För att hålla sig flytande måste varje företag ständigt leta efter sätt att förbättra sig. Det inkluderar att utbilda och utbilda dina anställda, samt att arbeta med bästa möjliga hårdvara och mjukvara. Som tur är lever vi i en tid med en stor mängd olika verktyg som kan hjälpa oss att automatisera en del av verksamheten, vilket gör oss mer effektiva och snabbare.
Tricket är att välja rätt verktyg för dina behov. För att du inte ska gå vilse i det stora antalet olika programvaror som för närvarande finns på marknaden, och för att du inte ska förlora tid på att prova alla verktyg under solen, har vi sammanställt en lista över alla verktyg du behöver prova.
Detta är en översikt över de bästa säljverktygen för att skapa och hantera en säljprocess i en B2B-miljö. De hjälper dig att ta din säljprocess till en ny nivå och ge dig mer insikt i din kundbas.
Ju mer du förstår dina målkunder, desto bättre chanser har du att forma din försäljningsstrategi och skapa en skottsäker försäljningstratt.
Vi börjar med förslagsprogramvara och går sedan över till ett verktyg som hjälper dig att hantera kommunikationen genom hela din försäljningstratt. Därifrån går vi över till programvara som hjälper dig att hantera ett inkommande callcenter. Vi kommer också att presentera programvara som tar hand om din e-postmarknadsföring behov, och slutligen a CRM som hjälper dig att hantera hela din försäljningspipeline.
Ett pålitligt förslagsprogram kommer att revolutionera din försäljningsprocess. Om du fortfarande skickar PDF-filer och skjuter upp varje gång du behöver börja på ett nytt förslag eftersom processen verkar skrämmande, kommer du att älska alla alternativen Bättre förslag erbjuda.
Programvaran låter dig välja mellan ett stort utbud av förskrivna mallar som passar alla branscher. Om du vill skapa din egen kan du göra det med lätthet eftersom redigeraren inte kräver att du har någon designerfarenhet.
När du väl har skapat en specifik del av ditt förslag kan du spara det i ditt innehållsbibliotek och använda det i ditt nästa förslag, utan att behöva kopiera och klistra in stora textblock. Förutom att skapa förslag låter Better Proposals dig hantera och skicka dina förslag som en målsida med en säker länk.
Detta gör att ditt förslag ser mer professionellt ut och slipper att din e-post markeras som skräppost av din kunds e-postsystem. En av de bästa egenskaperna hos Better Proposals är förslaget AI som jämför ditt förslag med andra framgångsrika förslag som skickades ut, undertecknades och betalades och talar om för dig vad du ska ändra.
Allt du behöver göra är att välja rätt bransch så får du insiktsfulla och praktiska tips om hur du kan förbättra ditt befintliga förslag innan du skickar ut det.
Förslagsanalysen berättar exakt när ditt förslag öppnades, av vem, på vilken enhet och hur mycket tid de spenderade på vart och ett av segmenten. Detta gör det enkelt för dig att följa upp eftersom du vet vad din klient har problem med.
Förslagen fungerar som juridiskt bindande dokument, som kan undertecknas med en digital signatur som omvandlar ditt inskrivna namn till en elektronisk signatur. Slutligen kan kunder betala dig från förslaget genom att använda någon av de tre betalningsmetoderna – Stripe, PayPal eller GoCardless.
Registrera dig för en gratis provperiod och upplev det själv! När provperioden är över kan du välja mellan 3 paket som börjar från $19 per månad.
Intercom är ett av de mest populära verktygen för kundengagemang som erbjuder konversationskundservice. Verktygets primära användning är att hjälpa dig bygga relationer med dina kunder. Den kan också användas för att erbjuda produktturer samt för att ge support i varje steg i försäljningsprocessen.
Det tar livechatt till en ny nivå med versioner av den tillgängliga för din webbplats, mobilapp och mer. Detta tillvägagångssätt gör det lättare för kunder att närma sig dig och få sina problem lösta, vilket i sin tur leder till fler återkommande affärer.
Intercom försöker verkligen ändra din försäljningsprocess från att skicka massmeddelandensages till potentiella kunder och se vad som fastnar, till en modell på kundnivå, fokuserad på ett personligt förhållningssätt, vilket är vad kunderna förväntar sig nuförtiden.
Med Intercom kan du se vilka dina kunder är och vad de vill ha av dig. Du kan spåra dem, filtrera dem och segmentera dem baserat på viktig data. Du kan extrahera företagsdata – som deras verksamhetstyp, plats och liknande, samt beteendedata som låter dig rikta in dig på kunder baserat på åtgärder de vidtagit eller inte vidtagit med din app.
Du kan också spåra anpassad data som är unik för ditt företag, som en prisplan eller produkttyp. Dessutom kan du använda Intercom för dina konversationsmarknadsföringsbehov. Det låter dig automatiskt få fler potentiella kunder från din webbplats.
Botarna hjälper dig att kvalificera, dirigera och schemalägga möten och chattar med de mest lovande leads i realtid. När du har hittat de mest lovande potentiella kunderna, engagera dem med riktade e-post- och push-meddelanden.
När det kommer till prissättning erbjuder Intercom ett startpaket för små företag för $79 per månad och 3 olika paket för medelstora till stora företag.
För alla dina VoIP-behov, CloudTalk är en av de bästa VoIP-leverantörerna för företag. Det ger dig friheten att ringa via din telefon, laptop, surfplatta eller vilken annan enhet du vill använda. Det låter dig skapa en callcenterverksamhet oavsett var du eller dina anställda befinner sig.
CloudTalk hjälper dig att upprätthålla en lokal närvaro med ett internationellt telefonnummer, vilket gör ditt callcenter lätt att driva och använda. Du kan välja mellan att skapa ett kundsupportcenter eller ett försäljningscenter.
CloudTalk Support är intuitivt och lätt att använda. Allt du behöver visas på ett ställe så det är enkelt att hantera kundinteraktioner effektivt och öka produktiviteten. På så sätt kommer du aldrig att debiteras för ett inkommande samtal och du får en överblick över tidigare interaktioner som gör det enkelt för dina agenter att ringa samtal och få dina kunder att känna sig bekväma.
Verktygets säljcallcenter inkluderar en power dialer som gör allt det hårda arbetet så att dina agenter kan fokusera på kvaliteten på sina samtal. Det möjliggör också livecoaching som hjälper chefer att hoppa på samtal om de ska avbryta samtalet eller hjälpa agenten genom att viska (där kunden inte kan höra chefen).
För större företag, med avancerade behov, ger försäljningsrapporteringsinstrumentpanelen dig all information du behöver. Den visar vilka agenter som har de bästa konverteringsfrekvenserna, vilken tidpunkt det är bäst att ringa, hur många samtal som gjordes på en dag och mer.
CloudTalk kan integreras med ditt CRM, e-handelsverktyg, säljverktyg och mer för att perfekta din säljprocess och få den att gå smidigt.
Du kan välja mellan 4 olika paket, från 20€. Alla paket låter dig ha ett obegränsat antal användare och tillhandahålla ett gratis lokalt nummer. Skillnaderna kommer in när det kommer till lagring och priset på utgående samtal.
Mailshake är ett bra verktyg för alla dina kalla uppsökande insatser. Det låter dig få kontakt med fler potentiella kunder, boka fler möten och generera mer försäljning. Dess mest populära användningsområden är att skicka kalla e-postmeddelanden i stor skala, vilket gör att du kan engagera dig med potentiella kunder via telefon och sociala medier och erbjuder ett enkelt sätt att hantera allt på en instrumentpanel.
Med Mailshake kan du bygga en automatiserad omnikanal uppsökande maskin, som gör det enkelt att effektivisera din säljprocess och ger dig en bra anledning att ta bort ett gäng verktyg som bara hjälper till med en bråkdel av processen.
En fantastisk funktion som Mailshake erbjuder är personligt kallt e-postmeddelande i stor skala. Den låter dig sammanfoga e-post, övervaka klick, öppningar och svar, ger dig sändningskontroller, tillåter AB-testning, automatiska uppföljningar och kopieringsanalys i realtid.
Det hjälper dig också att segmentera dina leads på temperaturbasis. En ledning med 0-1 öppnar kommer att markeras som en kall ledning, en ledning med flera öppna, eller klick kommer att markeras som en varm ledning och en ledning med många öppna, klick och svar kommer att markeras som en het.
Om ingen åtgärd vidtas på en elektrod under en betydande tid kommer temperaturen att sjunka. Allt detta presenteras med lättförståeliga bilder som omedelbart hjälper dig att förstå situationen med varje person i din försäljningstratt.
Dessa funktioner sparar mycket tid och låter dig fokusera på kvaliteten på din kopia och andra delar av ditt jobb som inte kan automatiseras. Mailshake erbjuder inbyggda integrationer med Salesforce och alla andra verktyg du älskar genom Zapier.
Mailshake har 2 paket – det första fokuserar på e-post och börjar på $59 per användare och månad och det andra fokuserar på försäljningsengagemang från $99 per användare och månad.
Vi är säkra på att du redan vet vikten av en bra CRM – det hjälper dig att hantera hela din försäljningstratt genom att organisera dina e-postmeddelanden, samtal, filer och anteckningar på varje kontakt för en fullständig överblick över din relationshistorik med varje kund.
Att automatisera dina kalkylblad har aldrig varit enklare och för alla dina CRM-behov föreslår vi Cooper CRM. Det ser till att ingen data blir kvar och minimerar tiden det tar att lägga in och organisera den.
Copper föreslår att de senaste kontakter som du har mailat läggs till i din lista så att du inte tappar koll på någon av dem. Den hämtar automatiskt kontaktuppgifter som telefonnummer, e-postadresser och till och med sociala medier.
Du kan tagga, filtrera och sortera dina potentiella kunder och kunder efter alla kriterier för att bättre förstå var ditt företag kommer ifrån. Det hjälper dig att rikta in dig på mer specifika kunder och analysera teamaktivitet.
Ju bättre du förstår dina leads, desto bättre chanser har du att konvertera dem. Det är därför det är så viktigt att analysera dina tidigare framgångsrika försäljningar och veta hur du ska närma dig framtida.
När det kommer till specialfunktioner kan du hålla reda på dina säljare för att se vem som är bäst presterande efter intäkter, inställda möten, gjorda samtal och skickade e-postmeddelanden. Leadgenerering görs också enkelt genom att fånga, vårda och konvertera fler leads, direkt från Gmail.
När du spårar potentiella kunder och gör dig redo för försäljningshantering kan du automatiskt växa ditt företag genom att analysera det genom strukturerade insikter.
Cooper CRM låter dig också definiera och skapa försäljningsstadier, prognostisera framtida intäkter, identifiera problemområden i din tratt, kvalificera möjligheter i din försäljningstratt, automatisera tråkiga och repetitiva uppgifter med säljarbetsflöden för att öka effektiviteten och mer.
Du kan också rapportera och hantera möjligheter i flera valutor och få valutaomvandlingar i realtid.
När det kommer till priserna erbjuder Cooper CRM 3 nivåer. Den grundläggande för $25 per användare och månad, den professionella för $59 per användare och månad och en affärsmässig för $119 per användare och månad.
Att vara i digital marknadsföring är det sista som alla företag vill göra är att förlora tid och resurser på att prova ett oändligt antal säljverktyg, i hopp om att hitta ett som fungerar. Det är inte bara funktionerna i ett verktyg som är viktiga, utan även hur det integreras med dina befintliga.
Att byta till ett nytt verktyg kommer att skapa mer arbete för dina agenter i början, eftersom de måste ladda upp information och bekanta sig med det nya gränssnittet, så det är viktigt att hitta en bra matchning.
Listan vi skapade täcker alla aspekter av försäljningsprocessen och alla verktyg fungerar utmärkt tillsammans. Det är viktigt att ha pålitlig programvara för att skriva och skicka förslag, samt en CRM, ett verktyg för kundengagemang, en VoIP-verktyg och ett verktyg för kall e-post.
Införliva dessa verktyg i din försäljningsprocess och skörda fördelarna med automatisering, vilket ger dig mer tid att fokusera på de viktiga sakerna, vilket är det som gör att du sticker ut på marknaden.
Redaktörens anmärkning: det här är ett gästinlägg från Petra Odak, marknadschef på Better Proposals. Har du kunskap om digital marknadsföring eller programvara? Pitch din bloggidé med hjälp av vår kontakt sida.