( 1 )
Sedan dess snabba spridning på 2000-talet har affiliate-marknadsföring blivit en av de mest populära taktikerna idag för att driva försäljning och generera intäkter. Affiliate-marknadsföring har funnits sedan de första dagarna av internet och har bara sett ett plötsligt stort intresse nyligen. Trender och statistik visar att affiliate-marknadsföring är här för att stanna.
Nuförtiden används affiliate-marknadsföring över ett stort antal kanaler. Bloggare inkluderar ofta affiliate-länkar i produktrecensioner som publiceras på webbplatser, medan YouTubes innehållsskapare har affiliate-länkar i videobeskrivningar för att lyfta fram vissa produkter.
I den här artikeln kommer vi att dela med dig några av de mest spännande och efterlängtade statistiken inom affiliatemarknadsföringsbranschen. Här är den bästa statistiken för affiliatemarknadsföring för 2024.
Affiliate-marknadsföring är ett system där en affiliate-marknadsförare kan tjäna en provision för att marknadsföra någon annans produkt eller tjänst. Affiliate-marknadsföraren söker efter en produkt de gillar och marknadsför sedan den produkten eller tjänsten för att tjäna en liten del av vinsten från varje försäljning.
Nu när vi har gått igenom några spännande fakta och siffror för affiliatemarknadsföring kommer vi att gå mer på djupet och upptäcka hur stor affiliatemarknadsföringsbranschen är 2024. Låt oss gå!
(Mediakix)
Affiliate-marknadsföring kräver liten eller ingen investering alls för att komma igång. Som sådan är det trendigt bland marknadsförare och varumärken. Denna statistik kommer inte som en överraskning att över 80 procent av varumärkena har affiliate-program, enligt Mediakix. Marknadsförare har blivit beroende av affiliate-marknadsföring, för att göra stor vinst på små eller inga investeringar hos att.
(Affise)
De senaste trenderna för affiliate-marknadsföring visar att 94 procent av publicister använder flera affiliate-marknadsföringsnätverk, enligt Affise. Marknadsförare och publicister inser att för att bli framgångsrika måste de finnas på så många nätverk och plattformar som möjligt för att nå ett maximalt antal affiliates. Att prenumerera på ett nätverk kan ha fungerat tidigare, men inte längre. Dessutom en färsk studie från Rakuten Marknadsföring, ett av världens största affiliate-nätverk, avslöjade att 90 procent av publicisterna är beroende av två eller flera affiliate-program.
(AM Navigator)
En studie från AM Navigator upptäckte att modebranschen står för nästan 25 procent av alla affiliateprogram. På nära håll kommer sport och friluftsliv med 18 procent, följt av hälsa och skönhet med 14 procent. Andra branscher som har hög ranking inkluderar hem och trädgård, elektronik och resor. Detta är viktigt för att influencers och bloggare ska veta vilka branscher som blomstrar.
(BloggingX)
BloggingX avslöjar att 40 procent av marknadsförare över hela världen anser att affiliate-marknadsföring är en avgörande färdighet att lära sig. För alla som hoppas kunna bygga en onlinekarriär tror marknadsförare att affiliate-marknadsföring är ett måste. Andra viktiga färdigheter att överväga att lära sig är mobil marknadsföring samt digital strategi.
(Få tårta)
Enligt Get Cake använder 79 % av marknadsförare affiliate-marknadsföring för att engagera befintliga kunder. Statistik från samma källa visar vidare att 83 % av affiliate-marknadsförare också använder det för att öka den övergripande varumärkesmedvetenheten. Affiliate-marknadsföring är det bästa stället för marknadsförare som vill öka sina onlineköp och förbättra sina konverteringar.
(Awin)
65 % av affiliate-marknadsförare förlitar sig på innehållsmarknadsföring för att generera trafik, enligt Awin. Affiliate-marknadsförare kan se hur effektivt bloggande är och kan vara beroende av bra innehåll för att öka sina kampanjer, som bloggstatistik avslöja. Dessutom är det viktigt att veta att bra innehåll kan skapa 3 gånger fler potentiella kunder än annonser och kostar 60 % mindre. Den har en högre ROI än traditionell marknadsföringstaktik och har blivit en integrerad del av affiliate-marknadsföringsstrategier.
(Backlinko)
Global affiliate-marknadsföringsstatistik från Backlinko visar att 40 % av amerikanska handlare rapporterar affiliate-program som den främsta kundförvärvskanalen. USA är affiliatemarknadsföringens vagga, hem för mer än två tredjedelar av affiliatemarknadsförarna globalt.
(Sociala medier idag)
Innan du väljer ett program att arbeta med är det viktigt att affiliate-marknadsförare väljer en lukrativ bransch. Det är därför produktrelevans, på 18.5 %, är den ledande faktorn för marknadsförare att välja ett program. Affiliate-marknadsföringsprogrammets rykte påverkar deras beslut, medan handlarens rykte har en inverkan på 10 % på det slutliga beslutet.
(5 minuter SEO)
Femtio procent av all affiliatetrafik kommer från mobila enheter. Denna trend visar att mobila enheter ger mycket affiliate-refererad trafik i takt med att smarttelefontekniken ökar och växer. En del av denna höga siffra beror på den utbredda användningen av mobila enheter, och i takt med att antalet onlineköpare på mobilen fortsätter att öka, kommer denna trend också att öka.
(Master Blogging)
Affiliate-marknadsföringstrender från Master Blogging visar att över 65 % av affiliatemarknadsförare ansluter till sina kunder på sociala medier. Sociala medier tillåter affiliate-marknadsförare att marknadsföra produkter och tjänster och få kontakt med sina ideala kunder. De kan uppmuntra catchy erbjudanden genom annonser och fånga fler leads genom kraften i sociala medier. Dessutom avslöjar trender för affiliatemarknadsföring att för närvarande använder 67 % av affiliatemarknadsförare redan sociala medier som Instagram och Facebook och Twitter för att få kontakt med sin publik.
(CyberCash Worldwide)
Undersökningar om affiliatemarknadsföring från CyberCash Worldwide visar att 74 % av amerikanska onlineshoppare kollar flera affiliatewebbplatser innan de bestämmer sig för ett köp. De allra flesta onlineshoppare i USA kollar flera olika affiliatewebbplatser innan de köper något. Från denna trend gillar amerikaner att spela det säkert genom att utvärdera sina alternativ och undvika risken att betala för mycket för någon produkt eller tjänst.
(Hämta vinster)
Det har visat sig att många handlare är nöjda med sina resultat från anslutna marknadsföringsprogram de investerade i. Detta märke är nära 73 % av marknadsförare nöjda med intäkterna som genereras genom affiliate-marknadsföring.
(BloggingX)
Enligt BloggingX rapporterar 65 % av handlarna en årlig affiliate-marknadsföringsintäkter på upp till 20 %. Denna trend visar att den stora majoriteten av affiliate-marknadsförare är nöjda med frukterna av sin investering. Dessutom visar statistik för affiliate-marknadsföring att storleken på deras årliga intäkter varierar från 5 % till 20 %, och nära 60 % av handlarna genererade intäkter på 5 miljoner USD eller mer genom att investera smart.
(Hämta vinster)
Fetch Profits rapporterade att mer än 80 % av marknadsförare förväntar sig att deras affiliate-marknadsföringsintäkter kommer att förbli oförändrade eller öka inom kort. Detta understryker ytterligare kraften och tillförlitligheten i affiliate-marknadsföring. Dessutom, enligt samma källa, planerar 90 % av handlarna att behålla eller öka sina affiliate-marknadsföringsbudgetar. Dessa trender drivs sannolikt av det faktum att nuförtiden inte är begränsade till att marknadsföra fysiska produkter utan också kan tjäna pengar genom att marknadsföra programvara eller till och med informationsprodukter som t.ex. nätkurser, medlemskap eller e-böcker som ofta har högre marginaler och därmed erbjuder mer attraktiva provisioner för affiliates.
(Investopedia)
Enligt Investopedia tjänar bara cirka 9% av affiliatemarknadsförare idag mer än $50000 om året. Det är viktigt att veta att det finns en betydande skillnad i intäkter mellan de olika typerna av marknadsförare. De som gör mer än $50000 årligen utgör så lite som 9 % av alla branschfolk. Några av de mest framstående affiliate-marknadsförarna tjänar miljoner, enligt statistik och trender.
(Statista)
Enligt Statista är affiliate-marknadsföring en mångmiljardindustri, och utgifterna enbart i USA förväntas uppgå till över 8 miljarder dollar i slutet av 2023. Detta är mer än tredubbla vad det var bara tio år tidigare när det tog fart. Denna trend visar att affiliate-marknadsförare sannolikt kommer att fortsätta att frodas under 2024 framöver.
(BloggingX)
Affiliate-marknadsföringsstatistik från BloggingX avslöjar att branschen för närvarande uppskattas vara värd 12 miljarder dollar. Denna trend är ytterligare ett bevis på att affiliate-marknadsföring håller på att bli en massiv global industri.
(Appsero)
Statistik från Appsero visar det ShareASale har den största andelen av den globala affiliatemarknadsföringsmarknaden med en marknadsandel på 55 %. Rakuten Linkshare är det andra favoritnätverket för affiliate för marknadsförare med en marknadsandel på 40 %, följt av Avangate med en andel på 31 %.
(Uniquodo)
Enligt Unicode avslöjar trender att affiliatebranschen är ansvarig för cirka 16% av onlinebeställningarna. Antalet kan verka obetydligt jämfört med andra marknadsföringstekniker; detta antal är dock fortfarande betydande. Till exempel driver betalda sökningar 20 % av onlinebeställningarna, vilket är nästan samma sak som andra tekniker som e-postmarknadsföring.
(Hämta vinster)
Affiliatemarknadsföringsstatistik från Fetch Profits avslöjar att affiliatemarknadsföring står för 16 % av den globala e-handelsförsäljningen globalt. Att bryta ner denna statistik visar att nästan 2 av 5 e-handelsförsäljningar i världen sker på grund av framgångsrika affiliate-marknadsförare.
(Investopedia)
Investopedia rapporterade att Amazon erbjuder mellan 1 och 10 procent provision från affiliate-försäljning. Det är ingen hemlighet att Amazon Associates är ett av de mest populära affiliateprogrammen är Amazon Associates. Det unika med detta program är att det erbjuder rörliga provisionssatser för specifika produkter. Lättsålda varor har en lägre provision (vanligtvis 1 procent), medan lyxprodukter som kostar mer (vanligtvis tusentals dollar) kommer med en mycket högre kurs.
Baserat på dessa trender och statistik är det tydligt att affiliate-marknadsföring är en stor bransch med möjligheter. Det har förvandlat internet till ett globalt försäljningskraftverk som förväntas frodas i många år framöver.
Affiliatemarknadsföring har mycket att erbjuda, både för företag och ensamföretagare. För webbplatsägare är affiliate-marknadsföring ett av de bästa sätten att generera passiv inkomst. För de som är nybörjare inom affiliate-marknadsföring skadar det inte att prova. Det finns inget att förlora och en hel del att vinna!
Om du känner att affiliate-marknadsföring kan vara precis rätt passform för dig – kolla in vår guide om 'Hur man startar en blogg' vilket vanligtvis är det första om än det viktigaste steget i affiliateresan.