online är en lösning som gör det möjligt för företagsledare och kursskapare att skapa ett säkert, säkert onlineutrymme där medlemmar kan interagera med varandra och företaget. Vissa lösningar kommer med enkla forum- och chattfunktioner, medan andra har medlemskataloger, innehållsdelning och en rad engagemangsalternativ, som omröstningar och frågesporter.
Den exakta funktionaliteten hos din online-gemenskapsprogramvara beror på vilken lösning du väljer. Verktyg som Thinkific fokusera mer på att skapa gemenskaper för studenter på onlinekurser, med verktyg för att bygga din kurs inbyggd. Lösningar som Discourse ger en mer grundläggande forummiljö för communitychatt.
En onlinegemenskapsplattform ger företag alla verktyg de behöver för att bygga en dedikerad stam av följare och förespråkare för sina företag. Det finns verktyg för att underlätta engagerande diskussioner kring ditt varumärke och öka dina chanser till kundlojalitet.
Kundmärkesgemenskaper kan hjälpa till med socialt lyssnande, så att du kan lära dig mer om vad din publik behöver från ditt företag, samt självbetjäning tack vare kunskapsbaser.
Ju mer engagerade dina kunder blir i ditt samhälle, desto mer anslutna kommer de att känna till ditt företag överlag. Med en onlinegemenskapsplattform kan du:
De exakta funktionerna du behöver från din onlinegemenskapsplattform beror på vad du vill åstadkomma med ditt nya ekosystem. I allmänhet kommer de viktigaste funktionerna att kretsa kring att engagera och hantera dina communitymedlemmar.
Några av de viktigaste verktygen att leta efter inkluderar:
En gemenskapsplattform är engagerad i att hjälpa företag att bygga sociala webbplatser som för individer samman för att diskutera gemensamma ämnen. En medlemsplattform är mer fokuserad på att kontrollera åtkomsten till visst innehåll. Det finns färre funktioner i en medlemsplattform för att hjälpa medlemmar att bilda relationer med varandra.
Företag kan använda onlinegemenskaper för att bygga bättre relationer med kunder och medlemmar. Detta leder till bättre varumärkeslojalitet, större kundlivstidsvärde och fler möjligheter till mer- och korsförsäljning.
Det bästa sättet att utveckla din community-plattform är att göra den så engagerande och värdefull som möjligt. Mät analyser regelbundet och se till att du anammar en stark gemenskapskultur. Gå utöver det för att se till att dina medlemmar känner sig inkluderade.
De bästa online-gemenskapsplattformarna finns i en mängd olika former och storlekar för att passa olika behov. Att hitta rätt alternativ för dig innebär att utforska alla de olika produkterna där ute och bestämma vilka funktioner du behöver prioritera. Några bra alternativ inkluderar:
Vilka är dina favoritgemenskapsplattformar? Dela dina erfarenheter i kommentarerna nedan.