Med en studie som hävdar trekvart av företag kommer att använda programvara för marknadsföringsautomation 2023, om du inte redan använder en sådan plattform är det nu dags att hoppa på tåget.
Så, vad är programvara för marknadsföringsautomatisering? Vad är så bra med det? Och hur kan det gynna ditt företag?
Som du kanske har gissat, tillåter marknadsföringsautomation dig att automatisera repetitiva marknadsföringsuppgifter. Till exempel inlägg i sociala medier, annonskampanjer, e-postmarknadsföring, etc. Du programmerar vad du vill att programvaran ska göra, och den ska hantera allt åt dig – ta monotonin ur dina marknadsföringsinsatser.
Men när du väljer rätt programvara för ditt företag passar en storlek verkligen inte alla. Men det är där vi kan hjälpa till. Den här artikeln kommer att utforska den bästa programvaran för marknadsföringsautomatisering 2023 för att hjälpa dig hitta rätt passform för ditt varumärke.
Vi har mycket att täcka, så låt oss börja.
Med över 150,000 XNUMX användare är det säkert att säga det ActiveCampaign är ett populärt val – och av goda skäl. Speciellt utformad med e-handelsbutiksägare i åtanke, den här plattformen ger:
ActiveCampaign baserar sin prissättning på hur många kontakter du har. Men om du har fler än 100,000 XNUMX kontakter måste du prata med en säljteammedlem för att få en personlig offert.
Det finns fyra planer. Var och en fokuserar på en specifik affärstyp: B2C, B2C eller e-handel. Alla erbjuder månadsvis eller årlig fakturering. Det senare är dock betydligt billigare.
Planerna är:
För 500 XNUMX kontakter:
Paketen ökar i pris hela vägen upp till 100,000 XNUMX kontakter, som du kommer att debiteras för:
Anta att du är ett litet eller medelstort företag som vill skärpa in på hantering av kundrelationer. Isåfall, Keap kan vara ett bra val. Faktum är att i skrivande stund använder cirka 125,000 XNUMX småföretag denna programvara.
Keap erbjuder en integrerad försäljnings- och marknadsförings-CRM-svit som inkluderar e-postmarknadsföring, kontakthantering och betalningsmöjligheter som fakturering och betalningshantering. Dessutom, Keap ger en lättillgänglig plattform för nybörjare med CRM och marknadsföringsautomatisering med sitt lättanvända gränssnitt och flera supportalternativ.
Keap baserar sin prissättning på hur många kontakter du har. Du kan välja antingen månadsvis eller årlig fakturering – det senare är det billigare alternativet med cirka 20 %.
Keap har tre prisplaner att välja mellan Lite, Pro och Max:
När det kommer till inbound marketing och CRM, Hubspot är ett bra val. Hubspot tillhandahåller alla verktyg och integrationer du behöver för att ge din publik effektiv kundservice, innehållshantering och marknadsföring.
Hubspot erbjuder en uppsjö av funktioner, men i samband med denna sammanfattning kommer vi bara att fokusera på nyckelelement från deras marknadsförings- och försäljningsnav:
Hubspots prissättning beror på hur många kunder du har och hur många användare du vill registrera. Det finns tre tillgängliga planer: Starter, Professional, Enterprise. Du kan förbinda dig till en månadsbetalning eller årlig fakturering, med den årliga faktureringen sparar du upp till 10 %.
Omnisend är inriktat på onlinehandlare som försöker göra mer försäljning och engagera sin publik. Den kommer packad med ett brett utbud av försäljningsfokuserade marknadsföringsfunktioner, inklusive SMS-marknadsföring och omnikanallösningar.
Förutom sin omfattande svit av funktioner är Omnisend också känt för sin användarvänlighet. I skrivande stund litar mer än 70,000 XNUMX e-handelsvarumärken på dess kapacitet.
Omnisends prissättning beror på hur många personer du skickar e-post till. Utöver detta finns det tre planer, varav den första är gratis.
Nedan jämför vi priset för en prenumerantlista med 500 kontakter.
Gratis plan: Gäller för upp till 250 kontakter och 500 e-postmeddelanden per månad. Du kan skicka upp till 60 SMS och använda grundläggande funktioner, inklusive förbyggda e-postmallar och arbetsflöden, försäljnings- och resultatrapporter, popup-fönster och registreringsformulär och A/B-testning.
Standard: $16 per månad. Här kan du skicka upp till 6,000 60 mejl per månad. Du får också tillgång till en kundframgångshanterare om du har fler än 24 7 kontakter, och du låser upp livechattsupport dygnet runt.
Pro: $59 per månad. Skicka obegränsat med e-post och upp till 3,933 24 SMS per månad. Du får även avancerad rapportering och prioriterad support dygnet runt.
Klicka nedan för att lära dig mer om funktioner och priser.
Med över tio års erfarenhet, Sendinblue används i över 160 länder och har cirka 300,000 XNUMX användare.
Sendinblue är en intuitiv, prisvärd plattform som framgångsrikt sätter marknadsföringsautomatisering i händerna på mindre företag med mindre budgetar. Den kombinerar ett brett utbud av funktioner, inklusive e-post- och SMS-marknadsföring, livechatt, en CRM och en konsoliderad inkorg där ditt team kan spåra kommunikation.
Du kan generera potentiella kunder med registreringsformulär och målsidor och till och med lansera Facebook-annonskampanjer från din instrumentpanel.
Sendinblue erbjuder en freemium plan. Här kan du skicka upp till 300 e-postmeddelanden per dag till ett obegränsat antal kontakter. Dina e-postmeddelanden kommer dock att ha Sendinblues annonser på dem, och du kan inte komma åt de mer avancerade funktionerna.
Sedan finns det tre premiumplaner. Priserna nedan är baserade på 20,000 XNUMX e-postmeddelanden i månaden. Ju fler e-postmeddelanden du vill skicka, desto högre pris.
Grundades 1998, GetResponse erbjuder startups marknadsföringsautomation, en webbplatsbyggare, funktioner för e-postmarknadsföring och försäljningskonverteringskanaler.
Det är ett kraftfullt verktyg som ger allt du behöver för att automatisera dina marknadsföringsinsatser och skapa webbsidor. Installationen är enkel. Du använder bara förbyggda arbetsflöden för att kickstarta specifika kampanjer, eller så kan du bygga dina egna från grunden.
Du kan skicka automatiska e-postmeddelanden till nya prenumeranter för att locka dem med erbjudanden och nå ut till övergivna kundvagnskunder.
Du kan anpassa kundkommunikationen för ytterligare engagemang, och med hjälp av data om dina kunders beteende kan du skräddarsy kampanjer för att möta deras exakta behov.
Det är gratis att skapa en GetResponse konto. Det finns flera individuella planer, inklusive ett gratisprogram som är perfekt för nystartade företag eller alla som vill prova innan de köper. Dessutom finns det en separat prisstruktur som är lämplig för medelstora och stora företag.
Den kostnadsfria planen erbjuder upp till 500 kontakter, obegränsade nyhetsbrev, en målsida, tillgång till webbplatsbyggaren och du kan ansluta din egen domän och registreringsformulär. Efter det finns det tre individuella betalda planer. Priserna baseras på antalet kontakter du har (från 1,000 100,000 för varje program, stiger till 12 24), och ju längre du tar en plan, desto billigare är det. Du kan välja att betala månadsvis, var XNUMX:e månad eller var XNUMX:e månad; rabatter erbjuds på de två sistnämnda.
Baserat på 1,000 XNUMX kontakter och årlig fakturering:
Det finns två andra planer: Max och Max2 för medelstora och stora företag. Priserna anpassas efter antalet kontakter du har, SMS messages du vill skicka och hur många kontoanvändare du behöver.
Salesforce beskriver Pardot som en Marketing Cloud Account Engagement-plattform. Det är en B2B-lösning som hjälper företag att förenkla sin marknadsföring, inklusive försäljningsautomatisering, vård av leads och förstå vilken inverkan din automatiserade marknadsföring har på dina intäkter.
Det automatiserade marknadsföringsverktyget ger företag funktioner för att rikta in sig på nya potentiella kunder, flytta dem genom försäljningstratten, och återanslut med kalla kablar. Du kan också fatta bättre marknadsföringsbeslut med hjälp av försäljnings- och kunddata till ditt förfogande.
Pardot har fyra prisnivåer. För att upprepa, den här lösningen riktar sig till större företag, säljteam, stora e-postkampanjer och så vidare och återspeglas i prissättningen. Planer faktureras årligen och baseras på upp till 10,000 XNUMX kontakter:
Några av verktygen för marknadsföringsautomatisering som vi har nämnt ovan erbjuder gratisversioner. Dessa är bra om du precis har börjat och inte har mycket budget. Men tyvärr kommer gratisversioner vanligtvis med allvarliga begränsningar, så till slut måste du uppgradera förr eller senare. Till exempel kanske du bara får skicka e-post/sms till ett begränsat antal kontakter. Eller så får du inte tillgång till viktiga funktioner som automatisering, analys eller A/B-testning.
Ändå, om du tror att ett freemium-paket kan vara tillräckligt för att komma igång, finns det ingen risk att få det att fungera. Du kan få gratis konton med Sendinblue, Omnisendoch GetResponse.
För nystartade eller mindre företag är det viktigt att hålla kostnaderna nere. Men innan du hoppar in och väljer den första gratis programvaran för marknadsföringsautomation hittar du först, se vilka funktioner som ingår.
Anta att du har en budget och är beredd att investera i en betald plan. Du kan få en del eller till och med all automatisering du behöver med en grundläggande premiumplan. Till exempel med GetResponse för så lite som $15.58 per månad eller $9 per månad med ActiveCampaign om du betalar årligen.
Vårt bästa råd: Lista de verktyg du behöver innan du ger dig ut på en programvaruplan som erbjuder massor av funktioner som du kanske inte ens behöver.
Om du, efter att ha läst allt ovan, nu på allvar funderar på att köpa programvara för marknadsföringsautomation, här är en snabb köpguide som hjälper dig att styra dig i rätt riktning:
Enkelt uttryckt är det marknadsföringsautomationsprogramvara som tar hand om rutinmässiga marknadsföringsuppgifter utan att du behöver anlita någon mänsklig interaktion. Detta kan inkludera e-postmarknadsföring, SMS-marknadsföring, marknadsföring på sociala medier, kundbeteendeinriktning/segmentering och analyser.
Din programvara bör tillhandahålla data som hjälper dig att optimera dina kampanjer för att hjälpa dig attrahera nya potentiella kunder och vårda befintliga kunder.
Förhoppningsvis har vår recension beskrivit några av de många fördelar som programvara för marknadsföringsautomation låser upp. Som sagt, här är en snabb sammanfattning:
När du undersöker den bästa programvaran för marknadsföringsautomation för ditt företag skadar det inte att använda listan ovan som utgångspunkt.
När det är dags att fatta ditt beslut, här är några tips om vad du ska leta efter:
Vi har redan pratat om fördelarna med att använda en gratis plan när du precis har börjat. Det är dock lika viktigt att kontrollera dolda avgifter (t.ex. för integrationer), långa bindningstider eller att behöva betala extra för ytterligare funktioner och kundsupport. Kontakta leverantören direkt om webbplatsen inte är transparent om dessa avgifter.
Det finns liten nytta av att investera i en omfattande marknadsföringsautomationslösning när du driver ett småskaligt företag. Helst vill du ha en plattform som kan växa med dig. Så när ditt företag får fler försäljningar och kunder kan du uppgradera till en plan som tar emot och påskyndar den tillväxten. Med andra ord, leta efter en skalbar lösning som inte begränsar vad du kan göra i framtiden.
Du måste undersöka utbudet av funktioner innan du bestämmer dig. Se i synnerhet till att du kan anpassa din marknadsföringsautomation som du vill. Du kanske också vill dubbelkolla de tillgängliga leadgenereringsfunktionerna, A/B-testning, målgruppssegmentering, automatisering av sociala medier och analyser.
Även om din programvara är enkel att använda och förstådd, är det alltid värt att titta på den kundsupport du kommer att få. Detta är särskilt fallet om du har en gratis plan eller ett lägre pris. Använd recensionssajter som G2, Trustpilot och Capterra. Det är också värt att kontakta plattformens supportteam innan du investerar. På så sätt får du en känsla för deras lyhördhet. Du bör också utforska deras onlineresurser. Leta efter instruktionsvideor, webbseminarier och blogginlägg. Dessa kan hjälpa dig att reda ut eventuella problem du kan stöta på.
Sist men inte minst, låt oss svara på några av de vanligaste frågorna om marknadsföringsautomationsprogramvara:
När du väl har din affärsplan på plats (inklusive marknadsföring) kommer du helst att prenumerera på ett verktyg som kan minska tidskrävande uppgifter och hjälpa dig att bättre hantera kundrelationer.
När du har konfigurerat ditt konto, konfigurera din marknadsföringsautomatiseringsplattform och kontakta supportteamet/konsultera deras självhjälpsresurser. Återigen är det viktigt att ställa in saker och ting korrekt steg för steg i början för att säkerställa att du får ut det mesta av ditt nya verktyg.
Det finns inget kort svar på detta. Däremot skulle vi säga att personliga kampanjer, baserade på kundbeteende och som syftar till att vårda befintliga potentiella kunder och ta in nya, är de mest framgångsrika. Kampanjer bör också skräddarsys för att passa kundernas kommunikationspreferenser (SMS, e-post, sociala medier och så vidare).
Att välja den bästa programvaran för marknadsföringsautomatisering kan vara ett knepigt beslut. Men att välja rätt passform för dig beror på vad du vill ha av programvaran - vad behöver du förbättra? Vilka element behöver effektiviseras och automatiseras? Men det beror också på storleken på ditt företag, din budget och antalet kontakter du har.
Alla ovanstående alternativ kommer med e-postautomatisering, men de är specialiserade på olika saker. För att sammanfatta, här är våra bästa val för olika användningsfall:
Vi vill gärna höra dina erfarenheter av att använda några av de verktyg och programvara som nämns, så dela gärna detta med oss i kommentarsfältet nedan!
För att fortsätta din forskning, kolla in våra recensioner av bästa e-postmarknadsföringsprogram, bästa webinarprogramvaranoch bästa onlinekursplattformar att generera fler leads i år.